ASVHs betäckningssiffror har nu börjat publiceras

Sv: ASVHs betäckningssiffror har nu börjat publiceras

eller om de inser att deras vansiniga betalsysten fuckade upp det för dom. Ska bli intressant att se hur de lägger upp avgifterna nästa säsong.

Hoppas på levande fölavgifter och att dom får in en riktigt bra snygg och med mycket bra ärftlighet och supergång ,stor,och supertemprament sen ska han vara Svart också och och meriterad då får dom båda mina ston :D Och många andras också tror jag :idea:

Hmmm tycker faktiskt det är fy skam att dom inte tordes lägga betäckningssiffrorna på bordet innan de sett de andra hingstarnas .

Allrahelst eftersom Flyinge är eller ? var en så ledande stiftelse ?!

Mia

Detta är inte officiellt utlagt än, utan du får göra som KickiH och andra, knappa dig igenom BLUP sidorna på hingstarna och se vilkas betäckningsresultat som har kommit in.
ASVH brukar lägga ut den kompletta listan senare, (nåja hyfsat komplett eftersom vissa hingsthållare kan vara nog så sega med sin rapportering).
Löjligt beteende av Flyinge, även om det gått uselt i år, så blir det ju inte bättre av att de försöker mörka siffrorna.

Jag håller med om att det¨nya betalningssystemet kändes lite väl märkligt. Förstår ju hur de tänkte men om jag inte minns fel så skulle man även försäkra fölet sedan i samma bolag. Sådant vil jag inte välja samtidigt som jag väljer hingst.
Jag kunde ju valt att betala 90-dygn som vanligt och försäkra på eget håll, men det känns som att betala dubbel fosterförsäkring. Eller missförstod jag hela systemet?
Det fanns annars framför allt en hingst som jag känner mig ganska sugen på som nog skulle kunna passa min dam. Jag valde en hingst som hade levande föl-avgift. Förstår dock att alla hingstägare inte väljer det, mycket kan ju hända..
/U

Jag håller med om att det¨nya betalningssystemet kändes lite väl märkligt. Förstår ju hur de tänkte men om jag inte minns fel så skulle man även försäkra fölet sedan i samma bolag. Sådant vil jag inte välja samtidigt som jag väljer hingst.
Jag kunde ju valt att betala 90-dygn som vanligt och försäkra på eget håll, men det känns som att betala dubbel fosterförsäkring. Eller missförstod jag hela systemet?
Det fanns annars framför allt en hingst som jag känner mig ganska sugen på som nog skulle kunna passa min dam. Jag valde en hingst som hade levande föl-avgift. Förstår dock att alla hingstägare inte väljer det, mycket kan ju hända..
/U

*KL*

Jag förstår INTE varför alla är så arga över Flyinges betalnings system???:confused:

Jag har betäckt med Nintender, betalat på 90-dygn och allt är frid och fröjd.:)
Jag har själv, utan tvång som vanligt tagit en foster-fölförsäkring.

Jag har förut använt både Danska och Tyska hingstar med samma betalningsvillkor, dvs 90-dygn. Varför skriker alla och klagar på Flyinge???
Dom har ändrat sitt betalningssystem, ja, men man kan ju faktiskt välja att betala vid levande föl, men då är förbehållet att man tar en foster och fölförsäkring.

Tror att det beror på att det finns en del som aldrig betalar sina levande föl avgifter och detta är ett sätt att försäkra sig om att få in dom pengarna via Wasa kredit samt Agrias foster och föl försäkring.

Väljer man att betala vid 90-dygn så blir det ett par tusen kronor billigare.

Jag fattar bara inte dessa klagomål på Flyinge!!! Många andra hingsthållare har ju samma betalningssystem dvs 90-dygn.

Jag tror att många kommer att gå ifrån lev föl avgift så det är nog bara att vi vänjer oss alt slutar att klaga alt slutar att betäcka.

Använd frys hingstar ist, då har man ju betalat allt i ett "nafs" och får stå för smällen om det inte blir något föl:crazy:

Nä, bättre attityd och mindre klagomål mot Flyinge skulle nog gagna oss alla.

Jag hoppas att dom får ett lyft nu och kan hitta samarbets partners vad det gäller attraktiva hingstar för kommande säsong:)

Betalningssystemet skall man nog inte lägga så stor negativ energi eller tyckande på, då kan man välja andra hingstar i stället.

Hmmm tycker faktiskt det är fy skam att dom inte tordes lägga betäckningssiffrorna på bordet innan de sett de andra hingstarnas .

Allrahelst eftersom Flyinge är eller ? var en så ledande stiftelse ?!

Det är ingen hemlighet från Flyinges sida, alla rapporter kanske inte kommit in till dom vid tidpunkten för VD:ns avskedande

jag valde ju en annan hingst istället.. Jag blev inte vare sig upprörd eller annat, men jag gillade inte att de skulle bestämma vart jag skulle försäkra mitt föl om det nu blir något.

Det här nya betalningsalternativet innebär att betalningen av 90-dagarsavgiften sker med en kontokredit från Wasa Kredit AB månaden efter fölet fötts, och att stoägaren tecknar en foster/föl-försäkring hos Agria.

Eller misstolkar jag meningen?

Ska jag se det som 90-dygnsavgift och stå för fosterförsäkring själv tycker jag att en del av deras hingstar blivit dyrare än vad jag minns att de varit tidigare, minns kasnke fel..
/U

Det var väl inte hela anledningen?
:citat ur tidningen sporthästen:
Flyinge står sedan i morse utan VD. Johan Bredberg har fått lämna sin tjänst omgående. Orsakerna är olönsam hingstverksamhet och försäljning samt personalens missnöje med ledarskapet.
I fredags beslutade Flyinges styrelse att låta VD Johan Bredberg gå med omedelbar verkan. Avelschefen Karl-Henrik Heimdahl och ekonomichef Ulla Ek tar tills vidare över VD:s arbetsuppgifter.

”Flyinge står inför ett förändringsarbete och Johan Bredberg är kanske inte rätt person att leda det arbetet. Vi behöver en annan profil till det”, säger styrelsens ordförande Claes Lundell till Sporthästen.se.

Enligt Claes Lundell fungerar utbildningsverksamheten bra, även ekonomsikt. Likaså evenemangsbiten. Problemet är hingstarna och hästförsäljningen.

”Dessa delar har inte visat tillfredställande resultat”, säger Claes Lundell, utan att precisera saken närmare.

Bland personalen på Flyinge har det en tid grott ett missnöje med personalpolitik och ledning. Claes Lundell bekräftar detta finns med i bakgrunden till beslutet att låta vd gå.

Beslutet togs utan att styrelsen ens vet hur eller var man ska leta efter en ny verkställande direktör. Om det blir genom headhunting eller annonsering.

Flyinge har 47 anställda.

Största anledningen verkade vara hingstarna, sen var det även personalens missnöje.

Det här nya betalningsalternativet innebär att betalningen av 90-dagarsavgiften sker med en kontokredit från Wasa Kredit AB månaden efter fölet fötts, och att stoägaren tecknar en foster/föl-försäkring hos Agria.

Denna mening förstår jag faktiskt inte:confused:

Jag fick en helt vanlig faktura på 90-dygns avgift och utan kontoprövning från Wasa kredit.

Kanske beror att jag varit kund där i många år??? Inte vet jag:confused:

Största anledningen verkade vara hingstarna, sen var det även personalens missnöje.

Tror du 100% på allt som står i kvällstidningarna/skvallertidningarna också?

Naturligtvis ligger det substans i vad tidningarna säger, men det finns nog mer och fler bakomliggande orsaker till avskedandet.

Denna mening förstår jag faktiskt inte:confused:

Jag fick en helt vanlig faktura på 90-dygns avgift och utan kontoprövning från Wasa kredit.

Kanske beror att jag varit kund där i många år??? Inte vet jag:confused:

Klart att de inte gör en kreditupplysning på dig om du betalar vid 90 dygn. Men Flyinge hade ett samarbete med Wasa som gjorde att Wasa gick in och betalade 90-dygn och att stoägaren betalade tillbaka de pengarna som en levandefölavgift. För att välja det alternativet krävs kreditupplysningen.

Anledningen att jag är så förundrad av att Flyinge la om hela sitt betalsystem är att jag är så förvånad över ledningens naiva tro att det enbart är deras hingstar som gett dom många ston. Jag skulle gissa att mellan 10-20% av deras stoägare har valt dom pga deras fantastiska villkor. Dom villkoren har helt klart gjort att Flyinges hingstar har använts i större utsträckning. Att dessutom lägga om det systemet i dessa tider gör det än mer anmärkningsvärt! Självklart är det upp till varje hingstägare hur de vill lägga upp sina avgifter. Men vill man locka stoägare får man ha bra villkor också.

Senast ändrad:

Nä, bättre attityd och mindre klagomål mot Flyinge skulle nog gagna oss alla.

Och jag kan inte låta bli att undra varför Flyinge skall fortsätta att placeras i en gräddfil av oss stoägare?? Varför skall man behandlas på annat sätt än alla andra hingsthållare i landet??

Vad många av oss förvånas över är att man från Flyinges sida valt att i ett kärvt ekonomiskt läge förändra sitt betalningssystem inte bara från levandefölsavgift till 90-dygnsavgift utan dessutom ta bort betalningen först på 17 dygn och istället lägga till även en språngavgift.
Jag som inte använt någon Flyingehingst - inte för betalningssystemet utan för att jag valt andra hingstar som bättre passar mina ston - måste ju faktiskt få reagera över det märkliga i att ledningen för en av Sveriges största hingsthållare inte är mer känsliga för konjunkturens betydelse än att man väljer att genomföra en sådan förändring i ett marknadsläge som inte kunde vara sämre valt?

Att många stoägare föredrar levandefölsavgift - rätt eller fel - kan inte ha kommit som en överraskning för någon i landet speciellt inte Flyinge, vilket gör att jag måste ha rätt att tycka att det var ett mer än märkligt att man i en ledningsgrupp på Flyinge kunde förankra ett förändringsbeslut vad gäller betalningarna.
Det kan aldrig vara så att Flyinge kan "slippa undan" den lågkonjunktur som drabbat och drabbar många av oss och då gäller det helt enkelt att anpassa sig till marknaden..
I massor med dikussioner i detta och andra forum och i artiklar i fackpress basuneras ut att vi uppfödare måste inse verkligheten och sänka priserna på våra uppfödningar.
Ge mig ett enda argument för att detta inte i någon utsträckning också skulle gälla hingsthållarna?? Varför skulle man inte där behöva anpassa sig till marknadsläget?? Detta alldeles speciellt då Flyinge som också agerar som säljare av hästar??

Nej..kritiseras den som kritiseras skall och i det här sammanhanget faller verkligen all skugga över Flyinge själva. Ingen annan än man själv har valt att i ett ekonomiskt krisläge förändra villkoren för stoägarna till det sämre...och ingen annan än man själv får bära konsekvenserna av detta i mina ögon fullkomligt ogenomtänkta handlande.

Like it or not - men detta med stoägarnas känslighet för betalningssystemtet kanske är en annan sida av att det som alla känner till är svårt att få lönsamhet i hästaveln och att strukturen i uppfödarleden därför ser ut som den gör. Vill man som hingsthållare spela med i den ligan och kapa åt sig marknadsandelar får man ta skeden i vacker hand och erbjuda villkor som passar stoägarmarknaden...

Jag och många med mig är inte alls lika känsliga för betalnignssystemet men kan inte alls förstå varför jag inte skulle kunna uttrycka min förvåning över den bristfälliga ledningen av Flyinge i detta hänseende? Jag tycker helt enkelt att det är ytterligt oskickligt och märkligt att man inte förstod vidden av sitt agerande..........

Senast ändrad:

Klart att de inte gör en kreditupplysning på dig om du betalar vid 90 dygn. Men Flyinge hade ett samarbete med Wasa som gjorde att Wasa gick in och betalade 90-dygn och att stoägaren betalade tillbaka de pengarna som en levandefölavgift. För att välja det alternativet krävs kreditupplysningen.

Ja, så har jag fattat det också!

Dom som väljer att betala vid levande föl måste betala via Wasa kredit samt teckna foster och fölförsäkring, som om det går åt skogen vid fölning antagligen betalas direkt via försäkringen till Wasa kredit och till Flyinge så att alla får sin betalning....

Och jag kan inte låta bli att undra varför Flyinge skall fortsätta att placeras i en gräddfil av oss stoägare?? Varför skall man behandlas på annat sätt än alla andra hingsthållare i landet??

Jag tycker inte att Flyinge på något sätt skall hamna i någon "gräddfil", utan konstruktivt bemötas som andra hingsthållare världen runt, "Like it or not, its your choice", då väljer man ju något annat alternativ eller hingst/hingsthållare.:)

Vad många av oss förvånas över är att man från Flyinges sida valt att i ett kärvt ekonomiskt läge förändra sitt betalningssystem inte bara från levandefölsavgift till 90-dygnsavgift utan dessutom ta bort betalningen först på 17 dygn och istället lägga till även en språngavgift.

Vilka hingsthållare har inte språngavgift? Är det så att vi är bortskämda med att Flyinge haft så bra villkor för oss stoägare att vi nu flyger i taket när dom anpassar sina betalningsrutiner utifrån större delen av marknaden?

Att många stoägare föredrar levandefölsavgift - rätt eller fel - kan inte ha kommit som en överraskning för någon i landet speciellt inte Flyinge, vilket gör att jag måste ha rätt att tycka att det var ett mer än märkligt att man i en ledningsgrupp på Flyinge kunde förankra ett förändringsbeslut vad gäller betalningarna.

Det är klart att alla föredrar levande föl avgift om man får välja:)
Det är ju alltid roligare att betala för varan man kan se, tycker jag iaf!

Ge mig ett enda argument för att detta inte i någon utsträckning också skulle gälla hingsthållarna??

Gäller väl ALLA hingsthållare, inte enbart Flyinges ansvar!

Detta alldeles speciellt då Flyinge som också agerar som säljare av hästar??

??? Och??? Alla som kan, försöker väl sälja hästar mer eller mindre? Vad har Flyinge för ansvar i denna Frågan? Jag förstår inte riktigt ditt argument?

Jag betäcker själv, förädlar och säljer enligt planen, jag som stoägare kan välja och vraka på hingstar världen över, det är bara min egen fantasi och ekonomi som begränsar mig, vad har Flyinge för ansvar i denna frågan menar du?

Senast ändrad:

Självklart gäller mitt resonemang inte bara Flyinge utan alla hingsthållare. Det som förvånar är kanske att man från Flyinges sida valt en förändring just nu - det är onekligen en mycket illa vald tidpunkt och många förundrades redan när man gick ut med den förändringen och förutspådde ett stort bakslag för Flyinge under detta år.

Vad jag menade med att de också var säljare av hästar var bara att man borde ha tagit även detta med i beräkningen. Eftersom vi redan var mitt inne i en lågkonjunktur med starkt sviktande marknad och svårigheter att få avsättning för unga hästar borde man - medveten om att man var i en situation där man behövde sälja många unghästar - ha hållit kvar i det betalningssystem för hingstarna där man s a s låg i framkant för många stoägare. DET hade man helt klart tjänat på.

I år VET jag ingen annan hingsthållare som inte har språngavgift - men jag vet heller inte någon som i Flyinges utsträckning försämrat sina villkor så i ett slag.

Jag vänder mig också lite mot att man s a s gör sig av med problemet genom att byta VD. Ansvaret för detta kan näppeligen åvila en enda person utan man behöver säkert i grunden fundera igenom vilken verksamhet som skall prioriteras och på vilket sätt man skall återfå sina marknadsandelar.

Så...Flyinge har inget som helst ansvar gentemot mig eller andra stoägare men man har ett ansvar för att sköta verksamheten på ett professionellt och kompetent sätt och vara otroligt rädda om de hingstägare vars förtroende man har fått.

Tror du 100% på allt som står i kvällstidningarna/skvallertidningarna också?

Nej, det gör jag inte. Men eftersom jag inte personligen känner dom inblandade, kan jag bara hänvisa till artikeln.

Naturligtvis ligger det substans i vad tidningarna säger, men det finns nog mer och fler bakomliggande orsaker till avskedandet.

Inget som framgår i media, tror inte det kommer att komma fram om man inte har en läckande källa,

raderat.. skrev samma tidigare.. jag är lite snurrig på morgonen

Senast ändrad:

:citat ur tidningen sporthästen:

Min åsikt är att det fanns flera intressanta hingstar redan i år. Tror inte på att det är enda anledningen om jag ska vara ärlig.
/U

Mycket bra skrivet! :bow:

Jag instämmer till fullo, självklart förstår man Flyinge att de vill ändra till 90 dygn, med Wasa så lämnar de ju möjligheten till levande föl försäkring öppet ändå, även om de med betalningsanmärkningar är uteslutna, men å andra sidan är de ju det i så mycket annat också så varför skulle inte hingsthållarna följa "policyn" med att inte ge kredit till dom.

Men timingen är ju inte så genomtänkt, det är många som väljer mellan Flyinges hingstar pga de fördelaktiga villkoren så jag tror de hade tjänat betydligt mer på att vänta några år så att krisen vänt och läget stabiliserat sig igen.

Ps. Markebäcks halvblods hingstar (-Don Premiero) har ingen språng, men det är de ända jag kommer på på rak arm bortsett från Niklas men det är nog inte många fler....

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
473
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 218
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 013
Senast: Mineur
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka