Varierad stress är ju den bästa!Ja visst, så att vi kan använda all tid vi sparar in till att stressa över andra saker istället! Det hade säkert varit nyttigt för både kropp och själ att göra allt det där, men knappast görbart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varierad stress är ju den bästa!Ja visst, så att vi kan använda all tid vi sparar in till att stressa över andra saker istället! Det hade säkert varit nyttigt för både kropp och själ att göra allt det där, men knappast görbart.
Ja, folk var ju så friska och levde så länge förrJa visst, så att vi kan använda all tid vi sparar in till att stressa över andra saker istället! Det hade säkert varit nyttigt för både kropp och själ att göra allt det där, men knappast görbart.
Misär!Japp. Jag har helt slutat med matlådor. Kombinationen bättre ekonomi och sambos på raken som är ännu sämre än mig på att laga god och omväxlande mat har gjort att jag helt tappat att göra matlådor.
Det är liksom illa nog att äta de få rätter min sambo lagar varannan kväll, jag vill inte ta med dom till jobbet dagen efter.
Låter lite som när jag sett ett program om kycklingindustrin som tonåring. Jag var vegetarian säkert en hel eftermiddag.För mig också. Jag bestämde mig för att försöka låta bli halvfabrikat helt en gång för några år sedan. Jag tror att det höll i ungefär en halvtimme, sedan insåg jag hur mycket som faktiskt räknas under den kategorin. Det går ju bara inte i dagens samhälle!
Aha, då fattar jag borde kanske inte anta att alla har samma avstånd som jag "in till stan"Jag bor på landet men utanför småstad, så ja, vi åker IN till stan (fem minuter), hämtar maten och åker hem igen. Det tar nog hiskeliga femton minuter totalt
Är man helt utmattad i hjärnan är det mycket enklare ja.
NE:s definition låter väl ganska lämplig:
skräpmat, engelska junk food, vardaglig benämning på livsmedel som består av s.k. tomma kalorier och har låg näringstäthet.De är ofta energirika och innehåller energi i form av socker och fett, och ofta mycket salt men saknar viktiga näringsämnen. Intag av sådana livsmedel leder lätt till för högt energiintag och fetma och kan samtidigt äventyra näringsbalansen. Exempel på livsmedel som ofta räknas till denna grupp är godis, pommes frites, potatischips, konditorivaror och läskedryckläskedrycker, men också spritdrycker, likörer, öl och vin i stora doser skulle kunna räknas hit.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/skräpmat
Jag kom på vad jag tycker verkar vara skräpmat utom Donken m fl. Sånt här:
Hade en arbetskamrat som gick ut och köpte en liknande låda till lunch v-a-r-j-e dag. Det kändes inte jättenyttigt.
Köpepyttipanna är en av mina favoriträtter! Med rödbetor, stekt ägg, öl och nubbe! Absolut inte skräpmat, utan Svensk Husmanskost. Det är en kulturgärning att äta det!
Hemlagad pytt blir inte hälften så gott.
Läste en artikel om det bara häromdagen, Marabou anser att fyra rutor är en portion.
Industriella, kommersiella och kooperativa lösningar.Det är väl snarare tack vare halvfabrikat som vi HAR dagens samhälle!? Industriella och kommersiella lösningar som innebär att vi slipper mala mjöl och pressa oliver till olja, var och en på sin lilla täppa.
Sant. Jag kommer från en Rörelsefamilj, jag har de kooperativa principerna i benmärgen. Fast jag undrar om Coop och Fonus och allt det där fortfarande är kooperativ.Industriella, kommersiella och kooperativa lösningar.
Just mat har det funnits väldigt mycket gemensamhetsanläggningar kring. Just för att det är en så stor apparat att ha en kvarn eller ett slakteri.
Nu gällde det ju skräpmat, inte snabbmat. Ostron är ju tex snabbmat i högsta grad.Som många redan sagt: det beror förstås på hur man definierar begreppet "snabbmat". Om man ska hålla sig till NE:s definition så äter jag inget av det som räknas upp, men jag dricker lightläsk i alla fall någon gång/vecka.
Apropå diskussionen ang hel- och halvfabrikat så hörde jag en gång en radiointervju med en kvinna ca 30 + som forskat kring matlagning och då upptäckt just hur olika man kan definiera dessa begrepp. Hon hade bl a frågat en kvinna 70 + om hon använde halvfabrikat när hon lagade mat och fått det lätt skamsna svarat: "Jo, det händer faktiskt att jag köper färdig falukorv..." Medan forskaren själv spontant betraktat falukorven som en råvara.
Det här med korv - precis som hamburgare - är ju ganska också intressant i sammanhanget. För de kan ju verkligen "röra sig över hela skalan". Den handgjorda korven på bl a skogsduva med hög kötthalt är ju långt ifrån sådant som också kallas korv men innehåller mer vatten än kött... och väldigt många "finkrogar" har hamburgare på menyn - av en typ som i alla fall inte jag skulle kalla "skräpmat".
Jag bor invid rester från en hytta.Sant. Jag kommer från en Rörelsefamilj, jag har de kooperativa principerna i benmärgen. Fast jag undrar om Coop och Fonus och allt det där fortfarande är kooperativ.
Ja, fiberföreningar kryllar det ju av. I förorten jag bodde förut startade vi grannar en kooperativ livsmedelsbutik, som nu har funkat i ca 20 år.Jag bor invid rester från en hytta.
Där bönder gemensamt redan för minst 700 år sedan förädlade produkter från den egna malm ur den egna jorden och berget.
Sedan blev det såg och kvarn.
Allt tack vare ett litet vattenfall.
Kooperationen lever fortfarande men i lite andra områden. T.ex. fiberföreningar. Men t.ex. skogskooperationen är fortfarande stor och stark.
Varför jag inte tar med mig matlådor när det jag som lagar mat skyller jag även det på sambon. Det blir ju inget kvar till någon matlådaMisär!
Hehe, ja klart att jag vet att jag äter totalfel men jag trodde att folk åt oftare på McDonalds än typ aldrig. Torsdag är min pizzadag så normalt blir det pizza en gång i veckan. McDonalds lite mer sällan, det är mest på resor eftersom det är enkelt. Föredrar Burger King. Men kanske 2 gånger i månaden. Äter på tok för mycket pasta. Lax en gång i veckan. Sushi kanske 2 ggr i månaden. Kinamat en gång i månaden. Har fryspizza som nödmat och det kanske det blir 1 gång i månaden. Äter alldeles för mycket godis och chips. Och vin. Pga av trasig kropp är motionen obefintlig.Men, vad äter du då? Om du nu vågar berätta det i den här tråden. Jag blir bara lite förvånad om ditt BMI kommer som en överraskning. Jag har högre BMI än jag skulle önska just nu men jag är smärtsamt medveten om varför.
Det där är ju samma sak som hur man sköter trädgården, hur ofta man städar och tvättar och byter i sängarna, om man har stökigt inne eller ej, hur man är klädd när man åker till stan osv.osv.Hur man sätter ett känslomässigt värde på mat.
Typ vissa saker är bra, andra är dåliga och några unnar man sig ändå.
Skräpmat är fult och laga från grunden är fint.
O.s.v.
Nu gällde det ju skräpmat, inte snabbmat. Ostron är ju tex snabbmat i högsta grad.
Dina exempel med olika sorters korv, visar ju att varken ordet snabbmat eller ordet halvfabrikat (eller helfabrikat, som just korv) inte är ord som har med matens kvalitet att göra. Trots att orden nog är negativt värdeladdade.
Skräpmat, däremot, måste väl stå för just dålig mat. Annars blir ju förledet skräp- helt obegripligt.
Jag vet inte hur viktigt det är med en definition. I stort sett verkar väl de flesta vara eniga om ungefärligt rimliga sätt att använda ordet med begriplighet. Det räcker väl? Ungefär som junk food också används.Precis! Och den här tråden har ju dessutom visat med all önskvärd tydlighet att olika människor definierar det här med "skräpmat" väldigt olika. Någon definition av begreppet som alla kan vara överens om kommer knappast att kunna formleras heller... Själv kan jag hålla med om NE:s definition, men jag anser den inte alls heltäckande.