Åsikter om dessa raser...

Sv: Åsikter om dessa raser...

Jag har, med ETT undantag, bara stött på trevliga dallar under alla mina år med rasen (och jag har träffat MÅNGA dallar under de åren :D, både i hemmiljö och på diverse utställningar/andra tillställningar)
Aggression har jag aldrig stött på öht, finns säkert hoss vissa individer men de tillhör isf undantagen (finns ju hoss vissa individer inom alla raser)

.

Nästan alla dalmatiner jag träfat har varit aggresiva mot antingen människor eller andra hundar. alla jag träffat har varit antingen han ilskna eller tik ilskna. Jag tycker inte alls de verkar ha en bra mentalitet de jag träffat. Och det är en del.

HUr yttrar sig den aggressiviteten? För mig (som är uppväxt med rasen och genom åren stött på åtskilliga hundratals dallar i alla möjliga tänkbara miljöer) låter det så osannolikt att "nästan alla" dalmatiner skulle ha ett sådant dåligt psyke som vissa vill upplever det som

*funderar på ifall folk misstar sig på "den skrattande hunden"*

Fast varför kan det inte bara vara så att man har olika erfarenheter av hundrasen?? :) Och nej, det handlar inte om "den skrattande hunden" för min del alls.

Självklart kan man ha olika erfarenheter av en ras, men eftersom JAG inte träffat på aggressiva dalmatiner under alla mina år med rasen så tycker JAG att det verkar underligt att andra har så väldigt motsatta uppfattning om rasen, dvs att nästan alla dalmatiner skulle ha dåligt psyke och mentalitet, samt vara aggressiva. JAG baserar MINA uttalanden på att jag stött på åtskilliga hundar av rasen över en lång tid, och trots det inte mött någon som visat tecken på aggressivitet.

Jag själv gillar ju inte JRT t.ex, så visst kan man ha olika uppfattningar om en ras.

Angående DanskSvensk gårdshund, är nojjig över det där faktat att dom inte vill vara själv. Innebär det att man inte ens kan åka och handla en timme eller så? ( ensamhetsträning innan såklart) Det framförs som att rasen inte kan vara själv alls? Stämmer det?

Min är inga som hellst problem att lämna ensam ligger och sover när han är ensam, men som fragile säger så skulle även min bli psykopat om han blev lämnad för länge/för ofta. Ofta är det bara bra att lämna honom ensam en timma eller så. När jag är ute och rider får han sitta i hästens box och när jag kommer tillbaka blir han väldigt lydig och följsam för att han inte vill bli lämnad igen :p

Aussin har jag bara hört negativt om när det gäller mentaliteten. Att den är hård och ahr mycket aggrissoiner. Mend e är trotts allt bara vad jag hört.. :)

*kl*

vi tittar fortfarande på alla möjliga raser :) Det går mkt bensinpengar till uppfödarbesök :rofl:
Nu är vi och forskar kring en ras jag inte ens nämnt här men som vi tittade på för några år sedan. Spännande :)

Som ni vet spanar vi hund, vi var bestämda på flat men tvekar nu igen och vill utforska fler raser (detta evighetsprojekt och djungel... :rofl: )

Dessa raser undrar jag över, ni som har erfarenhet av deras mentalitet och hälsa/ohälsa, avel.... går det hitta bra exemplar? Vart? osv. (OBS! PM:a om ni ska tipsa om kennel)...

- Perro De Agua Español

- Dalmatiner

- Dansk Svensk Gårdshund

- Australian Shepherd

Vi vill ha en familjehund som gillar aktivering, kurser, promenader, aktivering i skogen osv. Är dock inte intresserad av utställning, att ställa själv dvs.

Kommer säkert på fler raser jag vill veta mer om...

Åh, nu måste jag skriva något! Har inte orkat läsa hela tråden, men det gör nog inget...
Mina föräldrar har en dansk-svensk gårdshund som är tre år. Han är otroligt social och pigg! Mamma går långa promenader med honom varje dag vilket han älskar. Han är också mycket lättlärd så hon har lärt honom trick som t ex tända lampan (på en stol), stänga lådorna i köket, hoppa upp på ryggen när man står på alla fyra, fnysa på beställning när mamma säger en fråga, t ex "Vad tycker vi om Färjestad?", snurra, rulla, krypa, o.s.v. :)
Han är väldigt "pussig" av sig på personer han känner.
Han är dock mycket ängslig när mamma åker iväg från honom, då går han runt som en zombie och är bara såå himla deppig... Kan ju i o f s vara något som är typiskt honom och inte typiskt rasen.
Mamma vill gå på agility med honom, men det finns inget i närheten, men annars är han perfekt för det! Hon tränar honom hemma på egen hand istället. Just nu håller hon på och övar honom på att hitta kantareller :)
"Min" hund har lite mer av det danska i sig, vilket innebär att han har lite längre ben. Lite sötare tycker jag ;) Det är vanligare att de har mer danskt i sig om man köper dem i Skåne.

Kanske ska lägga till att det ändå fungerar bra att lämna honom ensam några timmar. Han ligger bara och sover då.

Så nu är det nästan spikat. ;)

Ni har ingen aning vad för hund det är :rofl: och om jag skriver får jag nog bara höra alla negativa saker så jag avvaktar tills jag har hunden här :angel:

Det är en ras jag kikat mkt på tidigare främst under 2003-2004. Det är en TIK :eek: och den är medelstor och korthårig.

:banana:

Ja jag tror det är rätt, iofs finns det många rätt :rofl:
Men det känns som en hund som kommer passa in i familjen, aktiv men inte för aktiv osv....

hahahaha lol ni får se henne på bild osv då vi hämtat henne, vågar inget mer säga förrän jag har henne i min ägo :rofl: skeptisk? jag? :angel:

Jag har en Aussie och hon är otroligt folkkär, speciellt barn och ungdomar är hon helt galen i, inte det minsta vaktig och otroligt stabil i psyket, inte rädd för något och funkar i alla situationer, jätte lekful, gillar aktivitet tex. vara i skogen och springa.
Jag har letat efter just denna typ av aussie ett år innan jag hittade en uppfödare som hade just den här typen av aussie för jag visset att dom fanns men då hade jag fått tagit en från tyskland vilket kändes jobbigare. Den största procenten aussies i sverige föder upp för just vallning medans några föder upp för familje/utställningshundar som inte är så vallningsinriktade.
Dom har ju en del päls så självklart så fäller dom en del hår.

Till TS: hoppas du har hittat en hund som passar era behov, lycka till :)

På söndag hämtas hon.... 60 dryga mil härifrån ;)
Vå åker redan lördag, tar in på hotell och lyxar till det :banana:

Det är en sällskapsras, aktiv sådan, medelstor, korthårig och den är fartig och personlig...
Någon som kan gissa rätt ? ;) Det finns åtminstonde en på buke med sådan hund!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 639
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 568
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hur har ni valt hundras? Varför just den? Känner ni i efterhand att det kanske inte var "er ras"? Och vilken ras passar då mig/oss tro...
Svar
16
· Visningar
1 646
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka