Arg p.g.a. täcken

Sv: Arg p.g.a. täcken

Mackan: Med tanke på att man tar både lördag och söndag så tycker jag det har samma betydelse
Mitrolle: Du verkar ju stå i ett underbar stall :love: Inget ont o mitt stall, jag trivs där men önskade att människorna skulle kuna vara lite diskutions vänliga

Nej vill inte att min häst ska stå utan täcke, specielt när han är klippt. Ang, bensnören o så så har jag det men tackevare att att han fick ha sitt inte täcke ute har bensnörena gått sönder. Lixom låsnat för täckat har starmat åt mellan bakbenen. Så nu kan jag bara ha ett bensnöre... :cry:

Sv: Arg p.g.a av täcken

Jag har absolut ingen lust och köpa en helt ny uppsättning av täcken bara för att folk inte kan vara lite hjälpsama och när jag sj erbjuder mig att göra andra saker.
Komemr givetivs inte släppa ut deras hästar med innetäcken enbart. Var bara en sak som jag skrev för att jag var så sur :p

AA om vi ändå hade såna regler lixom. Men det är 6 hästar som behöver få sina täcken byta och alltså 6 ägare. 5 av dessa ägare kan komma på morgonen och en kan inte. Vf kan man då inte vara lite snäll och byta på den hästen oxå då?(min alltså) När man byter på alla andra :confused: Jag har ju erbjudit mig att göra massa genkänster men vf kan dom inte ta det?

Don_93 skrev:
Vad då du har :confused:

Du frågade vem som hade sagt att dina täcken inte var funktionella, och jag citerade då ur ditt tidigare inlägg att det är just du som har sagt det.

Problemet är att jag aldrig kan få ngn förklaring till vf dom inte vill byta på min häst. Att dom kan åka df och se att han är den ENDA som inte fått sitt täcke byt. Jag har erbjudit massa saker som jag kan göra och när jag frågat vad dom vill får jag aldrig ngt vettig svar. Och när jag dessutom frågar om dom kan tänka sig att byta så får man tykna svar från folk i 30 års åldern :eek: Hur tänker man då?

Jag förstår inte att du orkar, som jag skrivit innan om jag hade varit du hade jag skaffat ett täcke som funkar så man bara kan lägga på ett utetäcke över så är problemet löst.
Om dom nu är så omöjliga hade jag löst problemet på lättaste vis eller bytt stall.

Ta emot de två som har erbjudit sig att byta. Erbjud dig att mocka deras boxar 1-2 ggr istället. När de andra 3 surtanterna ser att du faktiskt gör rätt för dig så kommer de nog också att bli vänligare stämda...

Hur som helst har du fått täcket bytt 2ggr, det är bättre än ingen gång. Sedan när det flyter på bra erbjuder du nästa tant mockning mot täckesbyte- ta en tanta itaget men bygg på med dem som var snälla från början!

Vi tanter kan vara mutbara :angel:

Vi hade oxå så först att hon som släppte ut bara la på ett täcke. Sedan gick då dessa 5 ihop och byter alltså bara på deras hästar när det är 6 som behöver få sina täcken byta men eftresom jag inte kan komma på morgonen o även om jag erbjuder mer genkänster så kan dom inte vara hjälpsamma och byta :confused:

Säger som ngn annan sa, täckesbyten är överskattade.
Tex så är alla täcken jag sett senaste året så fin kvalité med andasfunktion, att de kan användas både ute och inne utan problem. Ofta så har även säljarna det som argument, "funkar som både stall- transport och utetäcke".

Personligen så förstår jag motviljan mot att alla i ett stall ska "köra olika race" när det gäller täcken!
Jag har varit med om instruktioner så avancerade så fel inte gick att undvika!
Jag anser att antingen så har alla samma regler när det gäller täcken och täckesbyten, eller också så sköter alla sina täckesbestyr själv, och det enda den som har utsläpp ska behöva göra är att rätta till ett täcke som hamnat på sniskan. Och ta av ett som är så blött att det gått igenom på hästen när den kommer in.

Och har då några gått ihop och hjälps åt, så anser jag inte att jag kunde tvinga dem att ta med mig i sitt "arrangemang". De kanske inte vill det av ngn anledning?
Kunde i mitt fall tex bero på att min häst smetar ner sina täcken till 100% om det är lerigt ute, och vem vill då i sina jobbkläder hålla på med det skitiga täcket?

I stallet jag nu står får jag täckesbyten om jag vill. Men jag försöker undvika det, så för att slippa varje dag lägga på ett av lera stelt täcke, så har jag minst två likvärdiga, så jag kan spola av värsta skiten på täckena och låta dem torka.
Jag anser att personalen har annat att göra än att serva mig med täckesbyten i onödan...

Du anser så och jag anser på ett annat sätt. Om man ändå har tagit sig ditt med jobbarkläder och det står 6 hästar i stallet och man byter på alla utom en, det finns hästar som grisar ner sig värre än min och om dom nu har ngn anledning att inte byta på min häst kan jag väll få höra den istället för en massa annat tjabel som inte har ngn mening.

Du gör i mina ögon ett kardinalfel, du skrev att du hade satt upp en lapp. Lapp och whiteboards-kommunikation borde förbjudas i samtliga stall.

Tala för h-vete med varandra, fråga de andra i stallet, om möjlighet finns, vad de vill ha för att byta täcke på din häst också.

Pengar, fikabröd, vad som helst, allt har ett pris och om jag bränner förbi stallet på morgonen före jobbet för att byta ett täcke, då vill jag ha något för att byta ett till. Kollektiv eller inte.

Don_93 skrev:
Mackan: Med tanke på att man tar både lördag och söndag så tycker jag det har samma betydelse

det tycker DU

men stallet består som sagt av ett antal individer. vad är det som säger att de resonerar likadant som dig? som även Blandrastik säger: åker man EXTRA ut till stallet på morgonen för att byta täcken och alla gör detta utom en, så blir man kanske lite irriterad i längden. det är MYCKET extra jobb en jobb morgon oavsett vad du tycker om det och om du själv stod där och skulle till jobbet och bytte på 6 hästar skulle du kanske inse det....

för övrigt: skaffa ett täcke som är helt och sitter som det ska på hästen. vaddå "bensnöret har gått sönder så nu har han bara ett?"
du måste ju tänka på hästen, står den täckad dygnet runt måste den ju ha ett täcke som ligger bra och som den är bekväm i. ett täcke konstant på sniskan är ju fruktansvärt obehagligt för hästen.

Vi lägger på utetäcket på kvällen, så står hästen med det på natten och har det ute på dagen! Sen är det bara att borsta av det innan man lägger på det igen, så det andas ordentligt.. :)

När folk har en massa konstiga undanflykter och påståenden, då brukar det bottna i att folk inte törs säga den verkliga anledningen.
Inte törs för att inte göra ngn ledsen, arg eller liknande.
Eller så är människor i sådan situtation mkt rädda för att ngn ska känna sig utanför eller mobbad.

Säger inte att du är ngn "galning" ingen ska tordas säga sanningen till, det kan lika gärna vara de som är fegskitar.

Men det går inte att säga att ngns känslor för vissa "uppgifter" är fel tyvärr!

Jag har ett antal ggr innan jag flyttade fått "linda in sanningen i bomull". För skulle jag sagt stallsaker rätt ut, då hade jag av vissa av stallkompisarna råkat ut för lämplig hämnd tex tävlingsgrimman i hagen i geggan, eller också hade den jag sa sanningen till gråtande vänt sig till alla andra och talat om vad ELAK jag var som sa si och så.

Numera står jag i ett stall där alla "tycker likadant", vilket också leder till att alla vänligt kan påpeka vad de anser oklart/lite fel osv. Och den som "får höra" tar det inte som ett påhopp, den tar det som en hjälp, ett tips till förbättring.

Har ett kollektivstall, vi tar inte av eller på några täcken på någon häst. Finns inte tid på morgonen. Vi tar endast av om hästarna med täcke kommer in efter en regning eller snöig dag, så dom inte behöver stå med blöta täcken. Så ska ägarna ha täcken på hästarna, får dom helt enkelt skaffa bra andastäcken som dom kan stå med, tills ägarna tar av dom.. Inget tjafs eller nåt.

I ditt fall skulle jag skaffa ett bra andastäcke till din häst och aldrig i livet byta ett enda täcke på någon annans häst om dom inte byter på din.. Man behandlar som man blir behandlad.. (hårt, men funkar)

Mackan: Ja han har bara en för den andra bensnöret gick sönder. Han har täcken som ligger bra men när han rullar sig åker dom på sne, det är svårt att undvika på de flesta täckena.
Blandsrastik: Jag har satt upp en lapp OCH pratat med dom i stallet, det har ja även skrivit i denna tråden.
Tycker ändå att jag står i ett såpas litet stall så vi borde kunna hitta ett sätt att samarbeta men tydligen vill ingen försöka=(

Då tycker jag att du lägger ner och sätter på ett utetäcke på kvällen. Det kan väll knappast spela någon roll. Varför banka huvudet i väggen ;) .

Har du insett att du har 5 personer att förhandla och träffa avtal med och inte ett kollektiv?

En av dessa har sagt sig vilja ha 5 kr/vecka, men detta har du tydligen bara avvisat? Alltså är tjänsten INTE värd detta för dig, trots att du verkar vara så upprörd och verkar ta väldigt illa vid dig av att inte få den utförd. Förmodligen är summan inte direkt avgörande för den som ville ha den, men det vore i alla fall ett tydligt tecken på att du faktiskt värderar och uppskattar att det blir gjort, inte bara förutsätter att du ska få det gratis. (Eller, det sa du visst att du tyckte du borde få. Att tala om för andra vad de bör göra gratis åt en brukar vara ett mycket effektivt sätt att få dem att blåvägra göra ett uns extra...) Även om samtliga ville ha den summan och det blev 25 kr/vecka är det kanske inte så mycket ens summerat över hela vintern jämfört med ett enda rejält förstört täcke?

Om du verkligen ger dig in i en förhandling så kanske du får ett annat perspektiv både på hur andra värderar tjänsten att byta täcket och hur du själv gör det. Är det tex värt att tvätta bilen åt en person en gång i månaden och sitta barnvakt åt en annan? Mocka en kväll i veckan åt den som alltid har ont om tid? Tvätta täcken åt den som har svårt med tvättid?

Ett kollektivstall är inte till för att DU ska ha någon annan som tar hand om din häst för att du inte kan. Står man i kollektivstall ska man kunna ta ALLA ut/in-släpp luncher. Självklart inte varje dag men man kan inte säga att jag kan inte ta ut på vardagar. I så fall får du räkna med att din häst kommer ut vid lunch då. Du måste ju räkna med att någon gång ibland ka dit på morgonen, hur omständigt det än är. Annars får du ställa hästen i ett stall där det ingår, eller betala för dig. Jag blir så irriterad på folk som du som förutsätter att andra ska sköta om saker du inte hinner med utan någon ersättning, ekonomisk eller ej.

Där jag har hästen står ca 65 privathästar där man gör upp hagscheman på eget initsiativ. De flesta, inkl vårat, har en gräns på MAX ett täcke av/på. Därför har de flesta hästarna när det är kallt ute innetäcke + utetäcke och ska jag vara ärligt så har jag inte sett någon som trasslat ut innetäcket. Därför förstår jag INTE vad du har för illasittande innetäcke till din häst. Hästen bryr sig väl inte ett skvatt om det ena eller andra täcket, bara det passar.

Jag hade inte heller servat dig varje morgon om du inte kunde ta något själv. Varför ska du i gengäld ta in hästarna, om jag ändå är där och kan ta in min häst själv?

Sluta gnäll om en så fånig sak och skaffa passande täcken till hästen!!!

Don_93 skrev:
... så hon lägger bara på eller tar av ett täcke.

Vill du orsaka fortsatt missämja i stallet så fortsätter du den här trätan. Uppenbarligen är det något de stör sig på hos dig eller dina försök till överenskommelser. Vill du lösa det här bra för hästen och samtidigt klara dig utan deras samarbete och därmed följande gentjänster från dig, så ser du till att ha dubbla uppsättningar av bra passande inne- och regntäcken. På så sätt läggs regntäcket över det innetäcke hästen redan har av den tjej som har utsläppet, och så får du byta/lägga om när du är där på eftermiddagen. Att ett täcke går sönder är surt, men sån't är livet. Jag fattar egentligen inte varför du fortsätter, du har redan fått ditt svar: de vill inte. Vill du ta hand om din häst eller vill du få rätt?

Gummisnodd: Saken är den att jag vill ha en förklaring från dem andra i stalelt vf dom inte kan byat på min häst oxå.
Lena_B: Jag har inte avvisat henne som sa det, för det föärsta vet jag att hon sa det av ironi och då sa jag att hon kan väll vara snäll och byta ändå och då sa hon "Javisst" Det är svårt att förklara på internet vad jag har pratat om med dem andra för när man skriver kan folk uppfata det olika så som du har skrivit är inte alls så som jag har menar.
Kan ju säga att att vi brukar tvätta täcken åt dem andra oså och desutom vf ska ja tvätta deras bilar? När saken handlar om genkänster som jag kan göra via stallet, som utsläpp och så. Jag vill ju inte göra ngt som bara hjälper EN person. om jag te.x tvättar en persons bil så hjälper det ju bara den. Jag ska inte behöva göra en sak för varje person utan iställer erbjuder jag mig att göra saker som insläpp m.m som hjälper alla samtidigt

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar