Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Sv: Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Jag har ju en valp och våra dagar är ju än så länge ganska upphackade. Ungefär varannan timme är vi ute i trädgården för rastning, ja jag sover inga hela nätter än:crazy: Hoppas på att han snart ska klara åtminstone 4 timmar utan rastning men än så länge har det varit varannan timme.

Eftersom han är så ovillig tll att vara utomhus så har jag nöjt mig med en längre promenad dagligen där vi går samma runda varje dag för att han ska vänja sig. Den promenaden tar ca 1 timme eftersom han hela tiden stannar och inte vill gå. Hade jag gått själv så hade det varit en 10 minutersrunda.

Sv: Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Jag lever efter "det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder" teorin så det varierar inte så mycket beroende på vädret.

Min vovve går på dagis de vanliga dagarna. På tisdagar och torsdagar då jag slutar tidigt i skolan går vi hem därifrån, tar ca en timme. På dagis får han 1,5 till 2 timmars promenad på förmiddagen.

På helgerna blir det minst en timme i skogen och en timme runt omkring i hemmakvarteren. Ibland får jag ett ryck och går upp emot tre timmar, detta mest på våren för att jag får sådana vårkänslor.

Jag älskar att promenera men är också stdent och har ingen häst. Alltså är inte tidsåtgången ett problem.

På vintrarna pulsar vi ibland i knädjup snö. Då blir promenaden ansenligt mycket kortare, ca 20 - 30 min men oj så energikrävande.

KL

Lite off topic, men jag insåg just att man faktiskt knallar och går längre än man tror! Min karl fick en stegräknare i födelsedagspresent, som jag testade igår på hundpromenaderna. Jag tar minst lika långa kliv som han, förmodligen längre tro det eller ej trots att det är han som är Idrottaren i familjen... Hur som helst, igår var en "tråkig" dag då jag gick en promenad på morgonen och en på kvällen, kvällisen var en koppelpromenad dessutom. Men vi fick ihop dryga 1,3 mil ändå! Jag hade gissat mer på 6, 7 kilometer kanske.
Måste ta med den nästa gång vi spårar, jag tror hans spår är längre än jag inbillar mig....! På gott och ont.

jösses vad många hundar här får mycket motion.

jag trodde jag var ute mkt med min hund.

vi går i skogen i genomsnitt 3 dagar i veckan ca 1-3 timmar.
dom andra dagarna får hon iaf en timmes promenad.

dom flesta av promenaderna aktiveras hon på, vardagslydnad,balans, leker i lekparker,gömmer godis, kastar boll över stängsel som hon får springa runt och hitta grinden själv osv.

på sommaren kör vi även agility, och badar och simmar såklart,man har ju labbemix:)

kan tilägga att mina kompisar med hundar inte alls är ute lika mkt och min hund blir riktigt trött efter dom flesta promenader

på sommaren kör vi även agility, och badar och simmar såklart,man har ju labbemix:)

Min har inte labbe i sig, men han är vattenhund (Lagotto) och j'klar vad han simmar om han får chansen. Häromdagen hade lite av isen smällt och bildat en sjö ovanpå. Han trodde att islossningen var här och blev helt uppsnurrad ;)

Jag tror att det dels beror på att det är rätt många hundtokar här och att det kan kännas lite motigt att skriva att man kanske inte går så mycket om man jämför med de flera timmarna som folk har berättat om. Jag har för mig att jag läste någon undersökning i hundsport för ett par år sedan, och medelsvenssonhunden (genomsnittet av alla i undersökningen) fick inte speciellt mycket motion.

Jag tror det handlar lite om ras också. Nu tycker jag i och för sig att även en lite mindre aktiv ras borde få 1,5-2 timmar promenad varje dag, men det är jag.
Men många här har väl lite mer aktiva raser, eller är aktiva själva, och då går man också längre promenader.

Jag tror också att det beror på att genomsnittet just här, på ett Hundforum, inte ligger på medelsvensson. Dom flesta som aktivt söker sig hit är ju lite "mer", eller vad man ska kalla det. Inte alla såklart, men väldigt många av dom regelbundna här på Hund ser jag som människor som inte har hund för att man ska ha det - utan för att det är deras stora, eller ett av dom stora i alla fall, intresse.
Men genomsnittet i Sverige har väl hund för att dom är söta, barnen ska ha en lekkompis, eller för att alla kompisar har eller...

Den dagen jag inte längre vill lägga mycket tid, energi, plats och engagemang på hunderiet kommer jag antingen att lägga av helt eller skaffa en rakt igenom sällskapsras. För jag anser att en hund ska få den motion och aktivering som passar just den, inte vad som passar ägaren.

Jag kan för övrigt komma på runt 10 pers på rak arm som motionerar sina hundar MYCKET mindre än vad mina får, som både har mindre aktiva och mer aktiva raser. Jag kan komma på minst lika många som ger sina hundar dubbelt så mycket som vad jag ger till mina också.

(Och som extra tillägg, jag spenderade många tusenlappar på ett speciellt löpband till hundarna för att dom alltid ska kunna få tillräckligt mycket motion - oavsett om jag blir supersjuk, skadar mig, om det blir för kallt och dom fryser av för långa promenader etc. I vardagen används det som ett komplement för ren löpträning, men det kommer säkert komma till användning för mer än så någon gång. Nästa influensa, då jävlar! ;))

vardagsmotion är 1-2timmar i koppel med tillhörande lösspring/bus.
Rastning brukar han sköta själv på gården.

Jag brukar lägga in lydnadsträning och spår under promenaderna eller så får det bli i trädgården.

När mina föräldrar är hundvakter blir det bara 20-30min koppelrastning sen är övriga dagen bus med bästa kompisen och springa lös på gården/fälten. Lite korvsök ibland:D

Det blir olika mycket från dag till dag, men i snitt är jag ute 45 min till 2 timmar om dagen fördelat på minst 3 prommenader.

Men nu till det hemska(jag kommer säkert att bli påhoppad som djurplågare nu), på helgerna tar jag med mig hunden ut till skogen/landet och efter en kul utflykt så brukar hon få springa 2-3 km bredvid bilen, vilket hon fullkomligt älskar!!! att prommenera är jättebra, men att få ta ut sig och sträcka ordentligt på musklerna tycker hon är the grej med stort G, när jag stannar så får hon beröm och är så glad och lycklig, sen ger jag henne en lätt massage innan vi åker hem, väl hemma blir det lite extra foder, sen går hon raka vägen till sovplatsen och fullkomligt däckar!=)

Jag vet att vissa tycker att det är förfärligt, men jag har alltid rutan nere och pratar med henne när hon springer och jag ser på henne hur kul hon tycker att det är, för husse har inte det löpsteget och har problem med ryggen så han kan inte tillfredställa löpbehovet. Musklerna får sig dessutom en ordentligt genomkörare vilket märks tydligt dagarn efter och hon är mycket piggare och har mer "stuns" i klivet sen jag började med detta.

Mina hundar springer ibland efter min kompis fyrhjuling eller så kör jag moped (inköpt för detta ändamål) på skogsvägar och de får sprina efter. Utmärkt konditionsträning tycker jag!

(Och som extra tillägg, jag spenderade många tusenlappar på ett speciellt löpband till hundarna för att dom alltid ska kunna få tillräckligt mycket motion - oavsett om jag blir supersjuk, skadar mig, om det blir för kallt och dom fryser av för långa promenader etc. I vardagen används det som ett komplement för ren löpträning, men det kommer säkert komma till användning för mer än så någon gång. Nästa influensa, då jävlar! ;))

(Kapar tråden här lite, ber om ursäkt för det)

Var har du köpt det där löpbandet och hur skiljer det sig ifrån "vanliga" löpband?
Jag har sett en filmsnutt ifrån en stor kennel där de löptränade sina vuxna hundar de dagar de inte kunde komma ut och träna dem i terrängen(tex vid valpning osv) och tyckte att det var ett bra alternativ, hundarna såg glada och nöjda ut av att få springa på löpbandet och jag tycker det verkar vara ett bra alternativ när man har dåligt med tid.

Mina hundar springer ibland efter min kompis fyrhjuling eller så kör jag moped (inköpt för detta ändamål) på skogsvägar och de får sprina efter. Utmärkt konditionsträning tycker jag!

Skönt att se att jag inte är ensam med den metoden!
Moppe vore ultimat för mig med eftersom man får mer kontakt med hunden, men jag har så långt till skogen att det inte funkar för mig dock.

Den här vintern har varit förfärlig, den äldsta hunden (15 år) vill/kan inte gå så fort längre, särskilt inte när vi är hemma. Jag har dessutom haft svårt att motivera mig att gå extra långa promenader med mellanhunden (11 år) som också han har börjat tycka att det är viktigare att stå och nosa på samma fläck i hundra år än att gå vidare i raskt tempo :(. Diverse sjukdomar på båda hundarna blev spiken i kistan och som minst var vi bara ute någon timme om dagen *skäms*.

Men nu är det vår, vädret och solen gör oss alla mycket piggare :). Vi har kommit igång med lydnadsträningen igen, flocken har utökats med en hyperaktiv valp och sedan han kom hem har vi åkt iväg varje dag och promenerat på andra platser. Den äldsta blir så himla pigg och sprallig när vi åker till stranden, och orkar plötsligt gå hur långt som helst, och mellanhunden blir jagad av valpen hela tiden så han får rejält med motion även under de korta promenaderna :D.

Jag ser också fram emot att valpen ska bli äldre och klarar av att gå de där riktigt långa rundorna. För det är som Aliide skrev terapi för själen att bara gå och gå och gå.

(Kapar tråden här lite, ber om ursäkt för det)

Var har du köpt det där löpbandet och hur skiljer det sig ifrån "vanliga" löpband?
Jag har sett en filmsnutt ifrån en stor kennel där de löptränade sina vuxna hundar de dagar de inte kunde komma ut och träna dem i terrängen(tex vid valpning osv) och tyckte att det var ett bra alternativ, hundarna såg glada och nöjda ut av att få springa på löpbandet och jag tycker det verkar vara ett bra alternativ när man har dåligt med tid.

Man får inte skriva ut varifrån grejerna är köpta om jag minns rätt, men det finns bara 2 st märken jag vet om här i Sverige så det är superenkelt att Googla sig fram till som extremt få olika ställena som saluför det.
Jag köpte ett med rejäla galler på sidorna, framför och bakom. Så att OM något skulle hända så tar dom emot hunden, utan att själva knäckas. Finns en variant med supertunna galler, av nätform - som jag vet kan gå sönder och blir då vasst om en olycka skulle inträffa.
Det finns modeller utan galler också, med bara en stång längs sidan ca 15 cm ovanför bandet, dessa varianter är billigare också.

Men 3 st av mina vuxna hade aldrig gått på löpband innan, så jag tyckte att inramningen gallrena ger var suverän för att dom skulle lära sig fort hur dom skulle göra och var på bandet dom skulle hålla sig.

Dom 3 yngsta hundarna fullkomligen älskar sitt löpband, och dom tjafsar alltid om vem som ska få komma upp först :D Dom 3 äldre trivs också bra med att springa där, och har inga bekymmer trots att jag introducerade det i sen ålder.

45 min morgon sen 10 minx2 kiss och bajs ba underdagen av husse, 45 på kvällen + trick/lydnads träning

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 280
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 166
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 876
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka