Arg p.g.a. täcken

Sv: Arg p.g.a. täcken

Nora: Ingen tar hand om min häst. Gör jag helt sj. Saken handlar om täckesbyten. Alla är inte där och tar in sin egen häst varje dag. Vi har ett shcema i stallet där man skrivier upp sig och ansvara då för att alla hästar ät intagna och dem fått sin lunch men ofast är vi felr i stalelt som hjälps åt men att just ta in dom.
Ditt stall är väldigt stort o då förstår ja att man inte kan ha en som byter täcken på alla hästar men i vårat stall handlar det om 6 hästar och inte 65.

Asa_S som jag skrev till en annan så är det svårt o förklara saker på internet om vad jag har pratat med det andra i stallet om. Folk på internet förstår olika.

Aja orka försöka förklara mer för det är så många som inte fattar (INTE MENAT TILL NGN SPEC.)

det är ju lite svinigt av dem kan man ju tycka, iaf när du har erbjudit dig att ta fler pass i gengäld... men vill de inte så är det ju tyvärr inte så mycket du kan göra åt det.... så det blir väl till att ha det som det är nu eller oxå köpa ett bra täcke som andas, och som funkar både inne och ute!

Vickan: Jag har bra utetäcke som andas med vad som stör mig är att jag aldrig får ngn förklaring o när ja frågar snällt om dom kan byta så svara dom tyket. Dom e ändå vuxna lixom. Men vi ska prata med stallägaren om vi ska ha ett möte så kommer detta tas upp.

Tycker du låter helt orimligt krävande för att stå i ett kollektiv. Om nu några gått ihop och tar av sin nattsömn för att gå upp tidigare och byta täcken - inte fasen kan du Kräva att du skall få samma hjälp.

Varför kan inte du åka ut på morgonen?

Och att det tar 10 minuter att byta täcken på 6 hästar är lite väl optimistiskt. Dels räknas restiden, dels måste man antingen byta om eller riskera att stinka häst och ha lortiga kläder hela dagen. Dessutom kostar bensin osv.

Tack gode gud för att jag inte har sådana som dig i det stall jag står.

jaja okej. jag förstår dig.. som tur är så har jag bara stått i stall där man hjälps åt. den som släpper ut har fixat med täcken, och så även den som tar in. inga problem alls, inte ens för de som inte använde täcken speciellt ofta. 9 hästar handlade det om. nu har jag bytt stall, och där fungerar det inte riktigt så, utan hästen har samma täcke på sig jämt. men jag åker ändå förbi stallet när jag ska lämna bilen till mamma, så jag fixar min häst själv de flesta dagar.

SaraMara: Om du hade läst dissktuionen hade ud förståt vf jag inte kan ta mig ut. Är 15 år och måste alltså ta bussen ut. Det tar ca: 1,5 timmar ut t stallet Sen upp till stallet och sen ner till bussen som det tar ca: 20 min att gå till. Sen till skolan som ligger ca: 2 timmar därifrån.
Bra att du dömer folk som du inte känner. Glad att jag inte har sådana som dig i mitt stall heller=) Orimligt krävande för att be folk byta täcke på en häst? Hur tänker du om jag får fråga?
De flesta som byter täcken åker förbi stallet när dom ska till jobbet så att parkera bilen o gå in o o byta täcken är inte scpeilt mkt extra restid.

Byt stall.......
Det verkar vara det enda rätta, för har man såna sur puppor i stallet ¨så kan det komma att blir MYCKET värre, tro mig!

Vill inte byta stall. Har en av mina bästa kompisar där och det e typ det enda stallet där ja kan stå för annars finns det bara stall som typ tar 3000 kr/månaden och så mkt vill ja inte betala.

Nora skrev:
Ett kollektivstall är inte till för att DU ska ha någon annan som tar hand om din häst för att du inte kan. Står man i kollektivstall ska man kunna ta ALLA ut/in-släpp luncher. Självklart inte varje dag men man kan inte säga att jag kan inte ta ut på vardagar. I så fall får du räkna med att din häst kommer ut vid lunch då. Du måste ju räkna med att någon gång ibland ka dit på morgonen, hur omständigt det än är. Annars får du ställa hästen i ett stall där det ingår, eller betala för dig. Jag blir så irriterad på folk som du som förutsätter att andra ska sköta om saker du inte hinner med utan någon ersättning, ekonomisk eller ej.

Håller helt med.
Trådskaparen: Du är ung och det kan vara svårt att förstå att åker alla andra extra på morgonen innan de ska och jobba så är det en ganska stor grej att du bara förväntar dig att du ska åka skjuts på deras extra slit. återigen: att du tar insläpp på eftermiddan hjälper ju inte den person som åker extra på morgonen ett enda dyft - du kan aldrig ta morgnar, därmed får aldrig de andra personerna som tar morgnar avlastning med morgnarna. Så ÄR det att stå i kollektiv stall, och jag håller med Nora : blir så jäkla trött på folk som står i kollektiv och förväntar sig att andra ska sköta deras häst. Kollektiv = hjälp med fodringar och in/utsläpp. PUNKT. Och det ska man vara glad över för utan dessa avlastnings funktioner skulle du få åka 3 eller 4 gånger varje dag själv!

stå i ett stall med täckes byten ingående eller acceptera att du måste dra ditt lass när det gäller just denna EXTRA grej,dvs att byta täcken. eller betala dem extra för tjänsten! du förringar TOTALT deras arbete när du upprepade gånger säger att det är väl inget att byta på din häst också. för det är det. när samma personer får göra det dag ut och dag in och inte får samma service i utbyte.

ang. passformen på täckena så rullar sig min häst som en tok ute i hagen också, liksom vårt stalls övriga 7 hästar, och täckena sitter perfekt på plats ändå.

Jag vet inte om ni förståt det men när jag läser era svar så ser det ut som om ni tror att det är en person som åker ut varje dag och byter täcken men det är 5 olika personer som åker ut på morgonen. O jo det får avlastning på helgmorrana då ja åker ut t stallet o släpper ut.
När vi flytade ditt ingick täckesbytning. Det är nu eller, aa förra året som dom började med detta, enligt min synvinkel, dumma påhitt.
Sen beror det ju på var man står i för kollektivt stall. Vi detta stallet bor det ju en familj (min bästa kompis) och dom har sagt att dom ta fodrningar morgon och kväll om ingen annan är kvar och gör det som händer mer än ofta.
Jag säger som jag sa förut. Kan inte förklara mina tankar o kan df inte skriva vf ja inte kommer att betala eller så. Jättesvårt o förklara men snälla skit i dennna tråden nu för det e ju ändå ingen som förstår eftersom jag inte kan förklara mina tanker genom att skrivia på internet så det är bättre att jag får lösa detta med dem i mitt stall. Tycker allt blir mkt värre när man skriver på buke men aja det får man väll ta när man gör det då...

funkar säkert bra om man har 1-5 hästar i stallet, när man börjar komma upp i 15-20 är det inte lika roligt längre..

Ett "litet" byte åt alla skulle i slutändan ge mig minst 30min arbete till på morgonen och då blir det de andra hästarna som drabbas när utsläppet drar ut på tiden.

Vad har ni för dåliga täcken egentligen? Eller har ni full värme på i stallet???

jag kan verkligen inte förstå ert problem...

Må så vara att det är ojuste av de andra, men tyvärr förändrar det inte faktum: nämligen att du är ansvarig för din häst. Du har försökt med en lösning, nämligen prata med de andra, och det fungerar uppenbarligen inte. Då är det dags att försöka med en annan lösning, och den handlar inte om att få de andra att göra som du vill, utan den handlar om hur du kan lösa situationen genom att anpassa dig och dina täcken efter de villkor som gäller för dig - och det måste som jag förstår dig bli ett innetäcke som hästen kan ha på sig under utetäcket som ordinarie utsläppare gått med på att lägga på. Jag kan inte se att du får något bra resultat på något annat sätt - säg att du får igenom ditt "krav", det kommer bara att resultera i att de gör något annat istället, för uppenbarligen har de något problem med dig - förtjänt eller inte har tyvärr inte med saken att göra. Man kan ha rätt men få fel resultat ändå.

Jag har iofs bara stått i stall där det inte byts täcken. Men personligen skulle jag inte orkat tjaffsa utan köpt ett bra ute täcke med andasfunktion och haft det både inne och ute. Har det till mina hästar nu (eget stall) då vi inte hinner stå och byta täcken kl 06 före jobbet på morgonen.

Tråkigt med så dålig stämning i stallet iofs, men att prata om att du ska "vinna detta" låter fånigt. Sen kan jag väl hålla med om att det låter konstigt att de hoppar över din häst, men om det bara är du som aldrig kan ta täckesbyten på morgonen så blir det kanske så.

Ett ordentligt möte där alla inblandade kan "prata ut" och resonera sig fram till en lösning verkar väl vettigt?!

pemi

jag skulle absolut ta på ett bra andastäcke som han kan ha både ute och inne! då behöver du ju inte må dåligt över detta.du behöver ju bara fixa det på kvällen då.
jag förstår hur du tänker, men jag förstår även de andra som offrar sin tid på morgonen när de har brottom till jobbet.
hoppas du kommer till ro med det hela.

Kan inte din bästa kompis byta på din då? Jag hänger med i hur du tänker men jag håller inte alls med dig. Du har inga snälla föräldrar som kan köra ut dig ibland? Jag står kvar vid att du inte bör stå i kollektivstall om du inte kan ta alla ut/insläpp själv. Då tycker jag du ska stalla upp hästen där det ingår, eller betala för det. Jag förstår också att det är olika peroner som har en morgon var i veckan, men dom måste ju offra sin tid ändå. Bara att ta sig till stallet blir ju en omväg (även om det ligger i samma riktining som jobbet) som dom måste ta på sig varje morgon för att sen åka ut igen på kvällen. Var det någon gång ibland hade det ju vari en annan sak men nu är det en dag i veckan, året runt. Säger dom nej så är det väl bara att acceptera? Och att hästen MÅSTE ha täcket bytt låter ju nästan löjligare än hela ditt resonemang...

Pontevecciho: Hur vet du att täckena är dåliga?
Asa_S: Bearbetningen av dem andra går bara bra just nu=) Vi håller på o lösa problemet i vårat stall. Denna disskutionen har ja lagt ner för länge sen, ger min ändå ingenting. Svara bara av artisghetsjäl;)
Pemi: Japp vi ska ha ställmöte. "Att jag ska vinna detta" är ett uttryck eftersom jag inte komemr på andra ord med att förklara det på via internet.
Lundborg och fjording-galning: tack tack=) :bow:

Sv: Arg p.g.a av täcken

köp ett utetäcke som andas som du kan sätta på på kvällen istället, så är ju problemet löst!
Jag förstår hur du känner det eftersom dom ändå åker, men jag förstår även dom. dom har det nog stressigt ändå eftersom dom ska till jobbet.
lycka till

Sv: Arg p.g.a av täcken

Står också i kollektivstall och ibland känns det som om vi är lite snåla med hjälp men det blir så när det bara är ett par människor com alltid ställer upp i alla väder och därimellan är man hästvakt, privatchafför, får städa stallet, rensa avloppet när det blir översvämning och de andra bara gnäller... tjaaa då tröttnar man.

Att sätta upp lappar funkar sällan i kollektivstall, prova att prata med dem allihop igen och skriv upp dig på fler utsläpp/insläpp eller vad ni nu delar på. Det KAN funka, annars får du ha ett bra utetäcke som han kan ha dygnet runt.

Du vill alltså inte betala för den service som de som står i dyrare stall får betala för - utan kräver istället att några andra skall göra detta gratis?

Hörs att du är 15, och jag får hoppas att dina föräldrar är involverade för dina stackars stallkamraters skull.
Förstår inte heller hur man som förälder kan ställa sin dotters häst i ett stall där det står och faller med att alla kan ställa upp och sedan låta dottern flippa ur över att några andra gått ihop och hjälper varandra.

Jag hade Inte bytt täcke om jag inte fått något i utbyte, iaf inte om någon Kräver det för att denna person "skall vinna" någon löjlig maktkamp.

Åk buss då - förstår fortfarande inte ditt resonemang. Antingen ställer man upp och hjälper till, eller så klarar man sig utan extrahjälp.

Hästen dör knappast av att stå i utetäcket dygnet runt.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar