Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det håller jag med om, Walldorff! De äldre hästarna vet vad det handlar om och tycker ofta det är kul och spännande, men de små blir nog lätt osäkra och lite rädda. Även om man har tränat sånt hemma. Det är på ett annat sätt på en utställning, mycket mer av allt!
Helt generelltsäger det absolut inget om hur tillfreds hästen är i ringen fet du beskriver.
Jag har sett hästar lägga sig efter en stresssituation som en blockering.
Hästar som ger upp lägger sig, så nä.
Jag ser på hur de beter sig före och efter visning.
Jag tycker Djurens Rätt och deras hästgrupp behövs - även om jag oftast inte delar deras åsikter.
Jag tycker att de fyller sin funktion, att sätta fokus på olika saker som sker med våra hästar. De balanserar mot den andra sidan som har andra intresseinriktningar.
Deras begrepp om välfärden är väl även det många gånger draget till en ytterlighet, tillbaka till naturen. Men jag tycker ändå att de behövs, de är en motpol, de sätter fokus på vissa frågeställningar.
Man får aldrig glömma, som en mycket känd veterinär sa: Vi människor parasiterar på en annan arts färdigheter. För att utnyttja hästens förmågor är vi beredda att betala för dess uppehälle. Klok man!
Sett med det perspektivet är det alltid intressant att fundera över vad människan utsätter andra varelser för i syfte att vinna ära och berömmelse eller vad det nu är som driver varje enskild människa.
Vår målsättning är en värld där hästar får finnas till för sin egen skull och inte bara som tävlings- och rekreationsredskap till oss människor. En värld där hästens bästa står i centrum. Kan inte ni också skriva under på det?