Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alligatorn tror jag hade tappat ändå eftersom han hade så pissig dräktighet förra året redan.
Balougraph har tappat nästan 100 ston själv, Careful tappade också många.
Jag skulle tro att Balougraph tappade mycket när han i år fick konkurrens av Baltimore. Förra året var han väl ensam svensk hingst efter Balou de Rouet?
Jag för min del skulle tro att han tappat pga att folk sett honom ute på tävling.Och där har han absolut inte imponerat.Tycker själv att hela hästen är som ett tuggummi både i gång och ffa i hoppningen.Han har dessutom oftast ett par nedslag också.Däremot känns det lite intressant med Balou blodet som har lämnat en hel del fina hopphästar.Såg många bra på Bundes nyligen.![]()
Jag hade väntat mig Lingh bland topphingstarna. Nu kan hans avbräck mitt i säsongen vara orsak till färre ston dock. Hade gärna sett att Damino fått fler ston. Är förvånad att han som gångartssegrare på bruks fått färre ston (39st) än Flash Dancer IM (53st). Om det nu är DR-blodet man är ute efter (gissningsvis med tanke på hans 87 ston) är väl Damino mer lik sin far än FD?
Att Rubinrot bara fått 9 ston är lite tråkigt. Hans avkommor visar framfötterna, men jag tror att stoägarna backar eftersom han ser ut som heffaklumen Allan. Folk har glömt bort att han egentligen har en väldigt fin typ.
Jag tror också att Linghs problem med skicken är en bidragande orsak till hans resultat. Jag hade själv bokat honom till mitt sto. En - två veckor innan hon skulle semineras så avbröts skicken. Jag bytte till en helt annan hingst och när så stoet var färdig på seminstationen (samma dag ironiskt nog) så började Lingh skickas igen. Stoet blev dräktig och jag nöjd med valet. Tror att fler som tänkt använda honom "blev illa tvungen" att välja någon annan på skick.
Damino hade jag också trott skulle få fler ston. Fölen ser ju väldigt trevliga ut. Samtidigt är jag glad att Flash Dancer fått så många då han enligt rapporter skall ha utvecklats mycket bra. Skulle kunna tänka mig att använda honom på mitt Bernsteinsto och vill gärna se lite hur storleken blir.
Don Primero har tyvärr tappat från sina 89 förra året. Det är kanske priset som avgjort där???
Fiorano: (Lite OT men jag såg premiären igår...)
Det har stor betydelse om hingstarna bara ägnar sig åt avel eller om de tävlar också.
Careful till exempel har tävlats intensivt detta året.
Jag säger ju att vissa hingstar klarar detta utan problem dock inte alla! Visst har väl Flyinges hingstar tävlats mindre i år? Beror kanske på att man har lite annan åldersfördelning än tidigare på hingstarna -Äldre prestationshingstar och unga förmågor? Inte vet jagMen det är väl knappast en nyhet att hingstarna tävlas? I princip alla flyinges hingstar tävlas och Jaguaren och Cardento har matchats till OS under säsong och har då använts begränsat. Det har dock aldrig påverkat siffrorna negativt på samma sätt som i år. Carefuls tapp är väl heller inte så farligt? Är sällan att samma hingst ligger i topp år efter år. Dessutom tror jag att Nintender har varit ett nytt spännande alternativ till samma stoägare som gillar Careful.
Jag säger ju att vissa hingstar klarar detta utan problem dock inte alla! Visst har väl Flyinges hingstar tävlats mindre i år? Beror kanske på att man har lite annan åldersfördelning än tidigare på hingstarna -Äldre prestationshingstar och unga förmågor? Inte vet jagSanta Cruz tävlades ju med bra resultat i år och var dessutom placerad i Zs kringklasser med en brasiliansk ryttare, dessutom ligger han rätt bra i blupen men har fick ändå bara 10 ston
Jag har nog en känsla av att en stor del av stoägarna använder "poppis" hingstar oavsett vad man har för ston. Härstamning och rykten säljer
Jag framhåller fortfarande att det är fölningsprocenten per betäckningar/semin som jag som uppfödare är intresserad av och klarar dom inte att tävla/tappas samtidigt märks det fort i statistiken. Har inte sett att Nintender visat upp sig särkilt mycket på tävlingsbanan i år förutom på Z och där var det ju tyvärr flopp
ändå ligger han i topp antal bet i år (Har själv använt honom till 2 ston iår så jag har väl också tron på hans avkommor). Tycker bara inte man ska göra det så lätt för sig och tro att de som visar upp sig på tävlingar är de som kommer att föra vår avel framåt, om det nu är det vi är ute efter
eller är det andras problem? Är ju stort efterfrågan på nygodkända utländska unghingstar som man knappt vet annat än härstamning på och som i bästa fall ha 50% dr på FAI. Nu slut på kommentarer för min del
![]()
Om de har tävlats mindre i år än andra år kan jag inte svara på. Men Balamour gjorde iaf väldigt fina resultat på unghäst-vm. Men menar du att hingstar får färre eller fler ston om de tävlas? Förstår nämligen inte hur du menar när du sägara att Careful har tappat pga tävling?Jag säger ju att vissa hingstar klarar detta utan problem dock inte alla! Visst har väl Flyinges hingstar tävlats mindre i år?
Santa Cruz var inte i avel alls förra året (enl blup.se). -07 fick han 35 ston och -08 registrerades endast 16 avkommor. Så om fler uppfödare tänkar som du med fölningsprocent på antal betäckningar har du kanske svaret på varför SC inte får fler ston.Beror kanske på att man har lite annan åldersfördelning än tidigare på hingstarna -Äldre prestationshingstar och unga förmågor? Inte vet jagSanta Cruz tävlades ju med bra resultat i år och var dessutom placerad i Zs kringklasser med en brasiliansk ryttare, dessutom ligger han rätt bra i blupen men har fick ändå bara 10 ston
Jag framhåller fortfarande att det är fölningsprocenten per betäckningar/semin som jag som uppfödare är intresserad av och klarar dom inte att tävla/tappas samtidigt märks det fort i statistiken.
Det skriks efter prestation på våra ston i aveln och då ska vi väl kräva samma sak av hingstarna? Ang Nintender är det säkert en väldigt fin hingst, men om jag hade använt honom utan att ha sett honom på tävlingsbanan och sen sett resultaten från Z hade jag blivit nervös. Men så är ju risken med att använda oprövade hingstar. Om man nu är orolig för att hingsten inte klarar tävling och avel i kombination får man satsa på antingen det ena eller andra.Har inte sett att Nintender visat upp sig särkilt mycket på tävlingsbanan i år förutom på Z och där var det ju tyvärr floppändå ligger han i topp antal bet i år (Har själv använt honom till 2 ston iår så jag har väl också tron på hans avkommor). Tycker bara inte man ska göra det så lätt för sig och tro att de som visar upp sig på tävlingar är de som kommer att föra vår avel framåt, om det nu är det vi är ute efter
eller är det andras problem?
Är väl kalas att kunna föra aveln framåt snabbt, men hoppas såklart att de mest får äldre beprövade prestationsston.Är ju stort efterfrågan på nygodkända utländska unghingstar som man knappt vet annat än härstamning på och som i bästa fall ha 50% dr på FAI.
Intressant sätt att avsluta ett inlägg i en debatt.Nu slut på kommentarer för min del![]()
Litet inlägg i disk. eller snarare en förfrågan. Jag saknar några hingstar bland de som tagits upp bl.a har inga siffror för Lux Z och Calido nämts. Någon som vet hur många ston de fick i år?