Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men du kan ju knappast utgå från bara era hundar? Utan se på rasen i stort, om man ska rekommendera den?
tog bara ett exempel, har kontakt med ett antal uppfödare, så självklart baserar jag det inte enbart på "våra" hundar (trots att det som du kanske förstår har blivit några stycken med tanke på kullstorlekarna hos rasen och antalet kullar). Efter att i så många år ha träffat så många dalmatiner så anser jag mig ha ett i allra högsta grad tillräckligt underlag att basera min rekomendation på
jag tror visst att det finns jättetrevliga dalmatiner, men jag bygger mitt uttalande på dem jag träffat, tränat med osv, jag anser mig ha träffatsåpass många så jag kan göra en personlig utvärdering. Har träffat på dem i de flesta miljöer(som svar på din fråga innan) dalmatiner har ju problem en del sjukdomsproblem, bla föds ju en stor del valpar döva.
dövheten har jag nämnt redan. Seriösa uppfödare baer-testar sina valpar vid låg ålder (ca 3-4veckor gamla, dvs innan leverans) så dövheten är ingenting som köpare behöver oroa sig för. Visste du t.ex att stor del av kostnaden vid inköpet av baer-testutrustningen vid strömsholmskliniken ursprungligen sponsrades av dalmatinersällskapet?
de jag träffat (från olika kennlar) har inte varit trevliga mentalt. Sen förståer jag att du vill försvara "din" ras, absolut, men detta är min erfarenhet och personliga åsikt. Inget ont om dina hudnar alls.
nu är ju inte riktigt dalmatiner är inte "min" ras, trots att jag är delägare i en dalmatinerkennel och gott och väl kan tänka mig att skaffa dalle senare igen. Själv är det bullterrier jag fallit för, men tror inte att den passar in på ts önskemål
saken är väl den att det är många som har hundar med allergiproblem - men som inte vågar berätta för uppfödaren eller anmäla till rasklubben. Jag sitter på ett forum där det är flertalet dalmatinerägare som har hundar med hudproblem - men som förnekar detta för att de inte vill hamna på kant med uppfödaren.
fruktansvärt idiotiskt av dem. Om man inte berättar för uppfödaren, hur räknar de då med att uppfödaren skulle kunna ta tag i problemet??
min mamma har efter vår allergiska tik viljat ta tag i hudproblemet som hela tiden tystas ner men blivit minst sagt motarbetad. Vet du hur många allergiska dalmatiner som finns registrerade hos sds? 14 stycken. I verkligeheten är dessa betydligt flera. Hudproblemen hos dalmatiner är ett stort mörkertal.
som sagt.... Om inte köparna tar tag i att rapportera till uppfödarna, hur ska då problemet kunna lösas??
för att väcka diskussion hos rasklubben och för att komma någonstans skrev min mamma en artikel om allergier där hon använt en vetenskaplig studie i grunden för att ha någonting att bygga på. Rasklubben ringde upp förra veckan och berättade att de inte tänkte publicera artikeln. Dessutom sitter människan som ringer upp och kläcker ur sig att hon var haft tre allergiska dalmatiner - varav en av dessa gick i avel två gånger. Hon menade att så länge hunden gick på kortison var allergi inga problem.... För kortision ger ju inga biverkningar?
tror att jag vet vem den uppfödaren är, om det är den jag tror så är det en av de som jag redan innan klassat som oseriös (avlat på tik med stora mentala brister). Pm:a gärna mig så får jag se ifall jag hade rätt...
det är jättebra att ni inte haft några större hudproblem inom er kennel. Kan inte säga mer än grattis! Dock finns det dalmatiner med hudproblem, och att vara ägare till en sådan är inte roligt. Jag lider med den tiken vi har. Hon går på hyposensibilisering och kortison, men det hindrar inte hennes från att klia sig.
hudproblem finns ju tyvärr inom alla raser mer eller mindre, och självklart ska det jobbas för att få bort, men med bara 14 registrerade hos klubben så kan det ju vara svårmotiverat att ta tag det hos klubben pga kostnader. Om fler som har hundar som drabbats av det anmäler det så problemet kommer upp till ytan så kan det bearbetas på ett annat sätt
jag vet att det finns uppfödare som inte tar det här problemet på allvar - och det stör mig något otroligt.
uppfödare som är medvetna om problemet men inte tar det på allvar, det är fruktansvärt oseriöst. Uppfödare som inte är medvetna om det måste upplysas av sina valpköpare om det problemet finns på den uppfödarens hundar
Västgötaspetsen är en liten, behändig, positiv jycke annars...
Fråga bl.a. Kimz0r![]()
Den rasen hade jag aldrig sett förr ser ju ut som en korsnig..... schäfer och taxcharmiga ska kolla närmare på den
![]()
Angående DanskSvensk gårdshund, är nojjig över det där faktat att dom inte vill vara själv. Innebär det att man inte ens kan åka och handla en timme eller så? ( ensamhetsträning innan såklart) Det framförs som att rasen inte kan vara själv alls? Stämmer det?