ASVHs betäckningssiffror har nu börjat publiceras

Sv: ASVHs betäckningssiffror har nu börjat publiceras

Miaa skrev:
Hmmm tycker faktiskt det är fy skam att dom inte tordes lägga betäckningssiffrorna på bordet innan de sett de andra hingstarnas .

Allrahelst eftersom Flyinge är eller ? var en så ledande stiftelse ?!

Det är ingen hemlighet från Flyinges sida, alla rapporter kanske inte kommit in till dom vid tidpunkten för VD:ns avskedande

Tror inte att det bara är jag själv som läst att Flyinge inte ville ge ut sina betäckningssiffror förrän ASVH lagt ut sina eller de andra hingstarnas betäckningsresultat .

Tyvärr hittar jag nu inte kommentaren när jag söker så den kanske är borttagen pga av att folk reagerat över kommentaren ?

Tror inte jag tolkat kommentaren fel och skulle jag ha gjort det så ber jag om ursäkt .

Mia

Mycket bra skrivet! :bow:
Jag håller med dig till fullo då det är precis de funderingar jag haft själv kring vald tidpunkt för förändring.
Samt som du skriver, hur ska detta kunna bero på en enda person? Känns som att man behöver en syndabock och då offras han.

Mycket bra skrivet! :bow:

Jag instämmer till fullo, självklart förstår man Flyinge att de vill ändra till 90 dygn, med Wasa så lämnar de ju möjligheten till levande föl försäkring öppet ändå, även om de med betalningsanmärkningar är uteslutna, men å andra sidan är de ju det i så mycket annat också så varför skulle inte hingsthållarna följa "policyn" med att inte ge kredit till dom.

Men timingen är ju inte så genomtänkt, det är många som väljer mellan Flyinges hingstar pga de fördelaktiga villkoren så jag tror de hade tjänat betydligt mer på att vänta några år så att krisen vänt och läget stabiliserat sig igen.

Ps. Markebäcks halvblods hingstar (-Don Premiero) har ingen språng, men det är de ända jag kommer på på rak arm bortsett från Niklas men det är nog inte många fler....

Undrar om inte Fetcher N också har dygnsavgift samt Hip Hop

*KL*

Jag förstår INTE varför alla är så arga över Flyinges betalnings system???:confused:

Jag ser inte alls något fel i Flyinges nuvarande system.

Däremot så tror jag att de tidigare fått många ston just pga att det sett så billigt ut att betäcka med hingstarna. I slutänden har det blivit lika dyrt eller dyrare än andra, men på pappret har det ju sett kalasbra ut, särskilt för nybörjare som inte vågar chansa och såna med struliga ston. I år valde nog dessa något annat...

Fetcher N, Carresini L och Chess hade ingen språngavgift i år.

Jag menade inte urvalet av hingst, hade flera intressanta på min lista iår.
Dock var dom flesta jag var intresserad utav ngt för unga för min smak & jag kommer titta på dem igen nästa år.

Men tyckte Flyinge var väldigt röriga i sitt betalsystem, nu lade jag inte någon seriös energi på att sätta mig in i det, då jag inte skulle använda någon flyingehingst iår.

På tal om Flyinges betalsystem.
Jag har använt en hingst iår som har både språng, 17 dygn & 90 dygns avgift.
Försäkringen tar över istället efter 90 dygn.

Ifjor använde jag en med levande fölavgift, fölet var missbildad & ej levnadsdugligt, slapp betala avgiften & fick ut en skitsumma på foster/föl försäkringen.

Ser egentligen ingen skillnad på avgifterna, om man har en försäkring. Bara man betalar 90 dygnsavgiften som jag ser som en tidig levande föl avgift istället. Summan skiljer egentligen inte, bara tiden den skall betalas.

Hopphingsten Hellrik 1065 har inte heller någon språngavgift. Tycker för övrigt att de har ganska bra vilkor..

Jag ser inte alls något fel i Flyinges nuvarande system.

Däremot så tror jag att de tidigare fått många ston just pga att det sett så billigt ut att betäcka med hingstarna. I slutänden har det blivit lika dyrt eller dyrare än andra, men på pappret har det ju sett kalasbra ut, särskilt för nybörjare som inte vågar chansa och såna med struliga ston. I år valde nog dessa något annat...

Tack! Äntligen någon som verkar förstå vad jag menar:)

På tal om Flyinges betalsystem.
Jag har använt en hingst iår som har både språng, 17 dygn & 90 dygns avgift.
Försäkringen tar över istället efter 90 dygn.

Ifjor använde jag en med levande fölavgift, fölet var missbildad & ej levnadsdugligt, slapp betala avgiften & fick ut en skitsumma på foster/föl försäkringen.

Ser egentligen ingen skillnad på avgifterna, om man har en försäkring. Bara man betalar 90 dygnsavgiften som jag ser som en tidig levande föl avgift istället. Summan skiljer egentligen inte, bara tiden den skall betalas.

Det är ju så Flyinges betalningssystem fungerar också. OM man väljer 90-dygns betalning.

Väljer man lev föl avgift så går Wasa kredit in och betalar till Flyinge 90-dygns avgiften och du har en skuld till Wasa kredit (om du klarar kreditupplysning) Sen måste man ta en foster och föl-försäkring via Agria, vilket gör att fölet blir dyrare än vid 90-dygns betalning och valfritt att ta en försäkring.

Tror inte att det bara är jag själv som läst att Flyinge inte ville ge ut sina betäckningssiffror förrän ASVH lagt ut sina eller de andra hingstarnas betäckningsresultat .

Vet jag ingenting om, har inte läst det.

Jag kan tänka mig att man vill göra en omvärldsanalys och jämföra med övriga marknaden, hur mkt man tappat i förhållande till vad alla har tappat.

Skall bli kul att jämföra totalt antal betäckta ston i Sverige i år jämfört med tidigare år.

Bra och genomtänkt skrivet! Jag håller med det mesta som du skrivit.

Vet jag ingenting om, har inte läst det.

Jag kan tänka mig att man vill göra en omvärldsanalys och jämföra med övriga marknaden, hur mkt man tappat i förhållande till vad alla har tappat.

Skall bli kul att jämföra totalt antal betäckta ston i Sverige i år jämfört med tidigare år.

Fast det kan man väl likväl göra efter att man publicerat siffrorna!

Hippoessentia har inte heller någon språngavgift på sina hingstar.
Homme d honneur har varken språng eller dräktighetsavgift utan enbart levande föl.

Fast det kan man väl likväl göra efter att man publicerat siffrorna!

Ja, det hade de säkert kunna göra. men jag förstår ändå inte varför alla är så upprörda just över det? Dom har förlorat en del i betäckningar, och det kan bero på många orsaker, konjunkturen, hingstmaterialet, betalningssystemet etc etc.

*kl*

Nu lämmnar 2 flyinge stationerade hingstar sverige, Alligator Fontaine och Jaguar mail.
Enligt tidningen ridsport har Jaguar mail betäckt 333 ston över 3 säsonger, enligt blup betäckte han 186 ston -07, 99 ston-08. Lägger vi ihop ett å ett har han betäckt 48 ston 2009.

Alligator Fontaine har totalt haft 141 ston, 68 ston -07, 64 ston -08. 2009 9 st ston.

Så visst har Flyinge tappat betäckningar. Men precis som SeagirlM säger kan det bero på många aspekter, vilka ut av dom får flyinge själv komma fram till.

Oj, Alligatorn har tappat massor.

Ser det likadant ut för alla flyinges hingstar så förstår jag varför siffrorna dröjer...;)

Alligatorn hade ju lite halvkass kvalité redan 2008, 55 resp 40% så det kanske är därför många drog sig för att använda honom i år?

Enligt Flyinges sidan betäckte han bara 64 ston förra året, märkligt att det inte överenstämmer ???

Och jag som inte kan öppna xls-dokument på min dator. Är inget snille så jag lyckas inte få fram listan.... Spricker ju av nyfikenhet.
Hittar inget på ASVH´s sida heller.
:crazy::crazy::crazy:

Och jag som inte kan öppna xls-dokument på min dator. Är inget snille så jag lyckas inte få fram listan.... Spricker ju av nyfikenhet.
Hittar inget på ASVH´s sida heller.
:crazy::crazy::crazy:

Åh, en vänlig själ skickade nu listan till mig.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
473
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 218
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 013
Senast: Mineur
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka