Arga annonsörer?

Sv: Arga annonsörer?

Mitt synsätt:
Som köpare:
Jag tycker det känns motigt att svara på annonser via telefon direkt. Inte för att jag planerar skaffa mig mailkompisar eller mailbomba någon, eller uppta någons tid i onödan - utan just för att INTE göra så.

Många annonser innehåller inte all basinformation jag söker när jag letar häst, t ex stammen, mankhöjd, t o m ras, utbildningsnivå osv.
Svårt att veta då om man är seriös eller inte innan man har den information man behöver om hästen. Och många skriver ju "ENDAST SERIÖSA!!!", så man förstår ju att de inte vill ha nonsens samtal - men det har jag heller varken tid eller lust med. Men jag vet inte heller om jag vill ha en häst innan jag vet mer om den.

Det känns för mig dumt att då uppta tid i säljarens telefon när man sällan bara frågar sin fråga och sedan lägger på. Har försökt någon gång men säljaren ville såklart veta vem jag var och dessutom försöka prångla på mig en häst som vid svaret på min fråga blev ointressant för mig.

Tycker också det känns tryggt att kunna gå tillbaka och titta på mailsvaren man fått av säljaren, om nu kontakten fortsätter och hästen fortfarande låter intressant. Lättare att hålla koll än genom att rota i minnet efter allt man försöker få med via telefon. Jag vill gärna veta så mycket som möjligt om en häst innan jag upptar säljarens och min tid med att åka land och rike runt för att titta och ev provrida.

Som säljare:
Själv har jag sålt och lämnat på foder, och uppskattade verkligen mailkontakten. På det viset kunde man ju snabbt rensa bort de 20-30 svarande som inte verkade särskilt vettiga ("ja kan ta din hest ja kan ente betala men kan lova ett han får de bra" typ). Då kan man svara på alla frågor på en gång i ett standarsd-svarsmail, bifoga bilder osv. Tar mycket kortare tid än att behöva föra 10-20 samtal via telefon iallafall (om nu vissa skulle draigt sig från telefonkontakten).

Samtidigt kan man be intresserade berätta vad de kan erbjuda hästen, vad de har för mål, planer och önskemål osv. Så gallrar man ut de som verkligen verkar intresserade, och verkar kunna passa ihop med hästen. Resten kan man svara via massmail - "tyvärr är hästen inget för er", eller "tyvärr är den redan såld". Tar en halv minut!

När man vet lite mer basfakta om varandra, är det lättare att få ut något av en telefonkontakt, tycker jag också. Man vet redan "hårdfakta" och kan mer känna av hur det verkar. Låter det fortfarande bra kan man träffas, och gärna då flera gånger med chans för häst och köpare att lära känna varann ordentligt. Sedan är ju jag sån pjall att jag ville kolla referenser och stall osv med, men det kan ju stå för mig...:angel: och inte skrämde det iväg de som verkligen gillade hästen.

Behövde dessutom bara visa hästen för totalt 3 spekulanter som samtliga kändes seriösa och trevliga att ha att göra med. Det är värt tid, det med.

Jag tycker inte det är konstigt alls. Har själv råkat åt för "mailkompisar" i form av 10 åringar som vill prata häst.
Att de sedan frågar "om på foder" är en annan sak, dock kan man ju undra varför man gör det när man skrivit "till salu"?

Återigen - kan man då inte vara vuxen nog att svara barnet vänligt och korrekt?

Men allvarligt. Om man nu inte gillar vad som skrivs i annonsen - skit i den då! Det är väl säljarens problem om h*n inte får så många svar då.

Visst gör jag det, självklart svarar jag inte på oförskämda eller dryga annonsörers annonser men jag har väl rätt att reflektera över det, eller? Det är det som det mesta går ut på här på forumet - folk som uttrycker sina åsikter, reflekterar över saker eller ger/ber om råd!

Du kan ju skita i att kommentera mina inlägg också om ska vara på det humöret...

Jag tycker nog man får se från fall till fall där. Jag lånade ut en 4-åring på prov i en månad, och fick tillbaks en tämligen ouppfostrad unghäst som uppenbarligen fått göra ganska mycket som den ville. Det tog ju ett par veckor att "återuppfostra", innan jag kunde sätta ut den till försäljning igen. Nu var det ju inga fysiska skador, som väl var, det har man ju också hört skräckhistorier om.

Å andra sidan hade de ju suttit där med en häst som körde med dem om det inte varit prövotid... Jag har lärt mig att om jag säljer en häst igen så ska blivande ägare komma och titta/rida/hantera ett flertal gånger.

Det visar ju då att trots omsorg som säljare så är det inte alltid man bedömer rätt när man lämnar iväg en häst till försäljning.

Alternativet - om du alltså inte lämnat på prov i en månad - hade varit att hästen hade fått fortsätta att bo hos de som inte kunde uppfostra den. Att de sedan hade satt hästen till försäljning och att då hästen hade fortsatt att visa sig från sin dåliga sida. Mycket svårare för hästen att få en god framtid, med andra ord.

Som säljare är det viktigt att man verkligen får hästen till ett bra nytt hem. Inte minst om man även är uppfödare till hästen.

Hälsning Maja

Mitt synsätt:
Som köpare:
Jag tycker det känns motigt att svara på annonser via telefon direkt. Inte för att jag planerar skaffa mig mailkompisar eller mailbomba någon, eller uppta någons tid i onödan - utan just för att INTE göra så.

Många annonser innehåller inte all basinformation jag söker när jag letar häst, t ex stammen, mankhöjd, t o m ras, utbildningsnivå osv.
Svårt att veta då om man är seriös eller inte innan man har den information man behöver om hästen. Och många skriver ju "ENDAST SERIÖSA!!!", så man förstår ju att de inte vill ha nonsens samtal - men det har jag heller varken tid eller lust med. Men jag vet inte heller om jag vill ha en häst innan jag vet mer om den.

Det känns för mig dumt att då uppta tid i säljarens telefon när man sällan bara frågar sin fråga och sedan lägger på. Har försökt någon gång men säljaren ville såklart veta vem jag var och dessutom försöka prångla på mig en häst som vid svaret på min fråga blev ointressant för mig.

Tycker också det känns tryggt att kunna gå tillbaka och titta på mailsvaren man fått av säljaren, om nu kontakten fortsätter och hästen fortfarande låter intressant. Lättare att hålla koll än genom att rota i minnet efter allt man försöker få med via telefon. Jag vill gärna veta så mycket som möjligt om en häst innan jag upptar säljarens och min tid med att åka land och rike runt för att titta och ev provrida.

Som säljare:
Själv har jag sålt och lämnat på foder, och uppskattade verkligen mailkontakten. På det viset kunde man ju snabbt rensa bort de 20-30 svarande som inte verkade särskilt vettiga ("ja kan ta din hest ja kan ente betala men kan lova ett han får de bra" typ). Då kan man svara på alla frågor på en gång i ett standarsd-svarsmail, bifoga bilder osv. Tar mycket kortare tid än att behöva föra 10-20 samtal via telefon iallafall (om nu vissa skulle draigt sig från telefonkontakten).

Samtidigt kan man be intresserade berätta vad de kan erbjuda hästen, vad de har för mål, planer och önskemål osv. Så gallrar man ut de som verkligen verkar intresserade, och verkar kunna passa ihop med hästen. Resten kan man svara via massmail - "tyvärr är hästen inget för er", eller "tyvärr är den redan såld". Tar en halv minut!

När man vet lite mer basfakta om varandra, är det lättare att få ut något av en telefonkontakt, tycker jag också. Man vet redan "hårdfakta" och kan mer känna av hur det verkar. Låter det fortfarande bra kan man träffas, och gärna då flera gånger med chans för häst och köpare att lära känna varann ordentligt. Sedan är ju jag sån pjall att jag ville kolla referenser och stall osv med, men det kan ju stå för mig...:angel: och inte skrämde det iväg de som verkligen gillade hästen.

Behövde dessutom bara visa hästen för totalt 3 spekulanter som samtliga kändes seriösa och trevliga att ha att göra med. Det är värt tid, det med.

Så sant så. Inte minst när man som köpare är intresserad av stam, så skall man på telefon sitta och bokstavera sig igenom namnen, så att man sedan när man söker på nätet verkligen hittar rätt hästen och kan läsa avelsvärderingar/prestationer rätt osv. Inte sällan har det hänt att säljaren inte ens vet stammen och måste springa och hämta pass när man sitter i luren och väntar.

Ofta vill jag ändå att ett telefonsamtal skall sluta in en mailkontakt, med bilder mer info osv. Fast att ringa upp först på den väldigt intressanta hästen känns som ett plus, att få höra rösten på säljaren/köparen är också väsentligt.

Hälsning Maja

kl

Jag tillhör dom där som skriver EJ foder/lån/prov och mail besvaras inte.
Just för att slippa dom där mailen där det verkar som att man kan/får ställa hur dumma frågor som helst.
Och har jag satt annonsen under säljes så är det SÄLJES som gäller inte något annat.
Telefon kontakt är för mig viktigt mest pga att mina hästar varit tävlande hästar med en hel del egna ideer och ibland otrevligheter,i telefon har jag direkt chansen utan att öda någons tid att avgöra om min häst kan passa köparen,mailar gärna bilder,video,tävlingsresultat,försäkringsnummer med ok att kolla upp tidigare historia + allt annat som kan vara intressant om det känns som att det är värt det (läs om det är rätt ryttare)

Ska väl ochså erkänna att dom "oseriösa" mailen jag får direkt går i papperskorgen med delete knappen :o

Visst gör jag det, självklart svarar jag inte på oförskämda eller dryga annonsörers annonser men jag har väl rätt att reflektera över det, eller? Det är det som det mesta går ut på här på forumet - folk som uttrycker sina åsikter, reflekterar över saker eller ger/ber om råd!

Du kan ju skita i att kommentera mina inlägg också om ska vara på det humöret...

Grejen är att du ifrågasätter deras RÄTT att skriva så. Trots att flera förklarat VARFÖR så fortsätter du tycka att du har all rätt i världen att skita i vad folk skriver. Totalt respektlöst. Det är ju pga såna som du som ringer om foderhäst fast hästen är till salu som det blir såna här texter.

Ifrågasätter inte deras rätt att skriva så, folk författar väl sina annonser som de själva tycker och vill ändå, men förbehåller mig rätten att få reagera på det som skrivs - är det svårt att förstå för dig?

Jag vet inte riktigt om du på allvar menar att jag borde "lyda":eek: de Bukemedlemmar som "befaller" mig att inte ringa på vissa annonser?! I så fall är det rätt kul...:rofl:

I dag är det så soligt och trevligt här så jag vägrar låta en st surpotta från Buke få ner humöret. Ha en bra dag:laugh:

Har funderat lite över en del saker när jag suttit och skummat annonser ( hobby som sambon tycker är MKT knepig ) och i många annonser står det ganska ilsket EJ på foder och maila INTE! Är det inte konstigt att välja att lägga ut en annons på nätet men sen inte vilja ha mailkontakt ö h t? Och att söka foderhäst är det ngt suspekt?

Jag förstår att man inte vill ha sk mailvänner men de kan man ju lätt bli av med genom att endast svara en gång på mail och sen välja telefonkontakt. Frågar ngn om foderhäst är det väl rätt enkelt att säga nej, den är end till salu?

Det känns liksom lite ogästvänligt med såna annonser när man läser dem:crazy:

Utan att ha läst hela tråden...den är för lång...så kan jag ge min sida av det hela.

Om man lägger ut många annonser är det extremt tidsödande att sitta och svara på alla mail, av vilka man med en gång ofta kan avfärda som "trams" (folk som bara är nyfikna, vill ha hästen på foder fast den ska sälja osv) Visst, har man en häst att sälja och det är en engångsföreteelse så är det väl inte så farligt/jobbigt... men jag tror inte att de flesta skriver så i en annons då.

Det gör inte jag heller, eller rättare sagt, jag har inte gjort det hitills, mest för att det låter lite som du säger, aggressivt. MEN om du visste hur mycket tid jag lägger påa tt svara folk som jag vet från början inte egentligen är intresserade av vad jag har att erbjuda, coh hur många som försöker göra en till sin egna lilla mailkontakt.... Jag förstår verkligen dom som skriver så i sina annonser även om det kanske skrämmer bort någon seriös spekulant också ibland!

Och du skulle bara veta hur många som vill ha en häst på foder först, även om man skriver att den är TILL SALU och SKA SÄLJAS och inget annat..... dessutom ska man försvara sig för att man är "Oseriös" och det är ju "för hästens bästa" som man borde lämna ut den på foder först......

Hej!

Kan bara hålla med!

Eftersom min häst snart ska få sluta sina dagar, letar jag ny och blir lite trött på all info som inte står i annonsen..

Jag har även ett socialt handikapp vilket gör det svårt för mej att ringa till folk (kan knappt ringa de jag känner, ringa såna jag inte känner tar en fruktansvärd tid i förberedelser, samt att jag blir alldeles slut efteråt). Att då behöva ringa för att få veta att hästen inte är något för mej.. Jobbigt...

Jag gillar mailkontakt, så man får veta det man vill och snabbt kan avgöra om det ens är värt energin att ringa och höra mer. Deesutom får jag en möjlighet att utan att stamma och låta som en idiot berätta vad jag vill ha hästen till, på direkt fråga på tel blir jag av någon anledning toknervös och svamlar som en idiot.

/ Lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka