Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Att någon reagerar på nya företeelser, oavsett vilket djurslag man tillhör ;), är väl en i högsta grad normal företeelse.

Det är ett skydd, en skyddsmekanism mot okända saker som kan vara farliga. Det är därför arter och enskilda individer överlever! För att man reagerar på det som är främmande.

Ett bytesdjur reagerar ju mycket snabbare än vad vi rovdjur gör, dvs lättare att framkalla stressreaktion.

Tillvänjning på ett pedagogiskt sett mot nya saker tar ju ner reaktionerna och släcker stimulit i bästa fall. Tänker då bland annat på träningen av polishästar och detta får mig osökt att tänka på att dessa tränade hästar kan tillbringa timmar i demonstrationer etc och orka detta, medan en showhäst blir trött efter en eller två rundor i ringen.

Kimmis, jag är inte tillräckligt insatt i DRHs resonemang för att gå in i diskussioner om hur de förhåller sig, deras tolkningar och annat. Det jag vet är att jag vid ett flertal tillfällen inte håller med dem, men det innebär inte att jag inte tycker att det är viktigt att de finns. De skapar medvetenhet om olika saker vilket är bra som jag ser det.

knapplån

Det ser inte jättekul ut om man kollar in Djurens rätts filmer och bilder från Strängnäs och Blommeröd...jag gillar inte djurens rätt och deras retorik och ofta okunskap. Men på deras filmer så ser man hästar som är väldigt obekväma, de cirkulerar runt handlern, kastar sig åt sidan och stoppar mest, medan de jags med långa spö med plastpåsar. När de ställs upp så rycks det i nosen så huvudena förfärat åker upp.

Vuxna människor som springer med höjda spön i högsta hugg. Djurens rätts bild:
181139_393051444076459_187401579_n.jpg

Vackert är det inte! Och ni som har rutinerade hästar som gillar show, jag drar inte alla över en kam. Jag har tex sett MT visa upp sina hästar bla Bernhard hemma i paddocken och han kråmade och showade utan stohej och påhejning.
Men måste det verkligen vara prassel och skrämsel? Varför räcker det inte med att vår vackra hästar visar upp sig?

De uppfattar ju allt som får hästen stressad det minsta som lidande.
De tycker ridning är ok, verkar det som ibland iaf. Så länge hästen redan är inriden ;)

Men själva inridning verkar de inte vara speciellt förtjusta i.

Det hela blir lite märkligt. Lite stress i början av nya saker är ok. Men inte så mkt stress att hästen stänger av hjärnan, då har man gått för långt för den hästen. Men att en häst blir tillfälligt lite upprörd måste vi acceptera tycker jag, hur ska annars träning gå till?

Är mina hästar rädda för något så vänjer jag dem ju vid det, skulle inte det vara ok? Är det då bättre att de fortsätter vara rädda så att det på sikt får dem mer stressade?

Nej, jag vet vad jag tycker.

Ja, gruppens resonemang blir verkligen märkligt, jag håller med! Allt vi gör med djuren som är nytt för dem från början skapar en stress, tills de har insett att det inte är farligt och att det kommer något positivt ur det. Det skapar stress redan för det lilla fölet att ta på första grimman, lyfta fossingarna, ledas osv. Men det måste göras, eller hur? Och det som kommer ur det blir positivt; kel, godsaker, uppmuntran, ett stärkt band till människan.

Sedan kan det göras på mer eller mindre stresskapande sätt förstås.

Men jag vänder mig starkt mot gruppens sätt att tycka att vissa grejer är helt ok att göra med en häst, och t om uppmuntras, medan andra grejer fördöms totalt.

Däremot håller jag med Waldorff som skrev att ett/tvååringar blir alltför stressade av plastpåseprassel och viftande. Det borde räcka för dem att springa in i en ring och uppleva publiken och musiken och det hela.

Här får man ju oxå tänka på att det är skillnad på att bli tränad för att vara i ringen 2 ggr och att vara polishäst. Det är dessutom skillnad på ålder rätt rejält.

Jag vågar nästan lova dig att Pselma skulle klara samma jobb som polishästarna utan att vara speciellt trött efteråt (så länge hon är tillräckligt tränad rent fysiskt). Och hon blir heller inte trött av att visas på utställning.

Cornelia: Jo, jag håller med. Åringar är känsliga små varelser oftast. Jag är väldigt nyfiken på hur lilla Pontus kommer reagera. Hemma är han modig som ett lejon och räds inte mkt överhuvudtaget. Du kan prassla med påsar överallt på hela honom, köra på honom med skottkärran (för att flytta på sig finns inte riktigt med i hans värld, för det kan ju finnas nåt intressant i skottkärran) osv osv.
Jag har nog faktiskt aldrig sett honom rädd när jag tänker efter.

knapplån

Det ser inte jättekul ut om man kollar in Djurens rätts filmer och bilder från Strängnäs och Blommeröd...jag gillar inte djurens rätt och deras retorik och ofta okunskap. Men på deras filmer så ser man hästar som är väldigt obekväma, de cirkulerar runt handlern, kastar sig åt sidan och stoppar mest, medan de jags med långa spö med plastpåsar. När de ställs upp så rycks det i nosen så huvudena förfärat åker upp.

Vuxna människor som springer med höjda spön i högsta hugg. Djurens rätts bild:
181139_393051444076459_187401579_n.jpg

Vackert är det inte! Och ni som har rutinerade hästar som gillar show, jag drar inte alla över en kam. Jag har tex sett MT visa upp sina hästar bla Bernhard hemma i paddocken och han kråmade och showade utan stohej och påhejning.
Men måste det verkligen vara prassel och skrämsel? Varför räcker det inte med att vår vackra hästar visar upp sig?

Här blir jag nästan lite irriterad. Prassel och skrämsel?? Det är klart att man inte måste skrämma hästarna, men tror du verkligen att det är det man gör? Visst att nån enstaka blir rädd, sånt händer, men att man skrämmer dem med flit? De som rör sig riktigt bra är iaf inte rädda.

Däremot tror jag nog att de blir förvirrade när de blir runtschasade. Det är förvisso stress, men inte rädsla.

Först måste Du definiera vad som är lidande, innan man kan besvara frågan ;)

Nej, jag skämtade Annika, Du behöver inte definiera lidande :)

De kroppsliga reaktioner som stress skapar, och de styrs inte av viljan, är skadliga för kroppen. Jag går inte in i diskussionen om vad som händer i kroppen, för den som inte vet är det bara att läsa på!

---

Tempen,

Ja det är ju ett sätt att hantera det på!

Vad syftar du på?

Så var lillprinsessan lasttränad och har fått hovarna filade. Hon är så duktig med allt att jag nästan inte kan fatta det :)

KL: På tal om utställningsträning så kan jag tala om att Gangsterbruden bokstavligen älskade när hon fick syn på Ikea påsen som vi brukade träna med.. svansen på ryggen i svävande trav i cirklar runt mig varvade ner med det samma och kom gärna fram och lekte med påsen efteråt. Lika glad blev hon varje gång :)

1045234_10151710762448679_556027905_n.jpg

Insittning på G

KL: Nån som har bra tips på hur man ska göra med hingstiga vallacker. Vi har för tillfället stora problem med Pirayan. han tror nämligen att han e hingst, skriker och slår med frambenen, flörtar med alla brudar, inga andra vallacker får vara nära han tjejer, då flyger han på dem, samlar ihop alla ston till natten, Stona blir som galna när man tar honom ur hagen eller när han kommer tillbaka.. Han beteer sig precis som en hingst.. han är hur snäll som hellst annars men när det kommer en brud förbi glömmer han allt han lärt sig... Vi har försökt med easymare och munkpeppar men det hjälper inte. Nu ska han börja gå i skilld hage tillsamman med 2 vallacker.. nån som har något bra tips hur man kan få bukt med detta problem?

En del valacker fixar nog inte att gå tillsammans med ston helt enkelt ... Det blir nog lugnare både för er och honom om han får gå tillsammans med andra grabbar och slipper hormonrusningarna från damerna!;)

En rädd häst rör sig inte bra. Den spänner upp sig, sänker ryggen och lämnar bakdelen i nästa världsdel ungefär. Så det säger sig ju självt att man inte vill ha en rädd häst i utställningsringen.

Skänklar du hästen för att du vill att den ska ha ont i magen? Har du bett i munnen för att du vill att hästen ska få ont i munnen?

Svaret är givetvis nej på båda dessa frågor. Precis som dina hjälper när du rider så finns det hjälper i utställningsvärlden. Dessa hjälper lärs in, precis som när man rider.

Prassel och skrämsel?? Det är klart att man inte måste skrämma hästarna, men tror du verkligen att det är det man gör?
Kan du berätta vad det är för mekanismer vi ser då, om det inte handlar om skrämsel alls? :confused:
Att det bara skulle handla om rena hjälper för att tydliggöra ett inlärt beteende, jämförbart med dressyr, låter inte rimligt. Då hade det räckt med betydligt mer subtila medel.
Och skulle du ha lust att förklara, mer av allmänintresse, vari värdet generellt ligger i att premiera ett stressat och uppjagat beteende vid en visning? Finns det något historiskt bruksvärde i det, eller något konkret användbart? Något som gagnar hästen själv? Uppriktigt nyfiken, för jag lyckas inte hitta någon logisk härledning.

Senast ändrad:

Som vi tidigare har diskuterat så är det endast åringar och 2 åringar man får se på videon. Och man får bara se ena hörnet, det är av en anledning.
Detta är den första utställningen på säsongen, och givetvis är de lite förvirrade och rädda, men bara i det hörnet. Kolla sedan när killen ramlar, ser den hästen rädd ut? Kolla den svarta hästen som man får se en stund i bild, ser den rädd ut?

Nej jag tycker inte det.

Ok, om att jaga runt med spön och plastpåsar och paraplyer är en inlärd hjälp och inte syftar att få hästen på tårna genom att utnyttja att den blir skrämd, så får du gärna förklara varför man inte istället lär in ett kommando som man gör i ridning och körning. Typ "showa".
Min häst tar i och travar upp perfekt på tävling när jag säger "ja-ja-ja" i en viss ton. Med ditt resonemang är ju skrämselattiraljer helt överflödiga.

Så vill jag passa på att berömma dig, Aliah, och flera andra här, för er hantering av hästarna! Det blir inga rädda, nervösa individer där inte, även om man busar runt med en plastpåse ...!

Så är det inte mycket det det hela handlar om? Invänjning, förtroendebyggande, att hästen vänjer sig vid att det mesta kan hända runt omkring utan att det är farligt!

Jag vet att du, Kimmis, också arbetar så, och även jag (i den mån jag hinner!:o). Säkert många av er andra också.

Jag minns första gången en av mina hästar skulle visas. Det var Kanoria, för evigheter sen. Hennes fd ägare skulle visa henne. Jag hade haft henne ett tag hemma då, och jobbat på i min vanliga lunk. Jag vill att hästarna ska bete sig lugnt och sansat och lyssna på mina signaler, och jag jobbar gärna nh- inspirerat. Så när den dagen kom då hon åkte ner för att förberedas för utställningen sa tränaren att "när hon ska in i ringen får du hålla dig undan, för är du i närheten blir hon stående halvsovande, och så kan vi inte visa upp henne!"

Så jag fick stå på håll och titta på när min vackra Kanoria blev reservchampion, som det hette då!:D

Med detta menar jag att väldigt mycket handlar om trygghet och förtroende.

Jag håller inte på med utställningsträning professionellt. Och jag lär mina hästar showa på kommando som du beskriver. Men jag upplever att det ibland kan behövas lite mer på gröna hästar när det är nya ställen.

Och jag lovar dig nästan till 110% att de är överflödiga för de flesta hästar. Pselma behöver dem verkligen inte. Fille är lite lat och kan behöva lite extra, men inte speciellt mkt. Och att köra runt honom i en cirkel är bara onödigt och det ägnar sig heller inte Sanna åt. 1-2 varv kanske precis innan de ska in om han inte tänder till som han ska, som mest, och inte speciellt mkt viftande då heller.
Pontus o andra sidan tycker det är kul när man låter, och helst skulle han vilja springa efter de som låter som mest! Sånt har vi hållt på mkt med i hagen när han var hemma. Jag försöker få iväg honom lite, han springer efter mig med svansen rakt upp :D
Men i hemmamiljö räcker det även på honom att bara blåsa lite, borta vet vi inte än. ;)

*KL*

Hoppas att det går bra att lägga in denna bild fast det inte är en arab ;)

Minishettis som går i ponnyhage med väldigt lite gräs i, när hon ska vara med o löshoppa passar hon på o gör lite utflykter :D

"Spot the pony" alltså

Så fin bild :)

och vilken smart häst :) alltid roligt med egen vilja.

Lyste upp gårdagskvällen måste jag säga :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
435
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg