Äter du skräpmat?

Det varierar kraftigt. Under den här tiden på året och dagar när det är sådär äckligt varmt att det sista man vill är att stå och laga mat blir det en del från pizzerian. Kanske någon gång i veckan/varannan vecka. Annars blir det väl snarare någon gång i månaden på sin höjd. När inspirationen inte riktigt finns helt enkelt.

Men det är väl jättelite skräpmat som du räknar upp där? Vit pasta, ät det bara inte jämt. Ljust bröd, samma där. Liksom mörkt bröd med marmelad och frukostflingor. Det är ju inte "skräpmat'". Däremot får du i dig väldigt mycket socker och lite näring om du äter kalaspuffar eller Frosties varje morgon. Men frukostflingor i sig är inte skräpmat.
Tja, för mig är det det. För mig är det exempel på mat som ofta innehåller mycket (ibland dolt) socker och/eller inte ger så mycket i näringsväg, och då klassas det i min värld som en typ av skräpmat. Sedan är det naturligtvis ingenting som kommer att ha någon större effekt på mig så länge jag inte äter det jämt, men så är det ju med väldigt mycket.

För mig är skräpmat typ mcD, pizza och korv m bröd från macken.
Att en del blandar in egna åsikter kring nyttig/onyttig mat är ju helt icke-relevant.
Snabbmat kan väl kanske vara lite bredare och då inkludera typ thai-take away, men behöver ju inte vara onyttigt.

Håller med om det. Det är där det moraliserande kommer in.
Och jag tycker att det känns orättvist att beskylla andra för att "moralisera" och "blanda in egna åsikter" när vi pratar om ett så pass mångfacetterat ämne som mat. Hur ska man kunna låta bli att blanda in egna åsikter, när vi är på ett diskussionsforum och diskussionen handlar om vad som är skräpmat och inte? Enligt mig är det en enormt personlig fråga, som måste få lov att ha fler svar än ett och där svaren kan bero på en rad olika faktorer.

Jag kom på vad jag tycker verkar vara skräpmat utom Donken m fl. Sånt här:

204048.jpg

Hade en arbetskamrat som gick ut och köpte en liknande låda till lunch v-a-r-j-e dag. Det kändes inte jättenyttigt.

Tja, för mig är det det. För mig är det exempel på mat som ofta innehåller mycket (ibland dolt) socker och/eller inte ger så mycket i näringsväg, och då klassas det i min värld som en typ av skräpmat. Sedan är det naturligtvis ingenting som kommer att ha någon större effekt på mig så länge jag inte äter det jämt, men så är det ju med väldigt mycket.

Vilket socker är dolt i det du räknar upp? Det står ju alltid i innehållsförteckningen. :confused:

Jag tycker inte att skräpmat är lika subjektivt definierat som du. Trådrubriken var väl Äter du skräpmat, inte Vad tycker du är skräpmat. Det var därför jag letade upp NE:s definition.

Egentligen kan man inte svara på frågan om man inte definierar vad man menar med skräp.
Om man tex pratar med någon som äter LCHF så skulle den tycka att många saker är skräp men någon annan ser det som nyttigt. Och omvänt.. .
Just så! Det var därför jag valde att dela upp mitt ursprungliga svar i så många olika delar, för att belysa vad jag definierar som skräpmat. Det betyder inte att det är skräpmat för alla, men för mig råkar det vara så.

Jag kom på vad jag tycker verkar vara skräpmat utom Donken m fl. Sånt här:

204048.jpg

Hade en arbetskamrat som gick ut och köpte en liknande låda till lunch v-a-r-j-e dag. Det kändes inte jättenyttigt.
Ha ha, sådana äter jag ibland.
Men inte just den för den är inte bra.
5 st för en 100-ring är billigt för att tro att man har ätit.
De innehåller en begränsad mängd kalorier vilket i bland har sina fördelar.

Ja, jag blir jätteavundsjuk när jag ser på buke folk som skriver typ "det blev popcorn och några ballerinakex" till middag. Jag äter utan problem popcorn, ballerinakex OCH middag. :meh:
Jag är också avundsjuk på alla som kan äta typ några kex, lite popcorn osv. För mig är det liksom typ en påse popcorn, ett paket kakor osv :down: :o (För att spinna vidare på ditt inlägg då)

Skräpmat = mycket kalorier, lite näring. socker, vitt mjöl, alkohol
Säger samma. Tomma kalorier är skräp. Samt transfetter och annat gojs....

Snabbmat/-lagat är i min värld en repa ut i trädgården. Hacka ner i en kastrull och fräs med olja eller koka. 10 minuter senare har jag mat. God, näringsrik och nyttig mat.

Det hänger definitiv inte ihop med tidsåtgången.

Men snabbmat från hamburgerställen är oftast att definiera som skräp. För fett, för näringsfattigt och för många kalorier. Plus mycket av det man kan köpa färdigt och bara slänga in i micron några minuter.

Vilket socker är dolt i det du räknar upp? Det står ju alltid i innehållsförteckningen. :confused:
Nja, ibland används ju ingredienser som kan dra upp sockerinnehållet rejält, utan att de står omnämnda som just socker i innehållsförteckningen. Russin, sirap, honung... Vet man inte det kan man kanske bli lurad. Märken kan hävda "inget tillsatt socker" när en av ingredienserna är karamelliserad sockersirap, till exempel.

Det är det jag syftar på när jag pratar om dolt socker, samt det faktum att produkter kan marknadsföras som nyttiga när de i själva verket innehåller 11-14 g socker (tänker här på t.ex. All Bran och Special K). Det blir för mig också ett exempel på att "dölja" sockret, att dölja det mindre nyttiga med marknadsföringsmaterial som får kunden att tro att det är ett hälsosamt val när det kanske inte alltid är det.

Men det är klart, anstränger man sig för att titta på näringsdeklarationen och kan tolka den så är ju "varav sockerarter" en bra ledtråd som man lätt kan bilda sig en uppfattning med hjälp av. Jag är dock tveksam till hur många som faktiskt gör det - jag gör det då definitivt inte så ofta som jag borde! Mest för att jag inte alltid vill veta, utan vill stoppa i mig av det jag tycker om utan att veta exakt hur bra/dåligt det är. Hypokritiskt (kan man säga så?) så det förslår! :p

Jag har ätit kopiösa mängder Felix Krögarpytt senaste veckorna, i akut protest mot att laga mat. Är det skräpmat?
190 kcal/100 g, mycket kolhydrater. Svenskt kött och svensk potatis.

Potatis, korv (nöt- och griskött, vatten, potatismjöl, kryddor (paprikapulver, vitlök), svartpepparextrakt, salt, nötköttsprotein, potatisfiber, rökarom, antioxidationsmedel askorbinsyra, natriumaskorbat och -citrat och konserveringsmedel natriumnitrit), lök, rapsolja, griskött (salt), nötkött (sammansatt nötkött, salt) och worcestershiresås (vatten, socker, ättika, kryddor bl.a. chilipeppar, vitlök, muskot och libbsticka, maltvinäger från KORN, lök, arom och salt).
Pytten innehåller 21 % kött.
Köpepyttipanna är en av mina favoriträtter! Med rödbetor, stekt ägg, öl och nubbe! Absolut inte skräpmat, utan Svensk Husmanskost. Det är en kulturgärning att äta det!

Hemlagad pytt blir inte hälften så gott.

Den dagen i veckan som vi veckohandlar pallar ingen av oss laga mat så vi äter hämtmat i alla fall en gång i veckan. Det kan bli allt mellan McDonalds och thai. Jag är oftast sugen på thaimat eller sushi men räknar nog inte det som skräpmat.

Förra veckan åt jag en skål chips framför datorn varje kväll eftersom jag var så jäkla sugen på Bjärechips, i vanliga fall blir det chips/godis en gång i månaden kanske. Får sjuka sug efter lösgodis ibland men det går oftast över på ett par bitar så då har vi 1kilo lösgodis i flera veckor. Däremot är min största last burkcola. Alltså det är löjligt vad mycket Cola jag dricker, sambon kallar det mitt heroin:cautious: det duger dock bara med Cola på burk, annan dricker jag inte.

Den enda färdigmaten (sån från frysdisken) som jag köper är dock den där fryspizzan som @mandalaki länkade, den är faktiskt god!

Så ja, jag äter skräpmat, men känner knappast att jag behöver skämmas över det. (Mitt colaintag däremot, det borde jag skämmas över :angel:)

Pizza - aldrig. Får äckelkänslor av utseendet!! Det är alldeles för mycket spya över det och jag tycker inte att det är gott.
Alltså, vad är poängen med att berätta hur äckligt något ser ut och vad det liknar det? Varför inte nöja sig med att en inte äter det?

Sådana kommentarer kan liksom påverka andra rätt mycket så jag tycker att en kan vara lite försiktig med vad en liknar mat vid om en uttrycket äckel.

Är det sant? Min man hade "pyttipanna" som glosa häromveckan och blev helt fascinerad när han googlade det - men fet chans att jag ställer mig och lagar nåt sånt åt honom :p. Men köpepytten är alltså god?
Jag tycker det. Den avviker ganska mycket smakmässigt från mina preferenser i övrigt (tänk typ halvvegetarisk kulturtant med hipsterinslag i köket), men är finfin! Som barn åt jag ofta pyttipanna på båten över Öresund, vilket kan vara en delförklaing till min förtjusning. Men jag tror att den färdiga pytten är vad flest svenskar refererar till ordet pytt, så jag röstar för att ni äter den färdigköpta! Ägg och inlagda rödbetor är av högsta vikt!

Nja, ibland används ju ingredienser som kan dra upp sockerinnehållet rejält, utan att de står omnämnda som just socker i innehållsförteckningen. Russin, sirap, honung... Vet man inte det kan man kanske bli lurad. Märken kan hävda "inget tillsatt socker" när en av ingredienserna är karamelliserad sockersirap, till exempel.

Det är det jag syftar på när jag pratar om dolt socker, samt det faktum att produkter kan marknadsföras som nyttiga när de i själva verket innehåller 11-14 g socker (tänker här på t.ex. All Bran och Special K). Det blir för mig också ett exempel på att "dölja" sockret, att dölja det mindre nyttiga med marknadsföringsmaterial som får kunden att tro att det är ett hälsosamt val när det kanske inte alltid är det.

Men det är klart, anstränger man sig för att titta på näringsdeklarationen och kan tolka den så är ju "varav sockerarter" en bra ledtråd som man lätt kan bilda sig en uppfattning med hjälp av. Jag är dock tveksam till hur många som faktiskt gör det - jag gör det då definitivt inte så ofta som jag borde! Mest för att jag inte alltid vill veta, utan vill stoppa i mig av det jag tycker om utan att veta exakt hur bra/dåligt det är. Hypokritiskt (kan man säga så?) så det förslår! :p
Jag läser innehållsförteckningar när jag undrar, så jag blir nog sällan "pålurad" socker. Men jag är inte heller särskilt rädd för socker. Och jag tycker inte att socker kan sägas vara dolt om det finns innehållsförteckningen, som på t ex All Bran. Dessutom litar jag aldrig på hälsopåståenden, skrattar mest åt dem. :meh:

Ett oskick som jag däremot irriterar mig på är när det står BARA 80 KCAL PER PORTION och sedan får man ta fram förstoringsglaset för att konstatera att en portion är 2 gram eller något annat helt orealistiskt. :meh: Läste en artikel om det bara häromdagen, Marabou anser att fyra rutor är en portion.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 877
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar