Äter du skräpmat?

Nej faktiskt inte! Jag äter en pizza ngn gång per år. Ibland kan jag köpa sushi tex om jag ska äta en snabb lunch på jobbet. Kanske en gång i kvartalet kan jag köpa thaimat då jag bor i samma hus som en sån restaurang. Annars äter jag nog inte så mkt "skräpmat" men när man äter mycket ute som jag gör så är det ju inte säkert att maten är så nyttig ändå :p

Av nyfikenhet, om du går till Råkultur eller Farang, räknar du det som att äta ute eller som skräpmat?

Alltså, är det maträtten eller lokalen som avgör?

Vilken mat är skräpmat?
Mina matvanor är jättesunkiga men jag räknar på det och mår bra ändå.
Typ "snabb-burrito", mosa bönor ur tetra på ett tortilla-bröd, lägg på tacosås, ost och majs.
Värm i micron.
Rulla ihop.
Ät.
10 min inklusive att äta.

Ungefär så äter jag också :D

Sallad = färdig salladspåse, kikärtor, bitar av soyakorv, tomat och dessing alt. färdig ceasarsalladspåse med något protein eller halloumi påslängt
Omelett
Äggmacka
Chiapudding/yoghurt med frukt, granola och nötter så det blir matigt
"Tacos" = alla rester som finns i kylen i tortilla-bröd och lite salsa eller dressing på
Macka med avocado och kallrökt lax

Som du sa, typ 10 min ink äta :p Jag har rätt nyttiga matvanor, men lagar nästan inte mat alls.

Men som sagt, skräpmat ibland. Inget är godare än Donken kl. 4 på morgonen efter en utekväll, eller en söndagspizza :love:

Av nyfikenhet, om du går till Råkultur eller Farang, räknar du det som att äta ute eller som skräpmat?

Alltså, är det maträtten eller lokalen som avgör?

Både lokal och mat tror jag! Men som jag skrev så är det ju inte säkert att maten är hälsosam bara för att man äter på en bättre restaurang.
Dock kanske jag inte skulle kalla Riche skräpmat även om det tex kan vara "onyttigt"?

Som jag fattade det definierade TS skräpmat som hamburgare, pizza och kebab. Gissningsvis på enklare hak/take away? Äter jag en hamburgare på AG's kanske det inte är skräpmat? Men på Donken?

Jag äter en del skräpmat i form av sötsaker (kakor och glass), chips/ostbollar ibland. Beställer kebab/pizza någon gång i månaden kanske, eller gör egen pizza med färdigköpt deg. Hamburgarekedjor blir det mest av bekvämlighetsskäl vid bilresor, då det ofta ligger längst vägen och snabbåtkomligt. Gör egen hamburgare emellanåt.

Använder en del hel-/halvfabrikat också. Skulle aldrig orka laga all mat från grunden.

Förr åt jag mestadels take away eller liknande. Lunchrestaurang eller typ salladsbuffe på vardagar och snabbmat variant thai annars. Tycker inte det är onyttigt alls, däremot så blir det ju dyrt.

Nu lagar vi nästan alltid mat hemma, köper väldigt lite av sånt som man mest värmer på. Absolut ingen gourmet dock.
Min sambo har IBS och därför är det lite svårt att köpa mat/äta ute och även svårt med mer eller mindre färdig mat. Svårt att ha koll på vad maten innehåller, brukar alltid sluta med att han får ont. Så vi lagar mat och sparar restaurang eller hämtmat till tillfällen då vi verkligen är sugna eller vill :)

Går bättre än förväntat med tanke på hur mkt jag avskyr matlagning, men det är för att vi alltid hjälps åt i köket :)

Men jösses, hur mycket tid lägger du ned på matlagning då? Och vad äter du?
Jag köper Inga halvfabrikat heller. Äter dock en del pizza/hamburgare istället. Eller iofs, vill jag räkna korv till halvfabrikat, får man det? :p det går dock en del. Med lite eftertanke blir det faktiskt någon fulsoppa per år också. Och iofs bröd.

Men vad äter man? Kött/kyckling med grönsaker. Mycket gratänger. Ingen ris/pasta/potatis heller.

Har värdelösa matvanor. Pizza nån gång i veckan, Max kanske varannan vecka. Subway varje gång jag går jour, så 1-2ggr/v.
Lagar i princip ingen mat, kokar pasta av och till och äter med ost och ketchup (namnam), sambon avancerar sig lite mer och lagar korv, hamburgare eller annat kött av och till, men vi har helt olika dygnsrytm, arbetstider och mattidsönskemål, så vi äter sällan tillsammans som det är just nu.
Ska dock testa @Inte_Ung s burritovariant, den lät god och oavancerad :)

Äter nog på hamburgerkedja i snitt 2 gånger per månad. Sushi 1 till ibland 4 gånger per månad :o Har en fantastisk sushi i orten där jag bor.
Överlag äter jag det jag är sugen på. Så visst åker det ner chips, godis och kakor. Jag äter det dock aldrig som ersättning till ett mål utan är noga med att äta frukost och minst ett lagat mål per dag.
Kan hända att det blir mackor och ägg till middag men då har jag nästan alltid ätit ett ordentligt mål till lunch.

Gillar matlagning men ibland finns inte tid, ork eller inspiration så då kan det bli färdig risgrynsgröt, microrätt, fryspizza etc.

Apropå det här med att lägga ut på sociala medier så tänker jag verkligen inte på att jag bara lägger ut hälsosam eller nyttig mat, däremot mer mat som är lite speciell typ restaurangmat, en god våffla jag åt på ett fik, en härlig gryta jag lagade, bild på sushi som är fint upplagd eller bara en bild på när jag svullar med en kompis :p etc. Blir mycket bilder på cava och annat bubbel som jag älskar! ;)

Jag åt faktiskt pizza i förrgår. Årets första, tror jag. Det var dock en "fin"pizza. Nu kommer jag inte att vara sugen på pizza på ett halvår. Burgare, kebab och sånt gillar jag inte, så donken ser inte mycket av mig :) . Sushi, däremot, skulle jag kunna leva på (räknas det som skräpmat/snabbmat? Där jag köper får man vänta medan de gör dem)!

Jag skulle gärna äta pizza ett par gånger i månaden, jag gillar pizza. Men utöver när jag är i Grekland äter jag det kanske fyra gånger om året hemma. För mycket fett och kolhydrater i oskön kombo.

Donken m fl har jag inte varit på flera år. Jo förresten, jag var på en för ett par år sedan.

Thai betraktar jag inte som riktig skräpmat (förutom att det är kyckling som det varit synd om, för mycket olja och mycket smakförstärkare :angel:), det äter jag kanske en gång/månad.

Kebab har jag ätit mindre än fem gånger i mitt liv.

Subway har jag aldrig ätit.

Det är väl inget svårt?

Rullar man egna köttbullar och kokar egen buljong osv så har man halva inne :)

Sen pressar jag inte egen olivolja eller gör inte egen pasta annat än till lite finare myskvällar men visst hackar jag löken från grunden så att säga :)

Nej det behöver inte vara svårt att göra det du beskriver, men inte har du lagat maten "från grunden".

Köttfärsen är halvfabrikat, kanske har du annat än färska kryddor i. Även om du gör egen pasta så är mjölet halvfabrikat.

Sen är det som jag skrev innan inte skräpmat för det. Men folk verkar skälla ut "halvfabrikat" på väldigt konstiga grunder ibland.

Ja det gör jag/vi. Beror på årstid och så men kanske färdiga hamburgare, kebab och pizza 1-2 gång i månaden. Har celiaki så det gör att valet inte är jättestort. Hamburgare blir t.ex tusen ggr godare om man gör dom själv på grillen.

Färdig pyttipanna, makaroner och korv m.m. gillar jag inte. Blir nog bara i nödfall. Köper numer oftast köttigare korvvarianter och gör sås, soppa eller gratinerar. Maken är uppväxt med färdig köttsås på burk, färdiga köttbullar, pannkaka till middag. Han är imponerad av att jag gör mina egna köttbullar:p

Det går i perioder. Nu är vi precis på väg ut ur en sådan period med nytillskott till familjen = sömnbrist, trotsålder på den andra och byggarbetsplats till hem. Dottern har börjat få rutiner och det gör mycket för orken.

Vi brukar göra många matlådor för att ha de dagar då tiden/ orken är knapp

Både lokal och mat tror jag! Men som jag skrev så är det ju inte säkert att maten är hälsosam bara för att man äter på en bättre restaurang.
Dock kanske jag inte skulle kalla Riche skräpmat även om det tex kan vara "onyttigt"?

Som jag fattade det definierade TS skräpmat som hamburgare, pizza och kebab. Gissningsvis på enklare hak/take away? Äter jag en hamburgare på AG's kanske det inte är skräpmat? Men på Donken?
Jag tänkte eftersom du definierade thai och sushi som skräpmat. Medan TS mer var inne på hamburgare, pizza och kebab. Dvs variationer på kött med bröd. Sushi och thai är ju rätt annorlunda typ av mat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 874
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!