Arg p.g.a. täcken

Sv: Arg p.g.a. täcken

Don_93 skrev:
Kan ju säga att att vi brukar tvätta täcken åt dem andra oså och desutom vf ska ja tvätta deras bilar? När saken handlar om genkänster som jag kan göra via stallet, som utsläpp och så. Jag vill ju inte göra ngt som bara hjälper EN person. om jag te.x tvättar en persons bil så hjälper det ju bara den. Jag ska inte behöva göra en sak för varje person utan iställer erbjuder jag mig att göra saker som insläpp m.m som hjälper alla samtidigt

Du fattar visst inte? 5 personer har ett avtal att de de inbördes byter samma tjänster med varandra. Du vill hänga på, men kräver att få göra något annat i utbyte och du verkar inte villig att lägga ner någon möda på ta reda på vad de där 5 olika personerna kan tänka sig att byta med utan du ska bestämma en lösning som du anser "ska" passa alla. När det visar sig att ingen av de 5 köper ditt förslag inser du inte att du faktiskt (ännu?) inte har erbjudit en motprestation som de anser uppväger jobbet utan gnäller för att de inte fogat sig efter ditt förslag.

Jag förstår att du tycker det skulle vara praktiskt om alla hade samma behov och det dessutom var just det du erbjuder. Men var lite realistisk, det är väl rätt tydligt att du inte hittat någon motprestationen som en enda av de här 5 personerna har nappat på och då är det väl rätt ointressant att du tycker det är ett bra bud du kommit med?

Ursäkta om jag låter elak men varför måste du ha så många täcken överhuvudtaget? En häst är ju byggd för att klara alla väder så de behöver inte ha täcken. De har ju päls! Okej om det regnar mycket och hästen inte har möjlighet att röra på sig klart att den fryser då. Men har en häst bra päls och kan röra på sig så behöver de inte ha täcken. De gånger en häst behöver ha täcken är när den är klippt och då behöver det bara vara ett icke fodrat regntäcke som skyddar mot regn.

När jag köpte min häst så sa förra ägaren att han inte hade täcke förns det var över -15 grader kallt ute.

MVh Cicci

Saramara: mina föräldrar ställre alltid upp till 100% Båda är hästvana och mamma har haft egen häst förut o tävlat på SM nivå. Mina föräldar håller med mig och dom tycker oxå det är taskigt av dem andra när dom inte kan vara snälla och byta specilt när mina föräldrar och jag ställer upp för dom andra oerhört mkt. Men som min mamma sa när jag sa att ja lagt ut en tråd på buke. Men jag vill inte har mer svar ang. detta nu då ja o mina föräldrar löser detta på alldeles egen hand numera då vi själva vet vad som är rätt och fel o hur människorna i stallet är.
Lena_b: vad får alla ifrån att vi kräver saker. Jag kräver ingen utan ERBJUDER mig. Men nu löser vi detta alldeles sj på egen hand utan massa personer som ska involvera sig mer. tack tack
Alpin87: Min häst är klippt och jag vill ha täcken på han eftersom pälsen inte växer ut lika snabbt. I vissas synvinekl anser man att hästen inte behöver täcken men i andras ser man att hästen ska ha täcke på sig. Men jag tänker ha täcke på min häst under de kalla årstiderna.

När jag stod i kollektivstall ingick ingen täckesservice alls. Jag ordnade då en "täckesjour", vi var 6st som turades om att åka ut extra på morgonen och fixa våra hästars täcken.

Var det något speciellt så kunde vi vid enstaka tillfällen och vänlig förfrågan hjälpa till med en "utomståendes" häst. Men jag skulle aldrig fixa täcken på en häst vars ägare inte bjöd tillbaka. Att hjälpa till med andra saker är inte vad jag behövde hjälp med, utan just täcken vardagar. Det spelar ju ingen roll vad du erbjuder som gentjänst, behövs det inte så är det inget värt för mig.

Om jag var du skulle jag försöka prata med alla 5 samtidigt. Fråga om det är något du kan göra åt dem istället för att ta en "täckestur". Är det inget de behöver, tough. Då får du lösa ditt täckesproblem på annat sätt.

Då är väl jag lite lustig som absolut skulle kunna tänka mig att byta täcket på hästen om jag ändå var på plats och skulle släppa ut och det faktiskt dessutom bara är en enda häst till det gäller.

Sådant där växer dock alltid har jag märkt.

En extra häst som skall bytas täcke på blir lätt en extra häst att byta täcke på, boots som skall sättas på på en annan häst och lindor som skall av och benskydd på på en tredje. Och vem skall man då neka.

Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det - mot betalning eller kanske mockning de dagar jag lägger på täcke. Men det måste ju vara ett byte/gentjänst som man uppskattar och som är "lika mycket värt" - och det är ju där som trådskaparen misslyckats. Och då kan man ju inte Kräva att få hjälp - den taktiken fungerar sällan på levande människor.

Då är väl jag lite lustig som absolut skulle kunna tänka mig att byta täcket på hästen om jag ändå var på plats och skulle släppa ut och det faktiskt dessutom bara är en enda häst till det gäller.

Och när boxgrannen märker att någon får en tjänst utförd "gratis" och också vill vara med då? Och nästa, och nästa.

Jag gör också gärna saker åt andra om jag ändå är på plats, men nån måtta får det vara. Hur ska jag kunna säga nej till Pelle om jag sa ja till Kalle? Är det ok med en extra, tre extra, hela stallet? När säger man stopp?

Själv klart kan du ha täcke men varför ska det vara så omständigt och byta täcke? Varför ha ett innetäcke? Din häst fryser inte ihjäl inne. Dessutom står det ju fler hästar där och de utstrålar värme de med så det blir varmt i stallet. Alltså behöver du bara ha ett regntäcke som du lägger på på kvällen så behöver du inte byta täcke på morgonen. Det är bara onödigt.

De är 7 hästar i stallet totalt och det är bara EN häst till som behöver täckas. Kan inte bli någon snöboll som blir större och större kan jag tycka! No big deal i mina ögon!

Senast ändrad:

Ah, missade biten att de bara var 7 i stallet.

Då skulle jag försöka få med ALLA i stallet att göra nån deal.

jag förstår iof varför dom andra 5 åker ut varje morgon, det räcker väl att 2 och 2 åker ut och hjälps åt med allas hästar,det skulle underlätta för dom. Då kanske du kunde få hjälp.
men eftersom nu inte det verkar som att du kan få hjälp, så byt till ett utetäcke på kvällen, så hade vi i ett stall förut, för då skulle 4 hästar täckas och det hann man inte på morgonen.
andas täcke går utmärkt!!

Jisses va skönt de känns att jag har min häst hemma hos mamma o pappa så jag slipper allt sånt hära!!
Finns de inga andra stall i närheten? MÅSTE du absolut stanna kvar... skule inte jag göra... det gör ju ut över din häst, o det är väl de som är det viktigtaste, hur den mår!? O ha täcken som inte sitter där dom ska verkar ju inte trevligt... Bara en tanke...

Vra det inte 14 hästar varav 7 skulle ha täcken på sig?

Täckesbyte är överreklamerat. Köper man ett bra andastäcke så far inte hästen illa av att stå med samma täcke dygnet runt.
Jag har problem att få folk att förstå att det är bättre att låta ett småfuktigt täcke ligga kvar på hästen och torka än att sätta på den ett vått täcke på morgonen.
Tänk vad mkt stalltjaffs man sluppit om täcken inte fanns :-)

Sv: Arg p.g.a av täcken

Jag tror oxå att det ligger annat tjafs bakom det här som du inte har talat om för nog är det väl märkligt att dom inte vill byta täcke på din häst mot andra gentjänster. :confused: Av någon anledning som inte vi vet vill dom inte ge eller ta emot några av dina tjänster och det tycker ju iallafall jag verkar konstigt om du är schysst och allt annat som du säger att du är.

Vet inte om detta nämns i tråden (har kommit halvvägs). Men tar du utsläpp varje lördag och söndag, varje helg hela månaden? Byter du de andras täcken varje helg, varje lördag och söndag?

Varför kan inte dina föräldrar åka ut och vara med i täckesbytargruppen? Så kanske du inser vilken uppoffring det faktiskt är att åka ut extra på morgonen.

5 kr är en löjlig summa, täcker inte ens bensinen.

Bannes: tro mig på mitt ord. Ligger INGET annat tjaffa bakom. Jag lovar
Magdalena: Min pappa är inte så inne i det där med hästar oså. Eller a han kan ju och hjälper mig på tävlingar oså men att byta täcken på morgonen e ingen han kan direkt. Min mamma har ingen bil på morgonen.

Don_93 skrev:
Magdalena: Min pappa är inte så inne i det där med hästar oså. Eller a han kan ju och hjälper mig på tävlingar oså men att byta täcken på morgonen e ingen han kan direkt. Min mamma har ingen bil på morgonen.
Din pappa behöver väl inte hjälpa dig att byta täcken, bara köra ut dig.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar