Äter du skräpmat?

Jag tycker det. Den avviker ganska mycket smakmässigt från mina preferenser i övrigt (tänk typ halvvegetarisk kulturtant med hipsterinslag i köket), men är finfin! Som barn åt jag ofta pyttipanna på båten över Öresund, vilket kan vara en delförklaing till min förtjusning. Men jag tror att den färdiga pytten är vad flest svenskar refererar till ordet pytt, så jag röstar för att ni äter den färdigköpta! Ägg och inlagda rödbetor är av högsta vikt!
Ägg har jag inte orkat steka till, och använt förkokta rödbetor när jag haft det hemma. Och det har faktiskt varit gott. :d

Jag läser innehållsförteckningar när jag undrar, så jag blir nog sällan "pålurad" socker. Men jag är inte heller särskilt rädd för socker. Och jag tycker inte att socker kan sägas vara dolt om det finns innehållsförteckningen, som på t ex All Bran. Dessutom litar jag aldrig på hälsopåståenden, skrattar mest åt dem. :meh:

Ett oskick som jag däremot irriterar mig på är när det står BARA 80 KCAL PER PORTION och sedan får man ta fram förstoringsglaset för att konstatera att en portion är 2 gram eller något annat helt orealistiskt. :meh: Läste en artikel om det bara häromdagen, Marabou anser att fyra rutor är en portion.
Jag trodde chokladkakorna var portionerna.

Jag läser innehållsförteckningar när jag undrar, så jag blir nog sällan "pålurad" socker. Men jag är inte heller särskilt rädd för socker. Och jag tycker inte att socker kan sägas vara dolt om det finns innehållsförteckningen, som på t ex All Bran. Dessutom litar jag aldrig på hälsopåståenden, skrattar mest åt dem. :meh:

Ett oskick som jag däremot irriterar mig på är när det står BARA 80 KCAL PER PORTION och sedan får man ta fram förstoringsglaset för att konstatera att en portion är 2 gram eller något annat helt orealistiskt. :meh: Läste en artikel om det bara häromdagen, Marabou anser att fyra rutor är en portion.
Det är ju jättebra! Jag borde också bli bättre på att göra det. Och nä, rent teoretiskt kan det ju inte kallas för dolt socker. Det är väl därför de kommer undan med det...:down:

Portionspropagandan stör mig också! Även när godispåsar marknadsförs som "sharer packs", och när det poängteras att förpackningen är återförslutningsbar, så att man ska kunna äta godiset portionsvis. O_o Grr, jag hatar när folk försöker tala om för mig hur mycket jag borde äta! Särskilt när det rekommenderade är helt löjliga mängder, det blir liksom bara en enda stor förolämpning.

Det här var en ögonöppnare för mig. Jag tycker att jag äter som vem som helst men nu har jag förstått att min mathållning är en katastrof. Inte konstigt att jag har BMI på över 40.

Sällan kan bli någon gång då man är ute och åker annars har jag så mycket kött och fisk i frysen och det behöver inte vara så invecklat att fixa något brukar bli grytor och köttfärssås och sådant

Ja, de skiljer sig ju helt från alla andra former av rödbetor!
Verkligen! Jag har beställt saker med rödbetor flera gånger sedan dess, i tron om att jag faktiskt tycker om rödbetor, men det är tydligen bara under vissa mycket speciella omständigheter som jag gör det. Synd, för de är ju så fina!

Det här var en ögonöppnare för mig. Jag tycker att jag äter som vem som helst men nu har jag förstått att min mathållning är en katastrof. Inte konstigt att jag har BMI på över 40.
Men, vad äter du då? Om du nu vågar berätta det i den här tråden. Jag blir bara lite förvånad om ditt BMI kommer som en överraskning. Jag har högre BMI än jag skulle önska just nu men jag är smärtsamt medveten om varför. :meh:

Haha.. med tanke på att det är rätt mkt skräpmat som säljs både i butiker och restauranger så utgår jag från att de flesta som svarat i tråden inte är representativa. De som äter mer "skräp" kanske inte vill skylta med det? För det inte anses fint? Klassmarkör? Är det "fint" att laga allt själv?

Mat är verkligen en klassisk klassmarkör! Likt en äkta surdegshipster ska du göra precis allt från grunden, så lokalt och eko som möjligt. Just nu är ju gårdsmat otroligt populärt. Bild på sociala medier är ett måste, med matchande hashtags.

Jag kan erkänna att jag äter antingen thai eller pizza en gång i veckan, finns i byn så lätt att springa och hämta, samt att en riktig heldag avslutas med en tur till stan för tre big macs :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 877
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar