Arggggggggggg

Sv: Arggggggggggg

Jag förstår din reaktion med enbart en tråds mellan hagarna i detta fall. Men jag skulle aldrig, hur inackorderad jag än är släppa ut min häst i en hage där det bara finns 1 tråd mellan. Jag har aldrig haft det problemet i något av mina stall och något jag tycker du istället bör lägga energi på att de fixar på något sätt.

Fast resonerar man så så kan man knappt stå i ett enda stall här omkring iallafall, dom flesta stall har bara en tråd mellan hagarna. Med tanke på hur min hästs framben flyger när han hälsar på andra så hade jag mer än gärna stått i stall med gång mellan hästarna men tyvärr så går inte alltid det. Är det ett bra stall i övrigt och hästarna fungerar efter första hälsningsfrasen så är det något som går att stå ut med. Skydd på fram i början bara.

Däremot om hästen tex är farlig för andra och att det är risk för storbråk, då ska hästarna givetvis inte gå brevid varandra, man sätter hästar brevid varandra som man tror fungerar ihop.

Fast oavsett hur mycket man pratar om denna människans övriga liv som att den inte har något jobb osv vilket jag inte tycker hör till öht, så tycker inte jag heller man släpper in hästar i hagar brevid om det bara är en tråd emellan dom utan att berätta om det så att man iallafall kan få en chans att åka dit om man vill.

Man kommer överens om en sak med dom andra i stallet och då ska folket höra av sig till en om det innebär förändringar som drabbar ens egen häst. Det är inte svårt att upplysa om det.

Hur löjliga saker det än är för dom andra så ska dom höra av sig om man kommit överens om det.

TS har inte skrivit på ett enda ställe att man har kommit överens om någonting med dom andra i stallet. Bara att hon själv tycker att det hör till "god ton" att man hör av sig.
Det finns ingen saklig anledning att gå igång på denna människa på det sätt som TS gör.

Fast resonerar man så så kan man knappt stå i ett enda stall här omkring iallafall, dom flesta stall har bara en tråd mellan hagarna. Med tanke på hur min hästs framben flyger när han hälsar på andra så hade jag mer än gärna stått i stall med gång mellan hästarna men tyvärr så går inte alltid det. Är det ett bra stall i övrigt och hästarna fungerar efter första hälsningsfrasen så är det något som går att stå ut med. Skydd på fram i början bara.

Däremot om hästen tex är farlig för andra och att det är risk för storbråk, då ska hästarna givetvis inte gå brevid varandra, man sätter hästar brevid varandra som man tror fungerar ihop.

Finns det verkligen ingen möjlighet att sätta upp en extra tråd bara för att man står inackorderad? Jag ser det som en självklarhet att man har dubbla staket, men jag är van vid eget stall och kan ju göra som jag vill. Men jag hade nog gärna stått för den extra kostnaden själv även om jag bara hyr in mig, finns det ingen stallägare som går med på det?

Framskydd lär inte hjälpa särskilt mycket om hästen trasslar in sig i tråden.

TS har inte skrivit på ett enda ställe att man har kommit överens om någonting med dom andra i stallet. Bara att hon själv tycker att det hör till "god ton" att man hör av sig.
Det finns ingen saklig anledning att gå igång på denna människa på det sätt som TS gör.

Tråkig attityd somliga visar här.
Det finns en överenskommelse i stallet att man informerar berörda hästägare om hagbyten mm.
Dessutom har jag skrivit på flera ställen att stallägaren INTE har godkänt denna flytt.

Mer som behöver förtydligas?

Det finns en överenskommelse i stallet att man informerar berörda hästägare om hagbyten mm.
Dessutom har jag skrivit på flera ställen att stallägaren INTE har godkänt denna flytt.

Personligen ser jag det inte som om min häst direkt berörs om man flyttar hästar i hagar runt omkring min hästs hage. Jag skulle tolka överenskommelsen som att om man flyttar hagar för vissa hästar så är det de hästar som flyttas vars ägare ska informeras.

Sedan ska ju stallägaren naturligtvis godkänna flytt, men det är ju en sak mellan stallägaren och den som inte följde reglerna. jag skulle inte säga att det egentligen berör dig som har hästarna i hagen brevid. Man måste ju för i helsike lita på att stallägaren kollar av så att allt går lugnt till (om man tittar på andra tillfällen då det är stallägaren som byter hagar). Eller skulle du vara tvungen att ta ledigt från jobbet och åka till stallet då också?

Vi som inte tycker att det är något att bråka om, anser du att vi inte bryr oss om våra hästar?

Ja men personen ifråga verkar ha utgått ifrån att du inte är berörd eftersom dina hästar inte går i samma hage. Och att stallägaren inte har godkänt flytten behöver inte ha med dig att göra.

Som sagt, sluta reta dig så förbaskat på folk.

Personligen ser jag det inte som om min häst direkt berörs om man flyttar hästar i hagar runt omkring min hästs hage. Jag skulle tolka överenskommelsen som att om man flyttar hagar för vissa hästar så är det de hästar som flyttas vars ägare ska informeras.

Sedan ska ju stallägaren naturligtvis godkänna flytt, men det är ju en sak mellan stallägaren och den som inte följde reglerna. jag skulle inte säga att det egentligen berör dig som har hästarna i hagen brevid. Man måste ju för i helsike lita på att stallägaren kollar av så att allt går lugnt till (om man tittar på andra tillfällen då det är stallägaren som byter hagar). Eller skulle du vara tvungen att ta ledigt från jobbet och åka till stallet då också?

Vi som inte tycker att det är något att bråka om, anser du att vi inte bryr oss om våra hästar?

:bow::bow::bow:

Kom till stallet idag direkt efter jobbet och ser att i hagen bredvid mina damer är en ny häst släppt. Den hästägaren har inte nämnt något om detta tidigare,utan bara släppt in sin häst i ny hage. Är det bara jag som tycker att man meddelar övriga hästägare med hästar i intilliggande hagar när man gör byten?

Jag vill gärna vara med och helst ha i vart fall frambensskydd på mina hästar!

Till saken hör att denna människa ALDRIG har jobbat i hela sitt liv,alltid gör precis som hon själv vill,slår egna och andras hästar när hon anser att de inte uppför sig som hon vill.
Skriker man bara tillräckligt mycket får man ny,dyr häst och sadlar mm.

Jag blev rejält arg idag och talade om det för henne och fick veta att jag överreagerade:devil:
Dock känner jag att jag måste kunna känna mig trygg att mina hästar har det bra när jag jobbar!

Vad tycker ni andra?

I en sådan situation kan man inte överreragra och speciellt inte när det gäller en sådan människa.. Tror inte hon skulle förstå annars .:)
Självklart ska man infomera resten i stallet när det kommer ny häst, så alla är uppdaterade.

I en sådan situation kan man inte överreragra och speciellt inte när det gäller en sådan människa.. Tror inte hon skulle förstå annars .:)
Självklart ska man infomera resten i stallet när det kommer ny häst, så alla är uppdaterade.

Självklart och självklart.
Jag var tidigare installad på en travanläggning med mina ridponnyer.
det som var självklart där, var att det var "gång" mellan hagarna och det uppskattar jag.
Det var självklart att man diskuterade kring eventuella hopsläpp av hästar.

Hur hästar bytte hagar runt mina, brydde jag mig inte ett dugg om.

Ibland hamnade någon av mina i "galen" hage, men då ensam och då av en orsak (stallägaren tog stort ansvar; den oskodde unghästen fick en egen hage i halkan eftersom han hade svårt att gå till sin vanliga hage, stoet som fick kolik, fick gå i en egen hage där stallägaren hade full uppsikt över henne från köksfönstret och liknande händelser). Mycket bra agerat av stallägaren som ibland alltså flyttade hästarna utan att fråga mig först. Och jag blev uppenbarligen inte upprörd utan bara lite överraskad över att hitta unghästen i "fel" hage. Förklaringen var mycket bra och med 38 boxplatser tycker jag inte det var realistiskt att vid varje förändring kontakta alla andra hästägare.

Nya hästar i stallet kom och gick, inget som specifikt informerades om och inget som jag saknade info om. När jag såg ny häst i någon hage, blev jag förstås nyfiken men inte upprörd.

Den andra hästägaren i denna tråden har uppenbarligen sina sidor som TS inte kommer överens med. Och det kan finnas fog för personlig kritik, vad vet jag.

Men jag tycker att det "galna" i situationen är att acceptera, både TS och alla andra inhyrda i stallet, enkelt staket mellan hagarna.

Jag har egen gård numera, och ett gäng hästar uppdelade på olika hagar. Har självklart gång mellan hagarna, för att individerna inte ska komma åt att hälsa över staketet eftersom det i sig är en säkerhetsrisk.

Den risken krymper inte av frambensskydd eller närvarande hästägare.

Finns det verkligen ingen möjlighet att sätta upp en extra tråd bara för att man står inackorderad? Jag ser det som en självklarhet att man har dubbla staket, men jag är van vid eget stall och kan ju göra som jag vill. Men jag hade nog gärna stått för den extra kostnaden själv även om jag bara hyr in mig, finns det ingen stallägare som går med på det?
Nej det är tyvärr ofta inte populärt att ändra om i stallet och hagar hos dom flesta. Det är bara att anpassa sig och det är ju just första mötet mellan hästarna som är det luriga, när dom väl har hälsat första gången så brukar inte frambenen flyga iväg längre. Det är mest första hälsningen.
Framskydd lär inte hjälpa särskilt mycket om hästen trasslar in sig i tråden.
Trådarna brukar gå av om hästen får över ett ben, har dom gjort hitils iallafall. Skulle aldrig sätta hästen i en hage där tråden inte lätt skulle gå av om något händer.

Hade det handlat om ihopsläpp i samma hage hade det varit en sak, men i hagen bredvid - nej, jag hör till dem som inte tycker att det är något att uppröras över.

Det hade du nog med gjort om du hade haft en häst som använder frambenen mycket i hälsningar, då vill man ha möjlighet med skydd fram ifall oturen finns att dom skulle riva undertråden.

Nja, ts skrev ju att denna männska visste om vad ts tyckte om hagförändringar och sånt. Då tar man faktiskt och meddelar även om man tycker det är en löjlig grej. Det är viktigt i stall att kommunicera annars blir det sån tråkig stämning och man går och stör sig. Bättre att vara övertydlig med allt man gör oavsett.

Gör man någonting i stall som andra hästar drabbas av så meddelar man ägaren även om det är för minsta lilla grej. Då blir det inga missförstånd.

knapplån..

Jag funderar bara lite generellt över vad man som häst ägare isf kan göra om en ny häst kommer i hagen bredvid och dom "håller ett j*vla liv* och man är rädd för att dom skadar sig.

Låta dom lära känna varann över "box kanten" först eller vad tänker ni?
Mina är vana vid att se andra hästar, byta miljö, kompisar, osv, så har inte tänkt på hurdant problem det kan vara för andra.

Vad kan man göra då för att det ska gå lugnare till för dom hästar som blir stressade av detta? Eller för glada kanske :p

Nja, ts skrev ju att denna männska visste om vad ts tyckte om hagförändringar och sånt. Då tar man faktiskt och meddelar även om man tycker det är en löjlig grej. Det är viktigt i stall att kommunicera annars blir det sån tråkig stämning och man går och stör sig. Bättre att vara övertydlig med allt man gör oavsett.

Gör man någonting i stall som andra hästar drabbas av så meddelar man ägaren även om det är för minsta lilla grej. Då blir det inga missförstånd.

Fast vad vet vi - det här kanske inte är det enda önskemålet ts har. Det blir ju hopplöst att vara alla till lags i ett inackorderingsstall om man ska meddela minsta lilla grej till varje hästägare, utefter deras individuella önskemål. Klart man kan försöka underlätta för varandra men rent generellt måste det vara stallets regler som gäller.

Jag håller med dig!
Hade inte blivit glad heller.

Hätarna kan nosa över stängslet och vips så far ett framben upp och kan fastna i tråden.
Plus att hästarna kan börja springa som idoter.

Jag tycker det är en självklarhet att man ska medela alla i stallet att det kommer en ny häst och vart och när den ska släppas ut första gången!

Jag skulle aldrig släppa min häst i en hage där de kan hälsa över staket. Ordentligt mellanrum ska det vara mellan staketen till angränsande hagar, då behöver man inte oroa sig över det.

I övrigt tycker jag ts överreagerar. Jag skulle inte bli arg över en sådan sak, busa gör hästarna ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Fast vad vet vi - det här kanske inte är det enda önskemålet ts har. Det blir ju hopplöst att vara alla till lags i ett inackorderingsstall om man ska meddela minsta lilla grej till varje hästägare, utefter deras individuella önskemål.
Ts har säkert många önskemål men det är inte vad det handlar om. Det handlar om att meddela vid förändingar som drabbar ens häst. Det handlar inte om att alla ska få som dom vill utan om att meddela vad det är som händer. Och det är inte för mycket begärt, det är ett måste för att alla ska kunna lita på varandra.

I alla stall jag stått i har jag krävt att få veta förändringar som rör min häst, även om det så handlar om att ta in hästen för sällskap en liten stund så vill jag veta det. Och detta har fungerat överallt, stora som små stall. Jag är bara otroligt tydlig med vad jag vill och det blir inga missförstånd då och ingen har tyckt att det varit för jobbigt att meddela mig saker och ting. Bättre att vara klar och tydlig med allt.

Senast ändrad av en moderator:

Ett problem med den har situationen kan jag tanka mig ar att alla inte anser att det ar en forandring som ror ts hast eftersom det inte handlar om samma hage.

Ett problem med den har situationen kan jag tanka mig ar att alla inte anser att det ar en forandring som ror ts hast eftersom det inte handlar om samma hage.

Men det rör ju Ts häst uppenbarligen, om det är en häst som slår med frambenen så rör det utan tvekan Ts häst.

Det kan faktiskt ingen annan än Ts angöra och eftersom ingen här har sett hästen hur den blir när en häst kommer in i hagen brevid så kan man inte på ett forum sitta och påstå att det inte är ett problem för Ts. Man måste ju tro på det den skriver.

Jag som själv har en häst som slänger med framben när han hälsar förstår Ts mycket väl, man vill kunna ha möjlighet att förbereda sin häst för det.

Jag har inga problem alls med att det byts hästar i hagarna bredvid den där min tant går. Står i större stall med en hel del hästar som flyttas, kommer och går så alla är vana och det blir inte mer spring än vanligt. Dock har vi bra staket med ordentligt med mellanrum mellan hagarna så inte speciellt stor risk att det sparkas och pips mot staketen och det brukar stå i stallet innan vilken hage ny häst ska gå i/hagbyten så att man skulle kunna fixa med skydd osv om man vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka