I min dotters klass går en pojke som har asbergers syndrom. Han har ganska lätt att ta till nävarna. Än så länge inte så hårt, men knuffas gärna (mycket gärna flickorna) och boxsas. Min dotter har ganska ofta sagt -vet du vad han gjorde idag då....så kommer en berättelse och det slutar nästan alltid med att han har knuffat i kull någon eller boxat till någon.
Jag har sagt att kanske ska hon prova att undvika honom då. Om han leker där så kan hon vara någon annanstans.
Men så hände en sak här om dagen. Min dotter stod och tjafsade med en annan pojke, och rätt som det var kom den här pojken helt oinbjuden fram och skulle "hjälpa" pojken och knuffar till min tjej och hon sätter sig på en sten och det gjorde med all säkerhet ont i rumpan. Några andra flickor ser det här och det tas upp i klassrummet.
På utvecklingssamtalet så bad min dotter mig att ta upp det här med läraren. Läraren var förstående och förklarade hans problematik och visste mycket väl vad som brukar hända osv.
Nu undrar jag, hur ska man råda de andra barnen (min dotter) att möta ett sånnt här barn? Jag vill kunna råda min dotter att -gör si eller så. Eller prova det eller det.
Ska man se det här som en slags träning för de andra barnen att vissa barn är så här? Jag vill ju inte att mitt barn ska känna sig osäker inför den här pojken. Eller rädd.
Jag säger ofta till mina barn att man under inga omständigheter ska tåla att någon tar till handgripligheter.
gulan
Jag har sagt att kanske ska hon prova att undvika honom då. Om han leker där så kan hon vara någon annanstans.
Men så hände en sak här om dagen. Min dotter stod och tjafsade med en annan pojke, och rätt som det var kom den här pojken helt oinbjuden fram och skulle "hjälpa" pojken och knuffar till min tjej och hon sätter sig på en sten och det gjorde med all säkerhet ont i rumpan. Några andra flickor ser det här och det tas upp i klassrummet.
På utvecklingssamtalet så bad min dotter mig att ta upp det här med läraren. Läraren var förstående och förklarade hans problematik och visste mycket väl vad som brukar hända osv.
Nu undrar jag, hur ska man råda de andra barnen (min dotter) att möta ett sånnt här barn? Jag vill kunna råda min dotter att -gör si eller så. Eller prova det eller det.
Ska man se det här som en slags träning för de andra barnen att vissa barn är så här? Jag vill ju inte att mitt barn ska känna sig osäker inför den här pojken. Eller rädd.
Jag säger ofta till mina barn att man under inga omständigheter ska tåla att någon tar till handgripligheter.
gulan