Arga annonsörer?

Sv: Arga annonsörer?

När jag haft annons ute på stallplats har jag fått mailsvar som undrar om de kan bli medryttare......

När jag hade annons ute om "sommarbete till två ston med föl" för länge sen fick jag svar av en tjej som sökte "sommararbetet"

Jag hade ute lite hästar för försäljning då vi skulle minska ner. Fick ett mailsvar om en förfrågan om vi ville byta våran avelshingst mot deras fallabellahingst.. Jo, visst är den mindre fast det var nog inte riktigt så vi hade tänkt oss att MINSKA NER.

Men det är ju liiite humor i det svaret, det måste du väl hålla med om ändå?:laugh:

Har funderat lite över en del saker när jag suttit och skummat annonser ( hobby som sambon tycker är MKT knepig ) och i många annonser står det ganska ilsket EJ på foder och maila INTE! Är det inte konstigt att välja att lägga ut en annons på nätet men sen inte vilja ha mailkontakt ö h t? Och att söka foderhäst är det ngt suspekt?

Jag förstår att man inte vill ha sk mailvänner men de kan man ju lätt bli av med genom att endast svara en gång på mail och sen välja telefonkontakt. Frågar ngn om foderhäst är det väl rätt enkelt att säga nej, den är end till salu?

Det känns liksom lite ogästvänligt med såna annonser när man läser dem:crazy:

Håller med dig. Själv föredrar jag mail och en förfråga om foder svarar jag snabbt bara, nej tack. Inget mer med det.

Själv ser jag ett hästköp som en så stor grej. Det är mycket som skall fungera, både med befintliga hästar i hagen och med en själv och hästen. Något som jag defintivt tycker folk borde beakta oftare är en prövotid. Själv lämnar jag gärna ut hästen på prov i några veckor, hellre det än att sedan se hästen på annons igen efter ett halvår.

Hälsning Maja

Men exakt så är det ju.Står det säljes i annonsen så vill man sälja och inte ha en fodervärd.

Inte nödvändigtvis. Våran ponny stod under "säljes" men vi fick honom på foder till att börja med i 3 mån, både för att ägaren förstod att det var så viktigt att ponnyn "klickade" med mina barn och för att hon fick sån ångest över att sälja honom, det var lättare för henne att släppa honom om han lämnades på foder ett tag först. Men om detta stod det inget i annonsen.

Jag tycker att har man valt att sälja en häst har man automatist valt att ha tid för att få mejl och telefonsamtal.
Har man ej denna tid lämnar man iväg hästen till ett försäljningsstall istället tycker jag!

:bow::bow::bow:

Skönt att det finns någon som tänker i mina banor i a f:crazy: Det där med prövotid var vanligare förr tycker jag, och väldigt bra för alla inblandade.

Idag verkar det finnas ett väldigt motstånd mot detta och jag tror dels att det beror på att antalet mkt oseriösa försäljare verkligen har ökat lavinartat samt att misstron mot köpare är stor från många säljare. En oseriös säljare kan naturligtvis inte lämna ut på prov eftersom man vet att hästen har olater alt har en skada som kommer att visa sig när hästen inte är smärtstillad eller i vila:cool:

Sen finns det såklart de säljare som är seriösa men jätterädda att deras häst ska bli "förstörd" av en ev köpare under provtiden. Rädslan kan säkert vara befogad i vissa fall för det finns ett antal oseriösa eller okunniga köpare också.

Själv har jag i de flesta fall föredragit att lämna hästen på foder i ett halvår, ett år med löfte om förtur till köp. Det har inte misslyckats ännu. Jag har i o f sig valt köpare/fodervärd med stor omsorg och hållit tät kontakt med denne under provtiden/fodertiden.

Nä, prov skulle jag nog inte lämna mina hästar på. Bättre att lämna dem på öppet köp men att hästen ska vara betald när den går från gården, då jag tror att man rider betydligt lugnare med en vara som är betald...

Ett fall där en säljare får en häst förstörd under en prövotid är ett för mycket tycker jag. En häst som man köper kan man ändå häva köpet på om varan inte motsvarar det säljaren har sagt, men vad har säljaren för chans att kunna få tillbaka de pengar det skulle handla om vid en sönderriden häst?

Någon gång har jag själv lämnat en häst som egentligen skulle säljas på foder, jag är dock kluven till det MEN anser inte att de som frågar om foder är oseriösa för det.. Som sagt, frågan är fri...

Det var bra att du tog upp det här med öppet köp! Det ser man oftare nu men fungerar detta egentligen rent praktiskt vid hästköp?
Det borde kunna uppstå mängder av frågetecken som gör det svårt att häva köpet. Förklara gärna hur det gäller rent juridiskt för det har jag funderat över ett tag!

Skönt att det finns någon som tänker i mina banor i a f:crazy: Det där med prövotid var vanligare förr tycker jag, och väldigt bra för alla inblandade.

Jag tycker nog man får se från fall till fall där. Jag lånade ut en 4-åring på prov i en månad, och fick tillbaks en tämligen ouppfostrad unghäst som uppenbarligen fått göra ganska mycket som den ville. Det tog ju ett par veckor att "återuppfostra", innan jag kunde sätta ut den till försäljning igen. Nu var det ju inga fysiska skador, som väl var, det har man ju också hört skräckhistorier om.

Å andra sidan hade de ju suttit där med en häst som körde med dem om det inte varit prövotid... Jag har lärt mig att om jag säljer en häst igen så ska blivande ägare komma och titta/rida/hantera ett flertal gånger.

*knapplån*

Jag håller med om att tonen är trist i många annonser, men jag förstår också säljarna. Det finns många konstiga köpare och att skriva just "ej foder, byte etc" så kan man kanke komma undan ett par onödiga mail. Köpare är väldigt knepiga, känns som om vad som helst är tillåtet när man mailar till en okänd annonsör. Man hade aldrig tagit för sig såna fräckheter som man ibland kan läsa i mailen om man hade pratat i telefon.

"Jo, jag vet att du säljer din häst för 200 000kr, men går det bra att du får 40 000kr om jag hämtar den imorgon?"

"Det stod i annonsen att du inte är intresserad av att lämna den på foder, men kan du låna ut den?"

Jag är lite på jakt efter en häst just nu, letar inte aktivt men väntar tills det dyker upp nåt bra. Mailade på en annons som lät finfin och berättade om mig själv, länkade till min hemsida/företag, frågade lite standardfrågor och frågade även om fler bilder. Till svars får jag "kollar inte mailen så ofta, ring om du är intresserad". Det må vara en fin häst, men jag gör inte affärer med såna dumdryga människor.

Nä, prov skulle jag nog inte lämna mina hästar på. Bättre att lämna dem på öppet köp men att hästen ska vara betald när den går från gården, då jag tror att man rider betydligt lugnare med en vara som är betald...

Ett fall där en säljare får en häst förstörd under en prövotid är ett för mycket tycker jag. En häst som man köper kan man ändå häva köpet på om varan inte motsvarar det säljaren har sagt, men vad har säljaren för chans att kunna få tillbaka de pengar det skulle handla om vid en sönderriden häst?

Någon gång har jag själv lämnat en häst som egentligen skulle säljas på foder, jag är dock kluven till det MEN anser inte att de som frågar om foder är oseriösa för det.. Som sagt, frågan är fri...
Så gör vi med. Vi lämnar öppet köp till den som önskar. Vi har även gått med på avbetalning. Men då har dom hämtat hästen efter att den har blivit betald. Inte innan.

*kl*

Jag förstår fortfarande verkligen inte och frågar därför igen. Hur kan man tycka att det är otrevligt om någon skriver i annonsen att de inte är intresserade av att lämna hästen på foder :confused:. Det sparar väl allas tid, inte bara säljarens. De som är ute efter en foderhäst slipper också maila/ringa i onödan.

För mig är det bara en upplysning precis som att hästen är skimmel, 6 år och har tävlat LB hoppning.

KL

Men varför anses det automatiskt som oseriöst att maila:confused: D
Det är väl ett utmärkt sätt att presentera sig som köpare och att klargöra vad det är man söker tycker jag. Är man sedan intresserad så blir ju tel kontakten självklar.

Och jag förstår inte varför man måste vara oseriös om man söker foderhäst t ex? Vadå gratishäst - det kan ju vara så att ngn står med en häst de inte får sålt och då är det kanske utmärkt om någon är beredd att både sköta, motionera och stalla in hästen åt en? Det är ju knappast gratis att ha häst. Det kan ju finnas väldigt många olika anledningar till varför man väljer foderhäst under en period istället för att köpa. För mig är det ngt av en gåta att man hellre i princip skänker bort hästar för 10000 kr istället för att hitta ett gott hem åt hästen hos en fodervärd. Är de som söker häst i prisklassen 10-15000 kr att anse som mer seriösa tro:confused:

Och så just den här väldigt irriterade tonen i en del annonser! Man tycks förutsätta att alla är tjyvar o bedragare! Nu drabbas jag inte personligen av ngt av detta men jag har reagerat över det när jag läst annonser på sistone.

Här ett mail, som jag svarade seriöst på "Jag tykte valpen på bilden såg väldigt söt ut , Jag bor ensam , Jag har hund en volpino och katter , De är som sällskap jag vill köpa en valp , och som kopis till min hund poppe , mvh Tony"

Från denna person fick jag säkert en 30 mail. Sedan tog jag reda på hans telefonnummer och ringde, pratade med hans mamma. Det var ingen seriös köpare.

Och om det står i annonsen att man vill sälja, varför ringer folk om att ta hästen på foder, det förstår jag faktiskt inte.

Man kan ju söka under "hästar lånas ut på foder" , det finns ju hur många såna annonser som helst

Ett exempel till i mailskörden:

"hej jag är en tjej på 11 år som letar efter en häst som jag kan lita på och som kan hjälpa mej att komma upp i klasserna,, jag har ridit i ca. 5 år och jag undrar om han är en bra 1:a häst? "

Detta var ett fjordsto hon svarade på.
Jag skrev tillbaka och undrade om hon var seriös eftersom hon inte ens svarade med rätt kön.

kl

mailkontakt har jag inget emot, jobbar mkt oregelbundna tider och det är inte helt passande att telefonen går varm under arbetstid. känns väldigt besvärande att behöva haspla ur sig "jagjobbarnuringuppikväll!" och lägga på.

däremot önskar jag verkligen att jag senast jag hade en häst ute på anons skrivit EJ FODER!
fick massor massor av mejl där det var förslag om halvårslånga prövotider, foder etc. och det var ändå ingen billig häst.

fast det "fulaste" mailet jag fick var ändå; "kan du reducera priset kraftigt (h*n föreslog här ett pris som var knappt hälften av det angivna) så kan jag garantera din häst det allra bästa hemmet!" detta var även det enda "köparen" skrev i mailet. jo visst, men jag vill hitta det allra bästa hemmet utan att ruinera mig. och det gjorde jag oxå, hästen har det jättebra och jag har pengar i fickan. därför vill man ju oftast inte heller låna ut hästen heller om man satt den till försäljning. de flesta är inte jätterika och i mitt fall tex betalade försäljnng av den hästen köpet av min nya.
ovanstående typ av mail slipper man nog när man avsäger mailkontakt. även frågor om hästens ålder, kön, storlek, utbildningsnivå, färg (som samtliga stod tydligt i annonsen) har fått väldigt många såna oxå.
alla som faktiskt ringde på annonsen känndes mkt seriösa.

på samtliga mailsvar svarade jag trevligt men kort det de frågade efter och uppmanade att ringa för fortsatt kontakt.

Men herregud det är ju barn, människa! Kostar det verkligen så mycket att svara på ett vänligt o korrekt sätt - du är väl vuxen?

Men herregud det är ju barn, människa! Kostar det verkligen så mycket att svara på ett vänligt o korrekt sätt - du är väl vuxen?

Jag håller med dig helt här! Vi har också haft några småtjejer som mailat och frågat om de får låna en häst eller om de får komma och rida. De har skrivit bara efter att ha sett vår hemsida.

Det är väl den enklaste sak i världen att svara flickorna på ett trevligt sätt att vi inte är intresserade. Jag har verkligen inget behov av att snäsa av barn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka