Arga annonsörer?

Sv: Arga annonsörer?

Jo, det är ju det vanligaste förstås...men ibland kan i a f jag tänka att om det är en häst som annonserats ut väldigt länge så varför inte fråga? Är det så hemskt att ställa frågan:eek:

Jag har själv haft en del annonser ute ang medryttare och foderhäst som skulle lämnas ut och visst fanns det en mix av folk, allt från frågvisa 12-åringar till verkligt seriösa, m fl m fl och inte kostar det så mycket att vänligt säga nej tack, eller jag tror inte att du passar för hästen t ex:confused: Så förbaskat upptagna och viktiga är väl inte alla människor att det är så märkvärdigt med lite vänlighet, trots ev klumpiga förfrågningar!

Din normala grundton brukar vara rätt otrevlig även här på forumet så i ditt fall är jag inte förvånad.:cool:

Personligen brukar jag presentera mig och mina avsikter via mail, det är lättare för mig och i någon mån bättre för säljaren (att göra sig en bild av vem jag är). MEN jag har vänner som säljer hästar som INTE har tid att harva igenom 54 mail/dygn för att svara på 12-åringar som har ridit ett år på ridskola (som nu vill köpa svårklasshäst för 45000 kr, helst på foder). Att sitta några timmar varje natt (för det är då det finns tid till mail när man har stort stall att ta hand om och många hästar att rida) tror jag påverkar viljan att ta emot förfrågningar via mail. Nä, då vill man ha telefonkontakt som man kan ta i stallet, under arbetstid.

Köpa ponny: mitt första råd är att åldersbestämma hästen utan att lita på pappren. Slutmätta importhästar med utdragna tänder finns det en uppsjö av, som sedan växer till 155 cms hästar efter något år.

Jo, det är ju det vanligaste förstås...men ibland kan i a f jag tänka att om det är en häst som annonserats ut väldigt länge så varför inte fråga? Är det så hemskt att ställa frågan:eek:

Jag har själv haft en del annonser ute ang medryttare och foderhäst som skulle lämnas ut och visst fanns det en mix av folk, allt från frågvisa 12-åringar till verkligt seriösa, m fl m fl och inte kostar det så mycket att vänligt säga nej tack, eller jag tror inte att du passar för hästen t ex:confused: Så förbaskat upptagna och viktiga är väl inte alla människor att det är så märkvärdigt med lite vänlighet, trots ev klumpiga förfrågningar!

Motfrågan är väl - varför skulle jag sponsra någon med en häst? Om jag har en häst till salu för 100.000 - varför skulle jag vilja låna ut den? För mig känns frågan helt idiotisk.
Och vill man låna ut sin häst så går man väl in under fodervärdsannonserna och antingen annonserar ut den - eller kollar på de hundratalsannonser där fodervärdar erbjuder sina tjänster.

Nej, de som söker foderhästar bör sluta maila till dem som säljer hästar, så kanske det blir lite trevligare för alla.

Jag tycker många annonsörer skriver otroligt dåliga annonser också.
Exempelvis glömmer ålder, mankhöjd m m.
Då vill jag helst maila först för att få veta om det överhuvudtaget är intressant att ringa.
Är det en 4-åring eller 14-åring som är utbildad lc/lc? Det är avgörande skillnad för mitt intresse i allafall.

Ja, nu hade jag personligen knappast frågat om de vill lämna ut en häst på foder om hästen ligger i prisklass 100.000...det säger sig självt tycker jag. Men säg att du har ett kallblod eller en äldre, icke tävlingsmeriterad häst som inte är så väldigt attraktiv på marknaden=inte lättsåld då är det väl inte någon förlustaffär att lämna ut hästen på foder för god skötsel och bibehållen kondition.

Det förvånar mig att folk är så otroligt aggressiva i sin framtoning och bemötande för att man får en förfrågan.

Herregud, det har kommit fram folk till mig och frågat om gården är till salu utan att vi haft annons inne - då skulle jag i princip knocka dem för att de vågar ställa en så fräck fråga:eek:

Du har förstått lite bättre vad jag menade med inlägget:) Det är precis den där tonen som gör att åtminstone jag backar undan lite från somliga annonser.

Och om jag får göra en liten spin-off på min egen tråd och döpa om den till oseriösa annonsörer...så fick jag lära mig ngt nytt idag:(

Håller på att hjälpa en person i släkten att titta efter en bra ponny åt dottern i huset, en helt vanlig, allroundponny som kan gå lättare klasser i hoppning. Deras prisläge är ganska lågt men inte omöjligt men jisses vad mycket oseriöst det finns därute:eek:

Det märks att jag inte riktigt har hållit mig a jour med "marknaden" gällande ponnyer:crazy: Jag fick klart för mig idag att folk blåljuger hej vilt, om det mesta; t ex så påstår man att ponnyerna har tävlat på vissa nivåer och vid närmare kontroll visar det sig att detta ö h t inte är sant, ponnyn påstås vara lämplig som läromästare och första tävlingsponny och sen visar det sig att den i princip inte hoppar ett enda hinder om inte säljaren jagar över den, den snälla barnponnyn står på bakbenen och det mest häpnadsväckande; samma ponny syns på två olika annonser, snarlika men med två olika säljare, i olika delar av landet, samma ponny på bilderna men lite olika i texten och priset skiljer ngt lite.
Jag blir helt mörkrädd - tänker man inte på faran med att påstå att ponnyn kan ridas av nybörjare när den i själva verket är svårriden, istadig (eller smärtpåverkad).

Det verkar finnas en uppsjö av skadade, hollandsimporterade "rosettplockare". Jag börjar tveka på om jag kan vara familjen till hjälp, det verkar ganska komplicerat att hitta en ärlig säljare om man söker c-ponnyer i prisklassen 25000-30000 kr:crazy:

Är det ngn som har en bra checklista när det gäller letande och köp av ponny, förutom det vanliga med klinikbesiktning etc? Vilka är de klassiska fällorna? Vilka är de vanligaste tricken som säljare kör med?
Nu far tråden iväg lite här men eftersom det var jag som startade den och temat annonsörer är bibehållet så hoppas jag att det går bra ändå:)

Fast det där har förekommit i alla tider fast i lite olika former. Jag kommer ihåg själv när jag för 20 år sedan var med min kompis för att köpa ponny. :D Jisses vilka exemplar man kom i kontakt med. Snäll barnponny gör inte en flyga förnär. Jovisst var den snäll. Den hade så ont i sina ben att den inte rörde sig ur fläcken (stackars ponny dock). Vet inte hur många ponnyer vi åkte och tittade på som visade sig vara något helt annat än vad ägaren beskrev.

Jag har full förståelse för folk som skriver EJ MAIL och EJ UTHYRNING. Har varit med om ett massa mailande fram och tillbaka med någon som verkar jätteseriös och sedan efter 15 mail så får man tillbaka "Måste bara prata med mamma och pappa först" och liknade. Eller första dagen man har annonsen ute så får man 10 mail om jag kan tänka mig att släppa iväg hästen på foder.

Är man riktigt intresserad av en häst så ringer man om säljaren vill det och jag som säljare är beredd att missa de få som absolut måste maila när det är intresserade av hästen. Det är så otroligt lätt att skicka iväg ett mail bara så där och ibland så kan jag undra om folk läser vad som står i annonsen överhuvudtaget eller om de bara har ett standard mail som de skickar iväg till alla som verkar ha en häst som de möjligtvis kan tänka sig vara intresserade av.

Däremot så är jag lite förvånad när det står OBS DYR! i annonsen. Det tycker jag är för subjektivt. Det kan ju vara så att det är inte dyrt för den typen av häst eller tvärtom. Sen kan ju 200 000 vara jättemycket för en medan en annan tycker det är helt okej. Ibland så funderar jag på om ägaren vill kolla och se hur mycket någon kan tänkas ge för hästen.

Men det är väl klart att det sållar väl bort en del köpare i alla fall.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Kan man dra slutsatsen, lite hårddraget, att man kanske ska undvika de importerade ponnyerna ö h t? Det måste vara helt omöjligt att få reda på tidigare behandlingar m m om den är nyimporterad:(

Prismässigt, ligger de på samma nivå som de svenskfödda?

Jag tycker inte heller att man mailar typ 15 ggr om man är seriöst intresserad,1-2 mail räcker gott för att presentera sig själv, ställa frågor eller få hästen presenterad för sig.

Om någon mailar till mig så ber jag dem skicka sitt tel nr eller så lämnar jag mitt så att de ringer upp - det är rätt enkelt tycker jag, jag brukar bara be dem om att vi fortsätter diskutera hästen per telefon.

Och ang oseriösa annonser så fanns det säkert det förr också men jag tycket det var mycket tydligare då vilka som var s k hästhandlare eller "vanliga" säljare. Det fanns också många fler fritidsponnyer, hobbyponnyer eller vad man nu ska kalla dem. Nu verkar alla vara rosettplockare, hoppkanoner m m, det är svårt att hitta allroundponnyer med en alldeles vanlig bakgrund.

Såg en konstig annons i går med; en ponny som "bara var lite halt men veterinären har sagt att det går bra att tävla den ändå":confused: 25.000kr vill de ha för den. Hur tänker man? Om den har en kronisk, icke smärtsam hälta, så kan man väl möjligen sälja den som promenadponny. Det har blivit en sån otrevligt, kylig business med att sälja hästar i det här landet:(

Kan man dra slutsatsen, lite hårddraget, att man kanske ska undvika de importerade ponnyerna ö h t?
Nej, det ska man absolut inte göra. De importerade är lika bra som de svenska och tvärtom.

Det måste vara helt omöjligt att få reda på tidigare behandlingar m m om den är nyimporterad:(
Om den är nyimporterad så är det mycket lättare än om ponnyn kom för flera år sedan. En nyimporterad köper du av den som fått in hästen och då kan man gå tillbaka i ledet och undersöka och få ut ponnyns journalhandlingar. Men det blir ju dyrt. För dyrt om du kollar på ponnier i prisklassen max 30.000:-. Det känns inte alls som att det är värt besväret.

Prismässigt, ligger de på samma nivå som de svenskfödda?
Nej, de svenskfödda är normalt sett dyrare.

De vanligaste fällorna när man kollar på billiga ponnier är att de är lugnade på något vis. Tex inget vatten på flera dagar innan spekulanten kommer, pleggade, etc. Så se till att ponnyn har någonting att dricka och har den inte det ge den tillgång till vatten och se vad den gör. Dricker den massor så vet du ju att den inte fått vatten på länge. Sen får man givetvis sålla i informationen som ägaren ger. Och fråga massor själv. Fråga, fråga, fråga!!

Och en grej till som är jätteviktigt som typ de flesta människor i Sverige inte gör, det är att verkligen TESTA ponnyn. Vad händer om man sparkar ponnyn lite för hårt i magen? Vad händer om man håller mer i höger än vänster tygel? Hur reagerar ponnyn om ryttaren blir nervös eller stimmig? Stannar ponnyn på hinder ifall man inte driver? Skenar ponnyn på hinder ifall man inte håller i tygeln? Letar man efter en lugn och säker ponny så är det det man ska ha. Nu säger jag absolut inte att man ska komma till någon och flårida deras ponny de har til salu, men man måste på ett snyggt sätt testa att ponnyn är det man letar efter.

Men leta ponny är roligt och mycket givande! Lycka till!!

orkade bara läsa halva tråden...
När jag hade häst ute på annons fick jag massor förfrågningar om foder och sommarhäst. Det var ju bara det att jag ville få sålt henne, inte bara låna ut henne över sommarn;)
Sen var det flera ( ungdomar mest) som till en början verkade seriösa men i slutänden kom det fram att "pappa sa att jag kanske ska få ha en sommarhäst"... Inte så kul när man ödslat massa tid och ev. förhppning på någon som bara fördriver tid...:grin:
Och vissa tror jag inte ens läser annonserna innan de skickar iväg ett mail! kan komma de mest grundläggande frågor som tydligt står i annonsen, ålder, kön, färg, tecken osv. (är det bild så kan man ju se lite själv också) då känns det inte riktigt.. seriöst om man inte ens läst annonsen.

Jo det känner jag också igen, att de inte riktigt vet vilken annons de har svarat på egentligen, och de sållar jag snabbt bort men inte blir jag sådär väldigt irriterad på dem. Det är ju bara att bortse från dem.

Kanske är det också skillnad på mig som hobbyryttare som kanske sålt ngn enstaka häst, köpt ngn enstaka, annonserat ut foderhäst eller sökt medryttare och på de som är hästhandlare och säljer ett stort antal hästar i syfte att tjäna pengar. De har säkert inte tid med mail utan vill ha sina pengar snabbt och smärtfritt, utan alltför många frågor.

Tack för tipsen!:bow: Jag tycker det är läskigt att leta ponny däremot, ännu mer när det inte är till mig själv:crazy:

Jag ska nog försöka engagera en bekant som är duktig och liten nog att sitta upp och provrida ponny - då kan man kanske få fram lite bättre hur ponnyn svarar på kravställning. Tjejen som söker ponny är ju inte så rutinerad även om hon är duktig för sin ålder.

Personligen hade jag hellre valt en svenskfödd ponny, och gärna från någon som jag kunde få referenser på.

Gäller det mig själv kan jag provrida hästen och bilda mig en uppfattning, men om det ska vara ponny till ett barn vill jag vara säker på att den inte får fullkomligen tuppjuck efter 2 månader för att någon "glömt" eller inte vet att ponnyn inte tål att se en tröska (dumt exempel men förhoppningsvis illustrerar det min inställning).

Jag hade nog föredragit att köpa en ponny från en seriös hobbyryttare växt ur, en ponny som funnits i familjens ägo tillräckligt länge för att man ska kunna få ut något av journaler etc. Nu tror jag inte journaltittande är SÅ givande, det är många som har en veterinär till småsaker (som köpare GÄRNA får info om) och en annan veterinär till de lite tyngre grejorna (som ger prissänkning och negativt intryck). Får man då bara info om och av den första veterinären ger det ju en helt annan bild av hästen än om man fått veta ALLT.

Nej, det är inte oseriöst att ta foderhäst men om någon har en annons ute för att sälja en häst,, varför ska du då ringa och fråga om du får ta den på foder?:confused:Jag menar, var det fodervärd de ville ha så skulle det ju stå det i annonsen, eller hur??

Nej, det är inte oseriöst att ta foderhäst men om någon har en annons ute för att sälja en häst,, varför ska du då ringa och fråga om du får ta den på foder?:confused:Jag menar, var det fodervärd de ville ha så skulle det ju stå det i annonsen, eller hur??

OOps:o, detta var ett svar till Jeeves på frågan varför det var oseriöst att vilja ha häst på foder.

I nån tråd gavs rådet att ta blodprov för att se om hästen stod på lugnande medel.

Precis en sån ponny är det jag skulle vilja hitta, där man vat att ponnyn inte har haft alltför många ägare och att man kan få en bra upfattning om vad den gjort tidigare i sitt liv, inte bara tävlingsresultat då.

Fick ett bra tips i dag faktiskt, som jag hoppas mycket på. Den är lite äldre visserligen, 15 år, men det är ju ingen ålder på en ponny. Har fått en bra referens på den också så håll tummarna för att den är vad vi hoppas på:)

Jag har full förståelse för annonsören. Vill jag SÄLJA tycker jag det är trist att lägga tid på oseriösa människor som vill ha foderhäst, lånehäst, gåvohäst - you name it. Jag vill SÄLJA.

Samma sak med mailen, har man inte tid att sitta vid datorn utan är på flygande fot förstår jag att man föredrar svar via telefonen. Det är ju lätt att man missar någon intressent annars.

Tycker det är självklart att respektera annonsörens önskemål, om inte annat kan ju jag som köpare välja bort de jag inte tycker passar (jag är t ex inte intresserad av att handla av någon som inte på papper kan pränta ner kalla fakta om t ex hästen).

Bra skrivet. Hade en häst för ett tag sedan som jag kunde tänka mig att hyra ut till spekulanter där hyressumman sedan skulle dras av på priset vid en eventuell föräljning. Men fick minst tjugo svar om dagen om folk som ville "hyra på foder" dvs gratis fast det i annonsen stod klart och tydligt att med hyres menades det att en hyresavgift skulle tillkomma. Och att det gällde främst vid eventuellt senare köp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka