Åsna,Häst OCH Getter?

C

Connie_Love

Min syster ska åka bort med sin häst ett tag och min kommer då få stå själv om vi inte hittar något sällskap. Min andra syster är lite inne på att köpa en åsna.
1.Kan en åsna och en häst gå ihop?
2.Vi har även getter, kommer åsnan och getterna hålla sams?

Sv: Åsna,Häst OCH Getter?

Åsna och häst kan gå ihop! Min kompis hade i alla fall getter och hästar ihop ibland (getterna rymde till hästarna)och det gick fint.Tror inte det är några problem med Åsna och get heller!

Jag vet att hästarna och getterna går ihop de bryr sig inte så mkt om varandra men en åsna och getter?? Hon har 3 killingar också..

Har själv åsna och kan bara säga att det absolut inte är någon självklarhet att åsna och häst går ihop. Min åsna är väldigt snäll så han ställer inte till med något men hästarna mobbar honom ofta. Plus att varken åsna eller häst ser varandra som något ideal sällskap utan mer som brist på annat.
Dessutom så bli vissa hästar panikslagna när det träffar åsnor. När jag fick hem mina två åsnor (hade två från början) så var det ett av mins ston som inte ens kunde vara inne i stallet samtidigt än mindre gå i närheten av åsnehagen. Så vi fick sälja henne för hennes egen skull.

ok min häst är ganska lugn och om man köper en lugn åsna skulle det gå ihop då tror du??
VET FOTFARANDE INTE OM ÅSNOR OCH GETTER GÅR IHOP...NÅGON???

Varför kan inte hästen bara gå i lag med getterna?
Jag har haft så till min ena häst och det funkade superbra, det tog ca 1 vecka innan geten hade koll på hästens kroppspråk men sen var det aldrig några problem, dom trivdes jättebra ihop.

Jag har haft hästen och getterna tillsammans i ca ½ år det är åsnan jag är orolig över!

Varför hyr ni inte ut en plats till en hästägare under tiden?

Hästar SKA ha sällskap av häst.

Vi har hästarna på ett sommarbete och vi har inget vidare stall, bara två boxar med tak! Har frågat kompisar som har hästar och så men de ska flytta till egna sommarhagar och liknande! :(

Ja, man kan ju alltid försöka!
En fråga till: Har kollat på många hätannonssidor men vart hittar man åsnor?

Om du frågar de mer kunniga inom åsnor här på buke så rekommenderas det sällan att hästar och åsnor går ihop, har nånting med mask att göra.

Min åsna går väldigt bra ihop med mina får och då även hästar på det sättet att han inte gör någon något. Men både bagge och hästar ger sig på åsnan. Ja även på bägge åsnorna när de var två. Så de får alltid vänta till sist men att äta eller drick o s v.

När det gäller åsna så anting sätter du ut annons om köpes på nätet eller så söker t ex på blocket, finns åsnor till salu där. Du kan också kontakta Svenska Åsneföreningen http://www.asneforeningen.org/
Tänk på att även åsnor räknas som hästar och ska ha pass.

Om du frågar de mer kunniga inom åsnor här på buke så rekommenderas det sällan att hästar och åsnor går ihop, har nånting med mask att göra.

Det handlar om importerade åsnor som kan ha lungmask utan att visa symptom. Men som inte är så bra att få på häst.
Åsnor som är födda i Sverige och har varit bland hästar har inte den parasiten.

Tycker ni att jag ska försöka att sätta hästen,åsnan och getterna i samma hage elr ska jag skita i att ens köpa en åsna och sattsa på en shettis elr nått isället??

En shettis och häst har mer utbyta av varandra än åsna och häst!

Åsnor är inte heller gratis som många verkar tro.

Jag skulle säga shettis!
Äter inte såå mycket och är hyfsat billiga i försäkring.
Men tänk på att aktivera den, ingen häst förtjänar att bara gå som sällskap.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: jemeni
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar