Äter du skräpmat?

Jag köper Inga halvfabrikat heller. Äter dock en del pizza/hamburgare istället. Eller iofs, vill jag räkna korv till halvfabrikat, får man det? :p det går dock en del. Med lite eftertanke blir det faktiskt någon fulsoppa per år också. Och iofs bröd.

Men vad äter man? Kött/kyckling med grönsaker. Mycket gratänger. Ingen ris/pasta/potatis heller.
Men har du inga halvfabrikat i gratängerna?

Men har du inga halvfabrikat i gratängerna?
Jag insåg efter att tråden utvecklade sig att jag inte hade riktigt koll på vad halvfabrikat var, så får ta tillbaka det. Ville väl få fram att jag aldrig köper färdiga rätter och skräp i form av sånt. Försöker laga mat med ingredienser med så kort innehållsförteckning som möjligt, vilket var min definition av "mat från grunden", men hade lite fel där. :D

Jag kom på vad jag tycker verkar vara skräpmat utom Donken m fl. Sånt här:

204048.jpg

Hade en arbetskamrat som gick ut och köpte en liknande låda till lunch v-a-r-j-e dag. Det kändes inte jättenyttigt.
Är vi kollegor? :)

:laugh:
Tror inte det. :)

Du kör dem alltså?
Japp. Jag har helt slutat med matlådor. Kombinationen bättre ekonomi och sambos på raken som är ännu sämre än mig på att laga god och omväxlande mat har gjort att jag helt tappat att göra matlådor.
Det är liksom illa nog att äta de få rätter min sambo lagar varannan kväll, jag vill inte ta med dom till jobbet dagen efter.

Senast ändrad:
Fast det stod "inga halvfabrikat". Jag vet att det finns folk som äter så, men då oftast veganer som kör raw eller nåt. Alltså enbart frukt och grönt. Men äter man "som vanligt" och lagar vanliga måltider så måste det vara ett jättejobb. Och det du använder till din egna pasta (något mjöl?) är ju ett halvfabrikat...

Fast till halvfabrikat räknar jag inte mjöl osv, det är ju lite väl :)

Jag äter alldeles för mycket skräpmat sen jag blev singel...

Vissa veckor har det blivit pizza 3 dagar... :omåste skärpa mig. Min kropp har förfallit och jag är väldigt trött.

jag vagrar att ata nagot fran McDonald's :yuck:
Du är alltså inte white trash? :D

I min vänkrets har vi döpt Donken till WT-restaurangen, Max fick bli Hillbilly-haket och BurgerKing blev "Galna kossan-ingen vill veta var den kommer från". :p
Pizzerian ja, den har sin egen historia och säger jag "jag skulle gärna vilja veta vad det är i pizzan" kommer svaret blixtsnabbt "nej det vill du INTE!" :rofl:

Pizza brukar det bli en gång i veckan (lokala Turken vet vad jag ska ha bara jag visar mig) :o , burgare ett par gånger i månaden, korvmeny på Biltema när andan faller på så, ja, jag äter en del "junkfood" faktiskt.:)

Jag äter aldrig på snabbmatsställen, mest för att jag tycker det är äckligt. Hade varit skönt när man är iväg att kunna käka på t.ex. Max när sällskapet gör det. Köper heller aldrig färdigrätter som bara är att värma, av samma skäl.

Tycker jag äter nyttigt, men med tanke på svaren i den här tråden så är jag väl bland de sämre. I mitt kylskåp finns massor av hel- och halvfabrikat, just nu: tomatpuré, sojamjölk, tahini, cashewsmör, rapsolja, sojasås, färskost (havre), havregrädde, vegokvarg, currypasta, kokosmjölk. Jag tycker jag är skitduktig när jag gör egen havremjölk/havregrädde, men skulle aldrig orka göra det jämt (och då använder jag ju dessutom halvfabrikatet havregryn så jag var väl inte tillräckligt duktig då heller :D).

Jag äter aldrig på snabbmatsställen, mest för att jag tycker det är äckligt. Hade varit skönt när man är iväg att kunna käka på t.ex. Max när sällskapet gör det. Köper heller aldrig färdigrätter som bara är att värma, av samma skäl.

Tycker jag äter nyttigt, men med tanke på svaren i den här tråden så är jag väl bland de sämre. I mitt kylskåp finns massor av hel- och halvfabrikat, just nu: tomatpuré, sojamjölk, tahini, cashewsmör, rapsolja, sojasås, färskost (havre), havregrädde, vegokvarg, currypasta, kokosmjölk. Jag tycker jag är skitduktig när jag gör egen havremjölk/havregrädde, men skulle aldrig orka göra det jämt (och då använder jag ju dessutom halvfabrikatet havregryn så jag var väl inte tillräckligt duktig då heller :D).
Fast nog vet du att väldigt många inte använder ordet "halvfabrikat" på samma sätt som du?

Jag använder det ungefär som du, helst, men jag märker ju också att det inte funkar. De som säger sig inte använda halvfabrikat maler givetvis inte sitt mjäl, kärnar inte sitt smör och styckar inte upp kor och maler köttfärs. Osv.

min mathållning är helt uppåt väggarna, fastän jag är duktig på att laga mat från grunden så är snabbmat mitt "guilty pleasure" och jag faller för frestelsen lite för ofta tyvärr. Oftast är det pizza på lokala pizzerian men jag har inga problem att åka förbi McDonalds heller, speciellt på mina långresor. När blodsockret är lågt är det så jäkla lätt att ta de snabba utvägarna även om det går otroligt fort att värma en matlåda när man kommer hem...

Den här semestern har iaf fått mig att börja se över mina vanor och förhoppningsvis så kommer jag att kunna dra ner på snabbmatsbesöken å få ordning på både mat å vikt igen....

Fast nog vet du att väldigt många inte använder ordet "halvfabrikat" på samma sätt som du?

Jag använder det ungefär som du, helst, men jag märker ju också att det inte funkar. De som säger sig inte använda halvfabrikat maler givetvis inte sitt mjäl, kärnar inte sitt smör och styckar inte upp kor och maler köttfärs. Osv.
Jag hade glömt det i början av tråden (antagligen för att jag läst i en del vegangrupper senaste tiden där det finns folk som verkligen inte äter halvfabrikat, på riktigt), när jag skrev inlägget du citerade visste jag såklart det men tycker mest det är lustigt att folk alltid ska tala om hur duktiga de är som inte äter halv- eller helfabrikat. Halvfabrikat/helfabrikat betyder inte dåligt liksom.

Jag hade glömt det i början av tråden (antagligen för att jag läst i en del vegangrupper senaste tiden där det finns folk som verkligen inte äter halvfabrikat, på riktigt), när jag skrev inlägget du citerade visste jag såklart det men tycker mest det är lustigt att folk alltid ska tala om hur duktiga de är som inte äter halv- eller helfabrikat. Halvfabrikat/helfabrikat betyder inte dåligt liksom.
Ja, det är ett sätt att säga att man är duktig när man säger att man inte äter hel- och halvfabrikat. Att inte äta halvfabrikat framstår som helt ogenomförbart för mig.

Ja, det är ett sätt att säga att man är duktig när man säger att man inte äter hel- och halvfabrikat. Att inte äta halvfabrikat framstår som helt ogenomförbart för mig.
För mig också. Jag bestämde mig för att försöka låta bli halvfabrikat helt en gång för några år sedan. Jag tror att det höll i ungefär en halvtimme, sedan insåg jag hur mycket som faktiskt räknas under den kategorin. Det går ju bara inte i dagens samhälle!

Jag är tyvärr rätt förtjust i skräpmat. Inte McDonalds men en riktigt god Sibylla-burgare. Eller en välgjord pizza. För att inte tala om thaimat. Vår familj är stundtals rätt kaosig och då har det i perioder blivit rätt mycket skräpmat. Nu mera äter vi lchf-inspirerat, främst för att jag mår bättre av det och behövde gå ner i vikt (vilket jag gjort alltså) och det är jag som lagar maten på vardagarna. Vi köper hämtmat på fredagar då vi alla kommer hem rätt sent och är supertrötta men det blir oftast asiatiskt från lite bättre ställen.

För mig också. Jag bestämde mig för att försöka låta bli halvfabrikat helt en gång för några år sedan. Jag tror att det höll i ungefär en halvtimme, sedan insåg jag hur mycket som faktiskt räknas under den kategorin. Det går ju bara inte i dagens samhälle!
Det är väl snarare tack vare halvfabrikat som vi HAR dagens samhälle!? Industriella och kommersiella lösningar som innebär att vi slipper mala mjöl och pressa oliver till olja, var och en på sin lilla täppa.

Det är väl snarare tack vare halvfabrikat som vi HAR dagens samhälle!? Industriella och kommersiella lösningar som innebär att vi slipper mala mjöl och pressa oliver till olja, var och en på sin lilla täppa.
Ja visst, så att vi kan använda all tid vi sparar in till att stressa över andra saker istället! Det hade säkert varit nyttigt för både kropp och själ att göra allt det där, men knappast görbart.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 877
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10