Arga annonsörer?

Sv: Arga annonsörer?

Så hade jag nog också velat köpa en barnponny. Det ökar chansen att få en trygg och välhanterad häst med någon form av bakgrundinformation. Om säljaren bryr sig om hästen blir det ju ett tryggare köp per automatik.

Lycka till i letandet, jag tror det är helt rätt sätt att hitta ponny (genom tips och kontakter snarare än annons)

Det är väl i o f sig ett generöst erbjudande från dig, ett slags längre provmöjlighet så det förstår jag inte att man inte nappade på - om de nu var ute efter att verkligen köpa häst efter foderperioden dvs.

Många säger kanske bara att de är intresserade av köp för att få möjligheten att ha häst på foder:cool:

Jag är nog en av dem du har läst som inte ville ha mail:o
Jag lade ut ett par annonser åt andra, jag visste inget om hästarna och kunde därför inte svara när de mejlade, därför skrev jag i annonsen att jag inte ville ha mail. ändå satt man där med en inkorg med 9 nya mail varje dag.
Så nästa gång skrev jag ännu tydligare (men fortfarande vänligt) att jag inte ville ha mail.
Samma visa igen.

Sen nästa gång ville jag vara VÄLDIGT tydlig och skrev då att det är ingen ide att de mejlar för de får ändå inget svar!!

Men nog fan funkade det och hästarna är sålda!

Ja, och det är det viktigaste, eller hur? - Att pengarna kommit i fickan:cool:

Ja, och det är det viktigaste, eller hur? - Att pengarna kommit i fickan:cool:

Ja när man skall sälja en häst är det viktigt att man får pengar för hästen. Jag skäms inte för att jag vill ha pengar när jag säljer en häst. Att låna ut eller hyra ut är helt enkelt ett sämre alternativ för då får jag mindre pengar.

jag har inte lust att finansiera andras hästintresse. Det kanske låter lite hårt men så ser jag på det.

eeh va? som sagt så sålde jag inte hästarna å min räkning = fick inte ett jota.

Att jag inte ville ha mail har väl inget med pengar att göra? att sitta och scrolla igenom högvis med mail där de fråga om hästens färg, om den är snäll att rida (jag lade ut annonser om sällskapshästar), om varför de skulle säljas till sällskap (och de var inte intresserade av hästarna utan bara nyfikna), pekpinnar om att det är bättre att slakta, osv osv osv är tröttsamt, plus att de är de intresserade som ringer, anser jag.

Och för övrigt kan jag meddela att för alla är inte pengar det viktigaste, vi sålde för under slaktvärdet.

givetvis, + att vet man att de har betalat för hästen vet man att de kommer ta hand om dem och inte skicka vidare till Italien.

Nej, det ska man absolut inte göra. De importerade är lika bra som de svenska och tvärtom.

Om den är nyimporterad så är det mycket lättare än om ponnyn kom för flera år sedan. En nyimporterad köper du av den som fått in hästen och då kan man gå tillbaka i ledet och undersöka och få ut ponnyns journalhandlingar. Men det blir ju dyrt. För dyrt om du kollar på ponnier i prisklassen max 30.000:-. Det känns inte alls som att det är värt besväret.

Nej, de svenskfödda är normalt sett dyrare.

De vanligaste fällorna när man kollar på billiga ponnier är att de är lugnade på något vis. Tex inget vatten på flera dagar innan spekulanten kommer, pleggade, etc. Så se till att ponnyn har någonting att dricka och har den inte det ge den tillgång till vatten och se vad den gör. Dricker den massor så vet du ju att den inte fått vatten på länge. Sen får man givetvis sålla i informationen som ägaren ger. Och fråga massor själv. Fråga, fråga, fråga!!

Och en grej till som är jätteviktigt som typ de flesta människor i Sverige inte gör, det är att verkligen TESTA ponnyn. Vad händer om man sparkar ponnyn lite för hårt i magen? Vad händer om man håller mer i höger än vänster tygel? Hur reagerar ponnyn om ryttaren blir nervös eller stimmig? Stannar ponnyn på hinder ifall man inte driver? Skenar ponnyn på hinder ifall man inte håller i tygeln? Letar man efter en lugn och säker ponny så är det det man ska ha. Nu säger jag absolut inte att man ska komma till någon och flårida deras ponny de har til salu, men man måste på ett snyggt sätt testa att ponnyn är det man letar efter.

Men leta ponny är roligt och mycket givande! Lycka till!!

Sedan tycker jag att folk rent allmänt lägger ner för lite tid på letandet. Ofta så nöjer sig folk med att provrida 10 min för att sedan hoppa in i bilen och åka hem. Jag vill gärna träffa hästen flera gånger innan jag bestämmer mig.

Ja när man skall sälja en häst är det viktigt att man får pengar för hästen. Jag skäms inte för att jag vill ha pengar när jag säljer en häst. Att låna ut eller hyra ut är helt enkelt ett sämre alternativ för då får jag mindre pengar.

jag har inte lust att finansiera andras hästintresse. Det kanske låter lite hårt men så ser jag på det.
Men exakt så är det ju.Står det säljes i annonsen så vill man sälja och inte ha en fodervärd.

Jo det kan ni ju vara väldigt säkra på att de inte gör...när ni säljer hästar för under slaktvärdet! Snacka om oseriöst.

om du hade frågat innan du anklagar så hade du fått reda på att det var deras fd skötare som tog dem, hon är också grannen och och vän till familjen sedan födseln.

Men det är väl inte fult att ta betalt för hästen man säljer? Tvärtom, hade fler varit seriösa näringsidkare av hästsäljare hade branschen blivit bättre. Billiga hästar till okända människor är en styggelse.

Många säger kanske bara att de är intresserade av köp för att få möjligheten att ha häst på foder:cool:

Ja, så är det faktiskt. En del säger sig vara intresserade av köp för att ha en foderhäst under en viss period och sedan lämnas hästen tillbaka. Någon tanke på att faktiskt köpa hästen fanns inte från början. Tråkigt när man blir grundlurad på det viset :(

Nej absolut, det är väl klart att man ska ha betalt när man säljer hästen! Det jag tycker är en styggelse det är när man annonserar ut hästar till priser som ligger under slaktvärdet! Vilka köpare lockar man då tro?

Jag hade aldrig i livet sålt ngn av mina hästar för såna priser. Om jag ngn gång måste lämna mina små t ex ( som ofta säljs till låga priser och löper risk att hamna lite varstans ) så lämnar jag hellre dem på foder till ngn som jag har valt ut med noggrannhet.

Det låter som en efterkonstruktion tycker jag:cool:

Du la ut på annons och det funkade! tyckte jag att du skrev i ditt inlägg - det tolkar inte jag som att en gammal god vän till familjen har köpt dem precis... men, "if you say so"...

tyck du att det låter så, det bryr jag mig inte om.
Slog tanken dig att hon kanske behövde fundera ett tag?
eller är du alltid så misstänksam och basunerar ut förutfattade meningar?

de låg inte ute för det priset, men hon fick göpa dem för en symbolisk summa för att ägaren visste att de skulle få det bra där.
Hemmet är faktiskt viktigare.

så var det iallafall, Punkt.
Jag tycker du kan lägga ner denna diskussionen nu, om huruvida dessa hästar blev sålda och till vem, jag borde väl veta, eller hur.

Återgå nu till ditt ponnyköp.

köp en arab, där står alla ägare på reg.beviset. ;) kanske gäller för andra rasponnyer också?

sen tycker jag att om man är ute efter en snäll, trygg och frisk häst så känns det säkrare att köpa en svensk. en importponny är det nästan helt omöjligt att ta reda på vad den varit med om, samt att många länder har en helt annan hästhållning än vad vi har här i skandinavien.

Vi tror att vi har hittat en lovande kandidat nu i a f, de ska provrida i veckan som kommer. Vi hoppas mycket på den i a f, den har vi hittat via en bekant till mig så det känns tryggare. Nu ska det bli spännande att se om den berömda "kemin" stämmer också och om allt går bra på klinikbesiktning m m:)

Jag har full förståelse för att man skriver in i annonsen, ej på foder. Nu är det länge sedan jag hade en häst till salu, men även då för över 5 år sedan bestod just 75% av mailsvaren att de ville ha hästen på foder först. Så, har jag en häst till salu så är det just därför att jag vill sälja den och inte ha ut den på foder. Då är det bättre att man letar i annonser på just foderhästar och inte i saluannonserna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka