Åsikter: Piercing och ridning

Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Min medis har väldigt mycket piercingar överallt och de flesta färger som finns i håret och sminkade sig väldigt hårt och det såg faktiskt slafsigt och inte så fräscht ut så sa jag iaf till henne på ett snällt sätt att när man är med min häst ska man se hel ren och fräsch ut och hästen likaså. Nu har min medis tonat ned den hiskeliga sminkningen och har änsålänge inte dykt upp i chockrosa hår (hon har fortfarande mycket färger i håret men lite mer jordnära iaf) och då kan jag tycka att det är fint med hennes utsmyckningar i ansiktet
Vad har en persons utseende med hur hästen sköts att göra? Personligen ger jag fanken i hur en ev. medryttare ser ut. Så länge saker och ting sköts enligt direktiv är ju det personens ensak. Vill denne tävla utspökad som Marilyn Manson så kör för det. Min häst lär ju inte fara illa av det.

Säger precis som Trani. Jag skulle också ha tagit illa upp, bli illa till mods och känna mig oönskad vid tillfället, vilket skulle leda till att jag blev något osäker. Men jag tänker mer att, ska man till stallet så behöver inte sminket vara så hårt och provocerande, men att ha piercingar och extensions i håret, är ingenting jag skulle ta ut om hästägaren sa att jag såg smutsig ut, utan skulle istället ta tag i det, och prata om det. För jag vill bli accepterad, visst, man ska se hel och fräsch ut, men hästens välmående är det viktigaste, och då spelar inte utseende någon roll.

Fast jag har ju aldrig sagt varken här eller till min medis att hon ska ta ur sina piercingar eller att hon inte får ha sitt hår på något sätt, bara sagt att man ska se hel ren och fräsch ut vilket jag inte jämnställer med att hon inte får ha piercings eller dreads eller så.

För att ens eget utseende inte har med hästhanteringen eller ridningen att göra. Om jag var medryttare och hästägaren hade synpunkter på mitt utseende i stallet(!) så skulle det kännas som ett rejält övertramp. Ägaren ska och har rätt att bry sig om hur jag beter mig mot hästen men inte om hur jag väljer att se ut när jag är i stallet. Det har denne inte med att göra.

Tur för dig om du nu har en medryttare som har självförtroende och storsinne nog att inte ta illa vid sig.

Vad har en persons utseende med hur hästen sköts att göra? Personligen ger jag fanken i hur en ev. medryttare ser ut. Så länge saker och ting sköts enligt direktiv är ju det personens ensak. Vill denne tävla utspökad som Marilyn Manson så kör för det. Min häst lär ju inte fara illa av det.

Är man medryttare hos mig finns vissa krav man skall uppfylla.
Till att börja med så blir ingen medryttare hos mig om man inte kan hantera/rida min häst ordentligt det ska klicka mellan medis och häst och även mellan mig och medis annars kan jag lika gärna vara utan medryttare.

Men utöver det ska personen vara väldigt nogrann och ja jag ställer ganska höga krav eftersom jag själv är pedant vad gäller det mesta.

Medisen skall ha hela och rena ändamålsenliga kläder så om medis ska rida är det ridbyxor, skor/stövlar med klack, säkerhetsväst och hjälm som gäller. Alltså inga gamla sunkiga mjukisbyxor här, det får de ha hemma.

Hästen och dess utrustning ska också vara hel och ren innan man ger sig ut på en ridtur.

Innan man åker hem från stallet ska det vara rent och snyggt överallt, var sak på sin plats osv.

Sen betyder det inte att man ska ha de senaste och dyraste ridkläder man kan hitta, det duger alldeles utmärkt med ett par hela å rena ridbyxor från ÖoB för 59kr om man vill köpa det.

Det är det som gäller hos mig, och man kan se fräsch ut trots dreds och piercingar fast de flesta jag har sett ser inte fräscha ut tyvärr. Men min medis ser helt ok ut trots det :)

Är man medryttare hos mig så representerar man ändå mig och min häst, precis som att det finns dresscode på jobbet som man måste följa, hur medisen ser ut privat struntar jag i.

Senast ändrad:

Jag har också en hel del krav...men det innefattar inte hur en ev. medryttare ser ut, vilka kläder denne väljer att bära eller om det är hårt sminkat o.s.v. Hästen ska skötas och ridas enligt mina direktiv...resten har jag inte med att göra.

Beror skillnaden på inriktning, kanske? Är det den konservativa hållningen inom engelsk ridning som spökar?

Jag skulle aldrig välja bort en duktig ryttare för att denne har en egen stil och en sämre ryttare med "klassisk" stil skulle aldrig få företräde framför den förstnämnda. Men, det är jag det ;)

vilket även gäller för örhängen vilket många glömmer bort

På den tiden, jag hade örhängen, hade jag ALDRIG hängande örhängen i stallet, utan bara pärlor/prickar.

Ringar, armband och halskedjor har också alltid gått fetbort.

Något jag kan förfasa mig över idag, är att så många envisas med att rida med huvtröjor, halsdukar och sjalar som har varit helt tabu, under alla de ridskoleår jag har haft. Men tydligen har risken för att man ska fastna i grenar, hinderstöd och annat minskat med åren, eller vad det är som har gjort att man ser det överallt. Jag fick faktiskt en av tjejerna i stallet härom dagen att lämna halsduken hemma när jag förklarade varför jag inte använde det vid ridning.

Haha, Caboose -dina sista två bilder, fast byt färgerna till olika nyanser av rosa... Så såg jag ut en period när jag jobbade som hästskötare i dressyrstall ;) Tävlade inte själv då, då jag hade två unghästar men var med min chef som groom på träningar m.m.
Under året jag jobbade där så varierades frisyren mellan sagda dreads, extremrött, svart med lila underhår, svart med rosa, och svart med rött underhår. Min chef tyckte mest det var roligt och sa aldrig något negativt om mina olika konstigheter. -Och min dåvarande chef är elitryttare som rider GP.
Piercingar har jag inte haft i ansiktet, men tycker nog att man ska ta ur det på tävling både för ett stilrent intryck och för säkerheten.

Fast jag har ju inte valt bort en duktig tjej pga hennes utseende, jag valde ju den där tjejen som i mina ögon ser helt galen ut för att hon fungerar med både mig och hästen.

Hon har fortfarande sin egen stil med piercingar här och där och allsköns färger i sitt hår och trevliga hela ridkläder som är viktigt för mig.
Eftersom jag nu tycker det är viktigt att allt är helt och rent och vill ha ett fräscht, fint och propert uttryck överallt så kan väl jag få ha det?
Förstår inte varför det är så hemskt?

Haha nej så är det nog inte, islandshäst på lösdrift och ganska så långt ifrån den engelska klassiska stilen vad gäller hästhållning.

Men min uppfostran från mina föräldrar har nog satt ganska så tydliga spår vad gäller vett och etikett och hur man bör se ut mm.
Får väl skylla på att jag gick i etikettskola när jag var liten och har nog blivit ganska så färgad av det...

jag kan tänka mig att på dressyrtävlingar så tar färgstarkt hår och piercings uppmärksamhet från ekipaget, och stör helheten. sen som andra sagt så är det ju en säkerhetsrisk med synliga piercingar, jag minns en tjej som rev upp hela läppen då hennes häst slog upp huvudet och fastnade i hennes (egengjorda) läpppiercing, kan inte ha varit helt skönt.. :crazy: annars har jag personligen aldrig brytt mig om utseende i stallet, trasiga jeans, slitna tröjor etc hör hemma när man jobbar med något som är skitigt och slitigt. jag skulle aldrig köpa en fancy tröja från nåt dyrt hästmärke att ha i stallet! ridbyxor och kanske jacka kan jag tänka mig att köpa nytt, och stövlar/chaps. skor som blir leriga o skitiga skulle jag aldrig lägga 500-800 kr på, det blir gamla, sköna och rätt slitna grejer för min del. "min" hästägare skulle aldrig få för sig att påpeka nåt om det ;)

Jag har också en hel del krav...men det innefattar inte hur en ev. medryttare ser ut, vilka kläder denne väljer att bära eller om det är hårt sminkat o.s.v. Hästen ska skötas och ridas enligt mina direktiv...resten har jag inte med att göra.

Beror skillnaden på inriktning, kanske? Är det den konservativa hållningen inom engelsk ridning som spökar?

Jag skulle aldrig välja bort en duktig ryttare för att denne har en egen stil och en sämre ryttare med "klassisk" stil skulle aldrig få företräde framför den förstnämnda. Men, det är jag det ;)

Håller med dig!! Om min ev medryttare sminkar sig helt svart och vill ha 18000 färger i skallen skiter jag i så länge h*n sköter det den ska. Men jag tror som du att det är lite mycket "snobberi" inom väldigt mycket i den engelska ridningen :confused:

Håller med dig!! Om min ev medryttare sminkar sig helt svart och vill ha 18000 färger i skallen skiter jag i så länge h*n sköter det den ska. Men jag tror som du att det är lite mycket "snobberi" inom väldigt mycket i den engelska ridningen :confused:

Varför är det "snobberi" att ha hela och rena kläder, se fräsch och prydlig ut?

Jag skiter fullständigt i om det är ett par gamla märkeslösa ridbyxor personen har så länge de är hela och rena, personen får gärna ha en gammal avdankad tröja sålänge den är hel och ren. Jag är inte intresserad av att det ska vara det senaste från Pikeur osv det är inte viktigt.

Jag förstår inte varför man ska se ut som kriget bara för att man är i stallet?

Jag har percing i läppen, har den både i stallet och när jag tävlar.

Vill man ha percing i så ska man få ha det tycker jag, jag bryr mig inte om någon har det.

Ang. medryttare och percing så skulle jag inte bry mig om den var täckt i percingar så länge den sköter sig som den ska.

Skulle jag (om jag var medryttare) bli tillsagd skulle jag troligtvis ha slutat. Så jag ser ut i stallet ser jag ut på jobbet, det kan ingen ändra på.

Fast jag har ju inte valt bort en duktig tjej pga hennes utseende, jag valde ju den där tjejen som i mina ögon ser helt galen ut för att hon fungerar med både mig och hästen.

Hon har fortfarande sin egen stil med piercingar här och där och allsköns färger i sitt hår och trevliga hela ridkläder som är viktigt för mig.
Eftersom jag nu tycker det är viktigt att allt är helt och rent och vill ha ett fräscht, fint och propert uttryck överallt så kan väl jag få ha det?
Förstår inte varför det är så hemskt?

Haha nej så är det nog inte, islandshäst på lösdrift och ganska så långt ifrån den engelska klassiska stilen vad gäller hästhållning.

Men min uppfostran från mina föräldrar har nog satt ganska så tydliga spår vad gäller vett och etikett och hur man bör se ut mm.
Får väl skylla på att jag gick i etikettskola när jag var liten och har nog blivit ganska så färgad av det...

Du tycker inte det är hemskt men jag känner väldigt emot att förändra någon för att det ska passa min sinnebild av hur man är "klädd" med häst. Snygg och proper, tja...ska man tävla så har man ju en dress code enligt TR men här hemma i stallet får folk gå i slitna gamla overaller om dom vill. Jag själv drar mig inte för att slita extra på redan trasiga jeans och stolpa runt i leriga Muddy Boots...på tävling tar jag fram tävlingsstassen. Ska jag på clinic har jag något mindre slitna jeans...Det ska vara bekvämt och funktionellt för mig liksom för andra.

Varför ska någon överhuvudtaget behöva ändra sin stil och sin tanke om vad som är bekvämt bara för att få rida lite? Är makten min bara för att det är jag som äger hästen? Nä, det skulle aldrig falla mig in att be någon ändra sin stil så länge det inte handlar om rent säkerhetsmässiga skäl.

Ja, jag tycker nog att det är "hemskt" att gå in och styra en annan individ...och ha som skäl att "annars får du inte rida här"...Det ytliga tar över det som egentligen betyder nåt.

Jag förstår inte varför man ska se ut som kriget bara för att man är i stallet?

Jag förstår inte varför du anser dig ha med din medryttares utseende att göra. Vad rör det dig om din medryttare är lite skitig när hon är i stallet? På vilket sätt påverkar det dig eller din häst?

Som jag ser det så missbrukar du din maktposition som hästägare och trampar på din medryttares integritet.

Senast ändrad:

Medisen skall ha hela och rena ändamålsenliga kläder så om medis ska rida är det ridbyxor, skor/stövlar med klack, säkerhetsväst och hjälm som gäller. Alltså inga gamla sunkiga mjukisbyxor här, det får de ha hemma.

Men man rider väl inte BÄTTRE eller sköter pålle BÄTTRE i ridbyxor:confused:
Personligen så kan jag faktiskt rida i princip allt... från ridbrallor, mjukisbyxor,jeans till overall....

*kl

Då jag är en sån där besvärlig person som anser att funktion går före utseende så tycker jag nog att vid de flesta stallsysslor så skulle blåoverall och gummistövlar vara att föredra (fast på kvinnfolk ser det ju trevligare ut med ridbyxor förstås men det beror ju på helt andra orsaker :angel:).

Ska man vada i lera och stå och skyffla skit så är ridstövlar och ridbyxor inte alltid förstahandsvalet...

Nä, man ska klä sig så att man utifrån den givna uppgiften har lämpliga kläder - inte vad som är ridmode.

Plockar du ur dina piercingsmycken när du åker till stallet? (Du har väl en egen häst och en del piercingar om jag minns rätt.)

Jag har TVÅ piercingar varav den ena inte är synlig så nej jag har inte en del piercingar.
Nej jag tar inte ut ringen jag har i näsan men den har inga utstickande delar som kan fastna. Hade jag haft i näsvingen och haft stift så hade jag kanske tagit ut den men nu har jag inte det.

Det enda problem jag uppmärksammat när det gäller piercingar var när min medis gjort en intim piercing. Det gjorde rätt rejält ont på henne när vi var på hopp träning innan den läkt helt.;) Men envis som hon var skulle hon rida ändå, så modig hade nog inte jag varit:D

Rent allmänt tycker jag att alla borde skita fullkomligt hur en annan människa väljer att se ut och jag finner det rent oprofessionellt om en domare skulle döma ner ett ekipage pga av dess utseende så länge det inte strider mot tr.

Och att ha mage att tro att man kan säga åt sin medryttare hur denne ska klä sig (så länge det inte handlar om säkerhet) Tycker jag är både ohyfsat och inskränkt. Vansinne!

Jag har personligen inget emot piercingar (även om jag inte har det själv), men det jag tänker på med stora smycken i kombination med hästar är väl att man lätt kan fastna och skada sig. Pärla i näsan ser jag t.ex. inte som något problem, medan stora öronringar kanske inte passar i stallet, av säkerhetsskäl.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 271
Senast: Korven
·
Träning Min medryttarhäst kanske kanske måste bort. Han är en kille inte helt utan problem (inget större självförtroende) som inte pasar med så...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: lillolga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama