Arg p.g.a. täcken

Sv: Arg p.g.a. täcken

där ja står funkar det så att de täcket hästen har på sej på morgonen har den i hagen. står hästen utan täcke o de ösregnat är man snäll o min pålle lägger på hästen ett regntäcke men de är inte så att jag kan kräva täckesbyte morgon o kväll. o de har funkat, ser till att ha ett skapligt stalltäcke me regnräcke över om de e riktigt kallt, annars bara fleecefodrat regntäcke :)

Gud, så glad jag är att vårt kollektivstall faktiskt fungerar bättre än så här! Vi är iofs bara tre hästägare (och hästar), men det funkar finfint att dela på det som måste göras. När jag har utsläpp så lägger jag på alla hästarna täcke som ska ha det, och när nån av de andra har utsläpp så gör de likadant. Stalltäcke använder vi bara när det är minusgrader inne i stallet, så det brukar inte bli så många dagar som täcken måste bytas (bor i Skåne ju..). Men när det behövs så fixar vi det på alla hästar. SKulle aldrig falla mig in att byta på alla utom en.. I mitt förra stall, som var ett inackorderingsstall med 10-12 hästar, så byttes däremot inga täcken. Jag hade då ett Rambo-täcke och det fungerade utmärkt att ha på pållen dygnet runt.

*knapplån*
Om man är minderårig och står i ett kollektivstall så har ju faktiskt föräldrarna skyldighet att hjälpa till där om nu inte du har möjlighet för att du inte har körkort och det tar för lång tid att åka kommunalt.
De andra i stallet kanske heller inte egentligen har möjlighet(eller lust) att åka ut, men gör det ändå, för att dom är ju ändå några som delar på det och tycker att dina föräldrar kanske gott kan ta ditt ansvar om du inte kan själv.
I vårt stall så står det 6 hästar varav 5 är mina och 1 inackordering. Vi låter våra hästar ha sina utetäcken inne på nätterna och det fungerar utmärkt. Trots att det bara är 6 hästar så har jag inte tiden som krävs att byta på dom på mornarna när man är stressad och ska till jobbet.
Tidigare stod jag i ett helinackorderings stall då jag hade bara en häst, men det blir för dyrt tycker jag nu, så för att stå billigare så får jag istället sköta allt själv. Och jag skulle aldrig komma och kräva från min inacordering att hon vissa dagar skulle sköta saker på mina hästar. Vi har fördelat fodringar, in och utsläpp (sånt som är nödvändigt för hästarna), och vill man ha nåt extra för just sin häst så får man fixa det själv. Om hon t ex ska bort eller jag ska bort vid nåt tillfälle så hjälps vi naturligtvis åt, men vid de dagliga rutiner så sköter vi det själva. Och det fungerar bra utan en massa tjafs.

Breccia_ skrev:
Köp ett bra stalltäcke så det går att ha ett regntäcke över då? Inte svårare än så. Täckesbyten är överskattade.
:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Det viktigaste är faktiskt att man tar av täcket en stund varje dag, ex, vid ridning eller ryktning, och att man tvättar stalltäcket ibland (det som ligger närmast hästen) att byta från ett smutsigt till ett annat eller ett rent till ett annat kvittar oftast lika...

annars får du väl visa din pappa hur man gör,eller att du blir skjutsad ibland
så kanske ni kan turas om

Sv: Arg p.g.a av täcken

Kan ni inte samlas och ett snack allihopa då och reda ut allting.
Det är ju bara onödigt att det ska bli tjafs och konflikter.
Kom fram till en rimlig lösning, och vem är det som äger stallet och har det yttersta ansvaret? Kan du inte tala med denna, om hur ni ska lösa det hela?

Antingen så har ni täckesbyten i stallet där alla är med och byter täcken på varandras hästar eller så skiter ni i att ha täckesbyten, och var och en ser till att byta täcke på sin egen häst. Fråga dom andra vad dom tycker är rimligt att du ska hjälpa dom med, för att dom ska kunna tänka sig att hjälpa till och byta täcke på din häst.

Där jag står har vi också kollektiv skötsel och ingen av dom som släpper ut hästarna varken vardagar eller helger har någon möjlighet att hålla på och byta täcken hit och dit, på alla hästar (10-16 st, beroende på om det är vardag eller helg det gäller.)
Så ska man byta täcke, får man göra det själv.

Men jag har haft div. täcken på min häst och hon får ha samma täcke såväl inne som ute. Så köper du utetäcken som andas ordentligt bör det inte vara några problem att ha samma täcke såväl inne som ute.

Sv: Arg p.g.a av täcken

Asså ni behöver inte skriva mer i denna tråden iafa inte sånt som e menat t mig för ja orkar inte svara o knappt läsa. Aja i stallet e d iafa bra nu.

En helt ny uppsättning? Jag snackade om ett innetäcke för typ 700 spänn... Det tycker jag nog att man kan kosta på både sig och hästen. Fast det är väl olika antar jag, orkar inte gå in i någon diskussion just nu så jag ska inte säga mer. Hoppas det löser sej med dina täckesproblem. Tjingeling.

Vad står det i ditt avtal står det att täckesbyte ingår eller??

Mitt tips är att hämnas (är dock lite hämndlysten) skit i deras täckesbytes osv sluta hjälpa till så mkt åk dit gör det du ska och åk hem!

Lycka till!

Tycker det var ett dumt råd! Inte kommer trådskaparen att få det bättre i stallet då!

Ditt råd är ungefär som att kissa på sig, det känns varmt och behagligt en liten stund, men strax blir det bara kallt och blött...

Varför inte låta hästen ha samma täcke ute och inne. Det finns täcken som andas och sitter bra. Ha två st och byt när det blir smuttsigt så kommer din häst inte att märka någon skillnad. El betala dom andra för täckesbyte även på din häst.
/M

Orkade inte läsa mera än första sidan av tråden, men jag tycker det verkar som om det är andra saker som ligger bakom deras tykenhet än bara detta!? Har ni haft problem att samarbeta förut? Kan det vara så att de tycker att de ställt upp förut, men inte fått något tillbaka? Har du missat något ang. någon annans häst någon gång?

Nu säger jag inte att det är såhär, jag försöker bara hjälpa dig att kanske hitta grunden till att de är så griniga ;)

En annan tanke som slår mig är varför en oklippt häst ska behöva ha täcke på sig på natten??? Vi har haft hästar av olika raser, korsningsponnyer, halvblod, fullblod, connemara mfl + ett par kallblod. Ingen har varit klippt, men INGEN har haft täcke inne! Ute har det endast varit täcke på vid dåligt väder, full- och halvblodet hade väl täcke större delen av vintern, men ingen av de andra.
Hos grannarna går ett gäng varmblod på lösdrift - inga täcken!

Det låter som om du tror att din häst skulle bli avundsjuk om den inte fick ha sitt gosiga innetäcke som "alla andra får ha"?
Kanske kan du strunta i innetäcket åtminstone. Ute kan det ju vara bekvämt att inte hästen lerar ner sig totalt, då kan jag förstå att man vill ha täcke av den anledningen. (Min är så vänlig så hon rullar sig bara efter ridningen, när hon är svettig!)

Oavsett orsaken, hoppas det löser sig för dig utan att ni blir helt osams, då kan du ju bli tvungen att byta stall!

Lotta
Förresten, hon som nu slipper byta täcken på 5 hästar, hon kanske orkar byta på din ;) Fråga, det kanske är henne du ska erbjuda något i byte!

Don_93 skrev:
Bannes: tro mig på mitt ord. Ligger INGET annat tjaffa bakom. Jag lovar
Magdalena: Min pappa är inte så inne i det där med hästar oså. Eller a han kan ju och hjälper mig på tävlingar oså men att byta täcken på morgonen e ingen han kan direkt. Min mamma har ingen bil på morgonen.
konstigt?? längre upp skrev du så här= citat=
Saramara: mina föräldrar ställre alltid upp till 100% Båda är hästvana och mamma har haft egen häst förut o tävlat på SM nivå. Mina föräldar håller med mig och dom tycker oxå det är taskigt av dem andra när dom inte kan vara snälla och byta specilt när mina föräldrar och jag ställer upp för dom andra oerhört mkt. Men som min mamma sa när jag sa att ja lagt ut en tråd på buke. Men jag vill inte har mer svar ang. detta nu då ja o mina föräldrar löser detta på alldeles egen hand numera då vi själva vet vad som är rätt och fel o hur människorna i stallet är.

har din pappa blivit hästvan på en dag??

ibland måste man tänka INNAN man skriver. :angel:

Jag förstår din irritaton mkt väl! :devil: Fy vad dåligt av dom!

Så mkt jobb är det faktiskt inte att byta på en häst extra eftersom du har svårt för att göra det själv på morgonen!Och hästen skall inte behöva ha sitt innetäcke under utetäcket tycker inte jag! :mad:

Men helt ärligt så är hästfolk aningens speciella.. :smirk: helt säkert så tycker folk det om mig oxå.. :angel:
Jag hade oxå mina hästar inackorderade innan men fy fan vad skönt det är att numera ha ett eget stall..få ha det precis som man vill! :)
(förstår självklart att alla inte kan ha det så)

Men om dom inte lyssnar på dig så är det kanske trevligare att byta stall? Eller du har kanske inget närmre?

Hoppas allt löser sig!

Lena_B skrev:
Har du insett att du har 5 personer att förhandla och träffa avtal med och inte ett kollektiv?

En av dessa har sagt sig vilja ha 5 kr/vecka, men detta har du tydligen bara avvisat? Alltså är tjänsten INTE värd detta för dig, trots att du verkar vara så upprörd och verkar ta väldigt illa vid dig av att inte få den utförd. Förmodligen är summan inte direkt avgörande för den som ville ha den, men det vore i alla fall ett tydligt tecken på att du faktiskt värderar och uppskattar att det blir gjort, inte bara förutsätter att du ska få det gratis. (Eller, det sa du visst att du tyckte du borde få. Att tala om för andra vad de bör göra gratis åt en brukar vara ett mycket effektivt sätt att få dem att blåvägra göra ett uns extra...) Även om samtliga ville ha den summan och det blev 25 kr/vecka är det kanske inte så mycket ens summerat över hela vintern jämfört med ett enda rejält förstört täcke?

Om du verkligen ger dig in i en förhandling så kanske du får ett annat perspektiv både på hur andra värderar tjänsten att byta täcket och hur du själv gör det. Är det tex värt att tvätta bilen åt en person en gång i månaden och sitta barnvakt åt en annan? Mocka en kväll i veckan åt den som alltid har ont om tid? Tvätta täcken åt den som har svårt med tvättid?

Tyckte från början att det var otroligt fånigt att inte kunna hjälpa dig med täckesbytet. :eek: Men efter att ha läst några sidor i tråden så tror jag att det är lika bra att acceptera att vi kan se väldigt olika på det här. Det smartaste är nog att prata med var och en av de andra, som ovanstående skrivare tycker. Fråga var och en vad just den vill ha för att göra dig den tjänsten. :confused: Annars är nog det bästa att byta stall, och använda energin till något mer konstruktivt.
Det verkar ju som att de faktiskt tycker att det är en stor skillnad på om man har vardagsutsläpp eller inte.
Lycka till !! :)

Oj, ursäkta läste inte hela långa tråden. Du ville ju inte ha mera svar. Lycka till ändå.

När jag menar att min pappa är hästvan menar jag att han inte är helt borta inom hästvärlden. Han kan hjälpa mig på tävlingar/träningar säga vad ja ska göra o.s.v

Casper skrev:
Så mkt jobb är det faktiskt inte att byta på en häst extra eftersom du har svårt för att göra det själv på morgonen!

Men du,jag har inte skaffat egen häst för att springa och ta hand om andras.Då hade ju jag lika gärna kunnat ta anställning som stalldräng. :devil:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar