Äter du skräpmat?

Mat är verkligen en klassisk klassmarkör! Likt en äkta surdegshipster ska du göra precis allt från grunden, så lokalt och eko som möjligt. Just nu är ju gårdsmat otroligt populärt. Bild på sociala medier är ett måste, med matchande hashtags.

Både och tycker jag! Jag följer många träningskonton på Insta med normsnygga tjejer och killar som är vältränade, reser mycket och har träningskläder som kostar lika mycket som min månadslön. Där är det en del skräpmat som dyker upp i flödet emellanåt på "cheat-days" med pizza, kebab och hamburgare. Men jag gissar att det går hem hos följarna eftersom dom är vältränade, hade en överviktig person lagt upp samma bilder så hade det nog varit helt andra kommentarer :meh: Som när Lady Dahmer gav kanelgifflar till sitt barn till lunch en dag (på utflykt vad jag förstod?) och det blir hysteri i kommentarsfältet.

Vilken diskussion det blev sen jag skrev mitt svar, bäst jag förtydligar mig lite känner jag :D

Skräpmat för mig = tomma kalorier, ofta med myskofika tillsatser som mest bara funkar som bukfylla.

Är ju en sån där "jobbig" mathurtig typ :nailbiting: (för att jag tycker mat och matpyssel är roligt ;))

Både och tycker jag! Jag följer många träningskonton på Insta med normsnygga tjejer och killar som är vältränade, reser mycket och har träningskläder som kostar lika mycket som min månadslön. Där är det en del skräpmat som dyker upp i flödet emellanåt på "cheat-days" med pizza, kebab och hamburgare. Men jag gissar att det går hem hos följarna eftersom dom är vältränade, hade en överviktig person lagt upp samma bilder så hade det nog varit helt andra kommentarer :meh: Som när Lady Dahmer gav kanelgifflar till sitt barn till lunch en dag (på utflykt vad jag förstod?) och det blir hysteri i kommentarsfältet.
Men det där med "cheat-day" är ju så hälsonormativt som man kan komma. Då säger man ju direkt att detta är ngt fult och dåligt men som jag unnar mig ibland. Andra dagar är jag nyttig och därför är jag snygg och bra.

Blä!:wtf:

Men det där med "cheat-day" är ju så hälsonormativt som man kan komma. Då säger man ju direkt att detta är ngt fult och dåligt men som jag unnar mig ibland. Andra dagar är jag nyttig och därför är jag snygg och bra.

Bara läsa i de trådar som handlar om vikt här så ser man ju det där "unna sig" lite här och var och har så gjort länge. Så inte är det bara fitnessprofiler som kör med sånt inte.

Bara läsa i de trådar som handlar om vikt här så ser man ju det där "unna sig" lite här och var och har så gjort länge. Så inte är det bara fitnessprofiler som kör med sånt inte.

Jag tycker egentligen inte att det är något fel med det tankesättet, det känns sunt att äta mindre mängd av sånt som inte är lika bra för koppen och därmed även välja tillfälle där man gör det lite noggrannare. Jag försöker exempelvis att hålla alkoholintaget till helgerna osv. Popcorn, choklad och andra godsaker till filmkvällar och inte till frukost. Däremot är jag allergisk mot uttrycket "att unna sig" i mat-sammanhang men får inte riktigt grepp om varför :D Kanske för att det låter som att det är världens största grej att man käkar en jävla chokladbit?

Cheat-day = som att onyttigheter är någon som du fuskar med från din vanliga kost. Jag anser att onyttigheter ingår i min kost.

Varför måste något vara fult och dåligt bara för att man unnar sig?

Jag unnar mig massor med grejer som faktiskt är bra för mig. Ridning är en sådan grej, jag behöver det egentligen inte men det är en trevlig guldkant på tillvaron som jag unnar mig. Dyrare, exotisk frukt är en annan grej jag unnar mig. Osv osv.
Att unna sig är väl snarare att göra något som man inte har möjlighet att göra alltför ofta?

Varför måste något vara fult och dåligt bara för att man unnar sig?

Jag unnar mig massor med grejer som faktiskt är bra för mig. Ridning är en sådan grej, jag behöver det egentligen inte men det är en trevlig guldkant på tillvaron som jag unnar mig. Dyrare, exotisk frukt är en annan grej jag unnar mig. Osv osv.
Att unna sig är väl snarare att göra något som man inte har möjlighet att göra alltför ofta?
Men i det här sammanhanget handlar det ju uppenbart om någon som lever väldigt sunt men "unnar sig" onyttigheter ibland. Man behöver ju inte montera ner uttrycket i atomer när det framgår av sammanhanget vad som avses?

Jag har jobbat inom mat på olika vis större delen av mitt yrkesliv så matlagning ligger ganska naturligt för mig. Att slänga ihop en sås osv tar inte lång tid. Jag lägger i snitt 40 min kanske om dagen på en middag. Mycket sköter sig ju själv, tex grytor och stekar :)

Jag köper bara riktig grädde, smör, palmolja är no no osv.

Däremot så är jag inte ambitiös som min far var. Han sparade tom brödskalkar för att riva eget strödbröd:cool:
Men både grädde och smör är ju hel- eller halvfabrikat.

Men i det här sammanhanget handlar det ju uppenbart om någon som lever väldigt sunt men "unnar sig" onyttigheter ibland. Man behöver ju inte montera ner uttrycket i atomer när det framgår av sammanhanget vad som avses?

Jo, fast det jag menar är att onyttigheter (eller annat man unnar sig) inte nödvändigtvis måste vara något fult eller dåligt. Jag har snarare alltid uppfattat uttrycket "att unna sig" att betyda att man gör något som inte hör till vardagen utan är guldkant på tillvaron.
Att man inte ska äta onyttigheter regelbundet är ju inte detsamma som att det är fult och dåligt att äta något onyttigt ibland.

Jo, fast det jag menar är att onyttigheter (eller annat man unnar sig) inte nödvändigtvis måste vara något fult eller dåligt. Jag har snarare alltid uppfattat uttrycket "att unna sig" att betyda att man gör något som inte hör till vardagen utan är guldkant på tillvaron.
Att man inte ska äta onyttigheter regelbundet är ju inte detsamma som att det är fult och dåligt att äta något onyttigt ibland.
Jodå, det förstod jag. Men i sammanhanget här är det ju något fult eller dåligt, de som använder uttrycket cheatday menar att det är dåligt.

Det är väl inget svårt?

Rullar man egna köttbullar och kokar egen buljong osv så har man halva inne :)

Sen pressar jag inte egen olivolja eller gör inte egen pasta annat än till lite finare myskvällar men visst hackar jag löken från grunden så att säga :)
Fast det stod "inga halvfabrikat". Jag vet att det finns folk som äter så, men då oftast veganer som kör raw eller nåt. Alltså enbart frukt och grönt. Men äter man "som vanligt" och lagar vanliga måltider så måste det vara ett jättejobb. Och det du använder till din egna pasta (något mjöl?) är ju ett halvfabrikat...

Jodå, det förstod jag. Men i sammanhanget här är det ju något fult eller dåligt, de som använder uttrycket cheatday menar att det är dåligt.

Jag har kanske missförstått uttrycket i så fall, men jag har aldrig tänkt på uttrycket cheat day som något negativt. Snarare som något positivt att man väljer att hålla onyttigheterna till en dag så att de inte smyger in i vardagen, ju mer sällan man äter onyttigheter ju bättre liksom.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 877
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter