Äter du skräpmat?

Max har goda veg.burgare. Min pizzeria har också en underbar fetaostpizza som jag köper lite för ofta.

Om du undviker kött och kanske mejeriprodukter så minskar skräputbudet på språng dock - korv alternativt nåt motsvarande bigmac eller friterade kycklingvingar har rätt sällan en smidig motsvarighet på snabbmatställen. Men pommes finns alltid! Tur det. :D

Har annars inga problem med halv- och helfabrikat... om nu den delen av tråden ska föras vidare. Jag äter friskt med halloumipots, butternutsoppa, findus falafel etc. Smidigt att ha i frysen.

Är vi på språng blir det Thai om möjligheten finns. Det är sällan uselt och ibland riktigt bra. Njutånger, Sandviken och Fagersta samt Orsa har fabulösa Thai-vagnar.

Är vi på språng blir det Thai om möjligheten finns. Det är sällan uselt och ibland riktigt bra. Njutånger, Sandviken och Fagersta samt Orsa har fabulösa Thai-vagnar.

Indiskt har ofta också jättefin veg. Ibland även flera rätter med ren vegan. Det brukar vara ett säkert kort.

Jag äter aldrig "skräpmat", jag är jätte rädd för den allra mesta maten eftersom jag har en ätstörning. Jag är vegetarian och tycker att utbudet inte är lika stort då heller även om det är mycket, mycket bättre så här lite mer än 12 år sedan jag blev vegetarian. Men jag vet att det som kallas skräpmat inte är farligt i sig, det beror på hur ofta man äter det och vilka mängder. Man behöver ju till exempel inte äta en hel pizza, även innan jag blev sjuk har jag aldrig i hela mitt liv ätit en hel pizza, det har varit barnpizza eller en halv vuxenpizza. Men vill man ha en hel pizza någon gång ibland, go for it! Det jag fått lära mig i behandlingar är att man kan äta allt men inte alltid och uttrycket "Hellre nästan rätt än exakt fel", dvs man behöver inte vara petnoga. Det handlar om att hitta en balans.

Klart det finns nyttigare alternativ än en stor hamburgare och pomme eller en stor pizza, problemet förutom eventuella oönskade tillsatser är ju också att det drar iväg rejält med kalorierna. Men eftersom kroppen strävar efter balans finns det något som heter "Homeostas", dvs att kroppen om man vid enstaka tillfällen äter mer än vanligt kompenserar för det intaget genom att höja kroppstemperatur och andra funktioner i kroppen så att ämnesomsättningen tillfälligt ökar så att den enda måltiden inte påverkar vikten. Det här fungerar ju inte om man hela tiden äter för mycket för då blir ju det totala energiintaget för högt även i längden.

Sen handlar det ju inte bara om vikt men om man ska hård dra det är ju bröd en sån sak som dom flesta äter, jag till exempel älskar bröd. Men jag såg en dokumentär på Netflix om att grundbrödet bara innehöll tre ingredienser, det var mjöl, salt och vatten. Fabrikstillvärkat bröd innehåller runt 33-37 ingredienser. Men det innebär ju inte att bröd är farligt, men det visar lite på hur mat förändrats över tiden.

Jag lever väldigt restriktivt, jag saknar inte någon skräpmat alls helt ärligt men jag är ändå avundsjuk på er som faktiskt äter det. Just för att ni har valet att välja om ni vill ha det eller inte. Jag har inte ätit något sådant på 12 år.

Just nu består hela min kost av yoghurt, All bran flingor, mango, hembakat bröd med proteinkeso (för att den har längst hållbarhet av alla kesosorter) med gurka på och ett par måltider består endast av en liten skål vattenmelon. Ibland äter jag även kvarg med hallon.

Så ja, när jag läser den här tråden inser jag att det är så mycket jag inte äter. När ni skriver om dom sakerna som ni äter istället för skräpmat blir jag avundsjuk, jag vill också kunna vara så fri. Jag vill kunna välja enbart efter vad som är gott. Jag älskar det jag äter men att varje dag äta exakt lika dant med exakt vägda och uppmätta livsmedel är nog bane mig värre eller lika illa för hälsan än att äta lite skräpmat ibland. Även om min ätstörning säger något annat.

Men om någon pratar om skräpmat och nämner burgare, korv, pizza - menar du verkligen att du inte förstår att det inte är högrevsburgare, handgjord korv eller blomkålspizza de menar?

Nej, jag menar tvärt om - att den som säger sig "bara" äta burgare korv och pizza uppenbarligen utgår ifrån att detta i alla lägen är skräpmat.

Jag är helt besatt av skräpmat, och när jag åker utomlands är nåt av det första jag vill göra att scouta den lokala snabbmatskulturen. Jag vill också gärna snabbt hitta en mataffär så att jag kan undersöka utbudet av chips, nötter, snacks och snabbmat. Jag brukar sen inte äta så mycket av nämnda skräp - vi brukar äta på schyssta restauranger, och efter en vecka av att på dagtid förgäves ha försökt leta reda på den PERFEKTA churros-syltan/dumplings-stället/nudelhaket/creperiet så brukar jag få åka hem i ogjort ärende. :meh:

Det blir helt enkelt aldrig som jag har tänkt mig. Men jag är lika hoppfull vid nästa resa!

Har du provat den här?

ristorante-mozzarellapng.png

Det här är min favorit! Tyvärr har min närmaste butik tagit bort den ur sortimentet :arghh:

Jag älskar skräpmat men äter det inte så ofta, inte det som man köper färdigt iaf. Hamburgare och pizza gör vi desto oftare själva hemma. Färdigrätter som är frysta köper vi kanske 2-4 ggr per år och då är det fryspizza. Jag är dessutom en cocajunkie och har alltid läsk hemma (cravings från graviditet och jag har fortfarande inte kommit ur det). Dessutom älskar jag chips, men avhåller mig lite nu iom mjölkfri diet.

Går i perioder, jag älskar tyvärr hamburgare från Max eller Burger king. Så kanske sex ggr per år blir det mat därifrån.
En grej jag insåg när jag varje dag köpte sallad i en salladsbar på Ica var att det innehåller otroligt mkt tillsatser, började då kolla all färdigpackad mat och insåg att oavsett om den är fryst eller ligger i kylen så är de massa tillsatser och E-ämnen.. finns det någon färdig mat man kan köpa som inte innehåller e-ämnen?

Jag hittade goda frysta veganpizzor från Daiya rätt nyss. Typ 100 spänn styck bara vilket känns som att jag då lika gärna kan köpa en vanlig pizza och få den relativt nygjord.

Men svampvarianten var god iaf!

Åh, ja! När jag pluggade hade min närbutik Dr Oetker för £1, de blev alltså middag oftare än en kanske skulle önska... (och två vinflaskor för £5 hade de också, mycket nyttigt!)
Åh fy så perfekt! :D

Jag har alltid älskat skräpmat. Om man ska psykologisera så fock jag det aldrig under min uppväxt vilket skapade ett enorm sug efter det när jag blev vuxen.

Fram tills jag skaffade häst för 14 år sedan lyckades jag hålla suget i styr och lagade alltid mat från grunden hemma. Sen använde jag tiden till något annat och när jag kom hem från stallet nio på kvällen och vrålhungrig började jag allt oftare stanna på McDonalds som ligger på vägen. För några år sedan byggdes ett Max bara några hundra meter från där jag bor. Matlagning var något jag valde bort trots att jag egentligen har ett stort intresse för det och dessutom är bra på det.

I början av det här året beslutade jag mig för att ta tag i min vikt och i våras gick jag ner tio kilo. Jag siktar på att ta tio kilo till i höst. Det lyckades för att jag insåg hur mycket kalorier det verkligen är i olika livsmedel och rätt snabbt tappade jag totalt intresset för skräpmat. Om jag vill göra mat snabbt numera gör jag främst pasta med vegetarisk färssås som jag kan hacka ner lite olika grönsaker i. Den innehåller också tillsatser men är klart hälsosammare än McDonalds.

För en månad sedan reste jag runt i England under ett par veckor och hade bestämt mig för att jag skulle få äta precis vad jag ville utan att tänka på vikten. Jag är besatt av ost- och lökchips så det åt jag en på varje dag liksom chokladen aero med mintfyllning och mängder med apelsin- och morotsjuice från M&S. Däremot åt jag bara skräpmat en gång och då på Pizza Hut. Jag var inne på flera hamburgerställen och tittade, men det gamla suget ville inte infinna sig, istället kände jag avsmak. Det kändes bra att ha kommit så långt i att omprogrammera mig själv och när jag kom hem efter två veckor hade jag bara gått upp 8 hg.

Japp äter skräpmat, mc donalds, pizza, kebab & annan hämtmat som thai/indiskt och "halvfabrikat". Fast har hört av fd viktväktare att egentligen är det inte maten i sig som är "skräpig" utan mängden och tillbehören. när jag köper en pizza har jag ofta mat i 3 dar - äter oftast bara en fjärdedel/på sin höjd en halv om jag är riktigt hungrig.

Jag köper både för att jag tycker det är gott och för att jag är för lat för att laga mat själv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 323
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 861
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar