Åsikter om dessa raser...

Sv: Åsikter om dessa raser...

Får tillägga att en väninna har en DSG. Måste nog vara en av de roligaste hundar jag träffat. En aktiv, påhittig, lojal, mysig och otroligt fräck hund helt enkelt. Men nu har jag bara träffat ett påtal, men alla har jag gillat :bow:

DSG är mkt intressant har kontakt med ett par uppfödare och hoppas kunna åka och kika på vuxna exemplar och bilda mig lite uppfattning :banana:

Hade jag kollat på småhundar hade DSG helt klart varit en av de jag tittat närmare på :) Väldigt behändigt med små hundar!

Har en dsg

måste säga att det är en riktigt trevlig ras ! Han är lagom stor, och är följsam
De passar till det metsa :D

men du kan ju knappast utgå från bara era hundar? Utan se på rasen i stort, om man ska rekommendera den?
tog bara ett exempel, har kontakt med ett antal uppfödare, så självklart baserar jag det inte enbart på "våra" hundar (trots att det som du kanske förstår har blivit några stycken med tanke på kullstorlekarna hos rasen och antalet kullar). Efter att i så många år ha träffat så många dalmatiner så anser jag mig ha ett i allra högsta grad tillräckligt underlag att basera min rekomendation på

jag tror visst att det finns jättetrevliga dalmatiner, men jag bygger mitt uttalande på dem jag träffat, tränat med osv, jag anser mig ha träffatsåpass många så jag kan göra en personlig utvärdering. Har träffat på dem i de flesta miljöer :) (som svar på din fråga innan) dalmatiner har ju problem en del sjukdomsproblem, bla föds ju en stor del valpar döva.
dövheten har jag nämnt redan. Seriösa uppfödare baer-testar sina valpar vid låg ålder (ca 3-4veckor gamla, dvs innan leverans) så dövheten är ingenting som köpare behöver oroa sig för. Visste du t.ex att stor del av kostnaden vid inköpet av baer-testutrustningen vid strömsholmskliniken ursprungligen sponsrades av dalmatinersällskapet?

de jag träffat (från olika kennlar) har inte varit trevliga mentalt. Sen förståer jag att du vill försvara "din" ras, absolut, men detta är min erfarenhet och personliga åsikt. Inget ont om dina hudnar alls.
nu är ju inte riktigt dalmatiner är inte "min" ras, trots att jag är delägare i en dalmatinerkennel och gott och väl kan tänka mig att skaffa dalle senare igen. Själv är det bullterrier jag fallit för, men tror inte att den passar in på ts önskemål

1010101010

Västgötaspetsen är en liten, behändig, positiv jycke annars...

Fråga bl.a. Kimz0r :angel:

saken är väl den att det är många som har hundar med allergiproblem - men som inte vågar berätta för uppfödaren eller anmäla till rasklubben. Jag sitter på ett forum där det är flertalet dalmatinerägare som har hundar med hudproblem - men som förnekar detta för att de inte vill hamna på kant med uppfödaren.
fruktansvärt idiotiskt av dem. Om man inte berättar för uppfödaren, hur räknar de då med att uppfödaren skulle kunna ta tag i problemet??

min mamma har efter vår allergiska tik viljat ta tag i hudproblemet som hela tiden tystas ner men blivit minst sagt motarbetad. Vet du hur många allergiska dalmatiner som finns registrerade hos sds? 14 stycken. I verkligeheten är dessa betydligt flera. Hudproblemen hos dalmatiner är ett stort mörkertal.
som sagt.... Om inte köparna tar tag i att rapportera till uppfödarna, hur ska då problemet kunna lösas??

för att väcka diskussion hos rasklubben och för att komma någonstans skrev min mamma en artikel om allergier där hon använt en vetenskaplig studie i grunden för att ha någonting att bygga på. Rasklubben ringde upp förra veckan och berättade att de inte tänkte publicera artikeln. Dessutom sitter människan som ringer upp och kläcker ur sig att hon var haft tre allergiska dalmatiner - varav en av dessa gick i avel två gånger. Hon menade att så länge hunden gick på kortison var allergi inga problem.... För kortision ger ju inga biverkningar?
tror att jag vet vem den uppfödaren är, om det är den jag tror så är det en av de som jag redan innan klassat som oseriös (avlat på tik med stora mentala brister). Pm:a gärna mig så får jag se ifall jag hade rätt...

det är jättebra att ni inte haft några större hudproblem inom er kennel. Kan inte säga mer än grattis! Dock finns det dalmatiner med hudproblem, och att vara ägare till en sådan är inte roligt. Jag lider med den tiken vi har. Hon går på hyposensibilisering och kortison, men det hindrar inte hennes från att klia sig.
hudproblem finns ju tyvärr inom alla raser mer eller mindre, och självklart ska det jobbas för att få bort, men med bara 14 registrerade hos klubben så kan det ju vara svårmotiverat att ta tag det hos klubben pga kostnader. Om fler som har hundar som drabbats av det anmäler det så problemet kommer upp till ytan så kan det bearbetas på ett annat sätt
jag vet att det finns uppfödare som inte tar det här problemet på allvar - och det stör mig något otroligt.
uppfödare som är medvetna om problemet men inte tar det på allvar, det är fruktansvärt oseriöst. Uppfödare som inte är medvetna om det måste upplysas av sina valpköpare om det problemet finns på den uppfödarens hundar

1010101010

Den rasen hade jag aldrig sett förr ser ju ut som en korsnig..... schäfer och tax :rofl: charmiga ska kolla närmare på den :)

Supertrevliga hundar som jag varmt kan rekomendera. Brukar förklara den för folk som inte vet hur den ser ut som :"En miniatyrschäfer med kroksvans" :p
Den här underbaringen ägde jag en gång i tiden (fick henne som valp i studentpresent -96, tvingades sälja henne -98 när jag fick jobb och inte hade möjlighet att ta hand om en hund själv) och fick tyvärr information igår om att hon hade slutat sitt jordeliv :cry:
PICT0216.jpg

PICT0220.jpg

Jag har ingen erfarenhet av någon av raserna du är intresserad av, mer än att jag känner en trevlig dalmatinhane och en trevlig men arbetskrävande Australian Shepherd. Det jag däremot funderar på är om verkligen dessa raser är speciellt mkt lättare att få in i bilen än vad en flatte är?

Lycka till i rasvalet :)!

Tibetansk Spaniel då?
Har inte så mycket erfarenhet själv av rasen, men träffat några stycken som är urmysiga.

haha nä dom e ju inte det därför vi kikar på mindre också.... jag e väldigt rådvill nu men ska träffa DSG och JRT-folk snart och se hur dom raserna känns :)

Whippet helt klart, problemfri hund som ställer upp på det mesta. Behändig och mycket vänlig i lynnet:laugh: Finns ingen mer perfekt familjehund...gillar även att dega i soffan;)

Jag skulle behöva muta min sambo med typ en 4-hjuling för att få köpa whippet, han är ytlig då det kommer till vovvar... (jag tycker dock dom är störtsköna men kanske inte riktigt vad jag letar)

News: Har kontakt med flera trevliga uppfödare av trevliga raser... Ska träffa en nästa helg som jag faktiskt fallit lite för redan innan vi träffats. Berättar mer sen.

Angående DanskSvensk gårdshund, är nojjig över det där faktat att dom inte vill vara själv. Innebär det att man inte ens kan åka och handla en timme eller så? ( ensamhetsträning innan såklart) Det framförs som att rasen inte kan vara själv alls? Stämmer det?

Angående DanskSvensk gårdshund, är nojjig över det där faktat att dom inte vill vara själv. Innebär det att man inte ens kan åka och handla en timme eller så? ( ensamhetsträning innan såklart) Det framförs som att rasen inte kan vara själv alls? Stämmer det?

Nej det stämmer inte. Visst kan de vara själva. :D
Jag har inte alls haft något problem med Nila. Hon liggger på sängen o sover medan jag är borta. Visst ser hon besviken ut när jag ska gå.. men vilken hund kan inte göra det?

Däremot kan jag säga att du kan inte lämna den en hel dag, 4-5 timmar max annars får du problem. Inte säkert att hunden förstör något men...
Om jag skulle lämna Nila o jobba fm, komma hem o promenera lunch o sen gå igen tror jag hon blev psykiskt sjuk. Allvarligt! :crazy:

Det värsta som finns är om man kommer hem en stund o sen går igen. Har pratat med flera dsg-ägare o de håller med mig. Går bra att lämna en gång/dag.. sen vill de vara med.

Ahhh skönt att höra, hade nästan uteslutit rasen.... Nä vi är sällan borta och har hundvakt om vi ska på stan eller vara borta längre än ett par timmar.

Min DSG sitter 4 timmar ensam när jag jobbar varje dag. Hon är på ett ställe där hon känner sig trygg så hon sover då :)
Promenad innan och efteråt o de funkar kanon!

Skönt att höra att dom klarar vara själva :banana:

Vi är som sagt nere på raserna JRT och DSG nu, så det återstår att se... ska träffa båda raserna inom kort (vuxna individer) och känna oss för :)

Om det står mellan JRT och DSG så skulle iaf jag alla gånger ta den sistnämnda. Har träffat alldeles för många JRT som varit alldeles för ettriga och ohyffsade för min smak (men det kan ju iofs bero på ägarna också...) och de DSG jag träffat har varit riktigt trevliga.

Jag har just nu systers (denver på buke) jrt Star här. En lugnare jrt får man nog leta efter. En väldigt bra barnhund då sonen ofta bär på henne eller sitter och delar mat av något slag med henne. En bra representant på rasen måste jag säga :D

DSG har jag däremot dålig erfarenhet av, dom verkar ettriga och "på". Men allt beror på ägaren skulle jag tro.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 986
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 639
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 568
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hur har ni valt hundras? Varför just den? Känner ni i efterhand att det kanske inte var "er ras"? Och vilken ras passar då mig/oss tro...
Svar
16
· Visningar
1 646
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.