Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Vilket språng, det sista där!:d

Haha, "råkade matcha", så är det alltid för mig också! En och annan gång händer det att vi är samstämda färgmässigt ....

Viktigare då att vi är samstämda känslomässigt!;)

Nu är Djurens Rätts hästgrupp i gång igen angående arabshower. Gå in och kolla på Facebooksidan ni som har lust. Jag är avstängd från att kommmentrar, så jag har uppenbarligen gjort mitt. Synd, från konvalescensen kunde jag ju skriva massor- har ju tid så det räcker!

Fast vet ni vad- jag förstår dem.

Även om min häst inte stressar upp sig det minsta, utan taggar på så gör inte ettåringarna det. Jag tycker det borde vara bara musik tillåten när 1-3 åringarna ska visas.

Det håller jag med om, Walldorff! De äldre hästarna vet vad det handlar om och tycker ofta det är kul och spännande, men de små blir nog lätt osäkra och lite rädda. Även om man har tränat sånt hemma. Det är på ett annat sätt på en utställning, mycket mer av allt!

Det håller jag med om, Walldorff! De äldre hästarna vet vad det handlar om och tycker ofta det är kul och spännande, men de små blir nog lätt osäkra och lite rädda. Även om man har tränat sånt hemma. Det är på ett annat sätt på en utställning, mycket mer av allt!

Det finns alltid rätt och fel sätt att använda en metod, inte sant? Det finns vidriga handlers som rycker och sliter i hästarna etc och jag försvarar absolut inte någon av dessa. Däremot tycker jag att Djurens Rätt är en samling tyckmyckna tomtar som lider av hästräddarsyndromet. De tror att det bara är de själva som kan ha välmående djur. Att ta såna personer på allvar är mycket, mycket svårt.Min pojke Tempen är en drake inne i ringen, blåser och frustar och dansar. När ha kommer in i boxen på utställningsplatsen, lägger han sig gärna ned och tar en lur.

Senast ändrad:

Har kollat på Facebooksidan för djurens rätts hästgrupp. Bland annat förespråkare de barfotagång för hästar och har ett foto intill på en felverkad häst, kanske behöver den inte skor men den bör väl verkas RÄTT även om den går barfota? Sedan fördömer de ridning, körning, avel och allra värst är de som använder hästen som redskap för ära och berömmelse genom att tävla. Jaha, säger jag.

Jag tycker Djurens Rätt och deras hästgrupp behövs ;) - även om jag oftast inte delar deras åsikter.

Jag tycker att de fyller sin funktion, att sätta fokus på olika saker som sker med våra hästar. De balanserar mot den andra sidan som har andra intresseinriktningar.

Deras begrepp om välfärden är väl även det många gånger draget till en ytterlighet, tillbaka till naturen. Men jag tycker ändå att de behövs, de är en motpol, de sätter fokus på vissa frågeställningar.

Man får aldrig glömma, som en mycket känd veterinär sa: Vi människor parasiterar på en annan arts färdigheter. För att utnyttja hästens förmågor är vi beredda att betala för dess uppehälle. Klok man!

Sett med det perspektivet är det alltid intressant att fundera över vad människan utsätter andra varelser för i syfte att vinna ära och berömmelse eller vad det nu är som driver varje enskild människa.

Helt generelltsäger det absolut inget om hur tillfreds hästen är i ringen fet du beskriver.
Jag har sett hästar lägga sig efter en stresssituation som en blockering.
Hästar som ger upp lägger sig, så nä.
Jag ser på hur de beter sig före och efter visning.

Helt generelltsäger det absolut inget om hur tillfreds hästen är i ringen fet du beskriver.
Jag har sett hästar lägga sig efter en stresssituation som en blockering.
Hästar som ger upp lägger sig, så nä.
Jag ser på hur de beter sig före och efter visning.

Ok, du känner att du måste gå emot vad jag skriver. Nej, han ger inte upp- han är en växande häst och han gillar att ligga ned när han äter även hemma.

Jahg antar du är en av de som känner andras hästar bättre än de som jobbar med dem dagligen?

Jag tycker Djurens Rätt och deras hästgrupp behövs ;) - även om jag oftast inte delar deras åsikter.

Jag tycker att de fyller sin funktion, att sätta fokus på olika saker som sker med våra hästar. De balanserar mot den andra sidan som har andra intresseinriktningar.

Deras begrepp om välfärden är väl även det många gånger draget till en ytterlighet, tillbaka till naturen. Men jag tycker ändå att de behövs, de är en motpol, de sätter fokus på vissa frågeställningar.

Man får aldrig glömma, som en mycket känd veterinär sa: Vi människor parasiterar på en annan arts färdigheter. För att utnyttja hästens förmågor är vi beredda att betala för dess uppehälle. Klok man!

Sett med det perspektivet är det alltid intressant att fundera över vad människan utsätter andra varelser för i syfte att vinna ära och berömmelse eller vad det nu är som driver varje enskild människa.

Jag har inte sagt att de inte skulle kunna behövas. Jag har svårt för människór som klustrar ihop samtliga utanför den egna sfären som djurplågare.

Sen beror det nog på om man är inomhus eller utomhus. Inomhus blir ju allt så himla mkt mer, så himla samlat.
Utomhus är jag helt säker på att det inte blir lika "farligt" även för unghästar. Pontus lär inte reagera på folk så överhuvudtaget så länge man är utomhus. Inomhus vet jag inte, han har ju inte ens varit i ridhus någon gång :p

Hej!

Några klargöranden kring Djurens Rätts Hästgrupp då vi ser att vårt arbetssätt och våra sakfrågor diskuteras här inne:

- Barfota: Förespråkar inte alla hästmänniskor barfota OM DET GÅR? Varför sko en häst om det inte behövs? Läs gärna vår artikel om hovvård och för att se vad vi säger EGENTLIGEN (och inte vad Tempen påstår att vi säger): http://www.djurensratt.se/for-att-hastar-ger-allt/hovvard. En av hästarna som finns på bild är ett äldre varmblod som gått på travet men som numera går barfota. Det är en mycket duktig hovslagare som sköter om hans fötter och han fungerar alldeles utmärkt barfota, har aldrig någonsin varit halt och aldrig haft en hovböld. Man kan inte titta på en enstaka sidobild på en hov och avgöra om hästen är felverkad eller inte. Man kan heller inte avgöra historien bakom den hovvård som hästen har förut och vilken hovvård den har nu.

- "Tillbaka till naturen": Nej, det är inte vårt mål att alla hästar ska vara vildhästar och vi använder aldrig den retoriken överhuvudtaget. Våra meningsmotståndare påstår det, men det är inte sant. Vår målsättning är en värld där hästar får finnas till för sin egen skull och inte bara som tävlings- och rekreationsredskap till oss människor. En värld där hästens bästa står i centrum. Kan inte ni också skriva under på det?

- Djurplågeri: Nej, inte heller den retoriken använder vi. Vi kallar aldrig någon för djurplågare och vi anser inte att alla som rider/tävlar/showar/ryktar/lastar/whatever är djurplågare. Nej. Vi pekar på missförhållanden. Om man känner sig träffad så fundera gärna över varför, men det kommer aldrig att vara VI som kallar dig eller någon annan för en djurplågare.

Vi har tyvärr inte resurser att diskutera på flera forum samtidigt så vi kommer därför inte att kunna svara mer något mer i denna tråden, men det kändes ändå viktigt att klargöra dessa saker i denna tråd när osanningar börjar dyka upp. Vill ni komma i kontakt med oss så finns vi på FB, eller maila oss på hastgruppen@djurensratt.se.

Härligt att se att åtminstone några tycker att vi behövs! :)

// Lollo, DRH

Hej DHR/Lollo,

jag kan bara tala för mig själv, men även jag har diskuterat en del med Er på Er fb-sida.

Jag är den förste att skriva under på att varje individ har rätten till sitt eget liv, men det jag tycker Ni har helt fel i är att åtminstone när jag har diskuterat med Er, inte ser varje individ som individ, med sina speciella behov, utan klumpar ihop alla individer till ett kollektiv. Ett av exemplen var täckesfrågan!

Där tycker jag faktiskt att Ni är ute och cyklar, liksom säkert Ni tycker att jag är när jag menar att den som tar hand om ett djur skall anpassa miljön till i detta fallet hästen.

Sedan är jag helt med på noterna att Ni sätter fokus på vad hästarna utsätts för, och där gör Ni många gånger ett toppenjobb. Ni behövs, eller som Amnesty hade som slogan på 80-talet, jag håller inte med Dig i det Du säger, men jag är beredd att dö för Din rätt att säga det.

Keep up the good work!

Vår målsättning är en värld där hästar får finnas till för sin egen skull och inte bara som tävlings- och rekreationsredskap till oss människor. En värld där hästens bästa står i centrum. Kan inte ni också skriva under på det?

Jag tycker faktiskt att "en värld där hästen får finnas till för sin egen skull" låter exakt som "tillbaka till naturen" fast uttryckt med andra ord. Flum flum för att alla ska kunna "skriva under på det".

Min häst är ridhäst och jag kan lova dig att hennes bästa står i centrum, såpass att jag avstår från det som jag vill ha eller behöver för att ge henne det som hon behöver. (I det är jag en ganska typisk hästägare vill jag påstå.)

Hon får toppen hovvård, veterinärvård vid minsta skråma, välordnat bete, går i flock, får mat av god kvalité året runt, får sin päls vårdad, mm mm mm. Det finns miljoner människor i världen som har mycket sämre liv än vad hon har. Och jag tycker inte att det är så mycket begärt att jag ska kunna störa några timmar i veckan med att be henne följa med på aktiviteter som hon ändå tycker är skitkul. Dvs att hon får ställa upp o vara mitt "rekreationsredskap" (ditt ord).

Det som jag vill ha sagt är att jag inte förstår varför detta med att en häst är "rekreationsredskap" automatiskt måste ställas i motsatsförhållande till "hästens bästa"?

Hur tävlings/showhästar har det som är på toppnivå, där det är mycket pengar inblandat, är en HELT annan femma.

Redan när hästen blev domesticerad för ett antal tusen år sedan tog vi ifrån den möjligheten att leva det fria liv som den gjorde innan dess.

Vårt handhavande och vår avel har gjort att vi inte längre kan säga att "back to nature" är det bästa för dagens hästar.

Lika lite som vi kan säga att det är bäst för hundar och katter att få leva ett fritt liv utan några andra uppgifter än att jaga och fortplanta sig. Vi vet alla att en bordercollie blir nervös och deprimerad av att inte få valla, beroende på att vi har riktat aveln åt det hållet.

Dagens hästar vill och behöver ha en uppgift. De älskar ofta sitt jobb och blir deprimerade om de inte används till något meningsfullt. Vad som är meningsfullt måste vara upp till varje individ- de finns de som älskar att hoppa bana, de som älskar att springa löp, de som älskar att visa upp sig i en showring, de som älskar att springa långt i skogen. Eller bara lufsa i skogen med en lycklig människa på ryggen.

Varje djurägare måste ta hand om sitt djur efter de förutsättningar som just det djuret har. Att som grupp gå ut och säga att "det är fel mot hästarna att visa upp dem i showring" men "det är rätt mot hästarna att träna agility med dem!" är att sätta på sig en kostym som är alldeles för stor.

Hur sjutton kan någon veta att det är bättre för en häst att springa runt en bana och ta sig igenom/ över/ under ett antal hinder än att springa runt en bana och visa upp sig?!

Det finns fler exempel på att den här gruppen uttalar sig om saker som de inte riktigt begriper sig på, men det tar jag inte upp nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
435
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix