På tal om anpassad hjälp kan jag tipsa alla som känner igen sig men inte har en diagnos om att höra av sig till sitt jobb/universitet och se vilka möjligheter det finns för anpassningar och hjälp. Jag har till exempel trott att för att få viss sorts hjälp på universitetet krävs en formell diagnos, tydligen är det en vanlig missuppfattning, men jag fick nyligen veta att det enda som krävs är att någon intygar att den nedsatta funktionen varit långvarig och inte förväntas försvinna snart. Sådant intyg kan man få bland annat via psykolog. Kanske är det liknande policy på andra ställen, det kan vara värt att kolla upp om man har den typen av problem i vardagen.
Bra tips! Min chef har förstått mina svårigheter fullt ut, vilket är skönt, så vi har anpassat mitt jobb utifrån mina behov (tex att hen inte ger mig "svävande beslut" som att jag ska vara med på fika ibland, utan jag har en fast dag då jag är med på fika), men jag känner att jag behöver en utredning i det fall min chef slutar och nästa chef inte är lika intresserad av att jag ska må bra på jobbet. Jag har hittills i mitt arbetsliv haft 15 chefer (på sju jobb) och det här är första chefen som är vettig.