Åsikter: Piercing och ridning

Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Jag tänker rent spontant att jag är rysligt glad att jag har egen häst i ett stall på landet. Jag var och kollade i ett stort, fint tävlingsstall i stan för ett par år sen. Jag hade blivit mobbad i mina sköna gamla Mayhemtröjor och vandrarkängor *skratt*
Jag blir så trött när allt handlar om att vara ren och hel i stallet. Det är ju så mycket roligare ett se ut som "hej kom och hjälp mig" och rida skitbra, än att bara vara fin!

Precis, håller med dig!
Brukar dock ha ridbyxor, men till det någon stor, mysig tröja!
Har dock haft det även i större stall, trots att man fått lite sneblickar, det är bara att tänka "Ok, ursäkta mig, men jag vågar faktiskt ha på mig mysiga kläder istället för ett par ridbyxor som tvättas efter varje gång jag använt dem, och har en stor tröja istället för en alldeles för liten piké tröja och senaste jackan från Kingsland!

Tror hon syftade mer på fördomar!
Har man sin häst uppstallad på ett finare stall, så förväntas man troligtvis att se stilig ut.

Finns ett stall här i närheten, som är sjukt, på riktigt.
Det får inte ligga någon smuts alls på stallgången, och de har lärt hästarna att kissa i hinkar så att de inte kissar i manege/ridbana osv. :crazy:
Hört en massa tokigheter därifrån!
Tanken är alltid "Va? Är det inte ett stall?" Haha.

Aaaj, usch, rida i intimpiercing!
En sak är väl i bröstvårdan, men aj, att rida (speciellt hoppa) i intimpiercing. Att landa lite snett i sadeln, ouch!

Jag har dock inte haft intimpiercing, och tänker inte ta heller!
Känner bara smärtan av att stöta till en nytagen piercing, och vill inte veta hur det känns där nere!
Måste vara grymt obekvämt att rida med i alla fall! I alla fall om man får för sig att ha ring :crazy:

Jag hade tagit väldigt illa upp som medryttare av en sådan tillsägning. :crazy:[/QUOTE]
Samma här :crazy:
Varför då?

Jag sa ju inte till henne såhär:

Usch du ser äcklig ut såhär får du inte se ut i stallet!

Utan mer generellt att jag är pedant vad gäller det mesta, allt som har att göra med min häst ska vara helt och rent både häst som ryttare och i stallet.

Jag tror/vet att min medis inte känner sig oönskad i stallet iaf och hon vet att jag uppskattar henne väldigt mycket och hon vet att jag tycker att hon är riktigt duktig med min häst och jag skämmer bort henne ordentligt.

Sen betyder inte det att jag begär att man ska duscha/sminka sig osv innan man åker till stallet det gör inte jag heller, man blir ju som ni vet smutsig av att vara i stallet vilket också är helt okej.

Däremot är det inte okej att som min fd medis alltid hade smutsiga och trasiga kläder och borstade hästen väldigt slarvigt så de i mina ögon såg ut som hej kom och hjälp mig.

Men alltså, varför lät du henne börja med hästen då, om du inte kan acceptera henne som hon är?
Ok, hela kläder är väl en sak, men jag tror inte direkt hon "spökar ut" sig för att åka till stallet, lika lite som jag tror att hon skulle stå i en timme för att putsa bort minsta lilla sminkrest för att duga som medryttare.

Blir hästen skött på ett sämre sätt för att DU anser att medryttaren ser förj-vlig ut? Att du anser att hon inte kan hålla din häst i ett skick du godtar, för att hon inte lever som du vill?

Hoppar in i diskussionen om klädseln även om ja inte har medryttare.

Jag tycker inte de spelar någon roll hur man klär sig när man är i det egna stallet och lullar. Just nu till exempel springer ja runt i leriga regnbyxor och en missfärgad hoody.
Ska jag däremot eller någon annan rida min häst i ridhuset en bit bort, eller i något annat stall där jag anser att man representerar sitt stall och även sig själv så tycker jag att man ska ha på sig någorlunda hyfsade kläder.

IngelaH
Måste erkänna att ja aldrig tänkt på att man kan fastna i luvor och halsdukar! Under mina 22 år som jag hållit på med hästar har aldrig nån påpekat det. Känner mig lite dum nu, för att de borde ju vara en självklarhet, speciellt då jag anser mig haft bra koll på säkerhetstänket! Tusen tack i alla fall!!

För min del räcker det att man representerar sig själv och då på tävling. Det är vad min träning resulterat i som visar vem jag är som ryttare, inte vad jag har på mig hemma eller när jag tränar.

:bow::bow::bow:

Helt rätt, låt den idrottsliga prestationen tala för sig själv istället för vilken klädsel man har...

*kl*

Vi borde byta namn på tråden!
"Åsikter: Piercing/klädsel" haha

Jag tycker personligen att det är väldigt oproffsigt att inte kunna klä sig skönt i stall.
Och även att inte kunna acceptera ryttare för ett visst utseende då detta inte påverkar hur hästen sköts.
Jag själv har ju tre piercingar och ser väl inte ut som en i mängden.
Men detta tyder ju inte på att jag sköter hästen illa. Är så trött på fördomar. Visst, självklart kan ägaren till hästen om jag är medryttare påpeka att jag inte skall se ut på ett visst sätt vid en större träning eller tävling, eller när jag representerar henne/honom vid tävling, MEN, inte i stallet. För det är både kränkande att inte få se ut på ett sätt som man trivs i.

Min medis har väldigt mycket piercingar överallt och de flesta färger som finns i håret och sminkade sig väldigt hårt och det såg faktiskt slafsigt och inte så fräscht ut så sa jag iaf till henne på ett snällt sätt att när man är med min häst ska man se hel ren och fräsch ut och hästen likaså. Nu har min medis tonat ned den hiskeliga sminkningen och har änsålänge inte dykt upp i chockrosa hår (hon har fortfarande mycket färger i håret men lite mer jordnära iaf) och då kan jag tycka att det är fint med hennes utsmyckningar i ansiktet :)

Så du menar att du vill styra andra människor utseende p.g.a dina fördomar? Så, vad tycker du?
Rider hon bättre/tar hon bättre hand om din häst nu när hon har anpassat sig efter din löjliga regel?
Vad har ens hårfärg samt sminkning med hur bra ryttare man är? Knappast något som hindrar ens ridstil!? :eek: Men tydligen, nu vet vi det!
"Brutal" hårfärg och "brutal" sminkning = man är sämre ryttare!

Så enligt dig sätter du folk i fack, och du är högst bland facken och de du tycker är vedervärdiga (alt. ser inte ut som du vill de ska se ut) är placerade lägre än typ spindlar? Skulle någon säga så till mig så skulle jag lämnat personen i sticket och inte ens hört av mig till den ytliga människan! Till och med hästen framstår som vettigare än ägaren då ju! :idea:

Jag själv har 9 piercingar (13 enligt systerdottern som räknar alla pluppar som en piercing) samt 1 tatuering. Lullar mest runt i skogen och tävlar inte. Skulle jag tävla så tävlar jag inte över klubbnivå. Jag tar inte ut mina piercingar, sedan skulle jag inte anklaga någon ifall en olycka skulle ske och en piercing slits ut. Det är ju mitt val att bära en piercing under ridning! Jag förstår om piercing inte är tillåtet på finare tävlingar såsom dressyr (högre än klubbnivå).
Men att man ska hindras utöva en sport alternativt tvingas fixa hår eller ta ut piercingar för att bli accepterad att hålla på med hästar är mobbning på hög nivå!

Ni sprider automatiskt ut budskapet:
Du har konstigt hår som väcker för mycket intresse, du har massa piercingar och tatueringar och med andra ord en värdelös ryttare :mad:.

Visst är det prestation och inte klädsel som ska avgöra hur duktig en ryttare är. Men jag jämför lite med jobbet. Jag skulle göra lika bra arbete oavsett vilka kläder jag har på mig när jag jobbar (kontorsnisse) men jag skulle få mindre respekt hos mina kollegor och kunder om jag kom gåendes i mjukisbrallor och slitna kläder. Vi har ingen direkt dresscode här men folk klär sig för att se respektabla ut. Snobberi? Nej, det tycker jag inte, allmän vett och etikett anser jag.

Visst är det prestation och inte klädsel som ska avgöra hur duktig en ryttare är. Men jag jämför lite med jobbet. Jag skulle göra lika bra arbete oavsett vilka kläder jag har på mig när jag jobbar (kontorsnisse) men jag skulle få mindre respekt hos mina kollegor och kunder om jag kom gåendes i mjukisbrallor och slitna kläder. Vi har ingen direkt dresscode här men folk klär sig för att se respektabla ut. Snobberi? Nej, det tycker jag inte, allmän vett och etikett anser jag.

Om jag kommer i clownbrallor eller inte när jag tar hand om min häst, på min fritid, så är det väl upp till mig. Det har inget att göra med "vett och etikett" att göra. Jag får inte betalt för att vara hos min häst, jag är inte anställd. Det går inte att jämföra med ett arbete. Att ha häst är min hobby.

För mig är det lika självklart att man tar på sig respektabla kläder när man är iväg och representerar som att man borstar bort all lera på hästen, även där utrustningen inte ska sitta. Visst, hästen skulle prestera precis lika bra med en superlerig svans och inkletat bajs på rumpan men jag anser att det ger ett ovårdat intryck.
Och som ja skrev innan, hur folk ser ut i sina egna stallar, inom sin slutna krets bryr jag mig inte om.

Nu handlade det här inte om mig utan om huruvida en hästägare har rätt att gå in på vad en ev. medryttare har på sig i klädval, smink och piercing. Är det rätt att VI går in som nån klädpolis för att få hästen motionerad??? Att jämföra stall, hästar och träning med jobbet är för mig långsökt. Det har inte med vett och etikett att göra utan vad man är bekväm med och VEM ska säga om det är rätt eller fel? Respekt förtjänar man och det går inte att klä sig till det.

Jag själv har ett yrke med stenhård "dress code"...icke förhandlingsbart, helt enkelt. Praktiskt och nödvändigt för oss men inget jag tar med mig hem.

Piercingar och öronhängen är helt upp till ryttaren, hästskötaren, vissa utsmyckningar är mer socialt accepterat nu för tiden som en plupp i näsvingen eller en stav i ena ögonbrynet. Om det är prydligt (som det kan vara) så anser jag det helt okey att vara i stall- och ridmiljö med dessa (dvs större stall, prydliga stall med många besökare, inte som mitt hemmastall där bara jag är och ingen kommer och besöker. Om jag stod i ett stall med flera andra och skulle visa upp min häst för potentiell köpare hade jag velat ha en välskött stallmiljö för att verkligen kunna visa upp en välskött häst.)

Dock är det upp till den som har utsmyckningarna om den vill ta risken att fastna i man/svans likaväl som ryttare tar en viss risk att rida utan hjälm eller säkerhetsväst. Jag har tidigare haft en "tjurring-piercing", ögonbryn och töjda hål i öronen men har också bara ridit hästar med kortklippt man och då bara sett en risk vid hovkratsning. I somras tog jag ut alla piercingar för att jag red in en nordsvensk unghäst med så fluffig man att jag inte ville ta risken, det skulle göra ont på mig att fastna och då riskera att skrämma unghästen, inte speciellt bra situation.

Angående klädsel så är det helt beroende på vädret, om det är kallt som sjutton tycker jag att man ska få ha ett par välsittande, hela och rena mjukisbyxor ovanpå ridbyxorna för att inte frysa. Det finns inte mängder med kläder som går att ha ovanpå ridbyxor vid stalltjänst som är lätt att ta av innan ridning. Vid enbart stalltjänst tycker jag jeans, thermobrallor är optimalt.

TS:
Om man vill ha en konstig frilla brukar klädvalet vara ännu viktigare. Prydliga kläder ger mer svängrum till konstiga frillor. Dock hade jag blivit knäpp om någon gick in med färgglada färger i hela håret i mitt stall, men det är bara för att jag personligen inte stött på någon som har sådant hår som jag gillat (trots många vänner i alternativa kretsar)

och långt hår tycker jag ska sättas upp i en knut eller liknande vid ridning, dreads räknas väl som långt hår? ;)

Huvtröjor tycker jag är ett problem. Det säljs så himla många snygga huvtröjor i alla ridhästkataloger och webbutiker att jag ibland sitter och tummar på säkerheten pga utseendet på tröjan.

Om jag är och tittar på en lantbruksfastighet och det kommer en mäklare i en fläskmerca och kliver ut i leran i kostym och lågskor - ja då kommer jag ju att tycka att vederbörande är en korkad fåntratt som inte kan använda ändamålsenliga kläder.

Så bara för att nån är "propert" klädd så kan du inte räkna med min respekt och tillit utan vidare !

Detsamma gäller ju då med en försäljartyp som beter sig illa, är bossig, har en handskakning som en kokt torsk och flackar med blicken medans vederbörande talar i två mobiler samtidigt som h*n lovar att fixa hela världen... inga problem - den människan kommer ju inte jag att lita på hur "propra" kläder vederbörande än har på sig.

Så jo, jag skulle hellre handla med en "kontorsnisse" i mjukisbrallor som gör ett kanonjobb än att handla av någon "aggressiv säljare" i kostym.

Man kan inte ersätta kompetens med kläder, inte i min värld i varje fall !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 271
Senast: Korven
·
Träning Min medryttarhäst kanske kanske måste bort. Han är en kille inte helt utan problem (inget större självförtroende) som inte pasar med så...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: lillolga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama