Den identiteten är nog olika framträdande beroende från vilket håll man betraktar den. Och i det avseendet tror jag det är extra värdefullt att påminna sig om det elektrifierade taggtrådsstängsel som EU innebär mot omvärlden, i syfte att utveckla insidan.
Vi ser nog det här från litet olika håll. Jag ser inte att de mest välbärgade möjligen kommer att få bidra mer, jag ser att det är en tveklös realitet och något som sker hela tiden. Både direkt och konkret, i form av bidrag och lån, och indirekt i form av bland annat svårhanterade konkurrenssituationer.
Och det är i allt väsentligt i sin ordning, jag har inte hävdat annat. Det behöver få kosta när de svagaste behöver hjälp. Jag vände mig emot att du beskrev den fria rörligheten som alldeles utmärkt fungerande, vilket jag uppfattade som problemfri, när jag menar att man nog behöver ha en litet mer nyanserad bild av den. Den är bättre än alternativet, utan tvekan, men det finns problem och utmaningar som inte skall underskattas. Dessa utmaningar tror jag blir än mer påtagliga i takt med att unionen utvidgas, med länder som har egna utmaningar i form av bl a arbetslöshet.