Jaaaa! Min är stor, FÖR stor för sin ras, han är nog uppemot 74 cm hög, men han susar genom tunneln lätt som en plätt! Ja, susade, han är drygt 12 nu och susar inte så mycket... ;-)
Håller med! Min hane på 70 cm älskade tunnlarna när vi tränade agility och hade inga som helst problem med dem.
Utomlands, bland annat i USA, är det flera beauceroner som gör bra ifrån sig i agility.
Sen är det helt klart skillnad mellan tex malle och beauceron - men faktum är att jag tycker att det borde finnas fler beauceroner högre upp i klasserna; de HAR kapaciteten men de verkar ofta inte locka till sig de där riktigt intresserade förarna.
Min hane är en fantastisk hund - explosiv men med balans och fin avknapp, stort föremålsintresse, supersocial med både folk och fä, rejält stor arbetsmotor. Tyvärr skadade han sig vid 2 års ålder och har inte kommit tillbaka pga efterföljande problem men jag hoppas fortfarande att vi ska kunna ge oss ut på tävlingsbanorna, om än att vi får anpassa oss till vad han klarar fysiskt. Jag tror ju, om jag hade kunnat träna honom rätt, att vi lätt hade kunnat ta oss till elit i både bruks och lydnad, han har utan tvekan den kapaciteten, däremot vet jag inte om jag som förare hade haft det. Har nu även hans systerdotter/brorsdotter här hemma, hon är snart 8 månader och även hon visar på kanonfina arbetsegenskaper, så vi får väl se var vi hamnar.
Humor har rasen definitivt, men på ett "lagom" sätt - jag gillar att de kan vara riktiga clowner men ändå verkar känna på sig när det är allvar och sköter sig då. Visst är det kul med hundar som spelar pajas men om de ständigt gör det tex när man tävlar så blir det ju i längden måttligt kul, åtminstone för föraren... publiken är säkert road.