ASVHs betäckningssiffror har nu börjat publiceras

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KickiH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 12 456
Sv: ASVHs betäckningssiffror har nu börjat publiceras

Magini som är en ELIT hingst ligger i samma pris klass som V-hingstarna
Marwin får säkert en del för att han är jäkligt snygg med bling bling :o

Den största majoriteten av Rubinrotavkommor jag sett har också varit heffaklumpar, lågställda, men med väldigt god rörelsemekanik.

Själv tycker jag att det är trist att en sån bra hingst som Lambourghini bara fick 6 ston men förstår det samtidigt eftersom det var strul med betäckningssätt i början av säsongen.

Alligatorn tror jag hade tappat ändå eftersom han hade så pissig dräktighet förra året redan.

Balougraph har tappat nästan 100 ston själv, Careful tappade också många.

Jag skulle tro att Balougraph tappade mycket när han i år fick konkurrens av Baltimore. Förra året var han väl ensam svensk hingst efter Balou de Rouet?

Jag skulle tro att Balougraph tappade mycket när han i år fick konkurrens av Baltimore. Förra året var han väl ensam svensk hingst efter Balou de Rouet?

Jag för min del skulle tro att han tappat pga att folk sett honom ute på tävling.Och där har han absolut inte imponerat.Tycker själv att hela hästen är som ett tuggummi både i gång och ffa i hoppningen.Han har dessutom oftast ett par nedslag också.Däremot känns det lite intressant med Balou blodet som har lämnat en hel del fina hopphästar.Såg många bra på Bundes nyligen.:)

Jag för min del skulle tro att han tappat pga att folk sett honom ute på tävling.Och där har han absolut inte imponerat.Tycker själv att hela hästen är som ett tuggummi både i gång och ffa i hoppningen.Han har dessutom oftast ett par nedslag också.Däremot känns det lite intressant med Balou blodet som har lämnat en hel del fina hopphästar.Såg många bra på Bundes nyligen.:)

Intressant!
Jag fick inte den uppfattningen när jag såg honom live förra året men har heller inte sett honom sen dess och mycket händer ju med unghästarna på ett år.

Jag tror absolut på Balou -blodet och båda sönerna är åtminstone på pappret (och bild!) attraktiva.

V-hingstars avkommor får ju gröna papper fr o m i år, jag tror det har betytt en del extra ston till dem.

Jag hade väntat mig Lingh bland topphingstarna. Nu kan hans avbräck mitt i säsongen vara orsak till färre ston dock. Hade gärna sett att Damino fått fler ston. Är förvånad att han som gångartssegrare på bruks fått färre ston (39st) än Flash Dancer IM (53st). Om det nu är DR-blodet man är ute efter (gissningsvis med tanke på hans 87 ston) är väl Damino mer lik sin far än FD?
Att Rubinrot bara fått 9 ston är lite tråkigt. Hans avkommor visar framfötterna, men jag tror att stoägarna backar eftersom han ser ut som heffaklumen Allan. Folk har glömt bort att han egentligen har en väldigt fin typ.

Jag tror också att Linghs problem med skicken är en bidragande orsak till hans resultat. Jag hade själv bokat honom till mitt sto. En - två veckor innan hon skulle semineras så avbröts skicken. Jag bytte till en helt annan hingst och när så stoet var färdig på seminstationen (samma dag ironiskt nog) så började Lingh skickas igen. Stoet blev dräktig och jag nöjd med valet. Tror att fler som tänkt använda honom "blev illa tvungen" att välja någon annan på skick.

Damino hade jag också trott skulle få fler ston. Fölen ser ju väldigt trevliga ut. Samtidigt är jag glad att Flash Dancer fått så många då han enligt rapporter skall ha utvecklats mycket bra. Skulle kunna tänka mig att använda honom på mitt Bernsteinsto och vill gärna se lite hur storleken blir.

Don Primero har tyvärr tappat från sina 89 förra året. Det är kanske priset som avgjort där???

Fiorano: (Lite OT men jag såg premiären igår...:angel:)

Jag tror också att Linghs problem med skicken är en bidragande orsak till hans resultat. Jag hade själv bokat honom till mitt sto. En - två veckor innan hon skulle semineras så avbröts skicken. Jag bytte till en helt annan hingst och när så stoet var färdig på seminstationen (samma dag ironiskt nog) så började Lingh skickas igen. Stoet blev dräktig och jag nöjd med valet. Tror att fler som tänkt använda honom "blev illa tvungen" att välja någon annan på skick.

Damino hade jag också trott skulle få fler ston. Fölen ser ju väldigt trevliga ut. Samtidigt är jag glad att Flash Dancer fått så många då han enligt rapporter skall ha utvecklats mycket bra. Skulle kunna tänka mig att använda honom på mitt Bernsteinsto och vill gärna se lite hur storleken blir.

Don Primero har tyvärr tappat från sina 89 förra året. Det är kanske priset som avgjort där???

Fiorano: (Lite OT men jag såg premiären igår...:angel:)

Blir mer spännande nästa vecka:p.

I vilket fall som är det tråkigt att Lingh inte använts mera, är en riktigt fin hingst med fantastiska meriter. Samma med Damino-men av någon anledning verkar det vila en viss förbannelse över bruksprovsvinnarna. Stoägarna har tydligen inte samma smak som domarna.

Kom på att jag är väldigt glad över att Faustinus fick så många ston. Är en hingst som jag tror hade kunna tillföra mycket i svensk avel. En hingst som verkligen passar till de flesta svenska ston!

Det har stor betydelse om hingstarna bara ägnar sig åt avel eller om de tävlar också.
Careful till exempel har tävlats intensivt detta året.

Håller med förra talare:bow:! Det är mycket som spelar in, samtidigt så är det ju antalet födda föl som räknas i slutänden:grin: Det är inte roligt för stoägarna när man påbörjat semin med en hingst som sedan visar sig vara på tävling 3-4 veckor i samband med nästa brunst:mad: vilket var fallet med bl.a Careful i år. Dessutom hade ju ägaren även Nintender som det diskuterades vilt om här på Bukes under sommaren om att han enbart skulle finnas tillgänglig fram till juli. Klart det spelar in i hingstvalet. Om denna ryktesspridning gynnade Nintender el ej är svårt att veta:confused: En del hingstar kanske inte orkar med/fungerar att samtidigt tävlas och tappas (spec unghingstar), andra fungerar bättre på tävling om dom får "lätta på trycket" emellan tävlandet. Igen så får stoägarna betala kalaset om hingsten får dålig spermakvalite pga att den inte orkar med att visa upp sig samtidigt som det tävlas. Att man i exv Tyskland ofta startar tappningarna tidigare på säsongen gör ju till viss del att hingstarna hinner jobba av sig innan den ordentliga tävlingssäsongen startar. Det är inte helt lätt att både äta kakan och ha den kvar!

Men det är väl knappast en nyhet att hingstarna tävlas? I princip alla flyinges hingstar tävlas och Jaguaren och Cardento har matchats till OS under säsong och har då använts begränsat. Det har dock aldrig påverkat siffrorna negativt på samma sätt som i år. Carefuls tapp är väl heller inte så farligt? Är sällan att samma hingst ligger i topp år efter år. Dessutom tror jag att Nintender har varit ett nytt spännande alternativ till samma stoägare som gillar Careful.

Känns väl som att dom passar in i kategorin V hingstar snart också eller har jag fel?

Jeopardy tror jag personligen inte gör det. Hamilton kommer få blup efter i år men jag kan inte svara för hurvida det är bra eller inte. Haydn har något sämre än Lasandos så där finns ju risk för sänkning.

Men det finns ju ett flertal hingstar tex carte d'or, alcatraz, bocelli, breitling, cartier etc etc som kostar runt 7000-9000:-

Nu tror jag givetvis inte att det är att v-hingstarna är fantastiska. Men de har säkert marknadsförts bättre än andra hingstar. Sen blir det ju givetvis billigare att betäcka naturligt än seminera.

Men det är väl knappast en nyhet att hingstarna tävlas? I princip alla flyinges hingstar tävlas och Jaguaren och Cardento har matchats till OS under säsong och har då använts begränsat. Det har dock aldrig påverkat siffrorna negativt på samma sätt som i år. Carefuls tapp är väl heller inte så farligt? Är sällan att samma hingst ligger i topp år efter år. Dessutom tror jag att Nintender har varit ett nytt spännande alternativ till samma stoägare som gillar Careful.
Jag säger ju att vissa hingstar klarar detta utan problem dock inte alla! Visst har väl Flyinges hingstar tävlats mindre i år? Beror kanske på att man har lite annan åldersfördelning än tidigare på hingstarna -Äldre prestationshingstar och unga förmågor? Inte vet jag:angel: Santa Cruz tävlades ju med bra resultat i år och var dessutom placerad i Zs kringklasser med en brasiliansk ryttare, dessutom ligger han rätt bra i blupen men har fick ändå bara 10 ston:confused: Jag har nog en känsla av att en stor del av stoägarna använder "poppis" hingstar oavsett vad man har för ston. Härstamning och rykten säljer:bow: Jag framhåller fortfarande att det är fölningsprocenten per betäckningar/semin som jag som uppfödare är intresserad av och klarar dom inte att tävla/tappas samtidigt märks det fort i statistiken. Har inte sett att Nintender visat upp sig särkilt mycket på tävlingsbanan i år förutom på Z och där var det ju tyvärr flopp:( ändå ligger han i topp antal bet i år (Har själv använt honom till 2 ston iår så jag har väl också tron på hans avkommor). Tycker bara inte man ska göra det så lätt för sig och tro att de som visar upp sig på tävlingar är de som kommer att föra vår avel framåt, om det nu är det vi är ute efter:grin: eller är det andras problem? Är ju stort efterfrågan på nygodkända utländska unghingstar som man knappt vet annat än härstamning på och som i bästa fall ha 50% dr på FAI. Nu slut på kommentarer för min del;)

Jag säger ju att vissa hingstar klarar detta utan problem dock inte alla! Visst har väl Flyinges hingstar tävlats mindre i år? Beror kanske på att man har lite annan åldersfördelning än tidigare på hingstarna -Äldre prestationshingstar och unga förmågor? Inte vet jag:angel: Santa Cruz tävlades ju med bra resultat i år och var dessutom placerad i Zs kringklasser med en brasiliansk ryttare, dessutom ligger han rätt bra i blupen men har fick ändå bara 10 ston:confused: Jag har nog en känsla av att en stor del av stoägarna använder "poppis" hingstar oavsett vad man har för ston. Härstamning och rykten säljer:bow: Jag framhåller fortfarande att det är fölningsprocenten per betäckningar/semin som jag som uppfödare är intresserad av och klarar dom inte att tävla/tappas samtidigt märks det fort i statistiken. Har inte sett att Nintender visat upp sig särkilt mycket på tävlingsbanan i år förutom på Z och där var det ju tyvärr flopp:( ändå ligger han i topp antal bet i år (Har själv använt honom till 2 ston iår så jag har väl också tron på hans avkommor). Tycker bara inte man ska göra det så lätt för sig och tro att de som visar upp sig på tävlingar är de som kommer att föra vår avel framåt, om det nu är det vi är ute efter:grin: eller är det andras problem? Är ju stort efterfrågan på nygodkända utländska unghingstar som man knappt vet annat än härstamning på och som i bästa fall ha 50% dr på FAI. Nu slut på kommentarer för min del;)

Mycket bra skrivet............Håller med dig.

Jag säger ju att vissa hingstar klarar detta utan problem dock inte alla! Visst har väl Flyinges hingstar tävlats mindre i år?
Om de har tävlats mindre i år än andra år kan jag inte svara på. Men Balamour gjorde iaf väldigt fina resultat på unghäst-vm. Men menar du att hingstar får färre eller fler ston om de tävlas? Förstår nämligen inte hur du menar när du sägara att Careful har tappat pga tävling?

Beror kanske på att man har lite annan åldersfördelning än tidigare på hingstarna -Äldre prestationshingstar och unga förmågor? Inte vet jag:angel: Santa Cruz tävlades ju med bra resultat i år och var dessutom placerad i Zs kringklasser med en brasiliansk ryttare, dessutom ligger han rätt bra i blupen men har fick ändå bara 10 ston:confused: Jag framhåller fortfarande att det är fölningsprocenten per betäckningar/semin som jag som uppfödare är intresserad av och klarar dom inte att tävla/tappas samtidigt märks det fort i statistiken.
Santa Cruz var inte i avel alls förra året (enl blup.se). -07 fick han 35 ston och -08 registrerades endast 16 avkommor. Så om fler uppfödare tänkar som du med fölningsprocent på antal betäckningar har du kanske svaret på varför SC inte får fler ston.

Har inte sett att Nintender visat upp sig särkilt mycket på tävlingsbanan i år förutom på Z och där var det ju tyvärr flopp:( ändå ligger han i topp antal bet i år (Har själv använt honom till 2 ston iår så jag har väl också tron på hans avkommor). Tycker bara inte man ska göra det så lätt för sig och tro att de som visar upp sig på tävlingar är de som kommer att föra vår avel framåt, om det nu är det vi är ute efter:grin: eller är det andras problem?
Det skriks efter prestation på våra ston i aveln och då ska vi väl kräva samma sak av hingstarna? Ang Nintender är det säkert en väldigt fin hingst, men om jag hade använt honom utan att ha sett honom på tävlingsbanan och sen sett resultaten från Z hade jag blivit nervös. Men så är ju risken med att använda oprövade hingstar. Om man nu är orolig för att hingsten inte klarar tävling och avel i kombination får man satsa på antingen det ena eller andra.

Är ju stort efterfrågan på nygodkända utländska unghingstar som man knappt vet annat än härstamning på och som i bästa fall ha 50% dr på FAI.
Är väl kalas att kunna föra aveln framåt snabbt, men hoppas såklart att de mest får äldre beprövade prestationsston.

Nu slut på kommentarer för min del;)
Intressant sätt att avsluta ett inlägg i en debatt.

*KL*

Jag tycker det var många ston till flera nya hingstar, tillsammans fick årets nykomligar över 1000 ston, brukar det vara så många? nästan en fjärdedel?

Jag blev glad att Flash Dancer fick såpass många ston, gillar honom bättre än Damino.

Fiorano: Det kan ju vara så att (som du säger) många som vill ha DR-blodet kanske hellre tar DR själv och just att FD är lite mer olik sin far kanske snarare har varit positivt för honom. Kanske Master-blodet som lockar lite också.

SWB: Jag har också bestämt att jag ska betäcka mitt Bernstein-sto med Flash Dancer nästa gång: när det nu kan tänkas bli...
Tänkt som en häst till mig själv så för min del får den gärna bli ponnymått bara den rör sig tillräckligt bra :angel:

Iallafall jag menar att hingstarna får färre ston när de tävlas.
Av rent praktiska orsaker. Gäller speciellt de som tävlar internationellt.
Det är svårt att få till med tappning och sedan att passa det med stoets brunster.

Var du i Lanaken och såg vad som hände med Nintender ?
Som jag fattade det så gick de omkull och det säger iaf inte mig något negativt om hingsten.

Nej jag såg inte Nintender utan reflekterade bara på det faktum att var utesluten. Ser man bara i resultatlistan att han var utesluten utan att veta att han gick omkull så känns det inte så kul kan jag tänka mig. Inget negativt om hingsten i sig.

Litet inlägg i disk. eller snarare en förfrågan. Jag saknar några hingstar bland de som tagits upp bl.a har inga siffror för Lux Z och Calido nämts. Någon som vet hur många ston de fick i år?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
480
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6... 13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 259
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat... 18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 059
Senast: Mineur
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla... 7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka