Ärftliga sjukdomar och avel

falukorw

Trådstartare
Finns det idag några hundar som är helt fria från ärftliga sjukdomar? Tycker det känns som om alla inom min ras har någon som lämnat något sjukt bakom sig. Är det för sent att göra något? Har man avlat alltför mycket på anlagsbärare?
Var hittar man en hund som inte har det? Skulle inte bli många kvar om man kollade alla och tog bort ev anlagsbärare.

Fick just veta att en hund jag har i stamtavlan lämnat två stycken med hjärtfel. Ska jag nu inte avla på min hund? Vill ju få fram hundar som jag vet är friska men helt garanterad verkar det som om man aldrig kan vara... Usch vad ledsen man blir över att få vet sånt här...

Sv: Ärftliga sjukdomar och avel

Det finns inga genetiskt perfekta individer, varken bland hundar eller människor så svaret på frågan är nej. Det finns inga hundar som är helt fria från ärftliga sjukdomar/defekter.

Däremot kan ju tokig avel ge ärftliga sjukdomar/defekter allt för stor genomslagskraft.

Jag har en ras som näst intill är helt felfri..Siberian husky

Vill ju få fram hundar som jag vet är friska men helt garanterad verkar det som om man aldrig kan vara...

Nej, helt säker kan man aldrig vara när det gäller avel. Det man kan göra är att lära känna sina linjer och använda sig av de hälsoundersökningar som är tillgängliga så att risken för dubblering av sjukdomsanlag blir minimal. Sedan får man hoppas på det bästa.

Avel är och förblir något vi inte helt kan styra, och det kanske är tur. Oavsett vilka hundar man parar finns risken för sjuka valpar, men ju mer man vet desto mindre är risken för katastrof. Man får välja det viktigaste när man parar, och ge avkall på mindre viktiga saker kanske. T.ex välja en täckhund som är bra extriört, men inte champion kvalité, men som inte har ett spår av hjärtproblem i sin linje isället.

Hjärtproblem är ju inte roligt, men det gäller att se till helheten. Ligger anlagsbäraren nära? Är din hund släkt med den/de andra linjen som producerat valparna med hjärtfel. (Det ska ju till 2 anlagsbärare för att få sjuk hund) Är svaret nej på bägge frågorna ligger du ju lite bättre till. Är svaret ja, speciellt på fråga 2, ska man kanske inte låta hunden gå i avel.

Sedan är det en fråga om kvantitet på undersökta hundar. Om de hundar som kontaterats ha hjärtproblem är de enda undersökta kan det ju finnas ett stort mörkertal av hundar med mindre hjärtfel. Är däremot många av din hunds släktingar undersökta och friska är det bättre. Hjärtproblem finns dessutom i varierande grader och debutåldrar. Jag tycker ju att en tidig debut av ett dödligt hjärtfel är betydligt värre än ett sent debuterat hjärtfel som går att medicinera.

Om du väljer en gammal hane som lämnat friska valpar tidigare och/eller själv hållit sig frisk har du goda chanser att föda upp friska valpar - förutsatt att din egen tik är undersökt och frisk. Man får helt enkelt väga för- och nackdelar med att använda en hund i avel. Har din tik så stora fördelar att det uppväger riskerna? Finns det isåfall en lämplig täckhund?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 428
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18