Arggggggggggg

Sv: Arggggggggggg

Nej, jag skulle verkligen inte reagera över att det kommer in en ny häst i grannhagen. Och jag håller med andra här om att det verkligen inte är konstigt att det blir konflikter och dålig stämning i stall om man överreagerar på det sätt som du gjort. Jag är ledsen, men jag undrar verkligen vad folk håller på med när de tjafsar om skitsaker. Var är stallansvarig i det här? När jag hade min häst inackorderad var det inga diskussioner om vem som bestämde vilka hästar som skulle stå i vilken box och i vilken hage. Där blev man meddelad när en ny häst skulle släppas in med flocken, mer än så var det inte. Det blev inga brutna ben på hästarna i alla fall, men de hagarna var ju rymliga förstås. Men som sagt det var stallägaren/stallchefen som bestämde detta, inte inackorderingarna. Raka besked!

Förstår inte riktigt problemet :confused:....dom har släppt in en ny häst i hagen brevid,och?????
Om dom hade släppt in en ny häst i samma hage utan att meddela då hade jag förstått din ilska men inte i det här fallet.
Sen att försöka skydda sin häst, javisst men den kan även skada sig i boxen eller något annat...så sätta på benskydd i hagen tror jag inte så mycket på faktigst.
Så med andra ord ..jag tycker att du överreagerar

*kl*

Jag kan spä på med att när jag och min häst kom nya till ett stall och jag släppte ut honom i hagen för första gången så blev det så himla livat i hagen bredvid att en av stallägarens hästar som gick i den hagen tillsammans med några andra hästar, fick frakturer på bägge frambenen med boxvila i 6 veckor som följd. I den hagen där jag släppte min häst gick ett sto och en valack och där gick det hur lugnt som helst.

Är jag den enda som tycker att man kan tala om om det släpps ny häst i hagen brevid? :confused:
Förstår om det är stort stall där hästar byter plats hela tiden, men då antar jag att man även har hagar som inte tillåter hästarna att hälsa över staketet med risk att trassla in sig i el tråd o.dyl.

Men jag hade blivit klart irriterad om det i ett mindre stall släppts ny häst i grannhagen utan att meddelats. Då är det ju stor risk att de sparkar och trasslar in sig i eltråd. (om hagen bara delas med en "trådrad")

Sen är det ju så klart orelevant hurvida ägaren har jobb eller inte....

*kl*

Oj, är det nåt att bli upprörd för?
Jag vet aldrig vilka hästar som kommer och går i stallet där jag har mina. Det kommer inridningshästar, träningshästar, nya uppstallningar, det kommer och åker försäljningshästar osv.

Och att de skulle gå i hagen bredvid skulle jag inte ens tänka på. Stallägarna brukar dock göra så att nya hästar går i egen hage de första dagarna, men sen är det in bland de andra. Har hittills inte varit några problem. :)
Ingen av de 'fasta' hästarna bryr sig nämnvärt om nykomlingarna, och min tant minst av alla tror jag.

Och just ja, vi hästägare lägger oss aldrig i vilka hagar våra hästar går i. Det sköter stallägarna och vi bara kommer dit och är glada. (har fullskötsel) :D Trivs underbart bra.

Senast ändrad:

Till saken hör att denna människa ALDRIG har jobbat i hela sitt liv

Detta hör inte alls till saken, och är något du inte ens har med att göra. Men om människan är så hemsk, flytta hästen (jag skulle personligen aldrig ha min häst hos någon som slår den, men det är jag det).

För övrigt - jag har bara haft min häst inackorderad en gång - då i ett utbildnings- och försäljningstall d v s det kom nya hästar i princip varje vecka. Jag skulle ju behövt bott i stallet om jag skulle övervaka varje gång det kom en ny häst.

Jag hade inte brytt mig. Om hon släppt in sin häst i samma hage som dina eller om hon släppt dina hästar i en ny hage hade jag reagerat, men att ställa en häst i en ny hage är knappast hela världen. I alla stall jag känner till hade man inte brytt sig om en sådan sak. Hemma hos oss flyttar vi en häst till annan hage om och när vi vill, är det inte vår egen häst pratar vi såklart med hästägaren först men vi frågar väl inte inackorderingarna om lov när vi vill flytta på våra egna hästar i våra egna hagar?

Springer i hagen gör hästar ändå, mina galopperar, bockar och tvärnitar var och varannan dag - det hör hästlivet till. Mitt ena sto trampar sig ibland så vissa perioder går hon med boots ute. Har man en häst som slår sig ofantligt mkt när den rör sig tycker jag att den ska ha skydd ute alltid i så fall. Slår den sig inte ngt särskilt behöver den knappast skydd för att det kommer en ny häst i hagen intill, även om den galopperar och bockar en del.

Ang. hennes arbetssituation, temperament m.m. så förstår jag inte på vilket sätt det påverkar din situation?

Mvh JV

Jag tycker att du överreagerar. Trodde först hon hade släppt in den nya i samma hage som dina och det hade inte varit ok men i hagen bredvid får man väl räkna med att det kan förekomma hagbyten? Om det är en klart uttalad regel i ert stall att sådant här ska meddelas så skulle hon såklart ha gjort det men annars kan jag inte förstå varför du blir så upprörd.

Givetvis hade hästarna fått springa runt och leka, annars kan du väl stänga in hästen i en utebox istället... Sen om din häst inte brukar springa runt eller bara går och går och går kan den faktiskt behöva sig lite omväxling...
Vad är meningen med att ha hästen i hagen om de kan busa?
Nä.. Det håller inte i mina öron!

Du överreagerar helt klart, hela dispyten låter rentav löjlig i mina öron. Dessutom är det du pysslar med smutskastning, hennes arbetssituation har väl du ingenting att göra med om det inte är så att du måste ge henne fickpengar, men jag antar att så inte är fallet... Du ter dig i alla fall avundsjuk, vare sig du själv inser det eller inte.

Hej!

Jag har full förståelse för ilskan.

I somras släpptes det i hagen brevid min ihop 2 hästar som för något år sen gått ihop. Hästarna sprang som tokar, liksom hästarna i "min" hage. Någon/några av hästarna rev ner staketen så hästarna kom åt varandra. Min häst var lyckligtvis inte hemma när detta hände med hästar i "min" hage skadades, en så allvarligt att han nu kommer avlivas då skadan inte går att reparera.

Så jo, jag förstår precis ilskan, jag vill också gärna veta vad som händer i hagarna runt omkring.

Min egen häst har också blivit jagad av hästar på andra sidan dubbla staket, dom har bara sprungit rätt igenom för att "hälsa" på den nya hästen. Det slutade med att min stog upptryckt i ett hörn dit de andra jagat henne.

/Lavinia, som insett att ett snöre är inte mycket till hinder om hästarna vill lära känna varandra.

Hej!

I somras släpptes det i hagen brevid min ihop 2 hästar som för något år sen gått ihop. Hästarna sprang som tokar, liksom hästarna i "min" hage. Någon/några av hästarna rev ner staketen så hästarna kom åt varandra. Min häst var lyckligtvis inte hemma när detta hände med hästar i "min" hage skadades, en så allvarligt att han nu kommer avlivas då skadan inte går att reparera.

Så jo, jag förstår precis ilskan, jag vill också gärna veta vad som händer i hagarna runt omkring.

Min egen häst har också blivit jagad av hästar på andra sidan dubbla staket, dom har bara sprungit rätt igenom för att "hälsa" på den nya hästen. Det slutade med att min stog upptryckt i ett hörn dit de andra jagat henne.

/Lavinia, som insett att ett snöre är inte mycket till hinder om hästarna vill lära känna varandra.

Tur att det finns några som förstår min frustration!
Sedan om några garvar åt det kan jag leva med. Jag är rädd om och bryr mig om mina hästar. Med den nonchalans som vissa här visar är det inte konstigt att hästar skadas.

Tjejen har dessutom gått bakom ryggen på stallägaren som tack och lov har tagit mitt parti i denna fråga!

Problemet är inte heller att hon har ny häst och att den ska gå bredvid mina.
Jag vill vara med när man gör detta första gången.Är det så konstigt?

Hästen har under en dryg vecka gått i en annan hage,men plötsligt byter man.
Kan inte vara så svårt att höra av sig eller tala om det dagen innan,eller?

Att dessutom häva ur sig att jag skulle vara avundsjuk är bara så dumt. Vad skulle jag vara avundsjuk på? Vill inte byta ut mina hästar eller mitt arbete för aldrig det!

*kl*

Oj, är det nåt att bli upprörd för?
Jag vet aldrig vilka hästar som kommer och går i stallet där jag har mina. Det kommer inridningshästar, träningshästar, nya uppstallningar, det kommer och åker försäljningshästar osv.

Och att de skulle gå i hagen bredvid skulle jag inte ens tänka på. Stallägarna brukar dock göra så att nya hästar går i egen hage de första dagarna, men sen är det in bland de andra. Har hittills inte varit några problem. :)
Ingen av de 'fasta' hästarna bryr sig nämnvärt om nykomlingarna, och min tant minst av alla tror jag.

Och just ja, vi hästägare lägger oss aldrig i vilka hagar våra hästar går i. Det sköter stallägarna och vi bara kommer dit och är glada. (har fullskötsel) :D Trivs underbart bra.

Det är ungefär samma i vårt stall. Träningshästar som kommer och går hela tiden - och är det inte något speciellt får de direkt gå ut i någon av de befintliga flockarna. (Vi har en stoflock och en vallackflock.) Vi inackorderingar brukar inte få något meddelande i förväg men stallägaren är ju alltid där och övervakar ihopsläppet. Det märks verkligen på våra hästar att de är vana vid att andra hästar kommer och går - de gör aldrig någon stor affär av att det kommer någon ny. En enda gång på alla år har det inte funkat med en ny häst i flocken. Den började slåss med min dåvarande häst - som var flockledare - och flyttades då till egen hage. Vi får inte heller någon info inför hagbyten - och jag ser inte varför vi skulle behöva det.

Kan konstatera att det är STOR fördel med flockvana hästar och en tydlig, trygg ledarhäst i varje flock. Min häst var precis en sådan ledarhäst - han behövde oftast bara använda signaler som vi människor knappt uppfattade för att direkt förklara för de nya hästarna att han bestämde och att "i den här flocken uppför man sig och är snäll". Såg honom aldrig sparka, förutom mot den hästen som började slåss med honom.

Hej!

Jag också. Nu beror det såklart på hur man har sin häst uppstallad, hur många hästar det är och hur det generellt sett går till. Men, i min värld byter man INTE hage till sin häst utan att ha ett tydligt ok för detta. En olycka händer så himla lätt och då står man där med 4 månaders konvalecens och är 10 000 kr fattigare. Så onödigt! Nä, jag tror snarare att lösningen för stall där man har konflikter är MER kommunikation - inte mindre.

Sedan får man förstås välja hur man framför en sådan ilska - ofta når man längre genom att vara konstruktiv än bara arg.

Lägger sällan inlägg och hoppas jag gjorde det rätt.

Hur som helst måste jag hålla med dig. Det hela beror väl på hur hästarna som det berör är som individer. Min valack kan gå brevid nya hästar och bryr sig inte märkvärdigt, min kompis sto spränger tråden för hon blir så nyfiken på den nya hästen alt hoppar över.

Om hästarna spränger tråden för att de vill ha sällskap så har man ett ofrivlligt ihopsläpp som kan göra mkt skada. Alt skada kan uppkomma på de hästar som spränger tråd alt fastnar då de försöker hoppa över.

Har dessutom hästen en skada som håller på och läker så kanske det inte är så smart att sätta en ny individ i hagen brevid då risken för spring ökar markant.

Sedan förstår jag att du tog upp hennes personliga egenskaper som ett sätt att förklara hur hon är som person och jag uppfattar henne som oansvarig och bortskämd, om det däremot är relevant för diskussionen är väl nästa femma ;).

Nu verkar det som inget hände och det var ju skönt, men till alla er som sagt att TS överreagerar har inte uppenbarligen inte upplevt jobbiga situationer som jag själv inte trodde kunde uppstå då hästarna inte släpps i samma hage!

Hej!

Jag har varit med om samma sak några gånger, en gång var det en hingst som kom in till valackarna. Och där sprangs det för livet:cry:.
Så i vårt stall talas det om i god tid att det kommer ny häst och vilken tid och hage den släpps i så att alla som vill och kan kan komma dit.Sen går min valack med en stoflock och kommer det då nån som är intresserad i hagen bredvid så nog springs det en stund.
Och det har hänt att nån individ "bytt" flock.

Senast ändrad:

Jag håller med dig!
Hade inte blivit glad heller.

Hätarna kan nosa över stängslet och vips så far ett framben upp och kan fastna i tråden.
Plus att hästarna kan börja springa som idoter.

Jag tycker det är en självklarhet att man ska medela alla i stallet att det kommer en ny häst och vart och när den ska släppas ut första gången!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka