Asfaltsläggarna

Om det "bara" var lite natur som tog skada, men när de fördärvar folks marker, skördar, allmänningar osv... Det drabbar enskilda hårt, både personer, företagare och föreningar som planerat aktiviteter på områden som intagits av de här gängen.
Eftersom Sverige inte klarar av att utvisa dom som ska utvisas så klarar vi inte av detta heller det som du beskriver. Det säger väl sig självt

Det är ett känt fakta och ingen åsikt jag kommer med. De gifter sig mer eller mindre bara inom klanerna, där alla redan är släkt med varandra. De irländska myndigheterna har försökt att utbilda och jobba bort problemet, men de har starka band inom klanen och därför blir det som det blir. Tyvärr.

De har mycket inavelsproblematik och som någon annan skrev hög dödlighet, det är många gånger pga inaveln.
Det var väldigt enkelt att hitta vettig information om ämnet faktiskt: http://www.paveepoint.ie/project/health/

Inavel nämns inte alls. Däremot nämns självmord som en väldigt vanlig dödsorsak. Att inavel leder till aggressivitet och sociala motsättningar känns väldigt mycket som idiotiska föreställningar utan vetenskaplig förankring.

Läs lite på sidan jag länkade till så får du nog en bättre insikt och kan undvika att sprida skit på nätet såhär.

Läs lite på sidan jag länkade till så får du nog en bättre insikt och kan undvika att sprida skit på nätet såhär.
Här kan du få lite läsning av mig. Första på google gav:

http://www.independent.ie/irish-news/marriage-link-to-traveller-illness-26177443.html

Alltså, jag har bott på Irland i en jävla massa år och sett väldigt mycket nyheter om just detta. Det är ingen hemlighet eller så att jag sprider dynga på nätet. Det är snarare så att det är ett faktum. De irländska, men även de engelska, myndigheterna kollade till och med på tvångssterlilisering såsom Sverige höll på med fram till 80-talet, men de fick inte igenom det pga EU-regler. Sverige var inte med i EU så vi fick hållas. :/

Det var väldigt enkelt att hitta vettig information om ämnet faktiskt: http://www.paveepoint.ie/project/health/

Inavel nämns inte alls. Däremot nämns självmord som en väldigt vanlig dödsorsak. Att inavel leder till aggressivitet och sociala motsättningar känns väldigt mycket som idiotiska föreställningar utan vetenskaplig förankring.

Exakt. Inavel nämns inte heller i första länken.
Däremot att det är en utsatt, ofta outbildad grupp och att man ingår tidiga ofta arrangerade äktenskap.

"On average there are ten times more driving fatalities within the Traveller community. At 22%, this represents the most common cause of death among Traveller males. Some 10% of Traveller children die before their second birthday, compared to just 1% of the general population. In Ireland, 2.6% of all deaths in the total population were for people aged under 25, versus 32% for the Travellers.[49][50] In addition, 80% of Travellers die before the age of 65."

Här kan du få lite läsning av mig. Första på google gav:

http://www.independent.ie/irish-news/marriage-link-to-traveller-illness-26177443.html

Alltså, jag har bott på Irland i en jävla massa år och sett väldigt mycket nyheter om just detta. Det är ingen hemlighet eller så att jag sprider dynga på nätet. Det är snarare så att det är ett faktum. De irländska, men även de engelska, myndigheterna kollade till och med på tvångssterlilisering såsom Sverige höll på med fram till 80-talet, men de fick inte igenom det pga EU-regler. Sverige var inte med i EU så vi fick hållas. :/
Den artikeln tar upp sällsynta sjukdomar - inte beteende. Att myndigheterna ville tvångssterilisera visar ju bara att hur socialt utsatt gruppen var (är) och ingenting annat. Självmord verkar som sagt vara en minst lika vanliga dödsorsak inom gruppen som sällsynta sjukdomar. Det handlar knappast om inavel.

Att det är en grupp som i hög grad är släkt med varandra och som därför i onormal utsträckning drabbas av vissa sjukdomar är kanske fakta men det var inte riktigt det du uttryckte.

Den artikeln tar upp sällsynta sjukdomar - inte beteende. Att myndigheterna ville tvångssterilisera visar ju bara att hur socialt utsatt gruppen var (är) och ingenting annat. Självmord verkar som sagt vara en minst lika vanliga dödsorsak inom gruppen som sällsynta sjukdomar. Det handlar knappast om inavel.

Att det är en grupp som i hög grad är släkt med varandra och som därför i onormal utsträckning drabbas av vissa sjukdomar är kanske fakta men det var inte riktigt det du uttryckte.

Om sjukdomarna beror på att folk som är släkt med varandra skaffar barn ihop så är det väl samma sak?

Enligt den här synbarligen seriösa artikeln var incidensen för kusinäktenskap i en studerad grupp travellers 19%, att jämföra med 0,16% för vad författarna beskriver som "fastboende". Tyvärr kommer jag inte åt den refererade studien från Irish Medical Journal i fulltext hemifrån men jag uppfattar, även utifrån ytterligare sökträffar, att det är ganska riskfritt att säga att de gärna håller relationerna inom de egna släktleden. Detta sagt utan ytterligare värderingar.

Sällsynta sjukdomstillstånd är inte samma sak som att de är aggressiva och bråkiga, som @Ramona skrev. Självmord och trafikolyckor har inte med inavel att göra heller.

Självmord skulle väl iofs kunna vara det, jag kan tänka mig att risken för psykiska sjukdomar är större vid närmare släktskap.

Sällsynta sjukdomstillstånd är inte samma sak som att de är aggressiva och bråkiga, som @Ramona skrev. Självmord och trafikolyckor har inte med inavel att göra heller.
Det är ju sällan en nations armé behöver gå in och säkerställa ordningen. Det sköts normalt sett av polis och andra myndigheter. Men efter att de har sina Knuckles etc så har det under mina 8 år på Irland hänt flera gånger att de fått gå in. En gång fick de till och med gå in i Ballinasloe Fair (typ Kiviks Marknad) för att rensa upp när klanerna bråkade med varandra.

Alltså, slut döm innan du vet vad du pratar om. Du har uppenbarligen ingen aning om hur det är ställt. Det finns bra travellers - absolut, men det finns tyvärr alltför många som inte är det. Googla runt lite och kolla gärna på de dokumentärerna som finns. Det är sorgligt att se. :(

För mig kvittar det vem det är, eller varifrån de kommer. Om man vill vara här i Sverige, bör man föra sig därefter och inte ockupera marker, hota folk och svina ner. Eftersom jag hamnade i direktkontakt av omskrivnas sällskap kan jag informera om att de var allt annat än trevliga. De försökte sig på att stjäla från oss, de hotade oss, de saboterade. Fattar inte att folk vill anlita dessa personer.

Ärligt talat tror jag inte att vildcampande brittiska banjospelare är något stort hot mot svensk allemansrätt..

Jag tror att du underskattar hur mkt detta eldar på markägarlobbyns argument. Och det säger jag som markägare själv. Det spelar ingen roll om det i nuläget drabbat enbart enstaka parter, det är uppmärksamheten det får tillsammans med andra problem som framförs på andra håll som kommer att hota allemansrätten när man försöker hitta på lösningar.

Jag vill minnas att jag har sett någon brittisk (?) dokumentär om denna folkgrupp (visste dock inte att de kallades asfaltläggare men jag tror att det är de som jag tänker på :o) och där togs upp även problemen med tjejer som drogs ur skolan vid tidig ålder för att de skulle vara hemma och ta hand om hemmet innan de gifte sig. Sedan var det någon slagsmål kultur om att vid fester/bröllop(?) så gav sig unga män ut för att leta efter tjejer för att, ja jag blir lite osäker på om jag minns korrekt här eller om det var samma dokumentär för jag blir så förskräckt av bara tanken :eek::crazy: Kanske någon känner igen det?
Om det stämmer så är det ju ett återkommande problem som finns i hela världen - utbilda kvinnorna! :arghh::rage:

Angående deras snygga fordon så kan jag tänka mig att de sparar in på andra (viktigare) utgifter för att få råd med dem (som i att de inte är så "rika" egentligen) - statussymbolen är ju stark överallt i samhället, även hos de fattigare.

Jag vill minnas att jag har sett någon brittisk (?) dokumentär om denna folkgrupp (visste dock inte att de kallades asfaltläggare men jag tror att det är de som jag tänker på :o)
Det var nog främst deras egenskap av just asfaltläggare (och takläggare) som diskussionen kom att börja kring. Det är ju i det sammanhanget de flesta kommer i kontakt med dem, förutom när det vildcampas storskaligt och nedskräpning mm blir problem. Den djupare kulturella/etniska kontexten blev ett sidospår, om än ett relevant och viktigt för förståelsen.

Finns det ingen möjlighet att stoppa dom redan vid gränsen? Dom kommer ju hit för att begå brott, måste vi acceptera sånt bara för att det är EU?

Hur ska man "veta" vem som åker till Sverige för att begå brott, menar du?
Åker alla asfaltsläggare alltid till Sverige för att begå brott?
Är det bara asfaltsläggare man ska stoppa vid gränsen?
Vem ska fråga om de är asfaltsläggare eller turister eller något annat?

Jag tror att du underskattar hur mkt detta eldar på markägarlobbyns argument. Och det säger jag som markägare själv. Det spelar ingen roll om det i nuläget drabbat enbart enstaka parter, det är uppmärksamheten det får tillsammans med andra problem som framförs på andra håll som kommer att hota allemansrätten när man försöker hitta på lösningar.
Exakt! Jag vildcampar alltid, har alltid gjort så och tänker fortsätta med det och regel 1A är att det ska inte synas eller märkas att jag ens varit där när jag lämnar stället. Eftersom jag utnyttjar statens mark ibland och ibland mark närmast skyddsobjekt av anledningen att det ligger en bit bort från bebyggelse och att det finns väg dit och plan att parkera bilen på så tror jag inte det skulle vara så poppis att lämna en soptipp efter sig. Jag eldar inte ens i naturen trots att det är okej att göra en grillbrasa om det görs utan risk. Med ömsesidig respekt så blir det aldrig fel.

Hur ska man "veta" vem som åker till Sverige för att begå brott, menar du?
Åker alla asfaltsläggare alltid till Sverige för att begå brott?
Är det bara asfaltsläggare man ska stoppa vid gränsen?
Vem ska fråga om de är asfaltsläggare eller turister eller något annat?
Vi ska stänga gränserna. För att få komma in och campa så måste dom ha en given färdplan att hålla sig till, uppdatera färdplanen när den ändras (skitenkelt i dagens digitala värld) och avviker dom från den utan att uppge det och hittas på nån helt annan plats så först böter för att därefter utvisas och följas till gränsen omedelbart. Det behövs nog inte många sådana utvisningar innan dom lärt sig att Sverige är inte roligt att ge sig på.
Systemet funkade bra i forna Östblocket och borde funka lika bra här i en light-version.

Jag vill minnas att jag har sett någon brittisk (?) dokumentär om denna folkgrupp (visste dock inte att de kallades asfaltläggare men jag tror att det är de som jag tänker på :o) och där togs upp även problemen med tjejer som drogs ur skolan vid tidig ålder för att de skulle vara hemma och ta hand om hemmet innan de gifte sig. Sedan var det någon slagsmål kultur om att vid fester/bröllop(?) så gav sig unga män ut för att leta efter tjejer för att, ja jag blir lite osäker på om jag minns korrekt här eller om det var samma dokumentär för jag blir så förskräckt av bara tanken :eek::crazy: Kanske någon känner igen det?
Om det stämmer så är det ju ett återkommande problem som finns i hela världen - utbilda kvinnorna! :arghh::rage:

Angående deras snygga fordon så kan jag tänka mig att de sparar in på andra (viktigare) utgifter för att få råd med dem (som i att de inte är så "rika" egentligen) - statussymbolen är ju stark överallt i samhället, även hos de fattigare.
Jag har också sett de där filmerna och man blir beklämd

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 625
Senast: MJLee
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
944
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar