Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Men hemska tanke- tänk om det bara är NomNom som din prinsessa gillar ... hon kanske hett AVSKYR alla andra shettisar!:crazy:

Hahaha!!

Nu när du säger det så.. Hon gillade inte skäckshettisen i förrförra stallet lika mycket, fast dom gick i och för sej aldrig ihop :-)..

Jag skulle förstås lika gärna kunna köpa en mindre grisflock till henne.. Såna älskar hon!! När vi träffade några senast ville hon inte gå hem och såg mest ut som "matte, kan vi inte ta hem dom, dom är så sööööta!!!!"

/Lavinia, som idag gjorde pållan besviken genom att släppa ut henne i hagen igen utan middag (hon kan väl äta när de andra får liksom...).

gjorde du helt rätt i tycker jag, den där Exelencja är så fin :love: (flugskimmel å allt)

Fjellheim
duktiga ni är, ser mjukt, harmoniskt och samspelt ut :)

Själv var jag och Arthur ute och visade dem "stora bruna" att det inte är farligt att ta sig fram i skog/mark och över vattenfyllda diken, hahaha lilla feta Araben i täten med ett gäng stora bruna halvblod i släptåg ;)

KL
Har ett tag varit aktiv på Djurens Rätts Hästgrupp FB angående om det är stressande för hästen med påsvift och skrammel på utställning. För nybörjare är det säkert en mindre påfrestning. Självklart har det blivit oj o fy från folk och vi kallas djurplågare m.m..
Igår började jag läsa deras inlägg om barfotahästar under rubriken " För en mer hästvänlig hovvård i framtiden läs och sprid" Det avser barfotaverkning. Givetvis kommer den vanliga brasklappen att DRH inte tar ställning i frågan men ändå lägger ut text av sina vise i hästgruppen.
Denna barfotaverkningen är ju verkligen en smärtsam och stressande procedur för en häst och hur vet man att man gör det rätta när man barfotaverkar en tidigare skodd häst.
Jag är inte emot barfotahästar har ju alltid haft det själv men det är också araber som genom 1000-årig avel har fått starka och hårda hovar utefter sina levnadsförhållanden, är väl knappast lika för diverse korsningar. Jag vill höra era erfarenheter :)
Vilken stress kan vara värst dessutom 10 minuter på en utställning 1-2 ggr om året eller det stressmoment av smärta som kanske kan plåga en häst lång tid framöver, fast frågan gäller just inte detta utan själva barfotaverkningen.

Senast ändrad:

Dagens Galishimo! Han får tyvärr manen uppäten av sin hagkompis. Elände!

juni2013+089.JPG

Har precis som du oftast hästarna barfota, men behöver hästen skos så är det självklart att den skos. Hästar som ska springa milavis på vägar av olika slag måste förstås ha skor, och även de som ska tävla i andra discipliner.

Har sett och läst om hemska följder av barfotaverkning. Kan säkert göras på olika sätt, finns en uppsjö av olika läror kring det, men tanken att hästen ska lida sig igenom flera månader, upp till ett år, innan hoven har läkt eller rättat till sig eller vad man nu kallar det är direkt djurplågeri.

Hade ett betäckningssto här en gång, icke arab, som hade påbörjat en sån process. Det var strasserverkning om jag inte minns fel. Hon var i stort sett halt på alla fyra och rörde sig mycket försiktigt i hagen. Det skulle ta ett år, sa ägaren.

Kan inte alls förstå varför man utsätter hästarna för sådant.

Det fanns anledningar till att man uppfann hästskon, och historiskt sett har den spelat en stor roll för mänsklighetens framsteg. Den gjorde att hästen kunde användas på ett annat sätt än tidigare. På gott och ont, förstås ...

Vissa hästar klarar säkert av ett aktivt liv som barfota, men det är ju långt ifrån många som klarar det. Jag hade en bekant som fick för sig att barfota metoden var det snällaste för alla hästar, så drog av skorna på alla sina hästar och hade dom barfota. Dom var ju inte vana med det och ingen av hästarna funkade med det. Jag hade en frieser som funkade mycket bra barfota så länge som man inte red på grusvägar. Han skulle säkert kunnat gå barfota hela sitt liv men det försvårade det ju en del när man skulle ut och rida när det var isgata. För mig är det en trygghet med brodd och snösulor vintertid.

Nu vågar jag inte ha mina hästar barfota vintertid längre, inte efter att min häst bröt benet när han skrittade i hagen för att han råkade gå på en liten isfläck. Det var en hemsk upplevelse.

Ja det är ju dessa riskmoment som förbises. Jag skor också vissa vintrar pga isgata och även ibland till utställning när det är våt gräsmatta

Jag tycker allt mer och mer illa om "back to nature"- tänket med åren.
Vi har gjort hästen till ett tamdjur. Den är beroende av oss för sitt välbefinnande.

Tycker det är direkt ogenomtänkt att påstå att en barfota häst utan täcke i en lösdrift är lyckligare än en skodd häst med täcke i ett stall.

Lösdriftaren utan skor och täcke mår kanske jättebra, med en ägare som bryr sig och ser till att den slipper stå utanför lösdriften i takdroppet för att de andra hästarna inte släpper in den osv.

Stallhästen mår kanske jättebra, med en ägare som tar av täcket när solen skiner och som ser till att den har gröna hagar att sträcka ut i på dagarna.

Det kan också vara så att båda typerna är väldigt olyckliga, med ägare som inte ser till deras behov, både fysiska och känslomässiga.

KL
Har ett tag varit aktiv på Djurens Rätts Hästgrupp FB angående om det är stressande för hästen med påsvift och skrammel på utställning. För nybörjare är det säkert en mindre påfrestning. Självklart har det blivit oj o fy från folk och vi kallas djurplågare m.m..
Igår började jag läsa deras inlägg om barfotahästar under rubriken " För en mer hästvänlig hovvård i framtiden läs och sprid" Det avser barfotaverkning. Givetvis kommer den vanliga brasklappen att DRH inte tar ställning i frågan men ändå lägger ut text av sina vise i hästgruppen.
Denna barfotaverkningen är ju verkligen en smärtsam och stressande procedur för en häst och hur vet man att man gör det rätta när man barfotaverkar en tidigare skodd häst.
Jag är inte emot barfotahästar har ju alltid haft det själv men det är också araber som genom 1000-årig avel har fått starka och hårda hovar utefter sina levnadsförhållanden, är väl knappast lika för diverse korsningar. Jag vill höra era erfarenheter :)
Vilken stress kan vara värst dessutom 10 minuter på en utställning 1-2 ggr om året eller det stressmoment av smärta som kanske kan plåga en häst lång tid framöver, fast frågan gäller just inte detta utan själva barfotaverkningen.

tittar man sedan på fotot till texten om barfotahästhållning blir man lite rädd. Hästen är INTE en bra representant för hur bra det är med barfotahästar.

Skall vi jämföra lidande ;)

När jag läste djurskyddsmyndighetens rapport blev jag oerhört ledsen. Att medvetet utsätta en häst, ja många hästar, för detta lidande. Det är för j-gt rent ut sagt:banghead::rage:

Jag finner inte ord för det!!!!!!! Så upprörd blir jag.

Att dessutom påstå att det är metoden som efter ett långt lidande gör hästen frisk!!!!!! Någonsin hört talas om konservativ behandling, dvs typ tiden läker alla sår!!!!!

Att dessutom tvinga hästen att röra sig!!!!!!

Av alla utropstecknen att döma så är detta ett ämne jag skall avhålla mig ifrån att föra vidare diskussioner om.

Minsann, devere, där var ett ämne där vi är helt eniga!!;);)

Alla hemskheter människor utsätter djur för - och ändå försöker djuren i stort sett alltid göra sitt bästa, kämpar för att förstå, kämpar för att uthärda .... gaaahhhh, det blir många utropstecken här också !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja tänk ;)

jag blir verkligen helt förbannad och till viss del blir jag också förbannad över att när det beskrivs så låter det så fint, för den oinvigde, men sedan kommer den smutsiga verkligheten fram, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Tror att vi är eniga på en punkt till back-to-nature. Säger bara, evolutionen backar inte :) (Kunde varit ett Thatcher-citat, the lady's not for turning ;) )

Devere, det här ämnet vet jag att du verkligen kan och jag hoppas att du fortsättningsvis kommer att deltaga.

Hej!

Jag ser mig själv som en barfotataliban- klart hästar ska vara barfota OM de klarar det.

Nu har jag haft 2 hästar som inte klarat det (en connemara och nu världens finaste arabprinsessa) och jag skulle aldrig drömma om att utsätta någon häst för ett årslångt lidande för att att den kanske kan klara att gå barfota.. Speciellt inte bara för att det är MIN övertygelse att hästar mår bäst utan skor..

Arabprinsessan fick gå barfota bak under tiden hon var skadad (skulle vara ca 8 månader, blev 1.5 år), jag kände ingen direkt ömhet när vi satt i gång henne igen. Pga litet hål efter hovböld som började växa valde jag att sätta skor på fröken så hålet skulle få läka ifred och plötsligt hade jag en mycket mer gåglad häst än innan. Ingen som red med oss eller på annat sätt såg pållan hade sett minsta tendens till ömfotadhet, men uppenbarligen kände hon av barfotagången ändå.

Jag har också haft en kompis med shettis ( aldrig varit skodd) som fick för sig att testa med barfotaverkning, nån sån vildhästmetod tror jag det var. Efter bara någon skoning fick hon sko ponnyn för första gången i dens liv, för den blev så ömfotad att den inte kunde gå..

Så "barfotaverkning" är jag inte för, däremot väl utförd verkning av barfotahäst av tex hovslagare, det kan jag tro på OM hästen verkligen klarar av det.

(Hade en intressant diskussion om barfotahästar med min hästmassör (med lång erfarenhet och många utbildningar i bagaget) och hon hade tvingats ändra sin "det är bra med naturligt-"åsikt till en mer restriktiv "hästar bör ha skor om de arbetar" efter att hon sett lite för många "tar av skorna" där hästarna blivit rejält stela och påverkade utan att hästarnas ägare förstått varför..

/Lavinia, anpassar sig efter prinsessan

;) Tack, fast jag skulle nog inte säga att det är ett ämne jag kan, ett ämne som jag kämpar med att försöka förstå känns mer som jag ;) desperat vid tillfälle ;).

Det som är intressant är att när man pratar med hovslagare så är det väldigt få som säger samma sak, den ene säger si, den andre säger så. Dock har jag träffat på en av lärarna på hovslagarskolan som faktiskt sa till mig att ingen faktiskt vet, alltså vet vet, verkligen vet.

Nu skall vi inte fördjupa oss i detta ämnet, här :) annars en favorit att diskutera ;) och fundera över.

En sak som slog mig när jag läste Lavinias inlägg var att prova att sätt en pad på en barfota häst och se om Du får någon förändring i bekvämlighet och rörelsemönster, plättlätt att sätta på och intressant att se hur hästen rör sig när hoven/sulan är skyddad från tryck.

Vad som är rätt och fel ;)

Först tänkte jag skriva skämt åsido, men sedan insåg jag att det faktiskt inte bara är skämt. Det vi diskuterade var verkning, vad man kan göra, vad man kan och bör göra vid vissa situationer, och svaret var då ovan, att ingen egentligen vet vad som är det korrekta/rätta.

Olika hovslagare tolkar samma häst olika, vilket jag sett en mängd varianter på, med extremt blandade resultat, och alla hävdar de att de gör rätt ;) så jag uppskattar verkligen denne lärares öppenhet.

Senast ändrad:

Om man tänker på saken så borde det vara så att om hästen rör sig lätt och obehindrat, med framåtanda och glada ögon, så borde det betyda att hovarna funkar.
Om den är skodd eller barfota, och på vilket sätt den är verkad, är ju då av underordnad betydelse.

Om den rör sig stelt, ovilligt, ser bekymrad ut och saknar gnista i rörelserna måste man fundera över vad man håller på med och göra något åt saken. Sko, sko av, byta hovslagare, byta metod eller vad som nu kan krävas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
437
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix