Äter du skräpmat?

Det har förekommit någon gång här också... :o Eller pasta Rosso deluxe (+ost) om man har tur :p

Pasta Blanco =snabbmakaroner
Pasta Rosso = +ketchup
+deluxe = + ost
Klassisk billig och snabb studentmat.

:eek: Hädelse! :eek:
Ketchup är egentligen inte gött, men gör oätlig mat ätlig;) och förhindrar skörbjugg :rofl:
jahaaaa, om du med pasta menar makaroner (i mitt huvud har de aldrig varit samma sak) så instämmer jag i att saltsmöriga snabbmakaroner är oerhört god skräpmat!

Alltså, för inte så länge sen höll jag med dig om att ketchup gjorde oätlig mat (exempelvis pasta utan nåt annat överhuvudtaget) ätlig, absolut, men nu för tiden klarar jag det bara inte.

är i skrivande stund sådär härligt studentikost bakis på en onsdag och grunnar på vad jag ska äta.

Jag blir ytterst misstänksam till hur du skulle kunna räknas som oskyldig, fattig, hjälplös student när pasta rosso inte nämns en enda gång i din uppräkning av standardmaträtter O_o :cautious:
:p
Alltså - det där verkar ändras över tid.

I min ljuva ungdom var studentmaten fiskpinnar i brödrosten och minutris. Med ketchup. Speciellt bland teknister och naturvetare...

Haha.. med tanke på att det är rätt mkt skräpmat som säljs både i butiker och restauranger så utgår jag från att de flesta som svarat i tråden inte är representativa. De som äter mer "skräp" kanske inte vill skylta med det? För det inte anses fint? Klassmarkör? Är det "fint" att laga allt själv?

När jag pratat om tex matvanor på vissa arbetsplatser jag jobbat på tycker jag det är intressant att det anses "onyttigt" att äta tex hamburgare, thai, sushi etc till lunch. Men samma personer kan äta ljusa mackor, juice, sötade flingor etc. till frukost. Eller snabbmakaroner med ketchup till lunch och samtidigt förfasa sig över de som äter en hamburgare.

Det är lite likt Damernas Värld som enbart läses i väntrummet till tandis enligt samtliga man någonsin pratar med. Uppenbarligen är det inte helt med sanningen överensstämmande eftersom tidningen då skulle konkat för länge sedan.

Själv äter jag vad som klassats som halvfabrikat (och en del helfabrikat) konstant. Som ensamstående blir det alltid för mycket mat när man lagar själv varje dag. Så tja, gör köttfärssås i stora lass och fryser in. Men inte sjutton mal jag eget kött/slaktar kon eller gör egna passerade tomater utan de och tomatpuré köps på burk och creme fraiche syrar jag inte. Sedan in i frysen i lagom portioner. Kokar Barillas/Kungsörnens pasta till och river lite ost över - jag gör fö inte heller egen ost utan det inköps färdig i butiken. Inte heller odlar och skördar jag vete och kör det till kvarnen och handmaler det.

Sushi klassar jag inte som skräpmat men äter bara en gång i veckan, mest för att annars skulle jag göra det varje dag :D Eftersom jag bor i lägenhet mitt i stan, så hela grejen med att gå ut i landet och plocka grönsaker är inte ett alternativ för mig. När jag är riktigt trött blir det micrad varmkorv med ketchup och senap på. Jag kan även tänka mig färdiggrillad kyckling - demokratiskt delad med katten som är tokig i den. Jag är även känd för att köpa en wrap/smörgås i Pressbutiken när jag är stressad eller kokar egen saft av egenhändigt odlade bär utan det blir en Mer och har med mig. Burger King, tja när man kommer till T-centralen vid elva på kvällen, vrålhungrig eftersom jag aldrig äter när jag reser, då tar man det som är öppet.

Det har hänt att jag gör en stir fry med frysta grönsaker, särskilt på vintern när det är dyrt + smakar ingenting och häller på någon färdig sås. Nej jag planterar inte ris eller fiskar eller gör egen fisksås.

Fish 'n chips har jag inte ätit på ett tag men det är mest för att jag är för lat för att hämta det och att jag alltid blir sugen klockan halv tolv på kvällen. Inte heller har jag växthus och driver upp tomater (se lägenhet) eller odlar egna kryddor eftersom jag har en svart tumme minst sagt. Jodå Findus köttbullar finns i frysen när man är trött och stressad. Buljong köps i tärningar och kokas inte ner på benrester.

Katte som matte, Nikita vägrar MUSH, blötmat, ok, torrmat smaskens, särskilt RC vilket är paradiset. :d Men där sätter matte P :grin: Någon standard måste vi ändå ha hemma. :angel:

Stolt hel och halvmatskonsument.

är i skrivande stund sådär härligt studentikost bakis på en onsdag och grunnar på vad jag ska äta.
Happ, här glömmer en halva inlägget.
För att fördjupa mig lite mer i sushifrågan - jag funderar på att göra resan "in till stan" och köpa. Men hur tänker ni i tråden som faktiskt räknar sushi till skräpmat? Jag och en vän är av den halvgenomtänkta åsikten att sushi är nåt man kan äta hur mycket som helst av utan att oroa sig för ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Ris, grönsaker, fisk, tofu... Snabb- och klassisk hämtmat är det ju, men finns det alltså en riktig anledning till att sushi slås ihop med hamburgare och pizza?

Nu gällde det ju skräpmat, inte snabbmat. Ostron är ju tex snabbmat i högsta grad.

Dina exempel med olika sorters korv, visar ju att varken ordet snabbmat eller ordet halvfabrikat (eller helfabrikat, som just korv) inte är ord som har med matens kvalitet att göra. Trots att orden nog är negativt värdeladdade.

Skräpmat, däremot, måste väl stå för just dålig mat. Annars blir ju förledet skräp- helt obegripligt.

Jag köper inte kossan, maler köttet, röker det i egenbyggd rök, med i skogen repad enris och stoppar med riktig fjälster (kotarmar). Uppenbarligen äter jag halvfabrikkorv.

För att fördjupa mig lite mer i sushifrågan - jag funderar på att göra resan "in till stan" och köpa. Men hur tänker ni i tråden som faktiskt räknar sushi till skräpmat? Jag och en vän är av den halvgenomtänkta åsikten att sushi är nåt man kan äta hur mycket som helst av utan att oroa sig för ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Ris, grönsaker, fisk, tofu... Snabb- och klassisk hämtmat är det ju, men finns det alltså en riktig anledning till att sushi slås ihop med hamburgare och pizza?

Snabba kalorier med vitt ris och sedan ganska mycket socker faktiskt i sushiriset. Socker och vinäger. Sumobrottarna som inte direkt är smala lever på vitt ris.

Det jag läst är att de klistrar ihop riset med en sockerblandning? Därför är det mkt socker och mkt kalorier. Någon annan kan säkert förklara bättre ..

Vad jätteambitiösa alla verkar vara då :cautious: Jag äter typ inget annat än skräpmat. Fast det beror väl på vad en menar med skräp, men enligt definitionen här verkar det vara hel- och halvfabrikat och inte bara snabbmat typ donken. Donken/max/pizza äter jag kanske ett par gånger i månaden max, men hel- och halvfabrikat typ hela tiden. Hatar att laga mat från grunden och ingen annan i familjen är så mycket för det heller.

Snabba kalorier med vitt ris och sedan ganska mycket socker faktiskt i sushiriset. Socker och vinäger. Sumobrottarna som inte direkt är smala lever på vitt ris.

och @stjarnhimmel : Jo, riset är ju i och för sig ganska sött. Det tog lång tid för mig att börja gilla sushi eftersom att jag tyckte att allt smakade "fel" - en salig blandning av salt, sött och neutralt i saker jag förväntade mig skulle smaka annorlunda. Men kom igen, ris har ändå varit stapelföda hur länge som helst, jag kan inte tänka mig att det liksom ogiltigförklarar allt nyttigt man får i sig från just grönsaker, fisk, tofu?

och @stjarnhimmel : Jo, riset är ju i och för sig ganska sött. Det tog lång tid för mig att börja gilla sushi eftersom att jag tyckte att allt smakade "fel" - en salig blandning av salt, sött och neutralt i saker jag förväntade mig skulle smaka annorlunda. Men kom igen, ris har ändå varit stapelföda hur länge som helst, jag kan inte tänka mig att det liksom ogiltigförklarar allt nyttigt man får i sig från just grönsaker, fisk, tofu?

Allt annat är riktigt nyttigt och 'rent.' Om man vill vara riktigt nyttig äter man sashimi, men det blir i alla fall jag inte mätt på.

Allt annat är riktigt nyttigt och 'rent.' Om man vill vara riktigt nyttig äter man sashimi, men det blir i alla fall jag inte mätt på.
Det blir man inte (även om jag aldrig skulle äta just sashimi), därav min åsikt "att sushi är nåt man kan äta hur mycket som helst av utan att oroa sig för ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar"!

Att betrakta ris som skräpmat, känner jag nästan obehag inför. Ris är basmat för flera miljarder människor.

Att vi sedan med våra numera ofta ganska stillasittande liv inte behöver så stora portioner är en annan sak.

Att betrakta ris som skräpmat, känner jag nästan obehag inför. Ris är basmat för flera miljarder människor.

Att vi sedan med våra numera ofta ganska stillasittande liv inte behöver så stora portioner är en annan sak.

Helt rätt. Ris med pinnar är ett bra sätt att lugna ner mattakten, sedan äts ju ofta ris med mer grönsaker än är kutym i västvärlden och i betydligt mindre portioner. Plus då att det inte häls på massor med sås. Svenskar är ju mer benägna att ha sås på än många andra kök.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 874
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar