Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Sv: Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Jag går i snitt 3 timmar per dag med vuxen hund.Långis på 1,5 timma på förmiddagen, en kortis på eftermiddagen och 1-1,5 timma på kvällen. Just nu har jag även en valp, så då blir det lite extra turer med henne.

Jo jag sover gott på natten:laugh:

Sv: Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Jag går nästan inte alls :o
Han är som din, med när jag rider och mer motion än så behöver han inte. Dessutom tycker han att promenader utan häst är snudd på värdelösa! Han går släpigt efter mig och har ingen lust alls. Det är ok när andra voffar är med eller om vi kliver runt i skogen, men jag är bara trist tydligen.

Jag hade den ljusa idén om att ta en promenad med honom och hästen igår, han HATADE det :D Skittrist, det går antagligen alldeles för sakta...

1-1½ timme om dan. Långa promenader och annan hundaktivering blir det periodvis. Ibland är vi väldigt aktiva en period och ibland händer absolut ingenting på länge.
Tyvärr får Lillskrutten är med på mer "ickehund"aktiviter än den stora, Dels för att det är enklare att fjäska med en liten, mycket diskret hund till folk/ställen som inte är "hundvänliga" än 45 kilo rottweiler och dels för att jag sällan kan lämna den lilla hemma och ha med den stora och då måste jag ha med bägge och dels för att det mest är frustrerande för den stora att behöva lägga band på sig hela tiden om det är "icke hundaktiviter" Han ÄLSKAR ju allt och alla. Givetvis så kan han uppföra sig. Men det innebär att han måste fokusera på att göra just det. Nyttigt är det ju men det måste vara som att vara diabetiker och behöva släpas med till godisbutiker...

Min numerande bristande lust för långa promenader i alla väder och mycket hundaktivering ligger bakom downsizandet till sällskapshund.

Senast ändrad:

KL

Här är det mycket korta kiss-och-bajsrundor som gäller (Allt mellan 10-30 min, vanligtvis mellan 10-20), stimuleringen sker när hon är med i stallet eller när vi tränar.

Jag läste;

"...leka flyttbock"
Fick fundera väldigt länge på vad denna konstiga bock kunde vara och hur man leker det, efter en stund med min vän google så läste jag om samma mening säkert 7 ggr innan jag såg :o

Herregud, borde man sova?

Det är väldigt olika. Oftast ser vardagarna ut som så att husse går med dem 30-40 minuter på morgonen. Vid lunch, beroende på hur mycket han har att göra så går han 40 min till 80 minuter, kanske mer vissa dagar. Runt 17 blir det bara ut på en kiss och sedan kommer jag hem och går separata promenader med hundarna, eller jogging/cykling är då ute i stort sett 40 minuter (promenader) eller 15-25 minuter cykling (har precis börjat).

Annars tränar vi oftast på kvällen, och då blir det naturligtvis mindre promenader. Jag jobbar hela dagarna och hinner själv bara gå långpromenader på helgerna..om vi inte tränar då med. Men det ska det bli ändring på i sommar, då lär det bli betydligt mer motion för både mig och hundarna :)

Det kommer dock dagar då det inte blir mycket aktivitet alls, om det är mycket annat som ska göras, men det är inte så ofta.

KL:

Oftast börjar dagen med en promenad på ca 30-40 minuter där de får springa lösa nästan hela tiden.
Efter lunch åker vi oftast till en hundklubb eller en park och tränar lydnad/spårar. Idag har vi tex varit ca 3 timmar på klubben och tränat lydnad. Om vi inte tränar så går vi istället en promenad till på ca 45-50 minuter.
Sedan på kvällen går vi en kortare runda på ca 10 minuter.
Några kisserundor blir det också varje dag men då går jag bara till närmaste gräsmatta och sedan in igen så det kanske tar 30 sek varje gång.

Ha ha haaaa!!! Det måste jag berätta för husse! Hur jag nu ska översätta det till engelska och få med poängen...........
Flyttblock är alltså perfekta för sk bouldering! :)

Knapplån.

Har 5 st vuxna hundar och 1 valp, och alla är väldigt olika varandra i behov och får således helt olika mängd och typ av motion.

Benjamin - 5 år och mycket lydig kille. Han går en långis på strax över milen 3 dagar i veckan varav lös i ca 8 km av sträckan, och leker med flocken lös i skogen i ca 1 timme minst 2 dagar i veckan. Därutöver så letar han efter sin boll djupt i skogen någon gång i veckan, påminns om vardagslydnaden ibland och tränar på löpband 1-2 dagar i veckan.

Byron - 2 år: Väldigt aktiv, otroligt korkad och njuter endast av fysiskt arbete. Detta är bara husses hund, så han är med honom på jobbet. Dom går alltid en skogspromenad (lös) på ca 1 timme innan jobbet, och efter jobbet ca 40 min av lek, bollkastning etc på stora fält. Beroende på arbetsbördan får han antingen en kissrunda på 10 min på lunchen, eller en vanlig promenad på ca 30 min. 2-3 ggr/vecka leker han lös med flocken i en inhägnad hage vi får låna = alla kan röja precis som dom vill och bara leka. Löptränas 3 ggr/vecka.

Peggy - 4 år: Låg aktivitetsnivå om hon får välja själv. Går dagligen en långis på ca 50 min, kopplad. Leker lös som ovanstående minst 3 dagar i veckan i ca 1 timme. Kvällspromenad på ca 25 min. Viltspår någon gång i veckan. Löptränas 2 ggr/vecka.

Moony - 3 år: Hög aktivitet, älskar att röra på sig verkligen. Hon har samma schema som hane nr 2 under jobbdagar, men hänger även med på kvällspromenaderna med Peggy också. Ingen direkt mental stimulans, då hon tyvärr inte alls finner det intressant. Löptränas 3 ggr/vecka.

Monster - 2 år: Hänger alltid med sin pappa på milspromenaderna, så det blir 3 dagar i veckan då. Sen går vi även en promenad i kuperad terräng i 1 timme 2-3 dagar i veckan, och samma löslek som alla ovanstående lika många gånger. Tränas i viltspår någon gång i veckan, utställningstränas och löptränar 4 ggr/vecka.

Hillevi - 6 mån: Går med på skogspromenaderna med Monster (lös), leker med i hagen varje gång och promeneras ensam i byn på normala rundor för egen träning ca 30 min om dagen. Löptränas (Hon ÄLSKAR löpbandet, så hon får alltid trava i 2-300 m när dom andra får jobba på det, då blir hon i sådan extas!) oregelbundet. Tränas i viltspår någon dag i veckan. Vanlig "valpträning" med att gå bland folk, kontaktsökande etc sker dagligen på alla promenader.

Alla hundarna får gå ut på tomten och kissa när dom vill, och det gås kissrundor på ca 10 min ett antal gånger om dagen eftersom dom är rätt många. Där har jag ingen koll alls på hur mycket tid varje hund får, utan dom säger ju till när det är dags helt enkelt.
Eftersom jag inte vill gå ordentliga promenader med fler än två hundar åt gången, så delas det upp på flera gånger om dagen såklart till olika rundor. I genomsnitt så promenerar jag i ca 4 h/dag, och 5 dagar i veckan så är vi i vår lilla (enorma) hage efter att alla promenader är avklarade. Dom spenderar nog minst 2 timmar om dagen bara lekandes med varandra här hemma också, med 3 st unga hundar så är det mycket fart i huset konstant - dom brottas, kampar med leksaker, jagar varandra en del etc. Detta sker även på en hel del av promenaderna, då dom som kan går lösa ihop. Tilläggas kan att löpträningen självfallet är individuell, men nu i början så ligger alla på 2-4 km per träning i tempon från 4,5 km/h upp till 7 km/h. I full kondition springer dom i strax över en timme 2-4 ggr/vecka, det ger det där "lilla extra" i muskulaturen som all den vanliga motionen inte ger.

På helgerna blir det ibland ytterligare 2-3 timmar på gående fot, och vissa helger knappt alls då man kan behöva ta igen sig. Vid sjukdom så klarar dom alla av att bara vara hemma och ta det lugnt, rastas på tomten och leka lösa en stund i hagen bara.

Jag känner inget direkt dåligt samvete, utan hundarna verkar nöjda och glada. Dom är aktiva sällskapshundar, och jag är inte längre intresserad av hundar som behöver mer än denna nivå. Vid pissväder stannar 4 av 6 hundar inomhus så mkt dom bara kan, vägrar promenader och gör sina behov 2-3 ggr om dagen bara innan jag släpas in igen.. Så det är underbart att våren är här så vi kan gå normalt igen! Och snart är dom i riktigt fin form återigen :)

Morgonpromenad: Allt från 20 min - 45 min, beror helt enkelt på om jag lyckats försova mig eller om jag vaknat i tid
Lunchpromenad: 45 min - 1 timma (beror på vilken sträcka jag väljer)
Middagspromenad: 30 min eller 45 min.
Nattapromenad: 20 min.

Självklart är tiderna mer eller mindre impulsiva. Ibland kan jag gå längre än vad jag tänkte mig, beror helt enkelt på väder samt underlag. :)
Men så brukar även mamma ta med honom på hennes dagliga promenader, de brukar vara ungefär 1 timma långa.

Minst 30 min och som mest blir det väl två-tre timmar. Det beror såklart på tid och väder. Jag bor på gård för övrigt så hunden går lös hemma flera timmar om dagen oftast. Sen är han på hundsim och simmar 30 min minst varannan vecka, ibland varje vecka. Och så är han med i stallet 1-2 timmar per dag.

Jag tycker att min hund ska få 2 timmars promenad varje dag. Ibland blir det mindre, ca 1.5 timme. Ibland blir det mer. Under helgen har han fått ca 3 timmars promenad (+ lek i rastgård under promenaden) båda dagarna. Så jag skulle väl säga att det varierar mellan 1,5 till 2,5 timme oftast.
Jag går minst en halvtimme på morgonen. När jag är hos mina föräldrar och vi går i skogen med honom blir det en timme. På eftermiddagen går jag en promenad på 20-30 min om jag inte går till rastgården, och på kvällen minst 30 min. Sen får han ju komma ut och kissa mellan promenaderna. Regnar det blir det väldigt korta promenader, han hatar regn. Man får släpa iväg honom mer eller mindre för att han ska få röra lite på sig och få en chans att kissa och bajsa.
När jag bodde hemma gick jag nästan alltid en timme på morgonen och då fick han vara lös. Nu är han lös några gånger i veckan. Mest när jag är hos mina föräldrar för jag tycker det är lättare att ha honom lös där.
Annars aktiveras han med lydnad/vardagslynad eller typ rallylydnad, mycket apportering och lite sök av dummy, och så lite lek såklart.

Det varierar med min tik. Men antingen tar jag långpromenaden direkt på morgonen på 1-3 timmar och då går jag genom stan med henne kopplad sen till skogen där jag har henne lös och hon får strosa runt i min takt och nosa men lägger nästan alltid in ett arbetspass där hon ska jobba med skallen då hon inte blir nöjd annars. Eller blir det en kortis på morgonen för att kissa och bajsa och jag lägger långrundan runt lunch (poängtera att jag är arbetslös nu)

Sen går jag ut var 3e till var 4e timme för att kissa. Hon bajsar oftast morgon, eftermiddag och kväll så rundorna ligger där på 15 min-30 min utöver långrundan. Orkar jag så blir det en kvällspromenad kopplad med någon kompis och dennes hund/hundar som brukar ligga runt 1-1,5 timmar.

Några dagar i veckan tröttas hon ut ordentligt då hon får leka av sig med en lika aktiv hundkompis och någon dag i bland så blir det bara en långrunda och kissrundorna kopplad utan då hon ska kunna ha en slappedag också.

Märks ganska snabbt då hon är understimulerad och hon kräver en del. Men har märkt att hon hellre springer av sig rejält och blir trött än att promenera i koppel med hjärngympa. Så det bästa för henne är att tröttas ut ordentligt fysiskt samt få tänka då slocknar hon direkt hemma och är nöjd den dagen:)

Ska jag bara gå med henne i koppel på långpromenad så ser jag till att det blir en aktiv promenad, balansgång, leta saker, träna lite lydnad osv.

Senast ändrad av en moderator:

Hur gör ni som har barn?
Tänker då främst när de sover, hundarna måste ut och ni är själva hemma?

2,5 h/dag uppdelat i 3-4 promenader, om jag har mer tid kan jag gå upp emot 4h

*kl*
Vi börjar varje dag med en 45 minuters promenad där de får springa lösa och matte tar fram stavarna :D
Sen beror det på jobb osv, men är vi lediga brukar det bli minst 1 timmes långpromenad till, förutom rastningsrundorna, och utöver det även träning, lydnad, spår osv. Jag jobbar oftast helger och kvällar, så vi är ute dagtid istället :)

Eftersom jag skaffade hund när storasyskonen var 7 och 4½ så fick äldste sonen se till syskonen medans jag gick runt huset 5-10 min. De har aldrig vaknat om de sovit. Men det hände sällan eftersom maken arbetade kväll så var han hemma när jag gick morgonkissen och han tog sista nattrundan och dagsrundan så var ju barnen med eller på dagis. Men ibland har ju hunden fått akut dålig mage och sådant.

*kl*

Det blir klart mindre på vintern, men morgonpromenad ca 40 min, kissrunda lunch, runt kvarteret. Stallet på kvällen då är han med ca 2-3 timmar, avslutar med ett minipass i ridhuset.

Hjärngympar aldrig, utan försöker berika istället. Det påverkar mycket.

KL

Hehe, jag verkar vara den ende som inte räknar promenader i minuter, utan i längd :D? Jag kan ju vara ute och såsa i tre-fyra timmar och inte komma mer än nån km, sen kan jag ju vara ute och powerwalka och köra typ 5 km på under en timme :p.

Jag gjorde en uppdelning på min blogg för ett tag sen, där jag under detta första kvartal gjort anteckningar om vad jag gjort, och när jag gjort det (givetvis finns det undantag, men detta är det generella genomsnittet på vilka dagar vi har):

Vilodag: Vi gör i stort sett ingenting strukturerat, ev något godissök på tomten annars bara mys i soffan.

Vardag: Vi försöker att komma iväg på promenader som är minst 5 km långa varje dag. Ofta sker det även lite detaljträning på delmoment inom lydnad, agility, bruks, uppdelade på små pass under dagen på hemmaplan

Träningsdag: Vi åker hemifrån och lägger 1-2 timmar på fokuserade, ihållande pass med träning i t.ex lydnad, bruks eller agility. Promenader sker också, men ligger på mellan 3-5 km istället för 5 & uppåt.

Arbetsdag: Vi lägger från 3 timmar och uppåt på träningar av allehanda slag, t.ex heldagar i skogen med spår och annat bruksarbete, ordentliga agilitypass och lydnadsträning. Sker till största del på helger, av förklarliga skäl

Jag går ca 1-1.5timmes långpromenad varje dag utöver de 3-4korta 10minuters kissrundorna. Utöver det spår/jakt/apporteringstränas de minst 4pass i veckan på 1-1,5 timma. Har börjat cykelträna den yngre hunden också, kortare sträckor än så länge så det räknar jag inte med ännu. Den gamle orkar inte riktigt med det längre.
Har aldrig med mej hundarna på ridtur, stallägaren vill inte ha hundar på sin gård (vilket är fullt förståeligt, det gillade inte jag heller när jag hade inackorderingar på min gård)

/LL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 280
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 166
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 876
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka