Arg p.g.a. täcken

Sv: Arg p.g.a. täcken

Jag har frågat dom vad dom vill ha i genkäns bara dom kan byta på min häst. Men det enda som säger då är det med insläpp så vad vill dom egentligen?

Jag skulle ha lagt på ett täcke som hästen kan ha både ute och inne.
Eller införskaffa två....ifall det behövs bytas när hästen kommer in pga. regn eller snö.

Då är problemet löst och dom behöver inte byta om dom tycker det är jobbigt....

Men jag (som är lite jävlig) hade nog inte bytt på deras heller :cool: :devil:

Måhända hästarna blir lidande, vilket är synd givetvis, men om det hela går ut på att alla ska hjälpa alla och det inte sker så varför ska du hjälpa dom om du inte får hjälp.....

Sv: Arg p.g.a av täcken

Jag tycker du verkar skita lika mycket i din häst som inte kan köpa ett nytt täcke till den, för att hård dra det.

Precis så tänker jag oxå :devil:

Men det med täcken jag har lixom flera täcken men just nu är han inte klippt och har df bara ett fleec inne o när det blir smutsigt och lerig har jag inget o bytta till.
Hans andra innetäcke som han ska ha när han bli klippt är skitsnygg och ganska dyrt så hur kul är det om det blir smutsigt eller gå sönder. Att dom inte skulle byta täcke på min häst var inget jag hade i tankar när ja köpte det då jag tycker att man ska hjälpa varandra i ett kollektivt stall.

Rumpnissen skrev:
Jag tycker du verkar skita lika mycket i din häst som inte kan köpa ett nytt täcke till den, för att hård dra det.

Du kan ju hålla tyst när du inte har en anning om hur mkt jag bryr mig om min häst och hur fina täcken jag köper till honom :mad: Tycker inte du ska säga ngt när du inte har en anning om vad du snackar om

I vårt kollektivstall har vi som regel att man ska inte behöva byta täcke på ngn häst - ett täcke av eller på är det som ingår i passet.
Visst förekommer undantag ibland t ex om hästen haft ett tjockare innetäcke någon natt, då sätter man upp en lapp eller ringer morgonfodraren och ber snällt. :) Men så har vi 14 hästar i vårt stall också, det skulle helt enkelt inte funka att byta täcken och hålla på, morgonpasset tar redan minst 2h.

Våra hästar går alltså med innetäckena under utetäcket och det funkar finemang. Eller så har de ett regntäcke med fleecefoder som de har på sig både inne och ute. Dock inte jättepraktiskt när det regnar mycket.

Skaffa ett bättre innetäcke och lägg på bara ett tunt regntäcke ute så blir det inte varmare än med ett tjockt utetäcke bara.

Men frågan handlar väl mer egentligen om attityden i stallet och den verkar lite tveksam. Om du nu erbjuder dig att kompensera täckesbytena med extra pass på helgerna så tycker jag absolut inte att det finns ngt att bråka om. Tala med människorna direkt och påpeka det kollektiva ansvaret. Det här är sånt som måste funka ett kollektiv.

Sophia_: I vårat stall är det dom som bor på gården som fodrar på morgonen och en annan person som har erbjudit säg att släppa ut då ägarna jobbar. Sedan är det ju då dessa 5 personer som endast komemr t stallet på morgonen och byter täcken på 5 hästar av de 6 som ska ha täcke. Den 6:e är alltså min häst som inte fått sitt täcke bytt. Att byta täcken på 5 hästar behöver inte ta mer än 10 min så vf inte kunna offra 1-2 min för att byta på en till=S

Don_93 skrev:
Du kan ju hålla tyst när du inte har en anning om hur mkt jag bryr mig om min häst och hur fina täcken jag köper till honom :mad: Tycker inte du ska säga ngt när du inte har en anning om vad du snackar om

Det där var väll onödigt?
Det är ett öppet diskutionsforum och du frågade om andras åsikter.

Nu påstår du ju själv att du köper fina täcken till honom, varför inte köpa ett bra och funktionellt då? Jag förstår helt enkelt inte problemet.

Jag tycker du är löjlig som anklagar andra för att åsaka din häst lidande, när det i själva verket är ditt ansvar och med ett par hundra kronor kunnat lösa det på ett sätt så alla blir nöjda och din häst mår bra.

Tyvärr så tror jag dessvärre att det kan vara så att det är just faktumet att dessa fem personer böjer över baklänges för att åka ut extra på morgonen enbart för att byta täcken, och att du är den enda som inte kan det, som gör hela saken.

står själv i kollektiv stall och vet hur petnoga folk kan "räkna" tjänster och vem som gör vad osv.

Just att EXTRA åka ut på morgonen för att byta täcke - fastän ni har nån som fodrar och släpper ut, gör kanske folk ännu mer nogräknade....! för det är osmidigt som 17 att åka ut extra, och dessutom byta täcken av och på tar TID och är inte så kul när man tex ska till jobbet och inte hinner byta om och krångla osv, och det är leriga och skitiga gojsiga täcken som ska av och på osv osv....

sen är det så att som Breccia sa, täckesbyten är över reklammerade, har du ett bra andas utetäcke så funkar det hur bra som helst att stå inne över natt med också, och man slipper allt balt och krångel. så i princip kan du komma runt problemet och slipper irritera dig, om du skaffar bra utetäcken. Hästen skiter fullständigt i om den står i ett inne fleece täcke eller sitt ute täcke - det där att alla andra står i "sina gosiga täcken" är bara du själv som förmänskligar hästarna, det är fullständigt orelevant.

tycker det låter som ni har dålig stämning i ditt stall, inklusive dig själv tyvärr, - en del kommentarer från dig är väldigt bittra, som att du "ska hitta nåt sätt att vinna" osv osv. Kanske därför folk inte vill hjälpa....? fast jag förstår om det inte är så och du är frustrerad bara för att det är tjafsigt... men nånstans på vägen är man ju ändå två parter (eller fler) och det vill till att alla går halva vägen..... du säger hela tiden (inklusive i dublett tråden) att du står i ett kollektiv stall och därför är du sur att du inte får täckena bytta osv. Tycker att du missuppfattat vad ett kollektiv stall innebär. det innebär i princip att man delar på fodringar och insläpp och utsläpps turer - dvs att du ska slippa åka ut till din häst 3-4 ggr dag som du annars skulle måsta göra normalt. Det betyder INTE att det är andra som ska sköta din häst utöver det!

tyvärr tror många som du, och då blir det spänningar i stallet, har sett en del av det genom åren och oftast som sagt är det för att en del har fel syn på vad kollektiv stall innebär....

Senast ändrad:

Erbjud dom betalt säg 200 i månaden så byter dom säkert täcke på din häst.

Jag är böjd att hålla med rumpnisse.. Om jag hade ditt problem skulle jag nog köpa ett bättre täcke om inte annat för att slippa tjafs.

Men jag undrar om det inte är så att det är annat som ligger till grunden på problemet? Har ni tjafsat om något annat så det är därför detta problem uppstått? Tyvärr får man ju bara en sida på det här sättet.
För är det så att dom bara inte vill hjälpa dig utan någon anledning så är det ju speciellt bussigt.

Töntigt töntigt töntigt är mina ord för detta.Vad fan,ska det vara så svårt att stälal upp påa vanna i kollektiv stall eller?Tycker de som inte byter på din häst beteer sig som små barn rumpor.Oftast spelar det ju ingen roll vilka täcken man köper...dom åker ju runt och så i alla fall om man har dubbelt(ialla fall min mening om det)
Vi har det kanon för 5 kronor om dagen får vi täcken bytta,boots på,flughuvot på mm mm ja allt man kan tänka sig att pållen behöver.KANON SÄGER JAG BARA!!!!
Hoppas att det löser sig,låter som det är lite dagis stämmning i det stallet du står.

Töntigt eller inte!! Du vet ju inte hela historien :confused: . Det kan ju vara annat som ligger bakom?

whats the problem?

det är väl bara att ha på han utetäcket hela tiden och skita i att hålla på och byta?
jag hade nog inte heller orkat byta åt någon bara för att ägaren vill flasha med sina olika täcken...

Detta är anledningen till att jag är mycket negativt inställd till kollektiv stall! Nu vet jag att jag har råkat ut för bänga kollektiv stall och att det finns många som är nöjda med dessa men allt för ofta så ska det vara sån jävla millimetersrättvisa!

Kan inte de som fodrar byta täcke då? Det kanske är så att du är beredd att betala lite extra för den här tjänsten? Prata med dem!

Om detta inte går o om dom nu är så taskiga så skulle jag antingen byta stall eftersom stämningen inte verkar på topp och jag tillbringar så mycket tid i stallet så där känner jag att jag måste trivas med de som vistas där.
Om inte det är ett alternativ så skulle jag som så många innan tipsat om: byta täckesrutiner och använda ett täcke som passar både ute o inne!

Men på sätt o vis så förstår jag dem oxå. Hyr nämligen ut boxar själv och för tillfället går det bra att lägga på täcken på alla eftersom vi just nu bara är tre hästar men när man kommer upp i ett tiotal hästar så kommer jag nog antingen ta extra betalt för detta eller begränsa till att jag bara lägger på, alltså inte byter! För det tar mer tid än man tror och som Mackan skrev så är det inte så kul på morgonen när man har bråttom att lägga på geggiga täcken!
Men visst kan man tycka att det kanske inte gör så mycket att byta på en häst extra... Fast å andra sidan om alla tänkte så att det är ju bara en häst extra så blir det ju många extra! :D

när man läser detta minns jag hur skönt det är att slippa stå kollektivt vist mycket fördelar men just detta med jävliga människor slipper man.
där jag stod var vi 14 stycken och vi skulle byta täcken linda av/på lindor sopa fodra luncha ge både hö inne och ute,hagar som låg lååångt från stallet,osandat på vintern :devil:
hjälper inte att prata med vissa människor du måste ställa ultimatum ha ett möte och prata ut,säg att du slutar sköta deras hästar(du bryter mot reglerna) tills de byter täcke på din häst (de gör som det är sagt)
lycka till

Vet inte om du pratat med dom, eller bara skrivit lappar/på tavlan.
Men om du inte pratat med dom, så prata istället. Lättare så och lättare att undvika missförstånd.

Annars tycker jag att det lättaste måste vara att
A: Skit i att ha stalltäcke inne på hästen
B: Skaffa ett som sitter bra, med gjordar och bensnören så det inte halkar på sidan

De kanske tycker att det blir för mycket jobb/tid att ta ännu en häst. Trist men är det så så måste du respektera det.
Nu verkar du försöka erbjuda endel annat i utbyte, men det kanske inte är vad dom behöver hjälp med?
Jag försöker bara sätta mig in i deras sätt att se på det hela.

Själv tycker jag faktiskt att det skulle vara skitjobbigt om alla i stallet skulle ha täcken som ska bytas osv på morgonen. Dom flesta har jobb man ska till och inte alls speciellt mycket tid över på morgonen.

Hoppas det löser sig för dig iallafall, utan att du ska behöva bli osams med dom andra.

mackan skrev:
Tyvärr så tror jag dessvärre att det kan vara så att det är just faktumet att dessa fem personer böjer över baklänges för att åka ut extra på morgonen enbart för att byta täcken, och att du är den enda som inte kan det, som gör hela saken.

står själv i kollektiv stall och vet hur petnoga folk kan "räkna" tjänster och vem som gör vad osv.

Just att EXTRA åka ut på morgonen för att byta täcke - fastän ni har nån som fodrar och släpper ut, gör kanske folk ännu mer nogräknade....! för det är osmidigt som 17 att åka ut extra, och dessutom byta täcken av och på tar TID och är inte så kul när man tex ska till jobbet och inte hinner byta om och krångla osv, och det är leriga och skitiga gojsiga täcken som ska av och på osv osv....

sen är det så att som Breccia sa, täckesbyten är över reklammerade, har du ett bra andas utetäcke så funkar det hur bra som helst att stå inne över natt med också, och man slipper allt balt och krångel. så i princip kan du komma runt problemet och slipper irritera dig, om du skaffar bra utetäcken. Hästen skiter fullständigt i om den står i ett inne fleece täcke eller sitt ute täcke - det där att alla andra står i "sina gosiga täcken" är bara du själv som förmänskligar hästarna, det är fullständigt orelevant.

tycker det låter som ni har dålig stämning i ditt stall, inklusive dig själv tyvärr, - en del kommentarer från dig är väldigt bittra, som att du "ska hitta nåt sätt att vinna" osv osv. Kanske därför folk inte vill hjälpa....? fast jag förstår om det inte är så och du är frustrerad bara för att det är tjafsigt... men nånstans på vägen är man ju ändå två parter (eller fler) och det vill till att alla går halva vägen..... du säger hela tiden (inklusive i dublett tråden) att du står i ett kollektiv stall och därför är du sur att du inte får täckena bytta osv. Tycker att du missuppfattat vad ett kollektiv stall innebär. det innebär i princip att man delar på fodringar och insläpp och utsläpps turer - dvs att du ska slippa åka ut till din häst 3-4 ggr dag som du annars skulle måsta göra normalt. Det betyder INTE att det är andra som ska sköta din häst utöver det!

tyvärr tror många som du, och då blir det spänningar i stallet, har sett en del av det genom åren och oftast som sagt är det för att en del har fel syn på vad kollektiv stall innebär....

Har alltid hört, ikl. från de som står i mitt stall att vi i ett kollektivt stall ska hjälpa varandra med saker. De flesta som byter täcken åker förbi stallet när dom åker till jobbet så ngn vidare omväg är det ju inte och att bytta på 6 hästar tar ca: 10 min.

I vanliga fall har vi ingen dålig stämmning i stallet och alla är mkt bra kompis men just såna här saker tycker jag bara är onödigt att disskutera när det för mig faller självklart att man lika gärna kan byta på en häst till. Det är ju nästa i form av utfrysning.

Tycker som dig. En tjej i stallet har erbjudit sig att bytta täcken för 5 kroner/veckan och då alltså bara den dagen som hon byter täcken. Då sa jag nej o att hon kunde väll vara snäll och göra det ändå just p.g.a av det kollektiva stallet. Då gick hon med på det=)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar