artikel: sexbrottsstudie: 90% av gruppvåldtäkter i Sverige begås av män med utomeuropeisk härkomst- diskussion

Jag föredrar att lägga till GAL-TAN till höger-vänster för att få en mer komplett bild.
SD föredrar jag för det mesta att kalla populistiska utom vad det gäller sin nationalism, de har vänt kappan efter vinden i allt möjligt. Ekonomiskt står de väl numera till höger, tidigare hade de en hel del vänsterinslag.
 
Äsch @Dentaku. Ulf Kristersson kallas vänstertroll av SD-anhängare som trillat av skalan på högerkanten.

Jag kallar mig, som socialliberal - sådär på mittmitten med normerade utgångspunkter, stolt för extremvänster i förhållande till SD och andra medeltida och unkna ideer. Det är bara ett sätt att bekräfta avståndet till bakåtsträvarna.

Jo, jag är van. Står man till vänster om SD kan man kallt räkna med att kallas vänsterextremist i diskussioner. Att jag dessutom kallats folkförrädare ser jag som en fjäder i hatten.
 
Strikta tolkningar av islam t.ex. så jag var slarvig mer religion än kultur as such.
Din tes är alltså att muslimer som tolkar koranen strikt våldtar mer än andra?

Vad står det mer om sex och äktenskap i koranen??
Japp. Bland annat Malta och det finns flera länder där det inte öht finns reglerat i lagar att det skulle finnas våldtäkt i äktenskapet. I Mellanamerika t.ex.
 
Din tes är alltså att muslimer som tolkar koranen strikt våldtar mer än andra?

Vad står det mer om sex och äktenskap i koranen??

Japp. Bland annat Malta och det finns flera länder där det inte öht finns reglerat i lagar att det skulle finnas våldtäkt i äktenskapet. I Mellanamerika t.ex.
Nej min tes är att om folk kommer från kulturer som har fler och starkare såna inslag angående kvinnovärden och liknande så är det inte helt otroligt att tänka sig att vissa problematiska beteenden även skulle vara vanligare i dessa grupper. Du måste väl hålla med om att det skiljer sig en hel del i kvinnosyn i samhället mellan t.ex. Saudiarabien och Sverige?
 
Nej min tes är att om folk kommer från kulturer som har fler och starkare såna inslag angående kvinnovärden och liknande så är det inte helt otroligt att tänka sig att vissa problematiska beteenden även skulle vara vanligare i dessa grupper. Du måste väl hålla med om att det skiljer sig en hel del i kvinnosyn i samhället mellan t.ex. Saudiarabien och Sverige?
Saudiarabien är extremt, även för 90% av muslimer. Sverige är också extremt, åt andra hållet. Merparten av länderna är ganska lika. Och nej, min erfarenhet är att kvinnosynen inte skiljer sig nämnvärt mellan t.ex Malta och Palestina, men är långt från både Saudi och Sverige.
Det står inget om uppmaning av våldtäkt i koranen. Det står däremot att man och fru ska respektera varandras viljor i äktenskapet vilket även gäller för den enas lust. Detta kan absolut tolkas att kvinnan ska underkasta sig mannens lust men viktigt då att säga att det även gäller för mannen. Det står också att kvinnan kan välja att straffa mannen genom att inte ge honom sex på max fyra månader och att sex (otukt) utanför äktenskapet inte är ok vilket säger emot tesen att det är strikt troende muslimer som våldtar.
 
Saudiarabien är extremt, även för 90% av muslimer. Sverige är också extremt, åt andra hållet. Merparten av länderna är ganska lika. Och nej, min erfarenhet är att kvinnosynen inte skiljer sig nämnvärt mellan t.ex Malta och Palestina, men är långt från både Saudi och Sverige.
Det står inget om uppmaning av våldtäkt i koranen. Det står däremot att man och fru ska respektera varandras viljor i äktenskapet vilket även gäller för den enas lust. Detta kan absolut tolkas att kvinnan ska underkasta sig mannens lust men viktigt då att säga att det även gäller för mannen. Det står också att kvinnan kan välja att straffa mannen genom att inte ge honom sex på max fyra månader och att sex (otukt) utanför äktenskapet inte är ok vilket säger emot tesen att det är strikt troende muslimer som våldtar.
Fast då hamnar man i någon sorts no true scotsman-argument om att t.ex IS inte är äkta muslimer. Allt är inte bara strikt applikation av religion heller utan religionen kan forma samhällssynen och värderingar även bortom bara religionen. Jag syftar inte på att säga att muslimer är våldtäktsmän eller att islam är orsaken till att det skulle skilja sig. Det var bara ett exempel och hedersvåld och rutten kvinnosyn händer även utan att det är pga islam men det är fortfarande så att rent generellt så skiljer sig samhällets syn på kvinnors värde och kvinnors rättiheter rätt mycket mellan Sverige och mellanöstern.
 
Fast då hamnar man i någon sorts no true scotsman-argument om att t.ex IS inte är äkta muslimer. Allt är inte bara strikt applikation av religion heller utan religionen kan forma samhällssynen och värderingar även bortom bara religionen. Jag syftar inte på att säga att muslimer är våldtäktsmän eller att islam är orsaken till att det skulle skilja sig. Det var bara ett exempel och hedersvåld och rutten kvinnosyn händer även utan att det är pga islam men det är fortfarande så att rent generellt så skiljer sig samhällets syn på kvinnors värde och kvinnors rättiheter rätt mycket mellan Sverige och mellanöstern.
Det är du som drog in den strikta muslimdelen. Inte jag. Saudiarabiens syn och lagar är något som 90% av världens alla muslimer inte bekänner sig till.
När det kommer till hedersrelaterade brott är de som är dömda i Sverige ffa yazidier, så alltså inte ens muslimer.
 
Det är du som drog in den strikta muslimdelen. Inte jag. Saudiarabiens syn och lagar är något som 90% av världens alla muslimer inte bekänner sig till.
När det kommer till hedersrelaterade brott är de som är dömda i Sverige ffa yazidier, så alltså inte ens muslimer.
Ja ok men vad som är strikt islam eller rätt tolkning är ju fortfarande en tolknings och definitionsfråga. Oavsett så kvarstår det att personer från kulturer och bakgrund med sämre kvinnosyn och kvinnovärderingar nog har större sannolikhet att behandla kvinnor illa. Sen om det är muslimer, kristna eller yazidier är sekundärt.
 
Ja ok men vad som är strikt islam eller rätt tolkning är ju fortfarande en tolknings och definitionsfråga. Oavsett så kvarstår det att personer från kulturer och bakgrund med sämre kvinnosyn och kvinnovärderingar nog har större sannolikhet att behandla kvinnor illa. Sen om det är muslimer, kristna eller yazidier är sekundärt.
Nä, det är inte en difinitionsfråga i just det fallet eftersom en strikt tolkning av koranen utesluter all sexuell förbindelse utanför äktenskap över huvud taget och just det sexuella är oerhört välskrivet i koranen.
 
Strikta tolkningar av islam t.ex. så jag var slarvig mer religion än kultur as such.
Jag bara älskar när folk kommer dragandes med hur hemskt det är med islam med tanke på vad som står i koranen. Har du någonsin funderat på vad som står i bibeln? Bibeln är en så söt bok. Jag rekomenderar dig att läsa Domarboken 19 och sen komma och klaga på att kroanen är så hemsk
 
Jag bara älskar när folk kommer dragandes med hur hemskt det är med islam med tanke på vad som står i koranen. Har du någonsin funderat på vad som står i bibeln? Bibeln är en så söt bok. Jag rekomenderar dig att läsa Domarboken 19 och sen komma och klaga på att kroanen är så hemsk
Du får gärna citera vart jag har kommit dragandes med hur hemskt islam är i förhållande till kristendomen. Tack på förhand.
 
Vem rättfärdigar? Inte jag iallafall.
Jag påpekar bara att det förekommer även i sverige och att vi nog ska vara försiktiga med att tänka vi-dom i en sån fråga.
Det är uselt oavsett land.
Ja fast vi förbjöd det för mer än ett halvt sekel sen, i vissa andra länder/kulturer är det fortfarande okej. Så visst Sverige var lika uselt då, för 56+ år sen. Sen förbjöd man det. Helt sjukt att det är tillåtet någonstans år 2018.
 
Här finns mycket att säga, om förebyggande arbete, om statistik, om synen på brotten genom tiderna, men när vi talar lagar och regler är det också intressant att notera att fram till år 2018 var det fullt lagligt i Sverige att exempelvis våldta någon som reagerade med passivitet, för fram till i år saknades det lagligt skydd kring något så grundläggande som samtycke. Sverige anser sig ofta ligga i framkant när det gäller jämställdhet men dröjde med att kriminalisera en form av våldtäkt som flera andra länder redan hade kriminaliserat.

När det gäller våldtäkt och sexuella övergrepp i allmänhet talar vi om en patriarkal struktur som finns överallt, i vissa regioner är patriarkala strukturer starkare än andra eller tar sig specifika uttryck, när det gäller just sexualbrott sker det i en sådan omfattning och av så skilda gärningsmän/personer att det är viktigt att identifiera och problematisera den patriarkala strukturen i sig. Dit hör också utmaningen med att nyansera bilden av den stereotypa våldtäkten, den stereotypa gärningsmannen och det stereotypa brottsoffret, vem som kan våldta och vem som kan våldtas, något som den här trådstarten inte direkt hjälper till med men kanske illustrerar.

En av fördelarna med att vi generellt talar om "patriarkal" kultur eller struktur, snarare än om en "svensk" kultur (även om den trots allt också får betraktas som fortsatt patriarkal) eller någon annan specifik sådan, är att vi konstaterar att grundproblematiken varken är unik för vårt land eller något som definierar vårt samhälle som sådant (om man nu av någon anledning känner för att definiera det). Lagstiftningen som före år 2018 innebar att en ganska stor andel våldtäkter var lagliga, bland annat eftersom passivitet är vanligt som instinktiv reaktion och eftersom det inte heller togs någon hänsyn till oaktsamhet, definierade oss inte. Det är ett ständigt pågående arbete för förändring.
 
Har inte läst igenom hela tråden men hoppas att någon redan tagit upp Ryssland där våld inom hemmet (våldtäkt inkluderat) numera är i princip avkriminaliserat. Och det var knappast muslimer som drev fram den lagstiftningen. Det handlar lika mycket om hur både islamska extremister och högerextremister äntligen har hittat något gemensamt. Att förstärka patriarkatets makt och sin kontroll över en kvinnas kropp och själ.
 
Har inte läst igenom hela tråden men hoppas att någon redan tagit upp Ryssland där våld inom hemmet (våldtäkt inkluderat) numera är i princip avkriminaliserat. Och det var knappast muslimer som drev fram den lagstiftningen. Det handlar lika mycket om hur både islamska extremister och högerextremister äntligen har hittat något gemensamt. Att förstärka patriarkatets makt och sin kontroll över en kvinnas kropp och själ.
Jag håller med om att Ryssland är ett sådant exempel med mer problematisk kvinnosituation men det är lustigt att det kan accepteras som tänkbart problematiskt land och kultur men att det blev så benhårt motstånd mot att nämna islam eller det området alls. Ryssen är ok att vara kritisk till är väl iofs ganska välkänt.
 
Jag håller med om att Ryssland är ett sådant exempel med mer problematisk kvinnosituation men det är lustigt att det kan accepteras som tänkbart problematiskt land och kultur men att det blev så benhårt motstånd mot att nämna islam eller det området alls. Ryssen är ok att vara kritisk till är väl iofs ganska välkänt.

Om Ryssland är ett extremexempel som vi gillar att tala illa om. Vad sägs om Polen som inskränker aborträtten?

Abortion in Poland is illegal except in cases of rape, when the woman's life or any form of health is in jeopardy, or if the fetusis irreparably damaged.

2016 las de fram ett lagförslag att alla former av aborter skulle vara kriminellt, men efter stora protester både internt och externt så drogs förslaget tillbaka. Alla hemska muslimska extremister låg säkert bakom det.
 
Efter att ha läst dina poster börjar jag förstå varför världen ser ut som den gör och begreppet faktaresistens har fått ett ansikte. Hur svårt kan det vara att förstå att det inte går att dra slutsatser av ett underlag som är några få procent. Det spelar ingen roll vad undersökningen gäller det går inte att göra så och kalla det fakta. Det är baskunskap När det gäller vetenskapliga metoder och har inget med politisk tillhörighet att göra.

Det har du fått om bakfoten. Det är mer regel än undantag att underlaget bara är några få procent av den totala populationen inom forskning och undersökningar. Även NTU och andra undersökningar som används för att få fram hur många våldtäkter som leder till fällande domar använder ju sig bara av några få procent av befolkningen som underlag.

Forskning hade knappt gått att bedriva om det du kallar baskunskap stämde. Låt oss säga att ett gäng forskare vill undersöka om en viss gen som finns hos en stor del av befolkningen ökar risken diabetes. Måste de då undersöka miljoner, eller kanske miljarder, människor för att få fram några tillförlitliga resultat?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp