Arg p.g.a. täcken

Sv: Arg p.g.a. täcken

Pontevecchio skrev:
whats the problem?

det är väl bara att ha på han utetäcket hela tiden och skita i att hålla på och byta?
jag hade nog inte heller orkat byta åt någon bara för att ägaren vill flasha med sina olika täcken...

Om du trot att jag vill flacha med mina täcken så bör du nog tänka om och läsa disskutionen :smirk:

Tycker inte att bara jag ska behöva betala extra för att få täcket bytt på min häst när alla andra får det grattis. Jag har erbjudit mig att göra mängdeav av andra saker bara dom kan tänka sig att byta på en häst till.
Det är ju bara min häst som inte fåt sitt täcke byt så att fler skullet änka så i mitt stall är omöjligt eftersom alla andra redan får sina täcken byta utom jag.

Tack=D Vi ska ta upp detta nästa vecka har vi bestämmt så får vi se hur det blir.

jodå, jag vet själv hur kollektiv stall kan vara som sagt, men jag insisterar ändå på att det inte är fullt så enkelt alltid. Just för att samarbetet består av individer - vad som är viktigt för en person, eller rättvist för en person, är det inte för en annan, och det är däri komplexiteten består så att säga....

kan dra exempel för dig om människor som stått /står i kollektiv stall och "förefaller" bidra, men som alla ändå upplever som att de konstant ber om extra tjänster, mjölkar alla andra på hjälp samtidigt som, mirakulöst, på ngt sätt, det inte blir fullt lika mycket i utbyte osv...
folk får kalla det petigt om de vill, men i längden tär sånt på gruppens sammanhållning och kemin som råder.

att byta täcken på 6 hästar och åka ut enkom för det är som sagt ett ganska påtagligt bestyr när man ska och jobba. för dig kan det förefalla som 10 minuter, men för den som tar det på sig om morgonen att åka ut extra, kan de extra minuterna från nån som själv aldrig åker ut om morgonen bli en stor grej.... kan verka småaktigt från en persons synvinkel, men vara högst påtagligt relevant för en annans....

bara viktigt att man försöker väga det från ALLA synvinklar när man delar på kollektiv skötsel, som du gör i detta fall. man kan ligga och kasta sig i sängen sömnlös av irritation på de FLESTA grejor annars, men nån stans måste man se vikten av det man FÅR (dvs folk som tar din hästs fodringar och in och utsläpp åt dig åtskilliga gånger i veckan när du annars skulle få göra det själv och ibland flera ggr/dag) jämfört med det man INTE får, och väga för och nackdelar utifrån sin egen situation, vad som är värt mest och spelar mest roll för en själv och sin häst hållning.

Sv: Arg p.g.a av täcken

Rumpnissen skrev:
Det där var väll onödigt?
Det är ett öppet diskutionsforum och du frågade om andras åsikter.

Nu påstår du ju själv att du köper fina täcken till honom, varför inte köpa ett bra och funktionellt då? Jag förstår helt enkelt inte problemet.

Jag tycker du är löjlig som anklagar andra för att åsaka din häst lidande, när det i själva verket är ditt ansvar och med ett par hundra kronor kunnat lösa det på ett sätt så alla blir nöjda och din häst mår bra.

Vem har sagt att inte mina täcken är funktionella då. Men det som saken handlar om är fortfarande att vf just BARA min häst inte får sitt täcke bytt.
Dessutom var min fråga "Hur gör ni i erat stall eller har ni samma problem?" Så jag tycker att hennes inlägg va bra mkt onödigt :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Banned skrev:
Erbjud dom betalt säg 200 i månaden så byter dom säkert täcke på din häst.

Jag tänker inte betala ett öre när alla andra får det gratis. Jag har erbjudit mig att göra en mängd andra saker i gengäld. Betalar redn 800 kr/månaden och för dem får jag inget täcke bytt.

Russin8 skrev:
Jag är böjd att hålla med rumpnisse.. Om jag hade ditt problem skulle jag nog köpa ett bättre täcke om inte annat för att slippa tjafs.

Men jag undrar om det inte är så att det är annat som ligger till grunden på problemet? Har ni tjafsat om något annat så det är därför detta problem uppstått? Tyvärr får man ju bara en sida på det här sättet.
För är det så att dom bara inte vill hjälpa dig utan någon anledning så är det ju speciellt bussigt.

Vill inte få ngn att tro att jag e värsta gnällisen i stallet för jag e egentligen ganska lugn och väldigt hjälpsam. Kan säga att jag gör saker som många andra inte gör och som dessutom är ganska sjklart som att soppa stallgången, tömma skottkäror som ngn bara ställt på gårdsplan, kratta ihop utspritt hö m.m. Så vf ingen kan ta sig 1 min och byta täcke på min häst när personen redan är där och har byt på alla andra. Jag skulle få dåligt samvete om jag åkte från stallet och hade bytt på ALLA hästar utom en. Då undrara jag verkligen hur man tänker :crazy:

Men min häst får gå med sitt innetäcke ute och utetäcket över.
Innetäcket ligger inte stilla på ryggen riktigt då han alltid rullar sig i hagen så när jag komemr på eftermiddagarna händer innetäcket på ena sidan och är lerigt och äckligt. Dessutom har hans regntäcke gått sönder p.g.a detta
Har även hört (ironi eller inte) att det är synd om min häst som får ha sitt innetäcke på ute eftersom det inte ligger still.

Du har.

Men om det nu inte är något problem så verkar det helt enkelt som om du skapar problem.

Men dom andra får det väl inte gratis?
Dom hjälper ju till att byta på varandras. Det är inte gratis.

Skulle någon ta för givet att man ska göra vissa saker bara för att, då skulle jag också bli sur. Med ditt sätt att se på saken så verkar det som att du har en rättighet att få täcket bytt, men då får du väl se till att hjälpa till att byta på morgonen du också.

Mackan: Jag har pratat med dom i stallet. Försökt få en bra förklaring till vf dom inte kan byta på min häst. Hur det känns för dom och åka ifrån och se att han är den ENDA som inte fått sitt täcke bytt. Jag får aldrig ngn bra förklaring och inte heller får jag veta vad dom vill ha i genkänst. Dom säger massa saker men när jag erbjuder mig att göra det så vill dom inte.
Kan även säga ang. utsläpp så hjälps vi alla åt. Dem flesta är där på eftermiddagen och då hjälper man åt och ta in. Har nästan aldrig varit med om att få ta in alla hästar sj. Oftasta är vi 4 personer eller mer som hjälps åt att ta in 10 hästar så det går på ett kick.

Vad då du har :confused:
Problemet är att jag aldrig kan få ngn förklaring till vf dom inte vill byta på min häst. Att dom kan åka df och se att han är den ENDA som inte fått sitt täcke byt. Jag har erbjudit massa saker som jag kan göra och när jag frågat vad dom vill får jag aldrig ngt vettig svar. Och när jag dessutom frågar om dom kan tänka sig att byta så får man tykna svar från folk i 30 års åldern :eek: Hur tänker man då?

som sagt, jag kan absolut inte uttala mig exakt vad som är problemet i erat stall och er emellan, då jag inte är där och inte har hört bägge sidor.

men på frågan hur folk känner sig för att en häst inte fått täcke bytt från stall till ute täcke svarar jag igen: skulle inte känna ett dugg inför den frågan, då det spelar hästen noll roll - i ett bra, andast utetäcke som sitter som det ska, är det fullständigt oviktigt för hästens komfort huruvida den får täcket bytt på morgonen eller ej.

tänk dessutom såhär:

5 personer åker ut extra på morgonen innan jobbet enkom för att byta täcken på¨hästarna. du gör inte detta pga hinder.

på eftermiddagarna säger du att alla hjälps åt. det innebär att det återigen är bland dessa 5 personer som antagligen ska ut och rida, måste göra iordning åt sina hästar osv, som ÅTERIGEN åker ut, efter att redan varit där på morgonen.

summa summarum: klart (eller inte helt ologiskt varför) dessa känner det som att det inte väger lika när det gäller lasset som folk drar: du har erbjudit dig att ta fler insläpp osv som du skriver - men vad spelar det för roll för folk som åker ut morgonen för att byta täcken och sen ändå kommer vara ute på eftermiddan för att de ska fixa åt sin häst och motionera den?

fattar du resonemanget? sånt spelar STOR roll i längden. småaktigt tycker jag inte det är heller när vi pratar 365 dagar om året och folk som sliter oerhört mycket för sitt intresse samtidigt som man har andra plikter i livet också. då kan såna här grejer spela roll hur småaktigt det än kan låta för nån utomstående. det blir många minuter på ett år extra.

Senast ändrad:

Det är ju just det. Jag kan inte komma på morgonen! Har ingen möjlighet. Bussen går en gång i timmen på morgonen och det tar nästan 1 timme och en kvart att ta sig ut till stallet. Sen ska jag tillbaka till skolan som nästan ligger två timmar från stallet.
Jag tycker att folk kan vara lite snäll och ta mina genkänster som jag har erbjudit mig att göra. Jag tycker inte jag har rättighet till at få det bytt men jag tycker alla har en rättighet att i ett kollektivt stall hjälpa varandra och när en person inte kan åka ut till stallet på morgonen men iställer erbjuder sig att göra andra saker tycker jag man kan ta det.

Mackan: Vet mkt väl att det spelar noll roll för hästen men vad jag vill veta från dom andra är vf dom inte kan byta på min häst när jag erbjuder mig att göra andra saker. Som att te.x ta fler utsläpp på helgerna. Dom måste gå upp tidigt när dom ska byta täcken och det måste jag göra oxå när jag har utsläppen.

fast ett utsläpp på helgen är nog inte samma ur kollektiv stalls synpunkt, jämfört med någon som åker extra en jobb morgon stup i kvarten.

Gud vad glad jag är att vi i vårt stall hjälps åt med täckesbyten och allt vad som kan tänkas behövas utan att ta betalt för det, klaga, eller särbehandla.

När man fodrar morgon ingår endera att sätta på täcke eller byta täcke, eller inget täcke alls, beroende på vad ägarna vill, innan man tar ut. Den som inte vill ha täcke på sin häst byter ändå täcke åt den som vill ha det så. För en annan gång kanske den vill ha lindor på sin häst av någon anledning och då lindar ju den andre på/av dem.

Tjänster och gentjänster och inte uträknat på millimetern! Då får man bara osämja i stallet.

Tycker det är så himla larvigt att man som hästmänniska tycker att det är besvärligt att byta ett täcke, eller t.o.m. att bara ta av/lägga på ett.

Jag skulle aldrig acceptera att min häst fick ha samma täcke ute och inne t.ex.

jag kan för stå dig hur det känns, på dt stallet där min polle står på så har vi dt så att, hästarna har utetäcke på sig över natten! annars får man åka ditt å bytta! dt e stallägáren som gör detta å hr ente tid å bytta på varenda häst i HELA stallet! det funkar suuper bra!! :idea:

det är ju jättefint och ideal om det funkar så rättvist och idealt.

Men när det inte gör det så är det inte fråga om millimeter rättvisa för samtliga i stallet, utan ofta så att flera i stallet drar meter medans andra drar millimeter.... ;)

och hur man mäter vad söm är meter och millimeter är ju återigen oerhört komplext och varierar med individen om du ställer frågan.

försöker endast påvisa olika synvinklar på ett oerhört komplext problem, så hoppas ni läser mig "rätt".

och varför är det skadligt/oacceptabelt att hästen har ute täcke om natten i ett kallstall undrar jag?

Mina hästar har innetäcken som ligger toppen. När det är riktigt smällkallt ute får de ha dem under utetäckena när de är i hagen. De ligger lika fint när de kommer in som när man satte på dem på eftermiddagen, dagen innan. De täckena var inte särskilt dyra. Så mitt tips är att du köper ett innetäcke som ligger BRA. Du behöver inte ha Horseware. Shires och Jacson är utmärkta (kvalitetsmässigt, och på mina ligger de väldigt bra också, jag kan inte svara på om de kmr att göra det på din häst). Köp ett utetäcke som går längre ner på benen så att det täcker hela hästens innetäcke. Jag tror inte att det lönar sig att släppa ut deras hästar i innetäcken enbart, DET kommer skapa problem. Bättre att överlista de du tycker är jobbiga.

Vi har sagt så att jour ansvariga inte ska behöva byta täcken å så, så har dom inne täcke på lägger vi bara på ett ute täcke, å de har funkat skit bra!
Och sen har vi vissa hästar som står i ute boxar, dom tar vi oftas av ett täcke i från.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar