ASVHs betäckningssiffror har nu börjat publiceras

Sv: ASVHs betäckningssiffror har nu börjat publiceras

Iallafall jag menar att hingstarna får färre ston när de tävlas.
Av rent praktiska orsaker. Gäller speciellt de som tävlar internationellt.
Det är svårt att få till med tappning och sedan att passa det med stoets brunster.

Var du i Lanaken och såg vad som hände med Nintender ?
Som jag fattade det så gick de omkull och det säger iaf inte mig något negativt om hingsten.

Stämmer, de gick ikull, se länk:

http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=nintender+omkull&meta=&aq=f&oq=

Jeopardy tror jag personligen inte gör det. Hamilton kommer få blup efter i år men jag kan inte svara för hurvida det är bra eller inte. Haydn har något sämre än Lasandos så där finns ju risk för sänkning.

Men det finns ju ett flertal hingstar tex carte d'or, alcatraz, bocelli, breitling, cartier etc etc som kostar runt 7000-9000:-

Nu tror jag givetvis inte att det är att v-hingstarna är fantastiska. Men de har säkert marknadsförts bättre än andra hingstar. Sen blir det ju givetvis billigare att betäcka naturligt än seminera.

Men allvarligt talat! Hur många av dessa hingstar kan föra våra avel frammåt i sporten?

Dessa hingstar, med sina låga priser, V- på väntelistan etc, lockar stoägare utan kunskap om avel och och bara ser en chans att betäcka sitt söta, oridbara, skadade sto till en billig penning:eek:

Inte konstigt att de inte får fölen sålda för några pengar!

Marknaden är intresserad av avelsframsteg pga prestation! Inte för att hingsten är söt/bra/gammal/har aldrig fått bevisa i avlesboxen pga få ston etc...

Marknaden söker nya blodslinjer hela tiden! Vill man sälja och har ett BRA sto, kanske man skall välja en poppis hingst! Titta på vad som är populärt i Europa och säljs för bra pengar:)

Jag måste få lägga in en brasklapp.

Bara för att hingsten har V så betyder inte per definition att den är dålig. Ta Marwin tex, han har intressanta blodslinjer med mkt fullblod (iaf ganska moderna då han var yngre) han har presterat själv, men han har inte förärvt sig såsom man hade önskat se, frågan är vad det beror på. Jag tror tyvärr att en stor bov i det sammanhanget är att han antingen tävlats eller stått på naturlig och då fått allsköns skitston (rent ut sagt) som funnits i närheten. Det är väl nästan allmänt känt att på den tiden när alla hingstarna stod på naturligt så kunde man se på stammen var i landet ett föl var uppfött. Sen är det också en hingst som jag tror attraherat stoägare som vill ha ett föl med mycket tecken och det varit ett viktigt kriteria. Synd, synd att han inte fått bättre ston helt enkelt. För jag *tror* att just han hade kunnat tillföra en hel del.

Generellt så är väl problematiken att man både vill avla "säkert" dvs på hingstar som bevisat att de är nedärver bra och samtidigt ha snabba generationsväxlingar. Det ÄR synnerligen paradoxalt tycker jag. Då letar man bra söner till hingstar som förvärvt sig bra, men hur har det gått i Sverige ? Heller Cardento än en Cardento-son. Hellre Robin Z än en Robin Z-son och heller Quite Easy än en son. (Nu tog jag enbart hingstar som varit/är stationerade länge i Sverige). Rätt uppenbart eftersom ingen av sönerna varit lika eller mera framgånsrika än sina pappor.

Tänk vad märkligt det är att ett Elit egentligen inte är värt så mycket när hingsten väl får det för då är den för gammal. Så det gäller att vara med i matchen och välja rätt när hingstarna är unga !

Sverige är väl ganska ohjälpligt på efterkälken. När började vi leta Contenderblod ? Första godkända Contender sönerna kom 2005 - då var själva Contender +20 år ! Och låg i andra eller tredje led på de hingstar som var coming i Europa !

Jag rekomenderar inte att betäcka med V-hingstar. Men jag tycker det är lustigt att dessa inte märker av minskningen när andra gör det. Kolla på Cairo tex han har ju knappt varit använd förrän han blev sänkt trots att han då var billig.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
473
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 218
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 013
Senast: Mineur
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka