Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Sv: Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Kommer hem från jobbet kl 05.30 (ca) så blir det en liten runda på ca 10-15 minuter så att dom får bajsa av sig innan jag ska sova.

Vaknar ca 10-11, kl 12 går vi en långrunda på ca 1.5-3h.

På kvällen har vi antingen träning på bruks - och då blir det ca 10min rastning innan - eller så går vi en liten runda på ca 30-40 min. Lata dagar blir det en 10-15 minuters promenad på kvällen.

Sen kan det skilja sig... vissa dagar får dom knappt några promenader, dom måste ju fixa det också ifall jag blir sjuk, och vissa dagar är vi knappt inomhus :)

Tillägg: Tränar IPO ("specialspår", lydnad och skydds) och uppletande med mallen minst 3 dagar i veckan.
Lydnad, freestyle, uppletande och Rally-lydnad med den lapse 1-2ggr / vecka.

Senast ändrad:
Sv: Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Jag köpte hund mycket för att röra på mig. Och jag älskar det. Måste ha mina promenader varje dag för att få mental ro!

För hundarnas del verkar det inte spela någon roll om det är kissrundan (20-30 minuter) eller 2 timmar i skogen. Malinoistiken blir knappast aktiverad av det. Men jag tycker det är mysigt att komma hem och vi har alla rört på oss.

Kissrundan går jag mellan 2-4 ggr per dag. Sen en långrunda på 1½-2½ timme.

Går även långrundan om jag tränar på dagarna. Måste röra på mig!

Så var det för mig med första hunden också, och den andra, och det var väldigt effektivt. :) Jag tror jag har upptäckt nya nöjen med hund nu och tycker det är för himla BRA att det finns så stor variation på raser att jag kan ha hund på mina villkor och de ändå är nöjda. Inget är så stressande som en hund som kräver mer än man orkar eller vill ge.

Väldigt olika, men just denna veckan så har vi cyklat en hel del och de har fått följa med på joggingturer också. Inte så mycket lösspring som de brukar få. I rena timmar och minuter ligger vi nog mellan 1 och 3h per normal dag. Vissa dagar mindre och andra betydligt fler beroende på väder, vind och grad av galenskap hos hundarna :p

Rena koppelpromenader blir vanligtvis 3*20 minuter per dag, alltså en timme. Sen är hon oftast ute i trädgården en timme, och är det inte isigt som nu så brukar hon få springa lös i skogen eller annan lämplig natur i minst 45 minuter.

Och så tränar vi många "fem-minutrar" varje dag, inne eller ute beroende på väder, underlag mm.

Har en 4-årig rottweiler.

Intressant tråd!

Våra promenader är olika långa varje dag, det beror på väder och skolschema och dagsform.

En helt vanlig dag ser ut ungefär såhär:
Mina hundar går 10-20 minuter på morgonen innan frukost.
En lite längre promenad på 20-40 minuter efter frukost/vid lunch beroende på mitt schema.
Mellan 16-18 går blir det en till promenad på 20-40 minuter, beroende på väder och humör.
Och sen en kvällspromenad på max en kvart.
+ en snabb kvällskiss innan vi går raka vägen till sängen. 1-3 minuter ;)

Att ta med i beräkningen:
Om det till exempel regnar så vill inte mina hundar gå ut över huvud taget = väldigt korta promenader.
Det är ofta vi gör annat än bara går under promenaderna, vi tränar en hel del, plockar och kastar lite pinnar och kottar, vi tränar på "Stanna!" och "Kom!" och andra saker.
Ibland har vi passivitetsträning en stor del av promenaderna, där vi tar en paus och sitter på en parkbänk eller solar eller något annat.

Dessutom är mina hundar väl aktiverade i övrigt, inte minst med att leka och busa med varandra.

Ja allt utom regnoväder, åska, snöstormar eller allmän storm typ.

Få se nu;

Först går jag ca 20 min på morgonen innan jobbet, kommer hem från jobbet strax efter lunch och då brukar vi gå runt en timme och sedan får de en kvällspromenad också på ca 30-45 min.

Vill de kissa under andra tider så får de gå ut på tomten - dit brukar de släppas för att busa också - som sagt, det är en fördel med att ha flera, att de kan aktivera varandra litegrann ;)

Tilläggas kan att om det t ex är -20 eller spöregnar så kan dessa promenader reduceras till nära på noll, gillar inte direkt att dra tre motvilliga hundar efter mig :cool: :D

*kl*

Jobbar jag ser det ut som följande:

Morgon - 1 timmes promenad, då är de både kopplande och Lösa.
När jag kommer hem från jobbet åker de med till stallet där de lullar runt lösa medans ja grejar.
eftermiddag/Kväll - 1 timmes promenad, både kopplad och lösa.

En Sista kvällsrastning på ca 10 min sker vid 22:00.

Är jag ledig ser det ut ungefär detsamma fast då är de ju med mig typ hela tiden och kommer ut på flera små pinke-rastningar flera gånger om dagen.

På morgonen om det ösregnar ( han njuter inte av en regn promenad alls så det brukar vi skita i ) eller jag verkligen har ont om tid så blir det bara kissa runt huset som tar 10 min. Likaså sista nattkissningen är samma sväng. Annars går jag förmiddagspromenad på minst 1 timme de dagar jag har pluggdejt och upp till 2½ timmar de dagar jag har mer tid. Han är lös så gott som hela tiden i skogen och där kör vi balansövningar på stock och sten, klättrar i backar och hoppar hinder samt söker en hel del godis. Vår och höst är det agility på tisdagar. Han bär klövjeväska ofta och just nu skrittar han med vikter 2 ggr i veckan också för att han är så dåligt musklad bak. För övrigt kör jag inte mycket tricks eller så inne för han blir så stissig och gapig då. Vårt fokus inomhus är på totalt lugn men han har alltid ben att greja med och en massa människor att kika på. Vi har testad mer motion men han mår bäst av ett lugn liv det håller hans stressnivå nere. Promenaderna är mer för mig och för vårt samspel än att han behöver det rent motionsmässigt. Ofta, dvs ngn gång i veckan är vi i rasthagen 100 m nedanför med hundkompisar och busar också. Är vi ensamma spårar vi godis och jag fikar. Det är som en trädgård för oss som bor i hyreshusen här.

Senast ändrad:

Jag går 50min-1h varje morgon (1 varv runt parken i närheten). Sedan blir det bara snabbt utanför dörren.

Att jag gick med på att ta en JRT är just för att den fixar långa promenader (och många om man vill) samtidigt som han kan ligga och sova hela dagen inne, det är jätteskönt :D

Hade jag inte haft så mycket tid(och lust) att promenera hade jag inte tagit en såpass "aktiv" soffpotatis :D

Men jag har lämnat tillbaka hästen för det blev konstant dåligt samvete.

kl

runt 1 h om dagen skulle jag säga. Eller ja för den "yngre", gamlingarna följer med när vädret passar dom :p

Jag hade velat motionera mer men ork finns inte till det. Eftersom jag får planera mina dagar helt efter dagsformen så kan jag helt enkelt inte ta ut mig hela tiden. Om jag har en god dagsform och vädret är ok så går vi oftast lite mer än en timme på långpromenad samt nån kissrunda och ett par där vi bara är utanför dörren. Är det en dålig dag kanske det blir mindre än 1 timme uppdelat på flera rundor. Likadant försöker jag gå där han kan rasa av sig om jag nu inte orkar gå långt.

15 minuter till en timme brukar det bli.
Sen är han lös ute en hel del, men det är just promenader i koppel.

Förra veckan var vi ute på timmes långa promenader ett par dagar, tredje dagen la han sig under köksbordet o vägrade följa med. Han hatar promenader :p

Runt två timmar per dag, lös eller i koppel.

Men nu när jag inte bor hemma på veckorna(gymnasie) och hunden är hemma, går vi längre på helgerna runt 3 timmar. :laugh: även jag måste gå för att få mental ro:love: vi brukar även åka längdskidor, så hon får lite jobbigare motion.

kissrundor går vi inga, släpper bara ut henne på gården:)

Jag köpte hund mycket för att röra på mig. Och jag älskar det. Måste ha mina promenader varje dag för att få mental ro!

För hundarnas del verkar det inte spela någon roll om det är kissrundan (20-30 minuter) eller 2 timmar i skogen. Malinoistiken blir knappast aktiverad av det. Men jag tycker det är mysigt att komma hem och vi har alla rört på oss.

Går även långrundan om jag tränar på dagarna. Måste röra på mig!

:bow::bow:

Veckodagar är det husse som tar hand om "vardagsmotionen", då blir det alltid minst en timma i skogen om morgnarna. Ska husse ut och klättra eller leta flyttblock (...) kan skogspromenaden bli uppemot 5 timmar lång! Eller mer till och med.
Om vi tränar nåt hemma blir det kanske tjugo minuter eller nåt sånt, hemma i trädgården. Åker vi iväg och tränar blir vi nog borta ett par timmar.
På kvällen går jag en runda på en knapp timma, 50 min eller så, en tråkig koppelpromenad ;)
På helgerna är det jag som går även på morgonen, och då blir det kanske 1 1/2 timma i skogen - jag är också Hundberoende och behöver en fyrbent kompis att gå i skog med! Sitter i sen barnsben :)
Spårar vi så brukar jag lägga spåret på morgonen och sen gå det sen under dan. Då avslutar vi spårandet med en lång skogspromenad också.
Men, han kan slappa en dag också, om det av nån anledning skulle krävas. Morgontimman i skogen missar han dock ytterst sällan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 167
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 876
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka