Har inte så mycket att bidra med i tråden men vi har samma diskussion hemma om min man. Han är högfungerande, om man nu ska använda det ordet, och fungerar tillsynes som de flesta andra. En del kan uppfatta honom som disträ, och hans sociala kompetens kan variera lite från att uppfattas som svår till att ibland vara mycket socialt kompetent. Kan matematik och Excel som få andra.
Men det som jag märker av främst är att hans tankeprocess verkar fungera väldigt annorlunda från de flesta andras vid vissa tillfällen, och det är som ”värst” när vi är oense och jag är upprörd. Vi lyckas inte kommunicera och jag får gå flera steg tillbaks och verkligen tänka på hur hans hjärna fungerar just nu. Han behöver ett konkret problem i taget att lösa, och kan inte greppa något så diffust som att jag har en sammantagen känsla av något. Eller röra sig flytande och hastigt mellan flera olika problem. Det är som att det bara låser sig, fullständigt. Så blir han tyst och jag frågar vad han tänker på, och han säger att han försöker förstå mig men varje tanke som dyker upp bara leder in i en ny återvändsgränd och han blir frustrerad för att han inte förstår. Då tycker jag att jag har sagt något så enkelt som att jag är ledsen. Men hans hjärna går på högvarv och försöker identifiera det i hans värld konkreta problemet så att han kan lösa det, som kanske inte alltid finns. Sist fick jag tillslut be honom sluta felsöka, jag är ingen dator, och bara ge mig en kram och säga att allt kommer att bli bra. Han gav mig en stel kram, såg ut som tusen frågetecken och sa ”Det kommer bli bra”
Han kan även ha lite svårt att kommunicera. Glömmer säga ”Mhm” eller ”Okej?” när man pratar för att bekräfta att han hör. Han bara lyssnar tyst och i början undrade jag om han ens hör mig när jag pratar, men det gör han ju, han gör bara inte massa ljud för att bekräfta det. Vilket leder tillbaks till att folk kan uppfatta honom som disträ, eller otrevlig. Ändå är det han som kommer ihåg det där vinet som man nämnde att man gillade för 7 månader sedan. Ja, jag skulle kunna skriva en hel bok om på vilka sätt jag upplever honom som annorlunda, men summa summarum är att vi pratat om utredning. Men just nu hjälper det oss att tänka att han har någon form av autistiska drag. Jag har läst mycket om den forna diagnosen Aspergers och förstår honom bättre, och kan kommunicera med honom bättre, när jag tänker att han fungerar lite så. Det har också gett honom en del lättnad att förstå att det kanske finns en anledning till att han alltid känt att han fungerat annorlunda. Även om han är ämne för diagnos eller inte. Men jag är lite rädd för en utredning, eftersom han är så högfungerande och inte har någon funktionsnedsättning i livet generellt. Då kanske de inte anser att han bör ha diagnos. Och om han söker svar, och får svaret att det inte är så? Jag är rädd för att det bara skulle få honom, och oss, att känna att det lilla svar vi har på hans svårigheter skulle gå upp i rök. Jag vet inte, det är svårt.