G
greger
Sv: Arga annonsörer?
Mitt synsätt:
Som köpare:
Jag tycker det känns motigt att svara på annonser via telefon direkt. Inte för att jag planerar skaffa mig mailkompisar eller mailbomba någon, eller uppta någons tid i onödan - utan just för att INTE göra så.
Många annonser innehåller inte all basinformation jag söker när jag letar häst, t ex stammen, mankhöjd, t o m ras, utbildningsnivå osv.
Svårt att veta då om man är seriös eller inte innan man har den information man behöver om hästen. Och många skriver ju "ENDAST SERIÖSA!!!", så man förstår ju att de inte vill ha nonsens samtal - men det har jag heller varken tid eller lust med. Men jag vet inte heller om jag vill ha en häst innan jag vet mer om den.
Det känns för mig dumt att då uppta tid i säljarens telefon när man sällan bara frågar sin fråga och sedan lägger på. Har försökt någon gång men säljaren ville såklart veta vem jag var och dessutom försöka prångla på mig en häst som vid svaret på min fråga blev ointressant för mig.
Tycker också det känns tryggt att kunna gå tillbaka och titta på mailsvaren man fått av säljaren, om nu kontakten fortsätter och hästen fortfarande låter intressant. Lättare att hålla koll än genom att rota i minnet efter allt man försöker få med via telefon. Jag vill gärna veta så mycket som möjligt om en häst innan jag upptar säljarens och min tid med att åka land och rike runt för att titta och ev provrida.
Som säljare:
Själv har jag sålt och lämnat på foder, och uppskattade verkligen mailkontakten. På det viset kunde man ju snabbt rensa bort de 20-30 svarande som inte verkade särskilt vettiga ("ja kan ta din hest ja kan ente betala men kan lova ett han får de bra" typ). Då kan man svara på alla frågor på en gång i ett standarsd-svarsmail, bifoga bilder osv. Tar mycket kortare tid än att behöva föra 10-20 samtal via telefon iallafall (om nu vissa skulle draigt sig från telefonkontakten).
Samtidigt kan man be intresserade berätta vad de kan erbjuda hästen, vad de har för mål, planer och önskemål osv. Så gallrar man ut de som verkligen verkar intresserade, och verkar kunna passa ihop med hästen. Resten kan man svara via massmail - "tyvärr är hästen inget för er", eller "tyvärr är den redan såld". Tar en halv minut!
När man vet lite mer basfakta om varandra, är det lättare att få ut något av en telefonkontakt, tycker jag också. Man vet redan "hårdfakta" och kan mer känna av hur det verkar. Låter det fortfarande bra kan man träffas, och gärna då flera gånger med chans för häst och köpare att lära känna varann ordentligt. Sedan är ju jag sån pjall att jag ville kolla referenser och stall osv med, men det kan ju stå för mig... och inte skrämde det iväg de som verkligen gillade hästen.
Behövde dessutom bara visa hästen för totalt 3 spekulanter som samtliga kändes seriösa och trevliga att ha att göra med. Det är värt tid, det med.
Mitt synsätt:
Som köpare:
Jag tycker det känns motigt att svara på annonser via telefon direkt. Inte för att jag planerar skaffa mig mailkompisar eller mailbomba någon, eller uppta någons tid i onödan - utan just för att INTE göra så.
Många annonser innehåller inte all basinformation jag söker när jag letar häst, t ex stammen, mankhöjd, t o m ras, utbildningsnivå osv.
Svårt att veta då om man är seriös eller inte innan man har den information man behöver om hästen. Och många skriver ju "ENDAST SERIÖSA!!!", så man förstår ju att de inte vill ha nonsens samtal - men det har jag heller varken tid eller lust med. Men jag vet inte heller om jag vill ha en häst innan jag vet mer om den.
Det känns för mig dumt att då uppta tid i säljarens telefon när man sällan bara frågar sin fråga och sedan lägger på. Har försökt någon gång men säljaren ville såklart veta vem jag var och dessutom försöka prångla på mig en häst som vid svaret på min fråga blev ointressant för mig.
Tycker också det känns tryggt att kunna gå tillbaka och titta på mailsvaren man fått av säljaren, om nu kontakten fortsätter och hästen fortfarande låter intressant. Lättare att hålla koll än genom att rota i minnet efter allt man försöker få med via telefon. Jag vill gärna veta så mycket som möjligt om en häst innan jag upptar säljarens och min tid med att åka land och rike runt för att titta och ev provrida.
Som säljare:
Själv har jag sålt och lämnat på foder, och uppskattade verkligen mailkontakten. På det viset kunde man ju snabbt rensa bort de 20-30 svarande som inte verkade särskilt vettiga ("ja kan ta din hest ja kan ente betala men kan lova ett han får de bra" typ). Då kan man svara på alla frågor på en gång i ett standarsd-svarsmail, bifoga bilder osv. Tar mycket kortare tid än att behöva föra 10-20 samtal via telefon iallafall (om nu vissa skulle draigt sig från telefonkontakten).
Samtidigt kan man be intresserade berätta vad de kan erbjuda hästen, vad de har för mål, planer och önskemål osv. Så gallrar man ut de som verkligen verkar intresserade, och verkar kunna passa ihop med hästen. Resten kan man svara via massmail - "tyvärr är hästen inget för er", eller "tyvärr är den redan såld". Tar en halv minut!
När man vet lite mer basfakta om varandra, är det lättare att få ut något av en telefonkontakt, tycker jag också. Man vet redan "hårdfakta" och kan mer känna av hur det verkar. Låter det fortfarande bra kan man träffas, och gärna då flera gånger med chans för häst och köpare att lära känna varann ordentligt. Sedan är ju jag sån pjall att jag ville kolla referenser och stall osv med, men det kan ju stå för mig... och inte skrämde det iväg de som verkligen gillade hästen.
Behövde dessutom bara visa hästen för totalt 3 spekulanter som samtliga kändes seriösa och trevliga att ha att göra med. Det är värt tid, det med.