Sv: Åsikter: Piercing och ridning
Piercingar och öronhängen är helt upp till ryttaren, hästskötaren, vissa utsmyckningar är mer socialt accepterat nu för tiden som en plupp i näsvingen eller en stav i ena ögonbrynet. Om det är prydligt (som det kan vara) så anser jag det helt okey att vara i stall- och ridmiljö med dessa (dvs större stall, prydliga stall med många besökare, inte som mitt hemmastall där bara jag är och ingen kommer och besöker. Om jag stod i ett stall med flera andra och skulle visa upp min häst för potentiell köpare hade jag velat ha en välskött stallmiljö för att verkligen kunna visa upp en välskött häst.)
Dock är det upp till den som har utsmyckningarna om den vill ta risken att fastna i man/svans likaväl som ryttare tar en viss risk att rida utan hjälm eller säkerhetsväst. Jag har tidigare haft en "tjurring-piercing", ögonbryn och töjda hål i öronen men har också bara ridit hästar med kortklippt man och då bara sett en risk vid hovkratsning. I somras tog jag ut alla piercingar för att jag red in en nordsvensk unghäst med så fluffig man att jag inte ville ta risken, det skulle göra ont på mig att fastna och då riskera att skrämma unghästen, inte speciellt bra situation.
Angående klädsel så är det helt beroende på vädret, om det är kallt som sjutton tycker jag att man ska få ha ett par välsittande, hela och rena mjukisbyxor ovanpå ridbyxorna för att inte frysa. Det finns inte mängder med kläder som går att ha ovanpå ridbyxor vid stalltjänst som är lätt att ta av innan ridning. Vid enbart stalltjänst tycker jag jeans, thermobrallor är optimalt.
TS: Om man vill ha en konstig frilla brukar klädvalet vara ännu viktigare. Prydliga kläder ger mer svängrum till konstiga frillor. Dock hade jag blivit knäpp om någon gick in med färgglada färger i hela håret i mitt stall, men det är bara för att jag personligen inte stött på någon som har sådant hår som jag gillat (trots många vänner i alternativa kretsar)
och långt hår tycker jag ska sättas upp i en knut eller liknande vid ridning, dreads räknas väl som långt hår?
Huvtröjor tycker jag är ett problem. Det säljs så himla många snygga huvtröjor i alla ridhästkataloger och webbutiker att jag ibland sitter och tummar på säkerheten pga utseendet på tröjan.