Arggggggggggg

Sv: Arggggggggggg

Jag tycker också du överreagerar.
Om din/dina hästar reagerar så starkt på att få en ny häst i hagen bredvid är det kanske bäst att lyfta bort bomullen och visa de nen 'värld där ute'.
Inte ens mina aveshingstar blir speciellt mycket mera i gasen av att det kommer nya hästar till går'n och att hästar springer och härjar emellanåt är väl ingen nyhet, det gör de även när det blåser hårt ut eller av div. andra anledningar de kan hitta på ibland.

Jag har *peppar peppar* inte haft mera än en halt häst på de 7½ år jag levt och haft häst som jag har nu, och den som då varit halt under denna tid gick förmodligen omkull och det utan att släppa in nya i hagarna eller byta hagar osv.
Däremot så var jag med om fler skador på div. hästar när de hade inbakade hårda rutiner där inte 'världen fick förändras' och det trots platta stora hagar (idag går de i kuperade hagar)

Och det kan de inte göra annars då? :crazy:

Jo precis därför, man försöker minimera risken så gott man kan själv.

Om du har avelshingstar så är dom förmodligen van att det kommer hästar till din gård?

Skulle en ny häst komma hit så skulle mina bli nyfiken oxå, självklart vill jag veta om och när den nya hästen kommer att placeras vid mina hästar...

Jag vet inte riktigt vad det väsentliga med att personen inte jobbar är i det här fallet...Hade det varit som en person i ett stall där jag stog förut som släppte in sin ena häst med mina för att hon skulle åka på tävling utan att kolla om det överhuvudtaget ok så hade jag förstått att du var fly förbannad.

När det släpps ut nya hästar i nuvarande stallet så håller man koll på de andra hästarna också om det är någon som tycker det var alldeles superlajbans men oftast blir det inte mer än att par travvändor vid staketet.

Nu har jag en ras som inte är så att hingstarna tar emot mängder av ston utan snarare om de haft 5 betäckningar/säsong så är det mycket. ;)
Däremot är mina hästar ändå vana att det kommer och går hästar på gården, jag köper själv en å annan ny, jag säljer ett å annat föl/unghäst osv osv.
Och de byter hagar med jämna mellanrum likväl som nya hästar petas ihop med befintliga flockar.

Hästen har bott i stallet i en vecka och nu "bara" bytt hage?!
Det är inget jag hade flugit i taket över.
Skulle kunna förstå om hästen anlände samma dag och direkt blev utsläppt. Däremot hade jag personligen inte reagerat då heller då jag gärna släpper ut en häst som kanske rest långt istället för att sätta den på box.
Ska man ta ledigt från jobbet för att övervaka så fort en häst byter hage? Då hade inte jag haft något jobb kvar!

Hätarna kan nosa över stängslet och vips så far ett framben upp och kan fastna i tråden.

Man ska aldrig skilja hästar åt med bara en tråd, oavsett om de känner varandra eller inte. Dubbla staket med en gång emellan så att de inte kan komma åt varandra över tråden är standard anser jag.

kl
Jag kan förstå att man blir upprörd om man har en häst som sparkar mycket med frambenen. Min hästs framben flyger alltid även om det är en gång emellan hästarna. Jag hade också velat veta om det kom en ny häst i en hage som är brevid så att jag iallafall hade haft en chans att vara där om jag ville. Alla stall jag stått i både stora som små så har jag iallafall sett till att alltid blivit informerad av minsta förändring som kan drabba min häst. Men då har jag varit noga och sagt till själv att jag vill veta och inte tagit för givet att någon säger till.

Hästar är ju olika, vissa reagerar starkt med nya hästar på gården medan vissa inte ens blinkar, inte konstigt man blir upprörd om man vet att man har en häst som faktiskt reagerar relativt starkt.

Beror lite på hur era hagar ser ut. Är det en enkel lina mellan era hagar så skulle jag nog bli lite putt.
Men med den häst jag äger så skulle jag ha pratat med dem först. Hon ogillar andra/nya hästar och skulle kunna ta ett skutt över för att läxa upp en nykomling.
Men eftersom alla vet det skulle ingen göra något dylikt.

Är det en gata mellan hästhagarna ser jag inga större problem i övrigt. Inte heller om du inte talat med vederbörande om att dina hästar skulle ha problem med liknande situationer. (eller du)..

Förstår inte riktigt din ilska... Jobbar själv i stall med både inackorderade och "privata" som ägs att stallägarna och här skulle vi inte meddela om vi byta hagar med hästarna så länge de inte berör dom privata hästägarna. Man har ju självklart ett ansvar att när man släpper hästarna i en ny hage att se hur dom andra hästarna runt om reagera, och ingripa om de händer något men annars ser jag inte poängen. Om vi där emot ska släppa ihop någon ny häst med en privat ägd meddelar vi så att dom får vara med och se hur de går. Kan ju säga att vi har avstånd mellan hagarna så dom har ingen möjlighet att nosa på varandra. Och visst blir alla hästar nyfikna när de kommer någon ny, men man kan inte göra något åt att hästarna rör på sig i hagen, vare sig de är spring eller nått annat. Annars skulle man ju inte släppa ut dom så dom har möjligheter till de....

Ok:)

Men jag menade lite med det som du själv skriver, att är hästar van att det kommer nya hästar lite då och då så blir det nog inte samma spännande grej av det, men om man står i ett stall där det stå samma hästar i samma hagar hela tiden så är chansen större att det bli halibaloa när det händer nåt nytt, som att få en ny bredvid sej.

Hätarna kan nosa över stängslet och vips så far ett framben upp och kan fastna i tråden.

Jag hade aldrig släppt ut min häst i en hage där den kommer åt andra hästar som den inte ska gå med, för då kan de lika gärna släppas ihop. Det är ju inte alls konstigt om skador i så fall uppstår. Om det är den nivå på säkerhet hade jag blivit rejält förbannad.

Fast eftersom det verkar vara viktigt för dig att framhäva att du har ett jobb, så undrar jag om du har möjlighet att ta ledigt varje gång det sker förändringar i hagarna runt din häst? De flesta arbetsgivarna skulle antagligen inte tycka att det är ett legitimt skäl att vara borta från jobbet.

Och sen undrar jag lite också vad du tänkt göra om din häst börjar springa? Min häst skulle aldrig stanna om jag bad honom om det om han fått upp gasen i hagen, men nu springer ju inte han så gärna i onödan som tur är :grin:

Däremot tycker jag att du kan förutsätta att ägaren till hästen eller stallägaren inte bara lämnar den utan stannar och kollar av vad som händer i hagen.

kl
Tycker nog att du överreagerar en hel del. Vad som händer i hagarna runt min lägger jag inte märke till öht.

Har även skett vissa förändringar i min hästs hage under tiden vi stått där vi står nu. Inget jag bryr mig om alls. Jag litar helt o fullt på stallägaren :)

Fast eftersom det verkar vara viktigt för dig att framhäva att du har ett jobb, så undrar jag om du har möjlighet att ta ledigt varje gång det sker förändringar i hagarna runt din häst? De flesta arbetsgivarna skulle antagligen inte tycka att det är ett legitimt skäl att vara borta från jobbet.

Och sen undrar jag lite också vad du tänkt göra om din häst börjar springa? Min häst skulle aldrig stanna om jag bad honom om det om han fått upp gasen i hagen, men nu springer ju inte han så gärna i onödan som tur är :grin:

Däremot tycker jag att du kan förutsätta att ägaren till hästen eller stallägaren inte bara lämnar den utan stannar och kollar av vad som händer i hagen.

Jag jobbar skift och även helger,så det är inga större problem att hitta en tidpunkt då jag kan vara med.
Tjejen har fler hästar i stallet och vet mkt väl vad jag anser om att flytta runt hästar.
Men,det är en madame som gör lite som hon vill med allting och inte bryr sig om någon annan.
Vi har dessvärre bara en tråd mellan hästhagarna.Inte så lätt att påverka ,då man står inackorderad,tyvärr.
Sedan tillhör jag inte de hästägare som lindar in hästarna i bomull.De är ute varje dag,rids 6 dagar/vecka och tränas varierat hopp,dressyr och terräng.

Tack till er som håller med om att man enkelt kan lyfta luren eller öppna munnen och tala om vad man tänker göra innan! Tycker fortfarande att det hör till god ton och är ett enkelt sätt att minska skaderisken!

Jag förstår din reaktion med enbart en tråds mellan hagarna i detta fall. Men jag skulle aldrig, hur inackorderad jag än är släppa ut min häst i en hage där det bara finns 1 tråd mellan. Jag har aldrig haft det problemet i något av mina stall och något jag tycker du istället bör lägga energi på att de fixar på något sätt.

Nää jag förstår inte varför du skulle bli arg, låter mer som kontrollbehov snarare än att det hör till god ton.
Jag är alldeles för bortskämd med mina otroligt snälla hästar så jag ser inga bekymmer till att de skulle få en ny granne och skulle inte behöva skydd på någon av dem heller för den delen. Hade det däremot gällt att få ny hagkamrat så hade jag däremot velat bli informerad.

Finns det inte möjlighet att hyra in din häst i ett annat stall om det endast är en tråd mellan hagarna?
Min dam hade utan tvekan trasslat in sina ben i ett sådant arrangemang och därav skulle jag aldrig utsätta henne för det.
Dock har hon med åren lugnat sej och kan faktiskt gå med andra hästar numer utan problem. Som ung skulle hon ha slagits till döden och det va ett äventyr varje gång en ny häst kom till stallet. När jag hyrde ut stallplatser och hagar så hade jag en gata mellan varje hage på minst 1.5 m.

Alltså när jag läser dina inlägg så undrar jag om du driver med oss.

Detta handlar inte om dina hästar, det handlar om den här andra människan, det är hur tydligt som helst. Allt detta att hon aldrig har jobbat (som du påstår "hör till saken"), att hon skriker o får nya saker om hon vill, att hon är en "madame" - det låter som om du rent allmänt retar dig något fruktansvärt på denna människa och nu minsann - usch o fy - har hon gjort något ytterligare för att reta dig och du letar en hejarklack här på Buke.

Get a life.....

Fast oavsett hur mycket man pratar om denna människans övriga liv som att den inte har något jobb osv vilket jag inte tycker hör till öht, så tycker inte jag heller man släpper in hästar i hagar brevid om det bara är en tråd emellan dom utan att berätta om det så att man iallafall kan få en chans att åka dit om man vill.

Man kommer överens om en sak med dom andra i stallet och då ska folket höra av sig till en om det innebär förändringar som drabbar ens egen häst. Det är inte svårt att upplysa om det.

Hur löjliga saker det än är för dom andra så ska dom höra av sig om man kommit överens om det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka