Arga annonsörer?

Sv: Arga annonsörer?

*kl*

Ett problem med mail blir att det inte går att utveckla frågan eller svaret snabbt. Om jag ställer en fråga till säljaren via mail som den antingen missförstår eller behöver mer information att besvara tar det sån tid fram och tillbaka innan man kommer vidare. På telefon är der mer direkt och lättare att verkligen få fram den information som behövs för båda parter.

Sen när man väl fått en seriös telefonkontakt kan man gå vidare till mail eller SMS om det är kortare grejer.

Dessutom skulle jag bli otroligt irriterad om jag satt ut en häst till salu och folk ringer och vill LÅNA den... då hade jag väl för sjutton satt ut den på utlånas istället.

Passa dig för att sätta upp en vuxen på en liten ponny. Vi vuxna har en helt annan motorik än vad barn har och en ponny som funkar jättebra med barn behöver inte alls funka för en vuxen, och tvärtom!!

Bättre att låta flickan testa ponnyn och se hur det fungerar! Och i så fall coacha henne genom vad hon ska göra. Hon behöver ju inte kunna för att du ska se vad som händer.

Fast jag kan säga att de två gånger som jag haft foderhäst så har det varit just genom saluannonserna - hästar som man av olika anledningar inte kunnat sälja trots en längre tids annonsering. Jag har chansat och ringt helt enkelt, ser inget konstigt i det. Visst kan någon bli irriterad men då får jag väl ta det i så fall.

I så fall är det ju enkelt att förstå, om säljare INTE vill ha kontakt med fodervärdar när de skriver så i sin annons. Det behöver alltså inte vara av ilska, utan som en poängterande upplysning.

Ja alltså det är ju inte en livsavgörande fråga för mig, mer en reflektion när jag läser annonser. En aggressiv och otrevlig ton, med STORA bokstäver - inte så säljande precis. Men det är väl hästfolk i ett nötskal? Vresigheten personifierad:)

jag har oxå undrat om dom fattar vad dom läser!??
jag hade en valack ute på annons och det var någon som frågade vad den lämnat i avel??!!:devil: orkade inte svara på det mailet iaf!!!
men håller med om at det är mycket jobbit med "små" barn som mailar för att det är kul(för pappa o mamma har ju sagt att "joo vi kan nog köpa en ponny så småning om" lite svävande)och föräldrarna har inte en susning om deras intressen på internet!
oftast så är dom helt seriösa duktigast på att ringa iaf!!innan dom mailar!!

Jag är kluven. Jag tittar också en del, för skojs skull på annonser, och reagerar på en del säljare som är ganska otrevliga i sin marknadsföring av hästen...

Inte mail - jo, jag har viss förståelse. Dock kan man skriva en trevlig ton "Mailen lånad, därför kommer du inte att få svar om du mailar" eller något. Personligen när jag säljer hästar så skriver jag inget sådant, jag sållar bort de mail jag ser är helt oseriösa, svarar på resten och skriver också längst ner "för vidare kontakt om du är intresserad så vill jag att vi hörs på telefon". Så är det upp till köparen. En första kontakt på mail behöver inte vara fel tycker jag. Jag själv jobbar heltid natt och har tio hästar och vill inte sitta i telefon hela den lilla fritid som jag har. Då är en första mailkontakt, som tar bort de allmänt nyfikna, kanon. Mailar man på en annons får man ta med i beräkningen att inte få svar. Finns det ett nummer och man är riktigt intresserad kan man ju prova att ringa i stället.

Och det andra ej foder... Jag är kluven där. Har ju dock bara svarat på travannonser och där finns det ju en chans att ägaren kan få ut en hel del pengar för sin häst genom att leasa ut den i alla fall. Det är inte alls så ovanligt att hästar som inte blir sålda inom travet lesas ut. Ägaren slipper alla kostnader och får 30% av det som hästen lyckas springa in.
Trots att jag nog inte skulle skicka förfrågan på en ridhäst är ju frågan fri, och jag ser ändå ingen anledning att bli irriterad, skit i att svara på mailet då, svårare är det inte, eller hur?

För övrigt tror jag ändå att folk läser annonserna, däremot kanske de svarar på ganska många annonser nästan samtidigt och då kan det ju bli fel, mänskligt.

Det är upp till var och en hur man vill sälja sin häst. Jag skulle inte svara på en annons där säljaren redan i annonsen låter otrevlig, det blir bara problem och tvister senare då. Är det däremot en trevlig annons á là "Jag behöver sälja och lånar därmed inte ut hästen, ring gärna för vidare kontakt" skulle jag inte ha några problem att ringa om jag var intresserad...

Men jag förstår inte varför du uppfattar det som aggressivt och otrevligt att man upplyser om att man inte är intresserad av att lämna ut hästen på foder i sin säljesannons? Att man trycker lite extra på det med stora bokstäver i "inte" är ju just för att folk struntar i det annars och frågar i allafall.

När vi sålde sonens ponny skrev jag klart och tydligt att vi INTE var intresserade att lämna honom på foder men ändå rörde sig 75% av mail och samtal om denna fråga. Varje gång telefonen ringer eller ett mail droppar in hoppas man ju att att det ska vara rätt köpare men nej då, ytterligare en foderförfrågan. Oerhört irriterande för säljaren!

*KL*

Har jag haft tur när jag sålde min häst? Hade inte skrivit ut något om inga mail eller foder osv och ingen som hörde av sig bad om att få ta på foder :) Endast seriösa ringde. :D

Jag tycker att har man valt att sälja en häst har man automatist valt att ha tid för att få mejl och telefonsamtal.
Har man ej denna tid lämnar man iväg hästen till ett försäljningsstall istället tycker jag!

Annonser där det står endast telefonkontkt EJ mejl svarar jag inte ens på.

Och där man dessutom bara får ett mobilnr att ringa på som är snordyrt att ringa på!:crazy:

Det anser jag är väldigt oseriös säljare!

När jag väljer att sälja planerar jag in att varje kväll kl 20 typ går jag in på min mejl avsätter en viss tid till att besvara mejl.
Visst kan man skriva hästen ska säljas och jag vill inte låna ut den på foder så sånna mejl undanberdes.

För då vet man ju även som foderhäst letande att oki detta är inget för mig och man som köpare spar tid.

Och det jag irriterar mig på är alla dessa fruktansvärt dåliga bilder som folk väljer att lägga ut på sina hästar.
Hästar som går i fel form, går på bogarna eller där ryttaren drar i munnen.
Vill man verkligen få sin häst såld då??
Jag menar vem vill köpa en häst som går så?

Jag saknar bra bilder..En bild där hästen är uppställd så man ser hur den ser ut samt en bra dressyrbild eller hoppbild om det är en hopphäst!

För jag tror många säljare missar många köpare när dom lägger ut dåliga bilder!

Jag är nog en av dem du har läst som inte ville ha mail:o
Jag lade ut ett par annonser åt andra, jag visste inget om hästarna och kunde därför inte svara när de mejlade, därför skrev jag i annonsen att jag inte ville ha mail. ändå satt man där med en inkorg med 9 nya mail varje dag.
Så nästa gång skrev jag ännu tydligare (men fortfarande vänligt) att jag inte ville ha mail.
Samma visa igen.

Sen nästa gång ville jag vara VÄLDIGT tydlig och skrev då att det är ingen ide att de mejlar för de får ändå inget svar!!

Men nog fan funkade det och hästarna är sålda!
Jag tror det stora problemet är att köparen inte förstår att mailen verkligen ÄR lånad, och istället tror att många säljare skriver "mailen är lånad" för att dom bara inte vill ha mails för att dom inte orkar..

jag ser inget fel i att man skriver "Mailen är lånad, mailar du så skriv lite om dig själv och ditt telefonnummer så vidarebefodras det till hästägaren i pappersformat och du får svar på telefon." istället för bara "mailen är lånad"..

jag själv skulle aldrig kunna köpa häst om tvånget är att man absolut inte får maila ens.. jag har telefonfobi, det är OK att bli uppringd om jag är intressant som köpare.. men att skicka ett dokument med lite info om mig och lite tankar och funderingar och mitt telefonnummer och att det vidarebefodras till säljaren tycker jag verkar smidigt..

*Knapplån*

Egentligen tror jag att de flesta skulle kunna tänka sig seriösa mailsvar, med utförlig beskrivning om blivande hemmet och hur köparen tänkt använda hästen. Och - med telefonnummer till den intresserade köparen.
De oseriösa mailen vill man helst filtrera bort, svårt att veta hur dock ;)

Själv har jag köpt flera hästar via en första mailkontakt, men skrivit mycket om vad jag har att erbjuda hästen och skickat med foton på både stall/lösdrift och hagar ( med mina hästar i). Hittills har jag alltid fått svar på ett sånt mail, även om det varit att hästen är bortlovad redan eller inte skulle passa hos mig.

Jag själv känner mig väldigt skeptisk till mail där en köpare bara ställer en enda fråga och inte lämnar ut sitt telefonnummer. Ett sånt mail leder sällan till affär...

*KL*

Jag mailar alltid som första kontakt. Där i skriver jag om mig, om vad jag kan erbjuda, framtidsplaner för hästen och de frågor jag skulle vilja ha svar på som ej framgår i annonsen och bifogar alltid nummer. Ibland får mail mailsvar och då ofta med bilder eller så ringer de upp :)
Jag hatar att prata i telefon för jag hatar min egen röst (pga tidigare händelse i mitt liv) och föredrar att maila. Så bara för man maila är man inte oseriös, kan ringa en flåsare i telefonen så föredrar att man lägger ut en mail. Där kan man filtrera smidigare.

kl

I en del annonser på nätet får man ju inte plats till att skriva så mycket, det är ju ofta ett begränsat antal tecken. Då kanske man inte har platsen att skriva en lång mening där man undanbeder mail- eller fodervärdar pga den och den anledningen. Då kanske man skriver det kort och tydligt för att istället få in en extra mening om hästen i annonsen, men en del uppfattar det som "vresighet".
Bara en tanke..

Jag har inte läst alla era inlägg, men jag måste få skriva av mig detta. Har nyligen haft ute en annons fick ett mycket snuskigt mail, :eek:kändes inte bra. dessutom mailade någon och påpekade att jag faktiskt skrivit fel färg på hästen!:devil: Tidigare annonserade vi efter en loksele ,fick då frågan om det var till den tvåbente på bilden!!! (Min man:rofl:) Att folk ids. Jag tror inte dessa skulle ha ringt mej på telefonen om dessa dummheter

Och där man dessutom bara får ett mobilnr att ringa på som är snordyrt att ringa på!:crazy:

Det anser jag är väldigt oseriös säljare!

Många människor är nästan aldrig inne vid sin fasta telefon, tex många hästföretagare. Många har inte ens fast telefon längre.

jag kan vända på resonemnnaget. Om man inte ens anser sig ha råd att ringa ett mobiltelefonsamtal så är man nog inte så intresserad av att köpa häst.

Och det jag irriterar mig på är alla dessa fruktansvärt dåliga bilder som folk väljer att lägga ut på sina hästar.
Hästar som går i fel form, går på bogarna eller där ryttaren drar i munnen.
Vill man verkligen få sin häst såld då??
Jag menar vem vill köpa en häst som går så?

Jag saknar bra bilder..En bild där hästen är uppställd så man ser hur den ser ut samt en bra dressyrbild eller hoppbild om det är en hopphäst!

För jag tror många säljare missar många köpare när dom lägger ut dåliga bilder!

Detta är något som förundrar mig med! Hur tänker folk när de lägger ut en dålig ridbild i sina annonser? Okej att hästen inte behöver se ut som att den går GP (om den nu inte gör det på riktigt förstås), men jag tycker iaf att det bör vara en bild som gör hästen rättvisa. :cool:

Eller bilder då hästen står i en lerig hage med täcke på sig, taget framifrån så det enda man egentligen ser är ansiktet, gärna när det snöar/regnar.. Nästan bättre att inte ha någon bild alls då.

Jag har sett annonser på hästar i 100 000+ klassen med bilder som ser ut att de hör hemma på en ridskola lunkandes med nybörjare och ska säljas till "pension" för typ 20 000 :( Så tror folk bör tänka om. Sen skadar det inte att man har bra fokus ;) Många ser kan knappt hästar på heller, bara blurr!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka