Åsikter om den här hästen?

Sv: Åsikter om den här hästen?

Hästen ser fin ut. Även i filmen.
Det var det du frågade om, inte utrustning eller ryttare :)
Antar att du ev. Ska köpa?
Ska de bli en hopphäst hade jag velat ha liiite mer power i den.
Kanske tänder till mer på högre höjder?
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Till TS: Ja, jag måste också skriva att sadeln är katastrof.. rid barbacka tills den har fått en sadel som passar, eller vad det nu är som gör att denna ligger som hej å hå..

Har du med egna sadlar till de hästar du ska provrida?? Som du dessutom vet innan att de kommer ligga perfekt?? Shit, har aldrig hört talats om att man gör det!! När jag provridit hästar har jag fått rida i den sadel som ägaren har till hästen. Så då har inte jag kunnat påverka hur sadeln ligger, tyvärr!

Det verkar ju vara helt otroligt att man ska ha med sig egna sadlar som dessutom ska passa när man ska provrida. Hur många sadlar ska man ha med då?? 100??
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

delknapp!

Yes det var en provridning! :bump:

Det kändes som att hon hade mycket mer steg i henne men att hon inte riktigt orkade få fram det. Lite kort i steget, och hon hade svårt att länga. Så jag håller med, mer power behövs! Mer muskler och fart tror jag nog kan fungera bra, utomhusträning och klättring kanske. Hon är ju från Tyskland och jag är osäker på hur ofta hon får gå ute/dom har ridit ut henne, så det tror jag absolut på.

Tack så jättemycket för alla svar kära ni! :banana::banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om den här hästen?

Har du med egna sadlar till de hästar du ska provrida?? Som du dessutom vet innan att de kommer ligga perfekt?? Shit, har aldrig hört talats om att man gör det!! När jag provridit hästar har jag fått rida i den sadel som ägaren har till hästen. Så då har inte jag kunnat påverka hur sadeln ligger, tyvärr!

Det verkar ju vara helt otroligt att man ska ha med sig egna sadlar som dessutom ska passa när man ska provrida. Hur många sadlar ska man ha med då?? 100??

Hon kanske helt enkelt inte viste att det var en provridning?
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Det kändes som att hon hade mycket mer steg i henne men att hon inte riktigt orkade få fram det. Lite kort i steget, och hon hade svårt att länga.

Jag tror att en annan sadel (och kanske ett besök av kiro/et) kommer att göra att det blir mycket bättre på den fronten! :)
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Har du med egna sadlar till de hästar du ska provrida?? Som du dessutom vet innan att de kommer ligga perfekt?? Shit, har aldrig hört talats om att man gör det!! När jag provridit hästar har jag fått rida i den sadel som ägaren har till hästen. Så då har inte jag kunnat påverka hur sadeln ligger, tyvärr!

Det verkar ju vara helt otroligt att man ska ha med sig egna sadlar som dessutom ska passa när man ska provrida. Hur många sadlar ska man ha med då?? 100??

Och VAR står det att det är en provridning i ursprungsinlägget?
Du tar inte i lite heller... :crazy: Dålig dag eller bara taskig attityd?
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Men seriöst!?:crazy:

Hur vet du att alla dessa människor inte jobbar med sina sitsar då? Det går inte över på en dag! I stort sett alla vet hur sitsen ska se ut, men att få till det i praktiken är inte det lättaste för alla. Hur ska man lära sig att få till sitsen om man nu inte ens får rida enligt dig?

Läs om mitt inlägg så kan du ju sen fråga dej vart jag säger att folk inte ska rida ?
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Hade jag vart kompis/tränare till dej hade du inte fått rida så där, inte ens under "ska bara" förhållanden... Sitsen är ju i mkt GRUNDEN, nåt man lär sej det första man gör (och sen visserligen jobbar med hela livet) ...

Det där kan tolkas så
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Hade jag vart kompis/tränare till dej hade du inte fått rida så där, inte ens under "ska bara" förhållanden... Sitsen är ju i mkt GRUNDEN, nåt man lär sej det första man gör (och sen visserligen jobbar med hela livet) ...

Var mer menat som att hade jag varit kompis/tränare hade jag vart på ts så mkt att hon inte sett ut så längre. Inte att hon inte fått rida, utan inte fått sitta som hon gör ... Så om jag ändrar det till ...

Hade jag vart kompis/tränare till dej hade du inte fått sitta så där, inte ens under "ska bara" förhållanden... Sitsen är ju i mkt GRUNDEN, nåt man lär sej det första man gör (och sen visserligen jobbar med hela livet) ...

Så blir det nog mer så jag menade det iaf !
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Jag tycker hästen ser jättefin ut. Lugn, harmonisk, samarbetsvillig, välbyggd, hoppar hindret stabilt, lugn i munnen... En jättefin häst!

Om du tar hjälp av en bra instruktör med helhetsperspektiv så tror jag att ni skulle kunna utvecklas jättefint tillsammans som team! Hoppas på att få höra om du köpte eller inte. Största lyckönskningar om du bestämmer dig för att slå till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om den här hästen?

Jag håller med om att en bättre sadel kan göra massor. Med den sadeln du red i så hamnar du uppe och framför hästen och då saknar all möjlighet att påverka hästen bakifrån med sits och skänkel. Jag tror att när man får igång bakbenen så att drivningen kommer bakifrån så kommer man också ifrån det där att den dyker in med nosen. Trevlig häst tycker jag! :)
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Helt OT, men hur hade du hanterat en ryttare som har fysiska problem (skolios, muskulära problem, sneda höfter mm)? Hade du tjatat som en gnu tills ryggraden rätas ut? Kan tycka att det är lite väl fräckt att börja häva ur sig en massa sånt i en tråd som inte handlar om just sits..

Visst, man ska alltid sträva efter att förbättra sin sits, det är inte det jag säger. Jag säger bara att det kanske inte hör hemma här att börja gapa om hur fruktansvärt dåliga alla andra är. Sitter du alltid perfekt, även på nya hästar i nya sadlar?
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Var mer menat som att hade jag varit kompis/tränare hade jag vart på ts så mkt att hon inte sett ut så längre. Inte att hon inte fått rida, utan inte fått sitta som hon gör ... Så om jag ändrar det till ...

Hade jag vart kompis/tränare till dej hade du inte fått sitta så där, inte ens under "ska bara" förhållanden... Sitsen är ju i mkt GRUNDEN, nåt man lär sej det första man gör (och sen visserligen jobbar med hela livet) ...

Så blir det nog mer så jag menade det iaf !

Du kanske ska tänka på hur du formulerar dig då, för jag tror knappast det var bara jag som uppfattade "Hade jag vart kompis/tränare till dej hade du inte fått rida så där, inte ens under "ska bara" förhållanden..." som att personen ifråga inte skulle få rida om inte sitsen var korrekt.

Och som sagt, även om man vet hur man ska sitta så är det inte alltid så lätt att få till, det kan ta lång tid att lära sig att sitta korrekt.

Att det är bland det första man ska lära sig håller jag med om, men tyvärr är det ju så att det inte alltid är så.
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Lärde du dig sitta korrekt i sadeln innan ödmjukhet kom på tal? Jag är tämligen övertygad om att alla som ursäktar sin sits faktiskt jobbar på den. Jag sitter långt ifrån alltid upprätt, ändå visar jag mig på bild. Ve mig.
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Lärde du dig sitta korrekt i sadeln innan ödmjukhet kom på tal? Jag är tämligen övertygad om att alla som ursäktar sin sits faktiskt jobbar på den. Jag sitter långt ifrån alltid upprätt, ändå visar jag mig på bild. Ve mig.

Det är svårt att va ödmjuk när man vet att man är bäst :devil: :cool: :angel: :rofl:
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Och VAR står det att det är en provridning i ursprungsinlägget?
Du tar inte i lite heller... :crazy: Dålig dag eller bara taskig attityd?

Hon har skrivit senare att den står i tyskt försäljningsstall.

och varför ska du ta i så mycket du du inte vet förutsättningarna? Att hon ska rida barbacka tills hon hittat annan sadel. Hon lär inte köpa med den som försäljningsstallet äger..
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Hästen inte så mkt att anmärka på ... Vet att du inte ville ha kommentarer på din sits MEN ALLVARLIGT !!! du måste bättra på din sits...

Din häl är ju hur uppdragen som helst, du sitter själv i "framstupa huvudläge" (som vi elakt brukar säga hemma) och SNETT. Man ser de i filmen hur din rumpa är mkt mer till höger än sadeln.

Om du själv rätar upp dej så kommer du mer känna att du har hästen framför dej och iom troligen åxå lättare kunna rida fram lodplanet på hästen (nu är hon säkert riden just så men iaf) och iom att du rätar upp dej får du (förhoppningsvis) ner hälen.

Hade jag vart kompis/tränare till dej hade du inte fått rida så där, inte ens under "ska bara" förhållanden... Sitsen är ju i mkt GRUNDEN, nåt man lär sej det första man gör (och sen visserligen jobbar med hela livet) ...

Sen inte riktat till dej personligen utan mer "off topic" får man inte lära sej grundsitsen numera när man lär sej rida ? Hur många bilder finns inte utlagda här på Buke med folk som säger "ursäkta min dåliga sits men....." Varför tar man inte tag i och jobbar på sin sits när man tom vet hur illa de ser ut ?

Tycker också att det här var ett väldigt onödigt inlägg. Visst kan man få komma med kommentarer och försöka hjälpa till om det efterfrågas, men om TS tydligt påpekar att h*n inte vill att man ska kommentera sits och liknande så tycker jag att man respekterar det - oavsett hur "upprörd" man blir av vad man ser (så länge det inte handlar om rent djurplågeri kanske, men så är det ju knappast i detta fall). Speciellt med tanke på att vi inte vet någonting om bakgrunden till hela situationen (det kanske var TS första ridpass på flera år?)... Klicka då hellre in dig på en annan tråd och spara de oönskade kommentarerna till ett mer passande tillfälle!

Som svar till TS kan jag säga att jag tycker hästen ser trevlig och proportionerlig ut. Lite bakåttänkande och seg i dressyren kanske, och den såg lite låg och framtung ut som andra påpekat, men ändå trevlig. Hoppningen hade den ju koll på (av det lilla vi såg att döma i alla fall), så det ser ut som ett roligt projekt att jobba med!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hösten började med lite bekymmer med inpackningar i munnen... När det var ur världen var underlaget förskräckligt här uppe i norr... Sen...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·
Gnägg Hej alla glada :banana: Jag har en fråga, jag visste inte i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan i, men hoppas det är okej här...
2
Svar
25
· Visningar
5 250
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp