R
Raderad medlem 6459
@Cambrie Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om huruvida religion och våldtäkt har något med varandra att göra. Men jag kan göra det nu. För mig är det självklart att religion och kultur är tätt sammankopplade och utan tvekan påverkar varandras utveckling. Det är därför knappast orimligt att ett land där religionen spelar stor roll, där religionen är en del av lagen, där religionens följare i stor grad är bokstavstrogna, också har sämre jämställdhet och till följd av detta även större problem med våld och sexuellt våld mot kvinnor. Det har att göra med hur man väljer att definiera våldtäkt och våld samt hur man väljer att straffa våldtäkt och våld.
Detta gäller givetvis oavsett religion och kan vara en förklaring till varför många katolska och muslimska länder har kvinnoförtryckande lagstiftning och stora problem med sexualiserat våld mot kvinnor. Gällande hedersvåld till exempel så ser man att graden av religiositet är av större vikt än vilken specifik religion förövarna tillhör.
Att religion på något magiskt vis skulle vara fullkomligt frånkopplat ett lands lagar, regler och kultur låter jättemärkligt för mig.
Detta gäller givetvis oavsett religion och kan vara en förklaring till varför många katolska och muslimska länder har kvinnoförtryckande lagstiftning och stora problem med sexualiserat våld mot kvinnor. Gällande hedersvåld till exempel så ser man att graden av religiositet är av större vikt än vilken specifik religion förövarna tillhör.
Att religion på något magiskt vis skulle vara fullkomligt frånkopplat ett lands lagar, regler och kultur låter jättemärkligt för mig.