Äter du skräpmat?

Spinner vidare :) Min erfarenhet är att det egentligen inte tar längre tid att laga "från grunden". Det finns en hel massa maträtter som inte tar längre tid än det tar att värma en fryspizza. Svårigheten, i min värld, är att komma ihåg de där recepten när man är trött och fantasilös. Det är så mycket lättare att gräva fram fryspizzan än att tänka till kring ingredienser och tillagning.
Jo, jag lagar "från grunden" men jag använder t.ex. olivolja, havregrädde, passerade tomater, färskost (havre för min del då...) osv. Alltså även om jag mest lever på grönsaker, ärtor, linser, bönor så använder jag massor av hel- och halvfabrikat.

sjalvklart anvander jag mjol, oliv olja, etc. Men jag anvander inte konserverade eller frusna produkter. Jag bakar inte allt brod, sa lite brod som vi ater blir det daligt, sa vi koper brod ocksa ibland. Maken koper ocksa glass :up: men jag ater inte det.:p

Jo, jag lagar "från grunden" men jag använder t.ex. olivolja, havregrädde, passerade tomater, färskost (havre för min del då...) osv. Alltså även om jag mest lever på grönsaker, ärtor, linser, bönor så använder jag massor av hel- och halvfabrikat.

Oj! Nu fick du mig att googla och inse att definitionen för hel-/halvfabrikat inte är enhetlig alls. Man lär sig saker varje dag :up: I mitt huvud så är helfabrikat produkter som max behöver värmas (typ färdiga muffins) och halvfabrikat produkter där man måste göra de sista stegen (typ bakmix som rörs ut i vätska och hälls i formar). Att räkna mjöl eller choklad (för att hålla mig till muffinsanalogin) till halvfabrikat har aldrig slagit mig in, även om det rent tekniskt sett handlar om "fabriksgjorda" produkter.

Spinner vidare :) Min erfarenhet är att det egentligen inte tar längre tid att laga "från grunden". Det finns en hel massa maträtter som inte tar längre tid än det tar att värma en fryspizza. Svårigheten, i min värld, är att komma ihåg de där recepten när man är trött och fantasilös. Det är så mycket lättare att gräva fram fryspizzan än att tänka till kring ingredienser och tillagning.

Sedan vi fick Internet ar livet sa mycket enklare. Det ar bara att googla och hitta sina favorit siter for recept. Nar jag kanner att jag ar fantasilos tittar jag in pa mina favorit recept sidor och letar efter forslag ... Alltid hittar jag nagot. Jag kanske inte foljer receptet, men har fatt en ide.

Jag laser en bok dar de at cubanska mackor ... sa imorgon blir det "Cubano" till middag.:d Jag haller ner kalorier da jag inte kan motionera just nu, sa det blir pa kyckling brost istallet for flask, men pulled och tillagad i slow cooker.
I kvall blir det vildfangad stillahavs lax grillad pa en cedar planka med sma grillade nypotatis och en enkel remouladsasaktig rora till.

Oj! Nu fick du mig att googla och inse att definitionen för hel-/halvfabrikat inte är enhetlig alls. Man lär sig saker varje dag :up: I mitt huvud så är helfabrikat produkter som max behöver värmas (typ färdiga muffins) och halvfabrikat produkter där man måste göra de sista stegen (typ bakmix som rörs ut i vätska och hälls i formar). Att räkna mjöl eller choklad (för att hålla mig till muffinsanalogin) till halvfabrikat har aldrig slagit mig in, även om det rent tekniskt sett handlar om "fabriksgjorda" produkter.
Så vitt jag vet är halvfabrikat sånt som bearbetats på något sätt, men inte är helt färdigt att äta (t.ex. mjöl) och helfabrikat sånt som bearbetats och kan ätas direkt (t.ex. ost). Typ frysta grönsaker vet jag inte var man petar in.

Om vi ska vara sa petiga kan jag istallet saga att jag aldrig koper nagot ur frysdisken, utom en udda glass till Maken ibland. Jag koper heller aldrig nagra fardigblandade kartonger med typ bakmix eller konserver. Ar det lattare att forsta da? ;)

Jag äter nog skräpmat kanske 3 gånger i månaden. Det intressanta är att har i princip ALDRIG lagar mat :o Det är väldigt mycket frukostmat till middag här hemma :D

Min mage blev helt kass efter ett dygn med flygplansmat. Blir samma om jag äter skräpmat här hemma, men ibland är det värt det ändå!

Den här årstiden när mycket tid tillbringas på vägarna så blir det på tok för mycket skräpmat. Har hänt att det blir Mc Donalds både till frukost och middag. Gillar det inte men alternativen är inte alltid lätta att hitta längs vägarna.

/b

Sällan? Snabb mat är itne speciellt gott och thai eller kina får jag skyhögt blodsocker av. Det är inte värt det speciellt ofta.

Pizza - aldrig. Får äckelkänslor av utseendet!! Det är alldeles för mycket spya över det och jag tycker inte att det är gott.
Burgare nån gång ibland. När jag blir sugen och är på resa.
Kaffebröd och godis - det verkliga skräpet!! - äter jag inte annat än i undantagsfall.

Det mesta lagas hemma i köket. Mest av ekonomiska skäl. Jag vill inte lägga så mycket av mina pengar på så onödiga saker som halvfabrikat. Och egen mat är så mycket godare. Sommartid består den mesta maten av sådant som jag rafsar ihop ute i landen.

Nej, jag är inte speciellt präktig. Men gillar att laga mat och veta vad jag får i mig.

Jag äter oftast färdig hämtmat typ en gång varannan/var tredje månad. Har blivit lite oftare på sistone dock pga ny relation. lagar normalt all mat från grunden (okej, jag köper smör, mjöl, ost osv... men räknar fortfarande det som från grunden) kan köpa typ oxpytt eller fiskpinnar någon gång som reservmat när jag verkligen inte orkar laga mat.

När jag var sambo förut ville mitt ex gärna äta snabbmat för han ville aldrig laga mat i princip. Efter att ha ätit snabbmat 3 ggr i veckan sa min mage och kropp upp sig typ, så dåligt mår jag av den typen av mat.

När jag tittar på mitt flöde på FB så är det matbilder med "finare" mat. Vilket jag kan förstå till 100 % Ingen lägger väl ut bilder när de äter någon trist snabbmat:D
Men...hur ofta äter du skräpmat?
Jag äter skräp alldels för ofta. Tidsbrist, stress, trötthet osv. Men jag lägger ju inte ut på FB när jag köper en kebab eller hamburgare. Eller hämtpizzan...
Pizza köper jag kanske 2 gånger per år. Kebab aldrig. Falafel var flera år sen. McDonalds däremot blir det ganska ofta, kanske 2 gånger i månaden, ibland flera dagar i rad. anledningarna är flera, men att det är gott är inte en av dem.

Massor. Jobbar ute i fält och även om jag lagar nästan all mat från grunden hemma så vill man under fält-dagar äta annat än sallad eller annan kall mat, kunna gå på toaletten, tvätta händerna och lämna bilen..
Väljer gärna husman där det finns men långt ifrån alltid det är möjligt.

Men jösses, hur mycket tid lägger du ned på matlagning då? Och vad äter du?

Jag har jobbat inom mat på olika vis större delen av mitt yrkesliv så matlagning ligger ganska naturligt för mig. Att slänga ihop en sås osv tar inte lång tid. Jag lägger i snitt 40 min kanske om dagen på en middag. Mycket sköter sig ju själv, tex grytor och stekar :)

Jag köper bara riktig grädde, smör, palmolja är no no osv.

Däremot så är jag inte ambitiös som min far var. Han sparade tom brödskalkar för att riva eget strödbröd:cool:

Sällan pizza och sånt. Typ aldrig hamburgare eller grillmat. Sällan restaurang. Får hälsosam gratis på jobbet. Hemma blir det antingen t.ex. kyckling med grönsaker eller sedan någon fryst wok eler gryta. Jag gör väldigt sällan mat, äter hellre lite kvarg eller kokt ägg iom att jag får lunch på jobbet

Falafelrulle räknas inte till skräpmat även om det är snabbmat väl? Eheeee.. :o falafelrulle blir det någon i veckan eller varannan vecka. Max vegetariska burgare någon gång i månaden. Och en del hämtmat eller utemat (som inte är av det "finare" slaget) till lunch under arbetsveckor. Ändå lagar jag nog mest mat från grunden i min bekantskapskrets!

Jodå, här slinker det ner en pizza eller vegetarisk kebabtallrik var eller varannan månad :)

När tålamodet, orken och energin är totalt borta är det skönt att åka in till stan och köpa med sig mat hem till middagen :)

Men jösses, hur mycket tid lägger du ned på matlagning då? Och vad äter du?

Det är väl inget svårt?

Rullar man egna köttbullar och kokar egen buljong osv så har man halva inne :)

Sen pressar jag inte egen olivolja eller gör inte egen pasta annat än till lite finare myskvällar men visst hackar jag löken från grunden så att säga :)

Ja köper Max, Falafel eller Taco bar några gånger i månaden. Pizza eller thai några gånger per år men Mc Donalds typ aldrig.

Vilken mat är skräpmat?
Mina matvanor är jättesunkiga men jag räknar på det och mår bra ändå.
Typ "snabb-burrito", mosa bönor ur tetra på ett tortilla-bröd, lägg på tacosås, ost och majs.
Värm i micron.
Rulla ihop.
Ät.
10 min inklusive att äta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 874
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar