Asfaltsläggarna

När jag bildgooglar verkar det dock som att många verkar ha det relativt bra ställt sett till deras bilar och husvagnar. Det är åtminstone inte de allra billigaste modellerna. Hur representativt det är vet jag i och för sig inte.

Exempel: http://x.cdn-expressen.se/images/ea/ba/eaba04f4c3284cd3914852553e05819e/4x3/680@80.jpg

De hade sitt näst senaste läger inte så långt från oss (de som var i Sthlm), jag körde förbi dem dagligen i fem dagar. Och jag håller med, det var många fina, dyra bilar och stora husvagnar. Jag såg även hur det såg ut efter de hade åkt. Det såg inte fint ut alls, himla trist!

Varför är det ok att i en del fall dra alla över en kam, och tycka att den gruppen är ex. ett rövarband, medan i andra fall är samma tyckande ett rasistiskt tankesätt då alla människor är olika individer och ska dömas efter vad just de har gjort?
Jag tänker inte på asfaltirländare som en grupp som hålls samman främst av etnicitet, fast det borde man kanske göra. Jag ser dem mer förenade av yrke (nja) och familjerelationer. Och måste nog tyvärr säga att mitt intryck är att de gör ett ganska bra jobb med att bidra till sin egen stigmatisering. Det i sin tur beror förstås på att jag aldrig någonsin hört irländska asfaltläggare omnämnas i något som helst positivt sammanhang utan uteslutande i samband med brott och oredlighet.

Förhoppningsvis så kommer de inte hit om ingen ger dem jobb. Men det känns inte troligt tyvärr.
Det är ju svårt eftersom det finns så mycket folk som blir lurade, de tror att de anlitar någon som är seriös. Det är antagligen även så att folk med mkt dålig ekonomi kanske inte har något val, de vet att taket läcker men har inte råd att fixa, så kommer dessa gubbar och säger billiga priser. Jättelätt att bli lurad då om man gärna vill att det ska vara sant..

Jag tycker också de ska stoppas vid gränsen :(

Det är ju svårt eftersom det finns så mycket folk som blir lurade, de tror att de anlitar någon som är seriös. Det är antagligen även så att folk med mkt dålig ekonomi kanske inte har något val, de vet att taket läcker men har inte råd att fixa, så kommer dessa gubbar och säger billiga priser. Jättelätt att bli lurad då om man gärna vill att det ska vara sant..

Jag tycker också de ska stoppas vid gränsen :(

Jag läste en artikel i en lokal-tidning i Vallentuna förra sommaren. Det var en dam som var ute i trädgården och påtade. Då kom en asfaltsirländare förbi och började snacka om att hon behövde fixa taket. Det ansåg inte damen, men efter mycket tjat så sa hon att han kunde måla hennes staket (eller liknande, minns inte exakt, men det var inget med taket iaf). Han bad att få komma tillbaka med lite verktyg.
Efter ett litet tag kommer han med en större bil. Han propsar på att damen ska bjuda på en kaffe först, och när de gått in i huset så hör hon ganska snart hur någon är på taket och ser att det åker ner grejer från taket. Så hon springer ut och frågar vad de hållet på med. Då har han tagit med sig sina polare i bilen och de har sprungit ut när damen var inne i huset. Då ville de ha pengar för att ersätta skadan de tillfogat på taket.
Hon polisanmälde, men enligt artikeln så gick det inte vidare. Det spär ju inte på deras rykte på ett bra sätt när det är så som de lurar till sig "jobb".

Jag läste en artikel i en lokal-tidning i Vallentuna förra sommaren. Det var en dam som var ute i trädgården och påtade. Då kom en asfaltsirländare förbi och började snacka om att hon behövde fixa taket. Det ansåg inte damen, men efter mycket tjat så sa hon att han kunde måla hennes staket (eller liknande, minns inte exakt, men det var inget med taket iaf). Han bad att få komma tillbaka med lite verktyg.
Efter ett litet tag kommer han med en större bil. Han propsar på att damen ska bjuda på en kaffe först, och när de gått in i huset så hör hon ganska snart hur någon är på taket och ser att det åker ner grejer från taket. Så hon springer ut och frågar vad de hållet på med. Då har han tagit med sig sina polare i bilen och de har sprungit ut när damen var inne i huset. Då ville de ha pengar för att ersätta skadan de tillfogat på taket.
Hon polisanmälde, men enligt artikeln så gick det inte vidare. Det spär ju inte på deras rykte på ett bra sätt när det är så som de lurar till sig "jobb".
:eek::mad::rage:

Och hon är ju inte ensam om det heller. Folk som fått sina garageuppfarter uppbrutna och tak förstörda händer ju varje år. Utöver det dom förstör när dom campar. Inte är det speciellt kul att behöva gå förbi en sån camping heller, dom kan bli ganska hotfulla. Även barnen.

Och hon är ju inte ensam om det heller. Folk som fått sina garageuppfarter uppbrutna och tak förstörda händer ju varje år. Utöver det dom förstör när dom campar. Inte är det speciellt kul att behöva gå förbi en sån camping heller, dom kan bli ganska hotfulla. Även barnen.
:rage::rage::rage:
Hur kommer det sig att polisen inte rycker ut när folk ringer om detta? Som den där bonden som fick ha dem på sin gård i fyra (!) dagar innan polisen masade sig ut :banghead:

:rage::rage::rage:
Hur kommer det sig att polisen inte rycker ut när folk ringer om detta? Som den där bonden som fick ha dem på sin gård i fyra (!) dagar innan polisen masade sig ut :banghead:

Tydligen måste de ha kronofogden med sig, och ganska många poliser. Så det blir säkert lite utav en planeringsgrej, men jag håller med, vi hade ju dem ca 1 mil från oss, och de kom dit på måndagen och blev avhysta på fredag-kvällen.

Tydligen måste de ha kronofogden med sig, och ganska många poliser. Så det blir säkert lite utav en planeringsgrej, men jag håller med, vi hade ju dem ca 1 mil från oss, och de kom dit på måndagen och blev avhysta på fredag-kvällen.
Jag kan ärligt inte fatta vad fogden ska dit å göra? Om det kommer ett gäng folk och parkerar bilar mm på någon annans mark tycker jag att det ska räcka med att polisen kommer ut. De kanske tom skulle satsat en period på att förfölja de här gängen och avhysa dem så snart de slår sig ner, tillslut kanske de blir less och lämnar landet.

Jag kan ärligt inte fatta vad fogden ska dit å göra? Om det kommer ett gäng folk och parkerar bilar mm på någon annans mark tycker jag att det ska räcka med att polisen kommer ut. De kanske tom skulle satsat en period på att förfölja de här gängen och avhysa dem så snart de slår sig ner, tillslut kanske de blir less och lämnar landet.

Jag håller med, men kronofogden är ju alltid med vid alla avhysningar. Som typ vid alla läger som romerna byggt lite överallt. Varför fogden har det "ansvaret" vet jag inte. En tycker ju att det borde ligga hos polisen.

Tror det enda som kan hjälpa är att polisen får större resurser att omedelbart åka ut till diverse drabbade hålor och beslagta alla fordon som bryter mot lag. Det är enda sättet att skydda allas vår natur och allemansrätt. Annars kommer det sluta med inskränkning av denna i något felriktat försök att värna om äganderätten.

Krävs kanske några lagändringar som borde ha gjorts för flera år sedan.

Tror själv inte att något av detta kommer att göras.

Ärligt talat tror jag inte att vildcampande brittiska banjospelare är något stort hot mot svensk allemansrätt. Problemet är påtagligt och angeläget i den stund och på den plats det uppstår, absolut, men omfattningen måste vara marginell i ett nationellt perspektiv. Jag tror inte lagändringar behövs när det gäller det, däremot en uppryckning ifråga om prioritering och samordning mellan lokala myndigheter.
Näringsverksamheten går nog att rensa i på delvis samma sätt. Samtidigt är det säkert bökigt att riva i misstänkta ekobrott när de misstänkta inte bor i landet. Men att göra dåliga jobb till överpris är inte olagligt i sig, sånt tar man ju i civilprocesser, och de muntliga hot som förekommit är förstås svåra att styrka i en utredning.

Det här med avhysning är ju alltid en sak för kronofogden, reglerna ser ut så :(

Här i stan lyckades dock polisen störa dem så pass mycket att de försvann:up:. Att de kommer från dåliga förhållanden märks INTE på deras ekipage! Flotta bilar och husvagnar, någon gång har nån haft en gammal bil, men den dumpade dom när dom drog:mad:

Som sagt, det enda som kan göra att de försvinner är att ingen anlitar dem, men jag hör ibland folk som säger att de gör ett SÅ bra jobb, och billigt och bra. Att de sen jobbar svart och dessutom skräpar ner verkar vara en bisak....

Tror det enda som kan hjälpa är att polisen får större resurser att omedelbart åka ut till diverse drabbade hålor och beslagta alla fordon som bryter mot lag. Det är enda sättet att skydda allas vår natur och allemansrätt. Annars kommer det sluta med inskränkning av denna i något felriktat försök att värna om äganderätten.

.
Sverige är stort så nog gör det väl inte så mycket om vår natur inte skyddas lite här o var

Har de människoovärdig tillvaro i sitt hemland?
Nja, nej, egentligen inte. Det finns housing estates där de får bo, lite som romerna i Rumänien, men det fattas ju oftas bra faciliteter i form av toaletter och sånt. Deras situation är väldigt lika med romerna i Rumänien.

Och tyvärr är det så att de ofta är kriminella och de är väldigt luriga att ha med att göra. Sen är det ju självvalt att bo såsom de gör, men de är ju ett resande folkslag och de vill bibehålla den livsstilen.

När det gäller deras ekonom så funkar det så att de ofta "bosätter" sig i flera kommuner och därför får socialbidrag från flera kommuner så de tjänar bra med pengar. Många klaner har väldigt gott ställt, medan andra klaner inte är lika välbeställda, men överlag kan man säga att de inte svälter ihjäl i alla fall, utan de har det rätt så okej. De har dessutom en massa fördelar som andra medborgare inte har just för att de är en utsatt minoritet, tex skattelättnader (inte för att de betalar någon skatt men ändå).

Tyvärr är många av dem väldigt inavlade så tyvärr är det mycket aggresivitet och annat som gäller. Bara under min tid på Irland fick militären sättas in när klaner bråkade med varandra om de mest triviala sakerna. Många av dem är dessutom dövstumma så de har svårt att ta sig fram i samhället pga sina handikapp.

De har det inte så bra enligt vår standard mätt.

Tänkte du verkligen igenom vad du skrev innan du postade? :eek:
Det är ett känt fakta och ingen åsikt jag kommer med. De gifter sig mer eller mindre bara inom klanerna, där alla redan är släkt med varandra. De irländska myndigheterna har försökt att utbilda och jobba bort problemet, men de har starka band inom klanen och därför blir det som det blir. Tyvärr.

De har mycket inavelsproblematik och som någon annan skrev hög dödlighet, det är många gånger pga inaveln.

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 625
Senast: MJLee
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
944
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar