Har tränat ihop med ett par aussies tidigare, och verkar vara en trevlig ras, men det som får mig att fundera lite är att man sällan ser rasen representerad i större sammanhang.. Håller den inte för denna typen av träning, eller satsar ägarna av rasen inte tillräckligt mycket?
Tyvärr kommer mängder av aussies från uppfödare som inte bryr sig om att det är en bruksras de föder upp, och som inte avlar på arbetsegenskaper öht. Detta i kombination med den otroliga mängden av valpköpare som "vill ha en aussie" men som i verkligheten bara vill ha en aussie till utseendet (de vill alltså i grova drag ha en sällskapshund och promenadkompis och göra saker som inte ens hade räckt till mina dvärgschnauzrar) gör verkligen ingen nytta för rasen utan urvattnar den då uppfödare får sålt vad som helst bara det är fläckigt (generaliserat och grovdraget, men sant). Ex en av de största producenterna av aussievalpar har tagit 5 kullar på en tik med brutet MH, det säger ju en del av att man kan sälja precis vad som helst när efterfrågan är högre än tillgången....
"Vi" har de senaste 5 åren haft aussien representerade på olika SM, i både bruks (både i spår, sök och rapport)/lydnad/agility. 2017 kom ex en aussie 4:a i spårgruppen. Att tänka på är att rasen numerärt är rätt liten, och uppfödarna som avlar med arbetsinriktning är tyvärr för få mot vad de borde vara, så rasen är procentuellt sett högt representerad i högre klasser och SM-sammanhang, särskilt om man jämför med många av de andra bruksraserna.
Själv har jag med min första aussie (som också var min första brukshund/tävlingshund) tävlat SM i lydnad 2 gånger (2014 och 2015) och SM i bruks 3 gånger (2015, 2016, 2017) samt tog 17 brukscert under sin tävlingskarriär. Hon är nu 9.5 år och tävlar nu enbart agility med sin husse, där hon fortfarande plockar SM-pinnar och tog ett cert i agilityklass som 8,5 åring.
Min yngre aussie är världens första och enda aussie som är uppflyttad till elitskydd. Hon har även certpoäng i elitspår (tog sig dit på bara 4 starter i brukset, uppflyttad på första starterna i alla klasser), ett LP2 och har för ett år sen börjat träna/tävla agility med husse och är uppflyttad till klass 2 (hopp).
Så jo, aussies håller för träning och tävling i högre sammanhang
. Och mina är inte unika, i min aussieumgängeskrets hittar jag flertalet elithundar/champions i spår/sök/rapport, en IPO3-hund, många godkända vallhundar på både får/nöt osv osv osv.